Het Lager Beroepsonderwijs onder de loupe I.L.O. augustus 1983 van start in Kapelle ONDERWIJS NOTITIES Goed nieuws voor de L.H.N.O.-school te Tholen onder redaktie van L. Anderson De Knelpunten Hoe nu verder? Het land, waar het leven (nog) goed is Voor de tweede keer ging de sektie LBO (Lager Beroepsonderwijs) van de ABB (Alg. Besturenbond) in de regio vergaderen om een bepaalde onderwijssoort onder de loupe te nemen. Op 4 november waren leden van het sektiebestuur en direkties uit Zeeland de gast van de school voor LHNO en MHNO "Prinses Juliana" te Zierikzee. Het behoeft nauwelijks betoog dat het LHNO of te wel het Lager Huishoud- en Nijverheidsonderwijs die dag centraal stond. Vanuit alle windstreken, tot uit Gro ningen toe, waren de leden van het sektiebestuur op die enigszins misti ge druilerige novemberdag naar Zierikzee gekomen. De voorzitter van de sektie - de heer H.H. Maas Geesteranus - heette iedereen welkom en sprak zijn waardering uit voor de gastvrije ont vangst en het gulle onthaal. Korte beschouwingen gingen de ei genlijke vergadering vooraf. Achtereenvolgens werd het woord gevoerd door: de heer H. van Dam - direkteur van de Prinses Julianaschool - over het voortgezet onderwijs aan zijn school en de andere institu ten in Zierikzee: Mejuffrouw A. van der Leeden over de specifieke Zeeuwse si tuatie en de rol, die de Z.L.M. daarbij vervult: de heer J. Kingma - direkteur van de scholengemeenschap "De Wellinge" te Middelburg - over de problemen van een scholen gemeenschap met meer dan 1000 leerlingen. Door de heer J. Engberts - onder wijskundig medewerker van de ABB was een nota voorbereid, waarin op uitstekende wijze een aantal knel punten van het huidige LHNO wa ren weergegeven. Hieruit werd een keuze gemaakt, waarbij de volgende onderwerpen speciale aandacht kregen: I. Maatschappelijke onderwaarde ring van het lager beroepsonder wijs Nog al te veel wordt het LBO beschouwd als "restonderwijs" - een school waar een leerling naar toe gaat, die allerlei zaken niet kan of niet weet. Het Lager Beroepsonderwijs heeft een geheel eigen waarde en het is een misvatting te veronder stellen. dat voor het behalen van een LBO-diploma geen bepaalde intelligentie nodig zou zijn. "Denken en doen" behoren sa men te gaan en de verhalen over "de verstrooide professor" en "de domme knecht" gaan als stereo typen niet op. Vanwaar komt toch de zuigkracht van het AVO? Een ander misverstand bestaat hierin, dat het bedrijfsleven soms verwacht dat een leerling met een LBO diploma een aankomende "vakvrouw" of "vakman" zou zijn. De huidige maatschappelijke ontwikkelingen maken een uitstel van beroepskeuze en een bredere oriëntatie noodzakelijk. Daar door is bij het Lager Beroepson derwijs het accent meer op de beroepenoriëntatie dan op de be roepsvoorbereiding komen te lig gen. Het LBO is voor veel leerlingen geen eindonderwijs meer; bij het LHNO stroomt een groot per centage door naar het MHNO of andere vormen van Middelbaar Beroepsonderwijs. Wel kan men hierbij de vraag stellen of het percentage, dat doorstroomt ook wordt beïnvloed door de ekono- mische recessie. 2. Financiële problemen De vergoedingen, die scholen van het Rijk ontvangen in de sfeer van de normpostvergoeding en vergoeding voor het onderhoud van gebouwen zijn volstrekt on voldoende om de kwaliteit van het onderwijs op een verant woord peil te houden. Praktisch alle aanvragen voor in ventaris zijn dit jaar geschrapt, omdat er geen geld is. Bovendien werd nog eens gewezen op het feit dat het LHNO vergeleken bij het LTO zwaar onderbedeeld wordt. 3. Toekomstverwachting Hoewel het nooit eenvoudig is geweest prognoses te maken voor het onderwijs is het de laatste ja ren wel bijzonder moeilijk ge worden. Onder de vorige regering verscheen de nota voor het Voortgezet Basisonderwijs (VBaO), waarin werd uitgegaan van een 3-jarig vervolgonderwijs na het basisonderwijs voor alle leerlingen. De benaming "mid denschool" werd zorgvuldig ver meden, maar in wezen ging het om hetzelfde uitgangspunt. De PvdA vertrok, CDA en D'66 gingen samen verder en inmid dels is er een regering van CDA en VVD gevormd. Van de laatst genoemde partij is bekend, dat zij heel andere gedachten heeft over het voortgezet onderwijs. De politieke onzekerheid maakt het voor besturen en direkties praktisch onmogelijk een beleid op langere termijn te voeren. Geen wonder dat uit de vergade- hoger n onderwijs y 2e PdSe V.0.