nieuws uit brussel De taxaties voor de Centrale Grondkamer A JWwfl Brussel wil tijdig nieuwe landbouwprijzen jan werts - brussel Belangrijk deel Zeeuws bedrijfsleven houdt achterstand Geen massaal verzet tegen voorstellen: E VO over schrappen V. O. W. In een lente-achtig Brussel zijn maandag en dinsdag j.l. de inleidende schermutselingen begonnen voor het beraad rond de vaststelling van nieuwe landbouwprijzen op Europees niveau. Daarbij bleek het (magere) pakket voorstellen van stuiten dan in voorgaande jaren. Alleen de Ierse minister kan met wat 'Brussel' wil absoluut niet uit de voeten en dat is gezien zijn inflatiecijfer nog wel te begrijpen ook. De Griekse minister kan, dankzij de forse devaluatie van de Dradme, de prijzen flink extra verhogen. De Duitse voorzitter Jozef Ertl concludeerde dat de prijzen dit jaar nu eens op de geëigende datum van 1 april moeten ingaan (wat overigens maar zelden gebeurde in het verleden). Ook Europees landbouwcommissa ris Poul Dalsager denkt dat een tijdig accoord haalbaar is. Onze minister Braks, die zelf op geen enkel terrein ernstige bezwaren op perde tegen wat is voorsteld, ver trouwt erop dat bovenstaand tijd schema slaagt. Een complicatie vormt wellicht het plan om de nood zakelijke aanpassing, voor wat groenten en fruit betreft, van de landbouwpolitiek in verband met de komst van Spanje en Portugal te koppelen aan deze prijzendiscussie. Wie nog rekent op een duidelijk ho gere aanpassing van de prijzen dan de 4,4 procent gemiddeld, die 'Brus sel' in het vooruitzicht stelt (voor Nederland uiteindelijk netto amper 2 procent) moeten wij teleurstellen. Slechts één delegatie (de Ierse) ver langt dat gesproken wordt op basis van de 7 procent-eis van de geza menlijke Europese boeren en tuin ders, verenigd in COPA. Voor de Britse minister, hereboer Peter Wal ker, hoeven de prijzen zelfs helemaal niet omhoog. Denemarken, Neder land en West-Duitsland dringen niet aan op meer dan is voorgesteld. De Belgen, Italianen, Ieren en Grieken doen dat wel. Frankrijk laat dit jaar het traditionele geroep om veel méér niet zo duidelijk horen. Zoals wij al eerder voorspelden is in de ministerraad opnieuw aange drongen op verschillen in de belo ning tussen kleine en grotere melk veehouders. De Franse minister mevrouw Cres- son, die overigens volgens Braks een heel degelijk verhaal afstak, noemt het zelfs absoluut nodig de grote veehouders via heffingen iedere nei ging tot uitbreiding van de produktie te ontnemen. De Belgische bewindsman De Keersmaeker steunt haar daarin. Mevrouw Cresson wil een studie om op te sporen waar de krachten zitten, die de melkproduktie in de EG aan jagen. Minister Braks prees zich ge lukkig met het feit dat de Europese Commissie weer niet allerlei heffin gen ten laste van die moderne vee bedrijven heeft voorgesteld. Nu hij daar dus ook niet tegen hoefde te protesteren, onthield onze minister zich wijzelijk van het bekende 'Hol landse' afkeurende commentaar op de verlenging van de specifieke pre mies voor kleine veehouders. Zuinig aan Zonder vooroverleg heeft zich in Brussel deze week een frontje ge vormd van noordelijke bewindslie den die menen dat ook de zuidelijke partners niet onbeperkt kunnen vra gen om extra prijsverhogingen. Mi nister Braks herinnerde eraan, dat een EG-studie destijds heeft uitge wezen dat de zuidelijke landen, met hun gemiddeld hogere inflatie, dankzij de voortdurende devaluaties (waardedaling) van hun munt, na Europese prijzen toch redelijk aan hun trekken