Termijnen
KNLC kommentaar
Loon naar werken
over geld
en goed
Voorlopige
medezeggenschapsraden
Z.L.M.-scholen geïnstalleerd
Waarschuwing Zeeuwse
landbouwers
INGEZONDEN
Bezwaren ontwerp
Beplantingsverordening
Zeeland indienen
voor 28 januari
Regels voor het
Landbouwverkeer
Koopprijzen van
landbouwgronden
licht gestegen.
De oorzaken kunnen zo wisselend zijn als ons klimaat, en net als bij het
weer kunnen de betrokkenen er evenmin zelf iets aan veranderen, maar
veel oudere zelfstandigen zien hun inkomsten dalen tot beneden het
minimum-niveau.
En dan? In zorgen doormodderen? Of het zware besluit nemen de zaak
maar dicht te doen, waarna de klanten een gesloten deur vinden waar
achter iemand een werkloos bestaan leidt?
Voor zelfstandige ondernemers tus
sen de 58 en 65 jaar is er een oplos
sing: de Rijksgroepsregeling oudere
zelfstandigen (Roz), die het inkomen
aanvult tot het bijstandsniveau.
Waarom wordt hier nu reklame ge
maakt voor deze regeling? Heel eer
lijk gezegd: er zijn aanzienlijk meer
mensen die voor de regeling in aan
merking komen dan zich in werke
lijkheid ook melden. Waardoor ze
zichzelf of hun naasten gewoon te
kort doen.
Bollenkweker
In dit verhaal vertellen drie mensen
over hun ervaring met de Roz. Zoals
de heer A. Duin, bollenkweker in de
kop van Noord-Holland. Ruim de
helft van het jaar besteedde hij altijd
aan de kweek van irissen en chiono-
doxa's, een klein soort hyacint, en de
rest van de tijd - en het inkomen -
vulde hij met het veilingklaar maken
van waspeen. "Die waspeen komt
nog wel steeds hier vandaan", aldus
Duin, "maar het veilingklaar maken,
wassen en sorteren, wordt sinds een
paar jaar alleen nog maar in en om
Katwijk gedaan".
Het betekende dat zijn verdiensten
gevoelig daalden. "Ik kwam nogal
rood te staan bij de bank", aldus
Duin met Noordhollandse nuchter
heid. Daar raadde men hem een ge
sprek aan met de sociale dienst van
zijn woonplaats Zijpe. Duin voldeed
aan alle eisen die worden gesteld om
voor een uitkering volgens de Roz in
aanmerking te kunnen komen:
- minstens 58 jaar oud, maar nog
geen 65,
- het bedrijf of zelfstandig beroep
moet een zeker minimum-inko
men opleveren (in 1982 bijvoor
beeld moest minimaal 15.400
gulden zijn verdiend),
- het bedrijf of zelfstandig beroep
moet een vrijwel volledige dag
taak betekenen,
- de aanvrager moet minstens vijf
jaar in dat bedrijf of zelfstandig
beroep werkzaam zijn geweest en
- er moet een goede boekhouding
zijn.
Duin - die inmiddels 65 is en dus niet
langer onder de regeling valt -: "Ik
heb nu weliswaar m'n AOW, maar
dat beetjè bollen kweken blijf ik erbij
doen. Weet u, als je zoals ik vijftig
jaar buiten hebt gewerkt, krijg je in
het voorjaar de kriebels, dan kan je
niet binnen blijven zitten".
Over dit onderwerp wordt in januari
en februari een tv-spot uitgezonden.
Wie meer wil. weten over deze rege
ling voor oudere zelfstandigen kan bij
Postbus 51 in Den Haag een folder
aanvragen.