^ middenschool cj* basisschool^ 0b ring de kreet opklonk: "Bestu renbond, kunnen jullie er niet voor zorgen dat de politiek met zijn vingers van het onderwijs af blijft? Dan kunnen de onderwijs mensen tenminste zelf weer eens uitmaken wat wenselijk en mo gelijk is!" Hoe staan we er intussen nu voor? De heer Engberts kon daarover het volgende vertellen: de bekostigingswet is inmiddels geheel ingetrokken; De nieuwe regering staat een 2- sporig beleid voor d.w.z. het VBaO moet ontwikkeld worden naast het bestaande onderwijs; VBaO experimenten zullen be kostigd kunnen worden via een uitbreiding van de experimen tenwet; Men streeft er naar diverse knel punten weg te werken. Voorts werd gesproken over het ex periment Voortgezet Onderwijs van de provincie Zeeland. Uiteraard kwamen hierbij de te ver wachten daling van het aantal leer lingen en de noodzaak voor een aantal scholen om samen te gaan werken ter sprake. Het experiment startte in een perio de, waarin uitgegaan werd van het bestaande onderwijs. De voortgang van het overleg werd onderbroken door de verschijning van de nota VBaO. Vertegenwoordigers van be sturen en direkties vroegen zich af welke waarde aan het experiment moest worden toegekend, als het be staande onderwijs toch binnen een periode van tien tot twintig jaar ver vangen zou worden door een nieuw systeem. Vervolgens bracht de ver schijning van het plan van scholen 1983-1985 onrust in de gelederen. Hoe kunnen besturen en direkties plannen maken voor de toekomst, wanneer de prognoses door de op richting van een nieuwe school niet meer kloppen? Iemand zei het pas nog erg typerend: "Er zijn snelwegen en ventwegen, ze leiden beide naar hetzelfde doel". Zo is het ook. Het L.B.O. is zo'n snelweg, waarop men in 4 jaar zijn doel kan bereiken. Het I.L.p. biedt jongens en meisjes ook de mogelijkheid om in 4 jaar z 'n doel te laten bereiken. Zo eindigde deze middag met een aantal vragen, waarop het antwoord niet te geven was. Toch hebben de aanwezigen het positief ervaren vele schoolzaken te bespreken met de le den van de sektie en de beleidsme dewerker van de ABB. Wellicht dat de heer Engberts in zijn overleg op landelijk niveau het besprokene in Zierikzee kan meenemen. Tijdens de lunchpauze genoten de aanwezigen van een lunch, die door Inas-leerlingen was klaargemaakt en werd geserveerd. Van de gelegenheid om de school te bezichtigen werd een dankbaar ge bruik gemaakt. Op de vraag naar de in Zierikzee opgedane ervaringen kwamen de volgende antwoorden: le. De rust en de orde in de school. Leerlingen, die ge- koncentreerd doorwerken, wanneer er bezoekers door de klas lopen zijn geen alledaags verschijnsel. 2e. De ruimte en het vele groen rondom de schoolgebouwen. 3e. Het gerenoveerde lokaal voor kantoor en winkel. Menige school in de grote stad zou jaloers worden op zo'n praktijklokaal! 4e. Het feit, dat er blijkbaar nog jassen kunnen hangen in de gangen zonder dat ze gestolen worden! Zouden we dan toch wonen en wer ken op het land, waar het leven goed 1S? A. v.d. Leeden Aan het eind van de 2e klas kiezen ze twee richtingen uit de vier geboden mogelijkheden: akkerbouw, dier- houderij, bloementeelt en aanleg- en onderhoud van tuinen. I.L.O. vormt kleinere klassen; I.L.O. past de leerstof aan aan het niveau en tempo van de leerlin gen; I.L.O. geeft veel begeleiding. Als we het vakkenpakket bekijken, dan zien we dat het een volwaardig pakket is met de vakken: nederlandse taal engels geschiedenis/aardrijkskunde maatschappijleer wiskunde/rekenen kennis der natuur muziek tekenen handvaardigheid algemene technieken studieles gymnastiek handelskennis vakkennis techniek en bedrijfsoriëntering En na 4 jaar I.L.O.? Na een 4 jarige I.L.O. wordt de op leiding afgesloten met een officieel examen. Als de resultaten voldoende zijn, dan wordt een officieel diploma uitgereikt. Dit diploma geeft het recht om toe gelaten te worden tot assistenten opleidingen van het leerlingwezen. (Wat de richting akkerbouw betreft kan men hiervoor ook op de GROENE SCHOOL terecht). Je kunt dus zeggen, dat met het star ten van de I.L.O. afdeling de GROE NE SCHOOL nog kompleter gewor den is en dat de meisjes en jongens in onze provincie, die veel belangstel ling hebben voor alles wat groeit en bloeit, in Kapelle hartelijk welkom zijn. J.C. Kouwer (I.L.O. koördinator) I.L.O. - individueel landbouwonder- wijs. Waarom I.L.O.? Er staat toch een groene school in Kapelle met zo'n 300 leerlingen, moet er dan nog een school bijko men? Nee, het I.L.O. wordt gewoon een onderdeel van de groene school. De meeste lessen zullen ook in het- zelfde gebouw worden gegeven. Ook zal het in de praktijk mogelijk zijn een overstap te maken in beide rich- tingen. Tot dusver konden de Zeeuwse leer lingen hiervoor alleen terecht bij scholen buiten de provincie. Wat is nu het verschil tussen I.L.O. en L.B.O. (lager beroepsonderwijs). Het I.L.O. is vooral praktisch gericht. Meisjes en jongen die het vooral van doen moeten hebben, zullen zich op het I.L.O. thuisvoelen. De eerste 2 jaar zijn vooral algemeen vormend met veel praktijklessen. Aan Verlaats Houtbouw te Hardinxveld is opdracht gegeven de school uit te breiden met een lokaal voor kantoor- en winkelpraktijk, een biblio- theek/dokumentatieruimte, een theorielokaal en kamers voor de adjunkt-di- rekteur en de schoolarts. Het geheel beslaat een oppervlakte van 338 m2. De verwachting is, dat het nieuwe komplex - dat in de schooltuin wordt geplaatst - m.i.v. het schooljaar 1982-1983 in gebruik zal kunnen worden genomen. THOLEN PROFICIAT! 17

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 17