komen. Nu de produk tie van wijn, groenten, fruit en olijf olie net zo hard toeneemt als die van noordelijke produkten met over schotneiging, zoals de zuivel en de granen, moet men over de hele lijn zuinig aan doen, aldus braks. De Europees-landbouwcommissaris Poul Dalsager rekent met een ruw weg 10 procent-toename van de kos ten van het landbouwbeleid in 1983. Daar is wel ruimte voor. Maar mi nister Braks zegt over gegevens te beschikken die wijzen op een kos tenstijging met 20 procent dit jaar. Daar is geen geld voor. Tenminste niet op wat lagere termijn. Daarom waarschuwde Braks voor de kosten, van de vrij recenle regeling voor de schapenhouderij en de groente- en fruitstelsels. Daarom ook prees hij de Europese Commissie voor haar voorstel om nu ni^lk en meer zijn toegenomen dan de markt toelaat, hier prijscorrigerend op te treden. Record oogsten Braks zit hier mee op de lijn van de Wanneer een pachtnormenbesluit zowel structureel als substantieel wordt gewijzigd - zoals in 1977 toen de klassen werden ingevoerd - is er extra reden om de hoogte van de tegenprestatie voor de Grondkamer en (eventueel) de Centrale Grond kamer uit te vechten. Met name de herziening van het pachtnormenbe sluit in 1977 heeft geleid tot een aantal principiële procedures over de indeling in grondklasse en dus over de maximale hoogte van de pacht prijs. Enkele van deze principiële procedures heb ik van nabij kunnen volgen n.l. G.P. 9441 (dd. 22 april 1980) inzake de vraag of de brabant- se Biesbosch als zeeklei of rivierklei moet worden aangemerkt en G.P. 9799 (28 dec. 1981waar het ging om de klasse van de grond (zeeklei) in de Hogerwaardpolder onder Rilland. In beide procedures ging het om meerdere boeren, die uit hofde van het zelfde principe in beroep gingen. Beide zaken hadden voorts gemeen dat de Staat als verpachter optrad. In beide procedures tenslotte trokken de pachters aan het kortste eind. Nabeschouwing Bij uitspraken van de Centrale Grondkamer moet men zich uiter aard neerleggen. Toch kunnen de ervaringen, opgedaan tijdens de procedures aanleiding geven tot een nabeschouwing. Gebleken is dat de betreffende boe ren na afloop inderdaad met een paar vragen zijn blijven zitten. De meest dringende daarvan was en is de vraag over de totstandkoming van de taxaties ten behoeve van de Cen trale Grondkamer. De pachtwet zegt in art. 93 dat de Grondkamer een onderzoek kan gelasten naar aanlei ding van het ingediende verzoek. Met dit onderzoek (taxatie) worden door de Grondkamer belast "een of meer leden of een of meer door haar aan te wijzen deskundigen". Deze aanwijzing geschiedt in het alge meen, dan wel voor een bepaald ge val. Voor de Centrale Grondkamer geldt dezelfde regeling (art. 107 lid 6). De praktijk is nu dat met name de Centrale Grondkamer gebruik Europese Commissie. Die publiceer de maandag haar jaarverslag "Landbouw" over 1982. Daarin staat dat de recordverhoging van de landbouwprijzen van de af gelopen lente "stimulerend werkt in de meeste landbouwsectoren". Men signaleert recordoogsten in de Euro pese graanteelt, koolzaad, veehou derij, suikerbieten, wijn- en fruitteelt en ook een overscot aan schapen' varkens- en pluimveevlees alsmede eieren. Het jaarverslag concludeert: "Duidelijk is dat het verbruik bovendien achterblijft bij de pro- maakt van (vaste) deskundigen uit eigen kring, soms aangevuld met een regionale deskundige. In bovenge noemde beschikkingen had dit tot gevolg dat in het geval van de Bies bosch de Centrale Grondkamer