Grondpolitiek op herhaling Zegge en Schrijve Kleine bedrijf staat of valt met ondernemer Overgang naar mengprijssysteem voor suikerbieten 1982 zuidelijke landbouw maatschappij Tenslotte z.l.m VRIJDAG 15 JANUARI 1982 68e JAARGANG NO. 361^ land- en tuinbouwblad n et lijkt er een beetje (veel) op alsof de grondpolitiek op herhaling is. Her en der verschijnen er in serieuze kranten en tijdschriften weer artikelen waarin min of meer ge leerde heren (nooit dames!) betogen dat de wet agrarisch grondverkeer (W.A.G.) eigenlijk van geen kanten deugt. Ook in landbouwkringen steekt de frisse tegenzin weer béhoorlijk de kop op. Het lijkt er op of de praktijk zicTTnu pas, nu de wet in zijn uitvoeringsstadium gaat komen, realiseert wat er aan de hand is. N.R.C./Handelsblad van maandag 11 januari 1 982 meldt onder de kop notariaat bestudeert nog problemen van grondpolitiek: "Het ge brek aan vakjuristen in'de Tweede Kamer wreekt zich bij de behandeling van ingewikkelde wetten. Een voorbeeld is de Wet Agrarisch Grondverkeer, een wet die niet be paald uitblinkt door een perfekte wetgevingstechniek". En in De Pacht van december schrijft Mr. A.T.H. Heister kamp: Een bewijs te meer "hoe moeilijk het is om in een zo delicate materie als de grondpolitiek een evenwicht te vinden tussen iets wat politiek voldoende weerklank kan vinden en daarnaast zowel wetstechnisch sluitend als werkbaar is". Maar de klap op de vuurpijl werd vorige week door het bestuur van het Landbouwschap afgege ven. Daar kwam men tot de konklusie dat er eigenlijk geen adviezen over de konkrete invulling van de W.A.G. konden worden gegeven omdat er nooit een behoorlijk onderzoek is gedaan naar het funktioneren van de grondmarkt zodat daar dus ook geen inzicht in bestaat. Daar kömt men nü mee terwijl de wet er al lang is. Al deze kritiek komt op mij over als de bekende mosterd na - de inderdaad slechte - maaltijd. Nu de wet er is moeten we ons er op richten er zo goed mogelijk mee te leven: de huidige situatie van onzekerheid is nu ook niet bepaald bevorderlijk voor het agrarisch grondverkeer. Wel moet geprobeerd worden de bij de Wet Agrarisch Grondver keer gemaakte fouten in soortgelijke gevallen te voorko men. Zoals bijvoorbeeld bij het nu voorliggende ont- werp-wijziging Pachtwet. Evenals bij de Wet Agrarisch Grondverkeer zijn nogal wat opmerkingen uit de praktijk (van o.a. de Z.L.M.) in het ontwerp-wijziging Pachtwet buiten beschouwing gelaten. Wat dat betreft ben ik het geheel eens met het genoemde N.R.C.-artikel waar ges teld wordt: het schrijven van een wet vereist nu eenmaal het nodige juridische handwerk. Dit handwerk moet steunen op drie pijlers: juridische opleiding, permanente studie en dagelijkse praktijk. Met name dit laatste - dagelijkse praktijk - is bij de W.A.G. buiten beschouwing gebleven en dreigt ook bij de wijziging van de pachtwet buiten beschouwing te worden gelaten. Een en ander moet duidelijk gemaakt worden aan de verantwoordelijke ministers c.q. aan de Tweede Kamer. Want de grondpo litiek mag dan wel op herhaling zijn, wat betreft de ge maakte fouten mag bepaald niet in herhaling gevallen worden. Ik houd u op de hoogte. Vanuit de algemene vergadering van de Z.L.M. werd in december een brief gezonden a3n de minister van land bouw waarin gesteld werd dat de ontwikkeling van de graanprijzen onaangetast moet blijven. Inmiddels heeft de minister ons geantwoord. En wat we al vreesden is. waar: ook onze minister vindt dat er een voorzichtig Het bestuur van het Landbouwschap heeft op 5 januari haar goedkeuring gehecht aan een nota over de proble matiek van de kleine(re) bedrijven. Daaronder worden bedrijven verstaan die bij een moderne bedrijfsvoering aan minder dan één man een volledige dagtaak bieden. Ruwweg de helft van alle Nederlandse bedrijven valt in deze kategorie. Een belangrijke konklusie in de nota is dat de bestaans mogelijkheden op het kleine bedrijf in vergaande mate worden bepaald door de persoon van