Termijnen KNLC kommentaar Loon naar werken over geld en goed Voorlopige medezeggenschapsraden Z.L.M.-scholen geïnstalleerd Waarschuwing Zeeuwse landbouwers INGEZONDEN Bezwaren ontwerp Beplantingsverordening Zeeland indienen voor 28 januari Regels voor het Landbouwverkeer Koopprijzen van landbouwgronden licht gestegen. De oorzaken kunnen zo wisselend zijn als ons klimaat, en net als bij het weer kunnen de betrokkenen er evenmin zelf iets aan veranderen, maar veel oudere zelfstandigen zien hun inkomsten dalen tot beneden het minimum-niveau. En dan? In zorgen doormodderen? Of het zware besluit nemen de zaak maar dicht te doen, waarna de klanten een gesloten deur vinden waar achter iemand een werkloos bestaan leidt? Voor zelfstandige ondernemers tus sen de 58 en 65 jaar is er een oplos sing: de Rijksgroepsregeling oudere zelfstandigen (Roz), die het inkomen aanvult tot het bijstandsniveau. Waarom wordt hier nu reklame ge maakt voor deze regeling? Heel eer lijk gezegd: er zijn aanzienlijk meer mensen die voor de regeling in aan merking komen dan zich in werke lijkheid ook melden. Waardoor ze zichzelf of hun naasten gewoon te kort doen. Bollenkweker In dit verhaal vertellen drie mensen over hun ervaring met de Roz. Zoals de heer A. Duin, bollenkweker in de kop van Noord-Holland. Ruim de helft van het jaar besteedde hij altijd aan de kweek van irissen en chiono- doxa's, een klein soort hyacint, en de rest van de tijd - en het inkomen - vulde hij met het veilingklaar maken van waspeen. "Die waspeen komt nog wel steeds hier vandaan", aldus Duin, "maar het veilingklaar maken, wassen en sorteren, wordt sinds een paar jaar alleen nog maar in en om Katwijk gedaan". Het betekende dat zijn verdiensten gevoelig daalden. "Ik kwam nogal rood te staan bij de bank", aldus Duin met Noordhollandse nuchter heid. Daar raadde men hem een ge sprek aan met de sociale dienst van zijn woonplaats Zijpe. Duin voldeed aan alle eisen die worden gesteld om voor een uitkering volgens de Roz in aanmerking te kunnen komen: - minstens 58 jaar oud, maar nog geen 65, - het bedrijf of zelfstandig beroep moet een zeker minimum-inko men opleveren (in 1982 bijvoor beeld moest minimaal 15.400 gulden zijn verdiend), - het bedrijf of zelfstandig beroep moet een vrijwel volledige dag taak betekenen, - de aanvrager moet minstens vijf jaar in dat bedrijf of zelfstandig beroep werkzaam zijn geweest en - er moet een goede boekhouding zijn. Duin - die inmiddels 65 is en dus niet langer onder de regeling valt -: "Ik heb nu weliswaar m'n AOW, maar dat beetjè bollen kweken blijf ik erbij doen. Weet u, als je zoals ik vijftig jaar buiten hebt gewerkt, krijg je in het voorjaar de kriebels, dan kan je niet binnen blijven zitten". Over dit onderwerp wordt in januari en februari een tv-spot uitgezonden. Wie meer wil. weten over deze rege ling voor oudere zelfstandigen kan bij Postbus 51 in Den Haag een folder aanvragen. Er gaat bijna geen week voorbij of onze sector wordt wel ergens ten voor beeld gesteld als goedlopende bedrijf stak. Zoals nog deze week bij de be handeling van de export-nota in de Tweede Kamer. De agrarische sector is nog altijd een groeisector, waar binnen de totale werkgelegenheid praktisch stabiel blijft en waar de in vesteringen zich weer aan het herstel len zijn. De basis voor dit succesver haal wordt zonder twijfel gevormd door een samengaan van enerzijds een op vooral structurele verbeteringen gericht landbouwbeleid en anderzijds de bereidheid van boeren en tuinders om hard te werken, ook als de belo ning wat achterblijf, en om zo nodig de tering naar de nering te zetten. Wie nu verwacht mocht hebben dat men in politiek Den Haag uiterst zuinig zou omspringen met deze "kip met gouden eieren", is bij de presentatie van het regeerprogramma van dit kabinet no gal bedrogen uitgekomen. Daarin was immers, ook na het bij schaven van het eerste, onaanvaard- In een gezamenlijke bijeenkomst op 12 januari j.l. in "De Prins van Oranje" te Goes werden de voor lopige medezeggenschapsraden van de negen scholen der Zuide lijke Landbouw Maatschappij geïnstalleerd. Deze raden hebben tot ta^lf zich uit te spreken over het konsept- medezeggenschapsreglement, zoals dit door het Hoofdbestuur der Z.L.M. is vastgesteld. Nadat hierover met het bestuur over eenstemming is bereikt, kan wor den overgegaan tot verkiezing van de definitieve medezeggen