haar uitspraak baseerde op een taxatie rapport, dat door (onder anderen) één van haar 3 raadsheren en beide - dus alle - deskundige leden was on dertekend. In het geval van de Ho gerwaardpolder oorde«lden 1 der 3 raadsheren en 1 der 2 deskundige leden over hun eigen rapport. Hoe wel hier wettelijk niets tegen is in te brengen, kwam een en ander bij de boeren zeer vreemd over: daar had den ze nog nooit van gehoord. Vraagtekens De betrokken boeren hadden er te meer moeite mee, omdat ze zelf in de Biesboschkwestie een zeer deskun dige verdediging hadden gevoerd (prof. dr.ir. I.S. Zonneveld en prof. dr. LJ. Pons steunden hen in deze procedure, beiden erkende deskun digen op het gebied van de bodem kunde, waarbij nog aangetekend wordt dat Zonneveld 1) op de Bies bosch is gepromoveerd). In de Ho- gerwaardprocedure werden er door de boeren speciaal door het Instituut voor Bodemkartering vervaardigde kaarten overgelegd. 2) De boeren zetten bij de uitspraak van de Cen trale Grondkamer derhalve vraagte kens, en ik vind deze vraagtekens van de boeren begrijpelijk, terecht of niet terecht. Want het is beter om (voor leken) elke schijn van subjecti viteit te vermijden, zoals dat ook el ders in ons recht gebruikelijk is. 3) Elke eventuele gedachte die zou kunnen opkomen "dat men elkaar toch dekt" dient waar mogelijk ter bevrediging van het rechtsgevoel voorkomen te worden. Waar het gaat om taxaties is het zondermeer mo gelijk - de wetstekst van art. 93 geeft daartoe alle ruimte - om externe deskundigen c.q. taxateurs aan te wijzen, zodat de (Centrale) Grond kamer kan oordelen over taxatierap porten, waarmee zij geen enkele persoonlijke bemoeienis heeft ge had, anders dan de benoeming van Jan Werts duktie. Voor de meeste niet-tropi- sche produkten daalt dat verbruik zelfs". Men noemt in dat kader de granen, suiker en bepaalde melk- produkten. Ten aanzien van het rundvlees signaleert men nog, dat veel mensen nu zij zuiniger aan moeten doen, dit niet meer kunnen of willen betalen. Europees scharrelei Enkele andere aspecten van deze tweedaagse bijeenkomst van de mi nister. Bij het streven naar vrijhandel in vers vlees binnen de Euro-markt stuit men op onwelwillendheid van de Italianen. Zij wensen ons vlees aan hun grenzen te blijven herkeuren. - Denemarken, West-Duitsland, Engeland en Nederland hebben een gezamenlijk tijdschema voorgesteld om de batterijkip wat 1 r gg K - Jlï Mr. J. Oggel de opstellers daarvan. Het rechtsge voel zal daarmee zondermeer ge diend zijn. De aanwijzing van exter ne deskundigen kan natuurlijk nog verder verfijnd worden' bijvoorbeeld door vooral te letten op hun be kendheid ter plaatse. Want de praktijk heeft toch wel ge leerd dan alleen de wetenschappelijke analyse niet (altijd) voldoende is om de kwaliteit van een bepaald perceel te beoordelen: er zijn percelen die een Het voornemen van de ministers Ru- ding en Smit-Kroes de vaste oever verbinding tussen Zeeuws-Vlaande- ren en Zuid-Beveland niet te laten doorgaan is slecht gevallen bij het bedrijfsleven in de regio. De Algeme ne Verladers- en Eigen Vervoer Or ganisatie EVO konstateert als be hartiger van de transport- en distri- butiebelangen van industrie, handel en agrarisch bedrijfsleven, dat door het voornemen de vaste oeververbin ding te schrappen een belangrijk deel van het Zeeuwse bedrijfsleven in een achterstandsituatie dreigt te blijven. Er moet daarom snel duidelijkheid konien stelt de EVO, ook ten behoeve van de planning door het bedrijfs leven. meer ruimte