E.G. Marktordening voor aardappels
brandhout
vanuit de Z.L.M. gezien
zuidelijke landbouw maatschappij
vBeukering: Komende jaren
minder goed voor
aardappeltelers!
Uien
z.l.m
VRIJDAG 21 JANUARI 1983
69e JAARGANG NO. 3665
land- en
tuinbouwblad
In Kapelle zijn onlangs de laatste oude hoogstambomen omgekapt. Brandhout. In feite illustreert deze kleine
gebeurtenis hoe resoluut de Bevelandse fruittelers hun plantopstand hebben gemoderniseerd en verjongd. Mede
dankzij de verkavelingen. Meer over moderne ontwikkelingen in de fruitteelt op de pagina's 13 en 15.
De kruitdampen van de eerste harde reakties op de prin
cipieel gewijzigde opstelling van de Centrale Landbouw
Organisaties (C.L.O's) bij de onderhandelingen over een
aardappelmarktordening zijn enigzins opgetrokken.
Over deze marktordening wordt in Brussel al zo n 20 jaar
gesproken. De laatste jaren heeft deze diskussie zich
vooral toegespitst op de artikelen 9, 10 en 11. Artikel 9
heeft betrekking op het vormen van stabilisatiefondsen
door het bedrijfsleven en zelf maar ook met steun van de
overheid waardoor interventie van aardappels mogelijk
wordt.
Artikel 10 is bedoeld voor steun bij het denatureren en
kunstmatig drogen van aardappels.
Artikel 11 gaat over prijsgaranties voor vroege aardap
pels met name in Italië en Zuid Frankrijk.
Sterk afhankelijk van de eksport heeft Nederland zich
altijd sterk verzet tegen maatregelen ter ondersteuning
van de markt. De voorzitter van het Hoofdproduktschap
voor Akkerbouw, dr. C.H.J. Beukering, heeft in zijn
nieuwjaarsrede hierover het volgende gezegd:
"Gezien de stijgende opbrengsten per hektare zal het
aardappelareaal in de E.G. tot 1990 met ongeveer
100.000 ha moeten worden ingekrompen. Een even
tuele E.E.G.-marktordening voor aardappelen met door
E.E.G.-fondsen gefinancierde interventiemogelijkheden
zou de noodzakelijke areaalinkrimping en derhalve een
gezonde ekonomische ontwikkeling met rendabele prij
zen in deze sektor belemmeren. De Nederlandse kon-
sumptie-aardappeltelers zouden daar het meest door
worden gedupeerd omdat zij voor hun inkomen in veel
sterkere mate van de aardappelprijs afhankelijk zijn dan
telers in andere E.E.G.-landen".
Wij zijn het met deze duidelijke uitspraak volledig eens.
De verdediging vanuit de C.L.O.'s over de gemaakte
zwaai dat een aardappelregeling alleen tot stand mag
komen, gekoppeld aan een uniforme kwaliteitsregeling
lijkt mij ook bijzonder zwak. Wij hebben er weinig ver
trouwen in dat er een sluitende kontrole mogelijk is op de
uitvoering van een uniforme kwaliteitsregeling in Frank
rijk en Italië.
Het gevaar is inderdaad groot dat in deze landen aardap
pels geteeld gaan worden voor interventieprijs. Een prijs
die voor onze gespecialiseerde bedrijven niet rendabel zal
zijn. Immers om de kwaliteit van de aardappels te verbe
teren heeft er in ons land een sterke specialisatie plaats
gevonden. Specialisatie van de teelt, oogst, bewaring bij
de konsumptie-aardappeltelers waarvoor hoge investe
ringen zijn gedaan. Daarbij geteld de investering bij de
verwerkende bedrijven heeft tot gevolg gehad dat we
streven om een hoogwaardig produkt af te kunnen leve
ren.
Maar daardoor is de kostprijs wel vrij sterk gestegen.
Terecht dus onrust bij het aardappelbedrijfsleven waarbij
zelfs gesproken wordt over een vertrouwenskrisis.
Vanuit de akkerbouw vragen wij ons af of onze sektor niet te
gemakkelijk als wisselgeld wordt gebruikt bij de belangen
behartiging op E.E.G. - maar ook op nationaal nivo.
Anderzijds begrijpen ook wij dat aan elk probleem meer
dere kanten zitten. Dat geldt ook voor de gemaakte zwaai
van de C.L.O.-vertegenwoordigers in het C.O.P.A.-presi
dium. Het is moeilijk in te schatten wat de gevolgen
zouden zijn wanneer wij vanuit Nederland tot elke prijs
alleen zouden blijven staan tegenover de 9 andere lan
den.
Naar mijn mening is het beter niet verder te blijven mok
ken over wat gebeurd is maar te kijken wat ons nu te doen
staat.