de ondernemer. Het is om die reden moeilijk een beleid uit te stippelen dat zich specifiek op deze groep bedrijven richt. Verbe teringen zullen dan ook voornamelijk moeten komen van een goed gebruik van bestaande beleidsinstrumenten, zoals onderwijs, voorlichting en onderzoek, subsidies en financieringsregelingen, verbetering van de werkom standigheden, een aanvullend inkomensbeleid en beëin digingsmaatregelen. Krappe meerderheid bestuur Landbouwschap prijsbeleid voor granen dient te worden gevoerd dat er op gericht is dat de prijs voorbanen in de loop der jaren niet te ver boven de wereldmarkt komt te liggen. Het is beslist niet de bedoeling van de minister de graanteelt hiermee onaantrekkelijk te maken want gezien de stijging van de hektare-opbrengsten, die ook in de toekomst wordt ver wacht, zal de teelt van granen naar des ministers mening voldoende aantrekkelijk blijven. Kijk, dèt bedoel ik nu, van die dingen: om razend van te worden. Ik kan wel zeggen dat het de hoogste tijd wordt de akkerbouwkop- pen eens heel dicht bij elkaar te steken. De eerste kon takten zijn al gelegd. Ook daarvan houd ik u op de hoogte. Oggel Zal het mengprijssysteem tot een uitbreiding van het bie- tenarèaal leiden?? In dit «norme komplex wordt in Amsterdam van 18 t/m 23 januari De Landbouw RAI '82 gehouden. In totaal 9 hallen (waarvan 3 nieuwe) wordt door 288 exposanten een rijk geschakeerd expositieprogramma gepresenteerd. Een greep uit de stands: werktuigen en machines voor land- en tuinbouw, agrarische bedrijfsgebouwen en uitrusting, veevoeders, zaden, meststoffen, bestrijdingsmiddelen, gereedschappen, motoren enz. enz. Daarnaast is er een speciale hal ingericht voor in ons land gefabri ceerde werktuigen en machines voor de mechanisatie van tropische landbouw in ontwikkelingslanden. Hieraan is een internationaal kongres gekoppeld over de mechanisatie van aardappelteelt, grondbewerking, rijstteelt en opslaan van pro- dukten (Zie ook de pagina's 16 en 17)., Op maandag 18 januari a.s. zal Prins Claus de Landbouw RAI '82 officieel openen. Het bestuur van het Landbouwschap heeft met een krappe meerderheid besloten voor het suikerbeleid 1982 over te stappen van het kontraktenstelsel naar het mengprijssys teem. De drie ondernemersorganisaties kozen in meer derheid voor de mengprijs. De Voedingsbond FNV en de Voedingsbond CNV kozen unaniem voor het kontrakten stelsel. De voorstanders van het mengprijssysteem verbonden aan hun keuze wel nadrukkelijk de voorwaarde, dat een in strument achter de hand moet worden gehouden om in te kunnen grijpen, indien zich in de praktijk een ongewenste uitbreiding van de bietenteelt voordoet. Dit houdt in, dat weer snel teruggeschakeld kan worden naar het kontrak tenstelsel, als het bietenareaal zich snel uitbreidt. Hierbij zal de positie van de stabiele bietentelers worden veilig gesteld. Het mengprijssysteem houdt in, dat de suikerindustrie geen individuele teeltkontrakten afsluit naar te leveren A- en B-bieten. Voor A- en B-bieten wordt een door Brussel verplicht gestelde minimumprijs uitbetaald. Voor C-bieten éeldt geen prijsgarantie. De invoering van het mengprijssysteem leidt ertoe, dat voor alle telers in ons land de verhouding tussen A-, B- en eventueel C-bieten gelijk is. De uiteindelijke bietenprijs voor een teler komt dan tot stand door het gewogen gemiddelde van alle bieten. Bij toepassing van het kontraktenstelsel krijgen de telers jaarlijks wel een vaste hoeveelheid A- en B-bieten toege wezen, waardoor zij individueel de gevolgen van een eventuele teeltuitbreiding ondervinden. Volgens de Voe dingsbond FNV en de Voedingsbond CNV zou bij toe passing van dit stelsel de kans op uitbreiding van de teelt het geringst zijn. De voorstanders van het mengprijssys teem voerden aan, dat het kontraktenstelsel niet in vol doende mate aansluit bij het flexibele karakter van de Nederlandse suikerbietenteelt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1982 | | pagina 1