schapsraden. De algemeen sekre- taris, tevens voorzitter van de on- derwijskommissie der Z.L.M. Mr. J. Oggel, benadrukte in zijn toelichting op het konsept, dafhet in de beginfase van deze nieuwe ontwikkelingen is aan te bevelen de weg van de geleidelijkheid te volgen. Het betekent een groei proces, waarbij ook de nodige er varing moet worden opgedaan in de wisselwerking tussen bestuur, kommissies van beheer en mede zeggenschapsraden. Het bestuur zal zich daarbij loyaal opstellen. Daarom is het konsept-reglement vooralsnog gekozen voor het overleg- en adviesmodel; na en kele jaren kan dan eventuele bij stelling van het reglement in ge meenschappelijk overleg worden bezien. (Voor eventuele nadere inlichtin gen kunt u terecht bij mr. J. Og gel, algemeen sekretaris van de Z.L.M., tel. kantoor 01100-21010, privé 01100-20228 of bij de heer L. Anderson, hoofd afd. onder wijs van de Z.L.M., tel. kantoor 01100-21010, privé 01102-2718). De hele samenleving is volgestopt met termijnen. Een ieder heeft hier mee te maken. U moet op tijd op uw werk zijn, dan wel met Uw werk beginnen, kinderen moeten op tijd naar bed, de belastingaanslagen moeten op tijd betaald worden, de boer moet op tijd met de oogst beginnen en ga zo maar door. Elk van u zal vele voorbeelden kunnen geven. Agrariërs, er wordt een studiedag aangeboden over bedrijfsaanpassing op grondgebonden bedrijven op 26 jan. 1983 de Caisson te Kapelle, Zeeland en wel door Hendrix Voe ders. Laat U zich niets wijs maken om op Uw bedrijf (nog) een pluimveebe- drijf te stichten. De pluimveehoude rij is failliet en miljoenen guldens zijn er het afgelopen jaar verspeeld door de zeer slechte eierprijzen. De meeste pluimveehouders kunnen zelfs geen rente en aflossingen beta len. Velen zitten met een enorme voerschuld. Veel bedrijven zijn al gevallen en onverkoopbaar gewor den. Volgens mij moet de helft van de pluimveebedrijven verdwijnen wil er nog weer een gezonde markt komen. Het aanbod van eieren is veel te groot ten opzichte van de vraag. Ik zet dan ook grote vraagte kens bij de wervende aktiviteiten van deze veevoeder-gigant. De eerste bedrijven staan er al in Brabant en voor de betreffende boeren zal het mijns inziens zeer ernstig worden. Reken maar agrariërs. Laat u voor lichten door objectieve mensen of door de organisatie van de pluim veehouderij de N.O.P. Een pluimveehouder in Brabant (naam en adres bij de redactie be kend). Vanaf 23 december vorig jaar tot 28 januari a.s. ligt bij uw ge meente, het Waterschap en de provincie het ontwerp" Beplan tingsverordening Zeeland ter in zage. Dit ontwerp beoogt een uitbrei ding van de boswet en geeft de mogelijkheid tot uitbreiding van de kapverordening en de her plantplicht. In verband hiermee is ook de mogelijkheid tot ver goeding van schade, ten gevolge van het niet mogen kappen van de houtopstanden uitgebreid. Bezwaren kunnen nog tot 28 ja nuari (a.s. vrijdag) worden inge diend. In een moderne samenleving is het niet meer denkbaar zonder regels, voorschriften en wetten geordend te leven. Heel graag zouden wij het dan ook zonder willen doen, doch dan moeten we wel een onbewoond ei land opzoeken. Daarom hebben we ons maar neergelegd bij de huidige samenleving, waarin het overigens best toeven is. Alleen zullen we ons moeten realiseren dat overtredingen van de regels gevolgen zullen heb ben. Fiskale spelregels Ik denk op dit moment aan de fiskale spelregels. Het te laat betalen van een aanslag zal een ieder wel kennen en de gevolgen daarvan eveneens. De kosten van de aanmaning is aan gepast aan het inflatiepeil en be draagt nu al 5,— of 10,- al naar gelang de hoogte van het gevorderde bedrag. Komt vervolgens de verte genwoordiger van de Ontvanger persoonlijk bij U op bezoek dan moet U berekend zijn op kostenbe- dragen die niet gering meer zijn. Het te laat zijn bij de betaling heeft gevolgen welke door een ander voor U wordt bijgehouden. Zo ook als U het aangiftebiljet Inkomstenbelas ting te laat inleverd. In de dan op te leggen aanslag wordt het belasting bedrag verhoogd met 5% tot maxi maal 1.000,— Steeds dus een straf in de vorm van een geldboete. Bezwaar - termijn Het overschrijden van een andere termijn heeft geen direkte geldelijke gevolgen. Ik doel hierop de be- zwaar-termijn na het opleggen van de (definitieve) aanslag. In het alge^ meen is deze termijn twee maanden na dagtekening van de aanslag. Mocht U