Er gaat bijna geen week voorbij of
onze sector wordt wel ergens ten voor
beeld gesteld als goedlopende bedrijf
stak. Zoals nog deze week bij de be
handeling van de export-nota in de
Tweede Kamer. De agrarische sector
is nog altijd een groeisector, waar
binnen de totale werkgelegenheid
praktisch stabiel blijft en waar de in
vesteringen zich weer aan het herstel
len zijn. De basis voor dit succesver
haal wordt zonder twijfel gevormd
door een samengaan van enerzijds een
op vooral structurele verbeteringen
gericht landbouwbeleid en anderzijds
de bereidheid van boeren en tuinders
om hard te werken, ook als de belo
ning wat achterblijf, en om zo nodig de
tering naar de nering te zetten. Wie nu
verwacht mocht hebben dat men in
politiek Den Haag uiterst zuinig zou
omspringen met deze "kip met gouden
eieren", is bij de presentatie van het
regeerprogramma van dit kabinet no
gal bedrogen uitgekomen.
Daarin was immers, ook na het bij
schaven van het eerste, onaanvaard-
In een gezamenlijke bijeenkomst
op 12 januari j.l. in "De Prins van
Oranje" te Goes werden de voor
lopige medezeggenschapsraden
van de negen scholen der Zuide
lijke Landbouw Maatschappij
geïnstalleerd.
Deze raden hebben tot ta^lf zich
uit te spreken over het konsept-
medezeggenschapsreglement,
zoals dit door het Hoofdbestuur
der Z.L.M. is vastgesteld. Nadat
hierover met het bestuur over
eenstemming is bereikt, kan wor
den overgegaan tot verkiezing
van de definitieve medezeggen
schapsraden. De algemeen sekre-
taris, tevens voorzitter van de on-
derwijskommissie der Z.L.M.
Mr. J. Oggel, benadrukte in zijn
toelichting op het konsept, dafhet
in de beginfase van deze nieuwe
ontwikkelingen is aan te bevelen
de weg van de geleidelijkheid te
volgen. Het betekent een groei
proces, waarbij ook de nodige er
varing moet worden opgedaan in
de wisselwerking tussen bestuur,
kommissies van beheer en mede
zeggenschapsraden. Het bestuur
zal zich daarbij loyaal opstellen.
Daarom is het konsept-reglement
vooralsnog gekozen voor het
overleg- en adviesmodel; na en
kele jaren kan dan eventuele bij
stelling van het reglement in ge
meenschappelijk overleg worden
bezien.
(Voor eventuele nadere inlichtin
gen kunt u terecht bij mr. J. Og
gel, algemeen sekretaris van de
Z.L.M., tel. kantoor 01100-21010,
privé 01100-20228 of bij de heer
L. Anderson, hoofd afd. onder
wijs van de Z.L.M., tel. kantoor
01100-21010, privé 01102-2718).
De hele samenleving is volgestopt met termijnen. Een ieder heeft hier
mee te maken. U moet op tijd op uw werk zijn, dan wel met Uw werk
beginnen, kinderen moeten op tijd naar bed, de belastingaanslagen
moeten op tijd betaald worden, de boer moet op tijd met de oogst
beginnen en ga zo maar door. Elk van u zal vele voorbeelden kunnen
geven.
Agrariërs, er wordt een studiedag
aangeboden over bedrijfsaanpassing
op grondgebonden bedrijven op 26
jan. 1983 de Caisson te Kapelle,
Zeeland en wel door Hendrix Voe
ders.
Laat U zich niets wijs maken om op
Uw bedrijf (nog) een pluimveebe-
drijf te stichten. De pluimveehoude
rij is failliet en miljoenen guldens
zijn er het afgelopen jaar verspeeld
door de zeer slechte eierprijzen. De
meeste pluimveehouders kunnen
zelfs geen rente en aflossingen beta
len. Velen zitten met een enorme
voerschuld. Veel bedrijven zijn al
gevallen en onverkoopbaar gewor
den. Volgens mij moet de helft van
de pluimveebedrijven verdwijnen
wil er nog weer een gezonde markt
komen. Het aanbod van eieren is
veel te groot ten opzichte van de
vraag. Ik zet dan ook grote vraagte
kens bij de wervende aktiviteiten van
deze veevoeder-gigant. De eerste
bedrijven staan er al in Brabant en
voor de betreffende boeren zal het
mijns inziens zeer ernstig worden.
