Adverteren doet
verkopen
ROYAL SLUIS
Mechanisatiebedrijf C. Vermeulen B.V.
Lely maaier
GEBRUIKTE TRAKTOREN:
GEBRUIKTE WERKTUIGEN:
AKKERBOUWBEDRIJF
KOMBIKOTE
Studie export zuivelprodukten
naar de landen van Oost-Europa
- Ford 6700 met Super cab.
- Ford 6600 met super cab.
- Ford 7600 4 wiel aandrijving en super cab.
- Ford 4000
- Ford 2000
- Ford 7600 met Bril cabine
- Fiat 1300 DT met voorwielaandrijving 4000 uur
- I.H.C. 624
- I.H.C. 514
- John Deere 2030 4 wielaandrijving
- Same Tiger 100 4 wielaandrijving
- David Brown 850
- Urgent sproeimachines 15-16 mtr.
- Lely kunstmeststrooiers type H 1250-1500
- Vicon kunstmeststrooiers
- Zaaimachines: Hassia 3 mtr. 16 pijpen op hef.
Danmark getrokken 2.64 mtr
- Pakkenlader
- Bav kipper
- Vicon schudeggen met rol
Hennequinstraat 1, Oostburg, 01170-3255
Axel: Crijnssenstraat 1 -01155-1845
TE KOOP GEVRAAGD:
Al onze rassen zijn leverbaar
in de nieuwe uienpil:
Meer aandacht voor instandhouding
waardevolle diersoorten
ca 40 Ha Liefst gedeeltelijk huurland
Brieven onder no. 3667-1 van het bureau van
dit blad
0P0RT0
De beste bewaami
OPORTO is in het officiële gebruikswaarde-
onderzoek naar voren gekomen als de ui met het
laagste percentage kale bij de lange bewaring.
OPORTO geeft een goede opbrengst en is prima
geschikt voor mechanische oogst en verwerking.
Rijnsburger
Voor wie de huid duur wil verkopen is
OPORTO voor het komend seizoen
onbetwist de beste bewaarui.
Andere zaaiuien-selekties van Royal Sluis:
Rijnsburger LUCRATO
een zeer vroeg ras met een uniforme bolzetting,
uitstekend geschikt voor direkte afzet.
Rijnsburger RIVATO
ca. 1 week vroeger dan andere Rijnsburger
bewaarselekties. Aanbevolen voor de wat latere
gronden. Geschikt voor direkte afzet en bewaring.
Vertegenwoordiger uienzaad
T.N.H. Grent
Jochems 7
1693 HS WERVERSHOOF
02288-2908
POSTBUS 22-1600 AA ENKHUIZEN-HOLLAND-TEL.02280-10444
Dezer dagen is een studie van het
Produktschap voor Zuivel versche
nen, genaamd "Is een blijvende ex
port van zuivelprodukten naar de
landen van Oost-Europa mogelijk?"
In deze studie komen de samenstel
lers min of meer tot de konklusie, dat
deze vraag ontkennend zou moeten
worden beantwoord, verwacht wordt
namelijk, dat tot 1985/1986 de mo
gelijkheid tot invoer van boter in
derdaad bestaat, doch dat daarna de
mogelijkheden gering worden en na
1990 ophouden.
Het rapport waarin deze konklusie is
vervat, behandelt verder onder
het landbouwbeleid in de Sovjet
unie gedurende de laatste 30 jaar;
de situatie in de zuivelsektor in de
Sovjetunie: een eerste oriëntatie:
de ontwikkeling van de melkpro-
duktie in de Sovjetunie sinds
1970;
hoeveelheden melk voor indus
triële verwerking in de Sovjet
unie;
berekening van de hoeveelheden
melk die in de Sovjetunie voor de
boterbereiding worden gebruikt;
de ontwikkeling van de boter-
produktie in de Sovjetunie;
de wensdromen van een Sovjet
leider en de harde realiteit;
spekulaties met betrekking tot de
toekomstige produktie van melk
en boter in de Sovjetunie;
de invoer en uitvoer van zuivel
produkten door de Sovjetunie in
de afgelopen jaren;
invoermogelijkheden voor zui
velprodukten in de Sovjetunie tot
1990.