deze tijd laten verstrijken dan merkt U hiervan niets. Alleen kunt U daarna formeel geen herzie ning van de aanslag meer vragen, als u op dat moment tot de ontdekking zou komen dat de aanslag fout is. Dit laatste zal ook het geval zijn als U de door U ontvangen aanslagen niet tijdig doorstuurt naar Uw accountant of belastingkonsulent. Deze adviseur van U kan alleen goed zijn taak ver richten indien U direkt na ontvangst de aanslag ter kontrole doorzendt. Op deze wijze zal het mogelijk zijn bij onjuistheden in de aanslag tijdig bezwaar tegen deze aanslag te ma ken. Laat U echter de bezwaarter mijn verlopen dan bent U uw rech ten op (formele) herziening kwijt. Soms zal dit voor U meer geld kun nen kosten dan een rechtstreekse boete. Ik doe daarom een dringend beroep op U de aanslagbiljetten steeds op tijd aan uw adviseur ter kontrole te geven. Alleen dan mag U erop reke nen dat deze "geruisloze" termijn U geen geld gaat kosten. Veerbeek zojuist verschenen Onlangs is bij ons konsulentschap het nieuwe vlugschrift voor de land bouw nr. 356 "Regels voor het Landbouwverkeer" verschenen. Het vlugschrift is verkrijgbaar bij het CAD Landbouwwerktuigen en Ar beid. Postbus 43, 6700 AA Wagenin- gen en bij de regionale konsulent- schappen. bare broddelwerk van het ontwerpac- coord, nog steeds een meer dan even redige bezuiniging op de landbouw uitgaven voorzien. Het lijkt erop, als of we voor ons gedegen functioneren, met veel bereidheid om ook zelf aller lei zaken te financieren, min of meer afgestraft worden. Stank voor dank dus. Daar komt bij dat intussen dui delijk is geworden dat de uitwerking van de beloofde lastenverlichting voor het bedrijfsleven vooral in de richting van extra voorraad- en vermogensaf trek gaat. Twee zaken die de land bouw maar een zeer beperkte moge lijkheid bieden. Intussen zijn de eerste schermutselingen binnen het kabinet over de nadere invulling van bezuini gingen, met name gericht op Begro ting 1984, begonnen. Ik ga er zonder meer van uit dat, zeker na uitspraken van de zijde door regeringsfracties bij de behandeling van de regeringsver klaring, de bezuinigingen voor land bouw maximaal worden terugge schroefd binnen de ruimte die het re- geeraccoord daartoe biedt. Indien dit niet gebeurt, wordt het immers ook voor minister Braks, gezien zijn eer dere uitspraak van een nog net aan vaardbaar accoord, wel haast onge- mogelijk om op zijn post te blijven. Daarnaast hebben we als land- en tuinbouw, na het onverantwoorde ge sol met onze belangen tijdens de for matie, duidelijk recht p een fatsoen lijke behandeling die voldoende reke ning houdt met onze belangen en wensen. Een even doeltreffende als simpele oplossing ligt voor de hand. Gebruik een evenredig deel van de lastenverlichting voor het bedrijfs leven, om de kerntaken van het mi nisterie van Landbouw buiten de be zuinigingen te houden, die ook wan neer sprake is van het minimumniveau volgens het regeeraccoord, voor 1984- 1986 anders zouden moeten worden doorgevoerd. Met andere woorden: Wij zijn bereid om een stukje lasten verlichting, bestemd voor de indivi duele bedrijven te gebruiken om het apparaat van het ministerie van Landbouw, wat vooral gericht is op de versterking van de structuur van die bedrijven en de begeleiding van de ondernemer, in takt te houden. We durven dit best aan, omdat we als or ganisaties op de meeste terreinen met het ministerie aan tafel zitten, om mee te sturen aan een zo effectief mogelijk beleid. Me dunkt dat het kabinet en de minister van landbouw er goed van doordrongen dienen te zijn dat, indien tegemoetkomingen als hiervoor aan gegeven niet reëel bespreekbaar wor den, het voor de landbouworganisaties wel erg moeilijk wordt om de samen werking in opbouwende zin voort te zetten. Luteijn In het derde kwartaal van 1982 zijn de koopprijzen van onver- pachte landbouwgronden zonder opstallen enigszins gestegen ten opzichte van de uitkomsten van het tweede kwartaal. Eén en ander blijkt uit de voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor Statis tiek. Het prijsniveau voor Nederland als geheel lag voor zowel onver- pacht los bouwland als onver- pacht los grasland rond de 28.000,— per ha. Dit is 9% ho ger dan in het tweede kwartaal. Het prijsniveau van verpachte landbouwgronden zonder opstal len bleef nagenoeg stabiel op 18.000,— per ha. 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 3