Minister Braks moet het via de vele reakties duidelijk zijn
dat hij zich zal moeten verzetten tegen 'n interventiere
geling voor aardappels. De beperkte geldmiddelen voor
het E.E.G. landbouwbeleid zullen daarbij zeker van in
vloed zijn en in dit geval voor ons een positieve invloed
hebben bij deze onderhandelingen. Vanuit Frankrijk en
Italië zal er zeker druk uitgeoefend worden voor prijson
dersteuning van vroege aardappels. Het gevolg daarvan
zal zijn dat bij de aanvang van het seizoen de prijs van
A ardappelmarkt-ordening belemmert
rendabele prijzen
"Wat de konsumptie- en
industrieaardappelsektor
betreft, ziet het er naar uit,
dat na de gunstige ontwik
keling in de afgelopen ja
ren met minder goede re
sultaten genoegen geno
men zal moeten worden.
De telersprijzen liggen be
neden de kostprijs en de
verwachtingen voor de rest
van het seizoen zijn niet
hoog gespannen. Verder
zijn er tekenen dat de stij
ging van de export van
voorgebakken aardappel-
produkten wat minder
wordt.
Gevreesd moet worden,
dat de huidige produktie
van konsumptie-aardap-
pelen zonder meevallers in
de exportvraag niet renda
bel is af te zetten".
Deze niet erg optimistische kijk op de toekomstige afzet
mogelijkheden van de konsumptie-aardappelen presen
teerde de voorzitter van het Hoofdproduktschap van
Akkerbouwprodukten ir/C.HJ. v. Beukering op de ver
gadering van het schap 13 januari j.l.
Volgens de heer V. Beukering hangt de toekomst van de
Nederlandse aardappelteelt en -afzet nauw samen met de
ontwikkelingen in de EEG-akkerbouw. Daaromtrent valt
zijns inziens in de eerste plaats op te merken, dat gezien
de stijgende opbrengsten per hektare, het aardappela
reaal in de EG tot 1990 met ongeveer 100.000 hektare
moet worden ingekrompen.
Verder lijkt er sprake te zijn van een aanhoudende prijs-
druk op granen en suikerbieten en zijn rendabele alter
natieve gewassen niet in voldoende mate aanwezig.
Een eventuele EEG-marktordening voor aardappelen met
door EEG-fondsen gefinancierde interventiemogelijkhe
den zou de noodzakelijke areaalinkrimping verhinderen
en derhalve een gezonde ekonomische ontwikkeling met
rendabele prijzen in deze sektor belemmeren.
"De Nedeflandse konsumptie-aardappeltelers zouden
daar het meest door worden gedupeerd, omdat zij voor
hun inkomen in veel sterkere mate van de aardappelprijs
afhankelijk zijn dan de telers in andere EEG-landen. In
een dergelijke situatie zal nog meer aandacht dienen te
worden besteed aan het leveren van een kwaliteitspro-
dukt", zo meent v. Beukering.
Dr. C.HJ. van Beukering
bewaaraardappels onder druk zal komen te staan. Ook
hier geldt dus: proberen zoveel als mogelijk is de zaak af
te remmen.
Gezorgd moet worden dat het mogelijk blijkt kwaliteits
aardappels te telen daar waar het klimaat, de grondsoort
en het vakmanschap het gunstigst is. Dat betekent dat de
eksport van aardappels vanuit Nederland mogelijk moet
blijven. Dit jaar blijkt opnieuw overduidelijk hoe belang
rijk de eksport van aardappels voor Nederland is.
Bij de uien hebben wij meer moeite om met de kwaliteit te
konkurreren op de buitenlandse markt. Te gemakkelijk
gaan wij er van uit dat dit een gevolg is van ons klimaat.
Dit is, denk ik, niet juist wanneer blijkt dat de kwaliteit
van de Engelse uien beter is dan de onze. In Engeland
worden veel meer dan in ons land de uien direkt na het
rooien in de bewaarplaatsen gebracht en kustmatig ge
droogd. In Nederland lopen wij daarbij duidelijk achter.
Voor wij straks onze uien gaan zaaien zullen wij een be
slissing moeten nemen of wij deze methode ook gaan
toepassen. Dat betekent dat de kapaciteit van de ventila
toren groot genoeg moet zijn en dat bij het begin van het
droogproces de uien opgewarmd kunnen worden. Goede
voorlichting kan hierover zeker gegeven worden. Het
wordt hoog tijd dat de kontrole op de kwaliteit strenger
gaat worden. Dat kan betekenen dat partijen niet voor
eksport bestemd mogen worden met alle gevolgen daar
van voor de prijs van dergelijke partijen. Laat dit nu alvast
een waarschuwing zijn! Doeleman