E.G. Marktordening voor aardappels brandhout vanuit de Z.L.M. gezien zuidelijke landbouw maatschappij vBeukering: Komende jaren minder goed voor aardappeltelers! Uien z.l.m VRIJDAG 21 JANUARI 1983 69e JAARGANG NO. 3665 land- en tuinbouwblad In Kapelle zijn onlangs de laatste oude hoogstambomen omgekapt. Brandhout. In feite illustreert deze kleine gebeurtenis hoe resoluut de Bevelandse fruittelers hun plantopstand hebben gemoderniseerd en verjongd. Mede dankzij de verkavelingen. Meer over moderne ontwikkelingen in de fruitteelt op de pagina's 13 en 15. De kruitdampen van de eerste harde reakties op de prin cipieel gewijzigde opstelling van de Centrale Landbouw Organisaties (C.L.O's) bij de onderhandelingen over een aardappelmarktordening zijn enigzins opgetrokken. Over deze marktordening wordt in Brussel al zo n 20 jaar gesproken. De laatste jaren heeft deze diskussie zich vooral toegespitst op de artikelen 9, 10 en 11. Artikel 9 heeft betrekking op het vormen van stabilisatiefondsen door het bedrijfsleven en zelf maar ook met steun van de overheid waardoor interventie van aardappels mogelijk wordt. Artikel 10 is bedoeld voor steun bij het denatureren en kunstmatig drogen van aardappels. Artikel 11 gaat over prijsgaranties voor vroege aardap pels met name in Italië en Zuid Frankrijk. Sterk afhankelijk van de eksport heeft Nederland zich altijd sterk verzet tegen maatregelen ter ondersteuning van de markt. De voorzitter van het Hoofdproduktschap voor Akkerbouw, dr. C.H.J. Beukering, heeft in zijn nieuwjaarsrede hierover het volgende gezegd: "Gezien de stijgende opbrengsten per hektare zal het aardappelareaal in de E.G. tot 1990 met ongeveer 100.000 ha moeten worden ingekrompen. Een even tuele E.E.G.-marktordening voor aardappelen met door E.E.G.-fondsen gefinancierde interventiemogelijkheden zou de noodzakelijke areaalinkrimping en derhalve een gezonde ekonomische ontwikkeling met rendabele prij zen in deze sektor belemmeren. De Nederlandse kon- sumptie-aardappeltelers zouden daar het meest door worden gedupeerd omdat zij voor hun inkomen in veel sterkere mate van de aardappelprijs afhankelijk zijn dan telers in andere E.E.G.-landen". Wij zijn het met deze duidelijke uitspraak volledig eens. De verdediging vanuit de C.L.O.'s over de gemaakte zwaai dat een aardappelregeling alleen tot stand mag komen, gekoppeld aan een uniforme kwaliteitsregeling lijkt mij ook bijzonder zwak. Wij hebben er weinig ver trouwen in dat er een sluitende kontrole mogelijk is op de uitvoering van een uniforme kwaliteitsregeling in Frank rijk en Italië. Het gevaar is inderdaad groot dat in deze landen aardap pels geteeld gaan worden voor interventieprijs. Een prijs die voor onze gespecialiseerde bedrijven niet rendabel zal zijn. Immers om de kwaliteit van de aardappels te verbe teren heeft er in ons land een sterke specialisatie plaats gevonden. Specialisatie van de teelt, oogst, bewaring bij de konsumptie-aardappeltelers waarvoor hoge investe ringen zijn gedaan. Daarbij geteld de investering bij de verwerkende bedrijven heeft tot gevolg gehad dat we streven om een hoogwaardig produkt af te kunnen leve ren. Maar daardoor is de kostprijs wel vrij sterk gestegen. Terecht dus onrust bij het aardappelbedrijfsleven waarbij zelfs gesproken wordt over een vertrouwenskrisis. Vanuit de akkerbouw vragen wij ons af of onze sektor niet te gemakkelijk als wisselgeld wordt gebruikt bij de belangen behartiging op E.E.G. - maar ook op nationaal nivo. Anderzijds begrijpen ook wij dat aan elk probleem meer dere kanten zitten. Dat geldt ook voor de gemaakte zwaai van de C.L.O.-vertegenwoordigers in het C.O.P.A.