De studie is verschenen als deel II
van een landenserie over de land
bouw en zuivel in de Sovjetunie; deel
I verscheen reeds op 19 februari
1982.
Belangstellenden voor de studies
kunnen telefonisch kontakt opne
men met mevr. G. Plas van de Eko-
nomisch-Statistische Afdeling van
het Produktschap, na 1 februari 1983
direkt bereikbaar onder nummer
070-409377.
Het bestuur van het Jachtfonds heeft
in zijn vergadering van 3 februari j.l.
besloten ƒ11.000,— toe te kennen
aan het zeehondencentrum in Pie-
terburen. Dit omdat dit centrum in
de tweede helft van 1982 22 zeehon
den heeft uitgezet. Eerder dat jaar
gingen 18 dieren terug naar zee,
waarvoor het centrum 9.000,— uit
het Jachtfonds ontving.
Het Jachtfonds verstrekt bovendien
sinds 1977 elk jaar een vaste bijdrage
van 5.000,— aan het centrum in
Pieterburen. Eenzelfde bedrag gaat
jaarlijks naar een zeehondencentrum
op Texel. Dit centrum gaf in 1982 vijf
zeehonden de vrijheid terug en zal
daarvoor 2.500,— ontvangen.
De afgelopen vijf jaar zijn in totaal
194 zeehonden uitgezet, waarvoor
500,— per dier is toegekend.
Het Jachtfonds verstrekt deze bij
dragen omdat het, naast het doen
van uitkeringen in het geval van on
toelaatbare wildschade, tot taak
heeft de instandhouding te bevorde
ren van diersoorten die voor de vrije
natuur waardevol zijn. Ook de zee
hond valt hieronder.
Het fonds wil deze tweede taak in de
toekomst meer accent geven, overi
gens zonder de tegemoetkomingen
bij wildschade daaronder te laten
lijden. Vandaar dat de bijdrage voor
de jachtakte, waaruit het fonds de
helft van haar middelen betrekt 1
miljoen) vanaf 1 april 1983 is ver
hoogd van 30,— tot 40,— Deze
verhoging levert het Jachtfonds
350.000.- extra op. Voor de be
steding van deze gelden wordt ge
dacht aan extra maatregelen ter be
vordering van de wildstand, wildbe-
heereenheden, onderzoek en voor
lichting. Zoals bekend stort ook het
ministerie van landbouw en visserij
elk jaar 1 miljoen in het Jacht
fonds.
1 Minim
Lely Industries N.V., Maasland heeft
op de Landbouwwerktuigenbeurs te
Zuidlaren als nouveauté gebracht de
Lely Maaier.
De Lely maaier is een schijvenmaai-
er, die volgens een geheel nieuw sys
teem is gekonstrueerd. De onder
aandrijving is hierbij niet opge
bouwd uit een lange bak met elkaar
aandrijvende tandwielen, maar uit
maaieenheden, die onder voorspan
ning aaneengeregen worden. De
maaieenheden zijn op zichzelf
staande aandrijvingen, die door een
doorlopende flexibele verenstalen as
worden aangedreven. De maaieen
heden zijn linksom en rechtsom
draaiend en worden door een tus
senstuk op afstand gehouden. Dit
unieke Lely systeem leidt ertoe, dat
zonder probleem meerdere werk-
breedten kunnen worden vervaar
digd.
De Lely maaier zal dit jaar dan ook
leverbaar zijn in clrie werkbreedten
en wel 1.65 m., 2.05 m. en 2.40 m.
De maaieenheden zijn voorts voor
zien van een speciale maaischijf, de
zogenaamde "deformatie" schijf.
Deze schijf is een persing van dun
plaatstaal en is in vergelijking met de
klassieke maaischijvén uiterst licht.
De Lely maaier is daardoor bijzon
der snel op toeren en vergt, zoals in
de praktijk is gebleken, circa 10%
minder brandstof.
18