Reken maar agrariërs. Laat u voor
lichten door objectieve mensen of
door de organisatie van de pluim
veehouderij de N.O.P.
Een pluimveehouder in Brabant
(naam en adres bij de redactie be
kend).
Vanaf 23 december vorig jaar tot
28 januari a.s. ligt bij uw ge
meente, het Waterschap en de
provincie het ontwerp" Beplan
tingsverordening Zeeland ter in
zage.
Dit ontwerp beoogt een uitbrei
ding van de boswet en geeft de
mogelijkheid tot uitbreiding van
de kapverordening en de her
plantplicht. In verband hiermee
is ook de mogelijkheid tot ver
goeding van schade, ten gevolge
van het niet mogen kappen van
de houtopstanden uitgebreid.
Bezwaren kunnen nog tot 28 ja
nuari (a.s. vrijdag) worden inge
diend.
In een moderne samenleving is het
niet meer denkbaar zonder regels,
voorschriften en wetten geordend te
leven. Heel graag zouden wij het dan
ook zonder willen doen, doch dan
moeten we wel een onbewoond ei
land opzoeken. Daarom hebben we
ons maar neergelegd bij de huidige
samenleving, waarin het overigens
best toeven is. Alleen zullen we ons
moeten realiseren dat overtredingen
van de regels gevolgen zullen heb
ben.
Fiskale spelregels
Ik denk op dit moment aan de fiskale
spelregels. Het te laat betalen van
een aanslag zal een ieder wel kennen
en de gevolgen daarvan eveneens.
De kosten van de aanmaning is aan
gepast aan het inflatiepeil en be
draagt nu al 5,— of 10,- al naar
gelang de hoogte van het gevorderde
bedrag. Komt vervolgens de verte
genwoordiger van de Ontvanger
persoonlijk bij U op bezoek dan
moet U berekend zijn op kostenbe-
dragen die niet gering meer zijn.
Het te laat zijn bij de betaling heeft
gevolgen welke door een ander voor
U wordt bijgehouden. Zo ook als U
het aangiftebiljet Inkomstenbelas
ting te laat inleverd. In de dan op te
leggen aanslag wordt het belasting
bedrag verhoogd met 5% tot maxi
maal 1.000,— Steeds dus een straf
in de vorm van een geldboete.
Bezwaar - termijn
Het overschrijden van een andere
termijn heeft geen direkte geldelijke
gevolgen. Ik doel hierop de be-
zwaar-termijn na het opleggen van
de (definitieve) aanslag. In het alge^
meen is deze termijn twee maanden
na dagtekening van de aanslag.
Mocht U deze tijd laten verstrijken
dan merkt U hiervan niets. Alleen
kunt U daarna formeel geen herzie
ning van de aanslag meer vragen, als
u op dat moment tot de ontdekking
zou komen dat de aanslag fout is. Dit
laatste zal ook het geval zijn als U de
door U ontvangen aanslagen niet
tijdig doorstuurt naar Uw accountant
of belastingkonsulent. Deze adviseur
van U kan alleen goed zijn taak ver
richten indien U direkt na ontvangst
de aanslag ter kontrole doorzendt.
Op deze wijze zal het mogelijk zijn
bij onjuistheden in de aanslag tijdig
bezwaar tegen deze aanslag te ma
ken. Laat U echter de bezwaarter
mijn verlopen dan bent U uw rech
ten op (formele) herziening kwijt.
Soms zal dit voor U meer geld kun
nen kosten dan een rechtstreekse
boete.
Ik doe daarom een dringend beroep
op U de aanslagbiljetten steeds op
tijd aan uw adviseur ter kontrole te
geven. Alleen dan mag U erop reke
nen dat deze "geruisloze" termijn U
geen geld gaat kosten.