te geven. Vanaf 1 januari 1984 krijgt zij dan ten minste 450 cm2. Een jaar later .zou de Europese Commissie dan de resultaten moeten publiceren van onderhanden zijnde weten schappelijk onderzoek. Daarna neemt de ministerraad dan definitieve besluiten voor verder gaande maatregelen ten gunste van de batterijkip, zo is de inten- sie van de vier ministers van de genoemde landen. Zij wensen ook dat intussen wordt onder- zochtof het bij ons allang erkende scharrelei ook op Europees ni veau door de tien landen geza menlijk ingevoerd kan worden. - Geen accoord is bereikt over de levering van boter uit Nieuw- Zeeland aan de Europese Ge meenschap. Frankrijk en Ierland menen dat de Sovjets niet aan hun trekken komen bij de in schrijving op voorraden Europese boter. De Britse landbouwminis ter Walker noemde deze Franse benadering "belachelijk". Dit meningsverschil begint lang zaamaan vervelend slepend te worden. De EG kan namelijk Nieuw-Zeeland niet lang meer in het onzekere laten, zonder haar eigen afzetmogelijkheden buiten de Euro-markt aldus ook in ge vaar te brengen. Het nog steeds dreigende Euro- peesAmerikaanse conflict over onze exportsubsidies is bij de eerste ronde van het recente be raad op hoog niveau niet aange scherpt, aldus een verslag dat aan de ministerraad werd voorgelegd. geheel eigen "behandeling" vragen. Regionale deskundigen zijn als het goed is op de hoogte van bepaalde praktische voor en/of nadelen van bepaalde percelen. Deze wetenschap bij de taxatie te betrekken, brengt de uiteindelijke pachtprijs wellicht dichter bij het opbrengend vermogen van het perceel. En dat is toch altijd de bedoeling geweest? (Dit artikel i$ eerder verschenen in "Agrarisch Recht", decembernum mer 1982). Mr. J. Oggel 1) Zonneveld is van mening dat me de de grondsoortenklassificatie: zand, veen. zee- en rivierklei, tot verwarring leidt, omdat die niet alle gronden in Nederland omvat en ook wat terminologie betreft tot verwar ring aanleiding kan geven bij de boeren en zelfs de deskundigen. 2) Hiertoe werd besloten nadat was gebleken dat 4 eerdere taxaties alle verschillende uitkomsten te zien gaven waaruit geen- eensluidende conclusie viel te trekken. 3) De pachtwet kent ook niet de mo gelijkheid tot cassatie. Nu de wijzi ging van de pachtwet aan de orde is zou wellicht op dit punt aanpassing kunnen worden overwogen. Zou het parlement zich achter het ministeriële voornemen scharen, dan zal over de kwaliteit van de Wester- scheldeveren ten behoeve van het bedrijfsleven snel overleg moeten worden gevoerd. Bij dit overleg zal tenminste ook de mogelijke vergro ting van de financiële bijdrage van het rijk aan de veren moeten worden betrokken. Ook verbetering van de aansluiting tussen Zeeuws-Vlaanderen en overig Nederland via de nieuwe Schelde- tunnel bij Doel in België zal met voorrang aan de orde dienen te ko men. De EVO heeft intussen aan de be trokken ministers en de kommissaris van de Koningin in Zeeland deze zienswijze kenbaar gemaakt. Op grond van de pachtwet kunnen pachter en/of verpachter in een aantal gevallen aan de Grondkamer of aan de Centrale Grondkamer een verzoek richten. Een voorbeeld daarvan is de herziening van de tegenprestatie (art. 19 lid 1). Wat onder tegenprestatie moet worden verstaan, staat in art. 13 van de pachtwet n.l. één pachtprijs bestaande uit een bedrag in Nederlands geld. Van deze mogelijkheid tot herzie ning van de pachtprijs wordt dikwijls gebruik gemaakt. 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 5