-presi dium. Het is moeilijk in te schatten wat de gevolgen zouden zijn wanneer wij vanuit Nederland tot elke prijs alleen zouden blijven staan tegenover de 9 andere lan den. Naar mijn mening is het beter niet verder te blijven mok ken over wat gebeurd is maar te kijken wat ons nu te doen staat. Minister Braks moet het via de vele reakties duidelijk zijn dat hij zich zal moeten verzetten tegen 'n interventiere geling voor aardappels. De beperkte geldmiddelen voor het E.E.G. landbouwbeleid zullen daarbij zeker van in vloed zijn en in dit geval voor ons een positieve invloed hebben bij deze onderhandelingen. Vanuit Frankrijk en Italië zal er zeker druk uitgeoefend worden voor prijson dersteuning van vroege aardappels. Het gevolg daarvan zal zijn dat bij de aanvang van het seizoen de prijs van A ardappelmarkt-ordening belemmert rendabele prijzen "Wat de konsumptie- en industrieaardappelsektor betreft, ziet het er naar uit, dat na de gunstige ontwik keling in de afgelopen ja ren met minder goede re sultaten genoegen geno men zal moeten worden. De telersprijzen liggen be neden de kostprijs en de verwachtingen voor de rest van het seizoen zijn niet hoog gespannen. Verder zijn er tekenen dat de stij ging van de export van voorgebakken aardappel- produkten wat minder wordt. Gevreesd moet worden, dat de huidige produktie van konsumptie-aardap- pelen zonder meevallers in de exportvraag niet renda bel is af te zetten". Deze niet erg optimistische kijk op de toekomstige afzet mogelijkheden van de konsumptie-aardappelen presen teerde de voorzitter van het Hoofdproduktschap van Akkerbouwprodukten ir/C.HJ. v. Beukering op de ver gadering van het schap 13 januari j.l. Volgens de heer V. Beukering hangt de toekomst van de Nederlandse aardappelteelt en -afzet nauw samen met de ontwikkelingen in de EEG-akkerbouw. Daaromtrent valt zijns inziens in de eerste plaats op te merken, dat gezien de stijgende opbrengsten per hektare, het aardappela reaal in de EG tot 1990 met ongeveer 100.000 hektare moet worden ingekrompen. Verder lijkt er sprake te zijn van een aanhoudende prijs- druk op granen en suikerbieten en zijn rendabele alter natieve gewassen niet in voldoende mate aanwezig. Een eventuele EEG-marktordening voor aardappelen met door EEG-fondsen gefinancierde interventiemogelijkhe den zou de noodzakelijke areaalinkrimping verhinderen en derhalve een gezonde ekonomische ontwikkeling met rendabele prijzen in deze sektor belemmeren. "De Nedeflandse konsumptie-aardappeltelers zouden daar het meest door worden gedupeerd, omdat zij voor hun inkomen in veel sterkere mate van de aardappelprijs afhankelijk zijn dan de telers in andere EEG-landen. In een dergelijke situatie zal nog meer aandacht dienen te worden besteed aan het leveren van een kwaliteitspro- dukt", zo meent v. Beukering. Dr. C.HJ. van Beukering bewaaraardappels onder druk zal komen te staan. Ook hier geldt dus: proberen zoveel als mogelijk is de zaak af te remmen. Gezorgd moet worden dat het mogelijk blijkt kwaliteits aardappels te telen daar waar het klimaat, de grondsoort en het vakmanschap het gunstigst is. Dat betekent dat de eksport van aardappels vanuit Nederland mogelijk moet blijven. Dit jaar blijkt opnieuw overduidelijk hoe belang rijk de eksport van aardappels voor Nederland is. Bij de uien hebben wij meer moeite om met de kwaliteit te konkurreren op de buitenlandse markt. Te gemakkelijk gaan wij er van uit dat dit een gevolg is van ons klimaat. Dit is, denk ik, niet juist wanneer blijkt dat de kwaliteit van de Engelse uien beter is dan de onze. In Engeland worden veel meer dan in ons land de uien direkt na het rooien in de bewaarplaatsen gebracht en kustmatig ge droogd. In Nederland lopen wij daarbij duidelijk achter. Voor wij straks onze uien gaan zaaien zullen wij een be slissing moeten nemen of wij deze methode ook gaan toepassen. Dat betekent dat de kapaciteit van de ventila toren groot genoeg moet zijn en dat bij het begin van het droogproces de uien opgewarmd kunnen worden. Goede voorlichting kan hierover zeker gegeven worden. Het wordt hoog tijd dat de kontrole op de kwaliteit strenger gaat worden. Dat kan betekenen dat partijen niet voor eksport bestemd mogen worden met alle gevolgen daar van voor de prijs van dergelijke partijen. Laat dit nu alvast een waarschuwing zijn! Doeleman

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1983 | | pagina 1