Veerbeek
zojuist verschenen
Onlangs is bij ons konsulentschap
het nieuwe vlugschrift voor de land
bouw nr. 356 "Regels voor het
Landbouwverkeer" verschenen.
Het vlugschrift is verkrijgbaar bij het
CAD Landbouwwerktuigen en Ar
beid. Postbus 43, 6700 AA Wagenin-
gen en bij de regionale konsulent-
schappen.
bare broddelwerk van het ontwerpac-
coord, nog steeds een meer dan even
redige bezuiniging op de landbouw
uitgaven voorzien. Het lijkt erop, als
of we voor ons gedegen functioneren,
met veel bereidheid om ook zelf aller
lei zaken te financieren, min of meer
afgestraft worden. Stank voor dank
dus. Daar komt bij dat intussen dui
delijk is geworden dat de uitwerking
van de beloofde lastenverlichting voor
het bedrijfsleven vooral in de richting
van extra voorraad- en vermogensaf
trek gaat. Twee zaken die de land
bouw maar een zeer beperkte moge
lijkheid bieden. Intussen zijn de eerste
schermutselingen binnen het kabinet
over de nadere invulling van bezuini
gingen, met name gericht op Begro
ting 1984, begonnen. Ik ga er zonder
meer van uit dat, zeker na uitspraken
van de zijde door regeringsfracties bij
de behandeling van de regeringsver
klaring, de bezuinigingen voor land
bouw maximaal worden terugge
schroefd binnen de ruimte die het re-
geeraccoord daartoe biedt. Indien dit
niet gebeurt, wordt het immers ook
voor minister Braks, gezien zijn eer
dere uitspraak van een nog net aan
vaardbaar accoord, wel haast onge-
mogelijk om op zijn post te blijven.
Daarnaast hebben we als land- en
tuinbouw, na het onverantwoorde ge
sol met onze belangen tijdens de for
matie, duidelijk recht p een fatsoen
lijke behandeling die voldoende reke
ning houdt met onze belangen en
wensen. Een even doeltreffende als
simpele oplossing ligt voor de hand.
Gebruik een evenredig deel van de
lastenverlichting voor het bedrijfs
leven, om de kerntaken van het mi
nisterie van Landbouw buiten de be
zuinigingen te houden, die ook wan
neer sprake is van het minimumniveau
volgens het regeeraccoord, voor 1984-
1986 anders zouden moeten worden
doorgevoerd. Met andere woorden:
Wij zijn bereid om een stukje lasten
verlichting, bestemd voor de indivi
duele bedrijven te gebruiken om het
apparaat van het ministerie van
Landbouw, wat vooral gericht is op de
versterking van de structuur van die
bedrijven en de begeleiding van de
ondernemer, in takt te houden. We
durven dit best aan, omdat we als or
ganisaties op de meeste terreinen met
het ministerie aan tafel zitten, om mee
te sturen aan een zo effectief mogelijk
beleid. Me dunkt dat het kabinet en de
minister van landbouw er goed van
doordrongen dienen te zijn dat, indien
tegemoetkomingen als hiervoor aan
gegeven niet reëel bespreekbaar wor
den, het voor de landbouworganisaties
wel erg moeilijk wordt om de samen
werking in opbouwende zin voort te
zetten.
Luteijn
In het derde kwartaal van 1982
zijn de koopprijzen van onver-
pachte landbouwgronden zonder
opstallen enigszins gestegen ten
opzichte van de uitkomsten van
het tweede kwartaal. Eén en ander
blijkt uit de voorlopige cijfers van
het Centraal Bureau voor Statis
tiek.
Het prijsniveau voor Nederland
als geheel lag voor zowel onver-
pacht los bouwland als onver-
pacht los grasland rond de
28.000,— per ha. Dit is 9% ho
ger dan in het tweede kwartaal.
Het prijsniveau van verpachte
landbouwgronden zonder opstal
len bleef nagenoeg stabiel op
18.000,— per ha.
3