Ministerie van Landbouw moet zich in
bezuinigingsronde's harder opstellen!
LANDBOUWPRIJS
INDEXCIJFERS
GESTEGEN
WIR-basispremies per 1
januari 1982 verlaagd
zuidelijke landbouw maatschappij
Hoofdbestuur Z.L.M.:
Gunstiger zelfstandigen beleid
Harder opstellen
m
VRIJDAG 8 JANUARI 1 982
68e JAARGANG NO. 361#
land- en
tuinbouwblad
In de land- en tuinbouw
wordt voortdurend gezocht
naar energie- en arbeidbe-
sparende werk- en teeltme
thoden.
Zo is voor het transport van
rozen door het werkpad een
alternatieve oplossing ont
wikkeld: het rozenwagentje.
Tot nu toe werden de bloe
men namelijk geoogst door
ze met de rechterhand af te
snijden en in de linker arm
op te stapelen. Een vermoei
den en onhandige methode.
Het nu ontwikkelde wagen
tje rijdt langs of op een gelei
ding van buizen of draden en
biedt een arbeidsbesparing
die op kan lopen van 10 tot
30%. Het oogsten van bloe
men loopt nu dus op ro
zen(foto IMAG).
Het hoofdbestuur van de Zuidelijke Landbouw Maat-
schappij is afgelopen maandag 4 januari voor de eer
ste maal in het nieuwe jaar in vergadering bijeen ge
weest. De vergadering vond plaats in het Landbouw-
huis, na afloop van de gebruikelijke nieuwjaars
bijeenkomst met het personeel.
Na zijn nieuwjaarswens zei voorzitter Doeleman de
verleiding te willen weerstaan om in zijn openings
woord nog uitvoerig terug te blikken op het voorbije
jaar, vooral ook omdat vlak voor de jaarwisseling de
prognose 81/82 van het Landbouw Ekonomisch In
stituut (LEI) is gepubliceerd, die nogal wat aandacht
heeft gekregen. Vooral ook in de pers is daar nogal op
ingegaan. En daaruit blijkt hoe moeilijk het is een
objektieve weergave te geven van de juiste situatie.
Wanneer een of meer sektoren een gedeelte van de
door de jaren heen opgelopen achterstand inhaalt,
dan wordt alleen die verbetering naar buiten gebracht
zonder dat tot uiting komt hoeveel men nog achter ligt
bij andere sektoren van het bedrijfsleven. Overigens is
het wel opmerkelijk dat de land- en tuinbouw blijkbaar
een van de weinige sektoren in het totale bedrijfs
leven is die vooral op de exportmarkt zijn positie heeft
weten te verbeteren. Deze gunstige exportontwikke
ling ioopt echter niet parallel met de inkomenspositie
vai de bedrijven in de land- en tuinbouw. Met name in
de akkerbouw is de kostenontwikkeling verontrus
tend.
De vrij goede opbrengsten en de redelijke prijsontwikke
ling maken het niet mogelijk de kostenontwikkeling vol
doende te kompenseren.
In het verleden is door de mechanisatie de stijging van de
arbeidskosten beperkt kunnen worden maar daar blijkt
nu de rek uit te zijn. Het gevolg daarvan is dat èn de
arbeidskosten met de werktuigkosten èn het werk door
derden steeds zwaarder op de exploitatie gaan drukken.
In andere sektoren wordt er veel gesproken over ener
giekosten, maar ook bij de akkerbouw gaan de energie
kosten o.a. van dieselolie een rol spelen.
Doeleman: "Wij zullen bij de overheid aan moeten blijven
dringen op een gunstiger zelfstandigen beleid, met maat-
l regelen die een optimale bedrijfsvoering mogelijk maken
onder andere door ruilverkaveling, partikulier-kultuur-
technische werken (pcw) en extra aandacht voor kleine en
kavelruilobjekten".
Zorgen maken wij ons over ontwikkelingen zoals in
Frankrijk waar men zich minder aantrekt van de EEG dan
in ons land, gezien het aktieprogramma van het franse
Ministerie van Landbouw dat 5,5 miljard Fr.Frs. aan
steunmaatregelen in de franse landbouw stopt.
Hieruit blijkt dat het verantwoord is geweest dat het
Landbouwschap voet bij stuk heeft gehouden wat betreft
het aardgaskontrakt.
De Z.L.M.-voorzitter vroeg zich dan ook af of de Ne
derlandse overheid zich niet te gemakkelijk achter
EEG-maatregelen verschuilt om zo bepaalde bezuini
gingen doorgevoerd te krijgen. "Wanneer het gaat
over bezuinigingsronde's wordt het tijd dat het Mi
nisterie van Landbouw zich harder opstelt. Verdere
bezuinigingen zijn niet meer verantwoord" en "als het
gaat over de besteding van de gelden die de overheid
onder meer via het aardgas beschikbaar stelt willen
wij over de besteding als bedrijfsleven meepraten over
de bestemming".
Met steeds meer ergernis moet de akkerbouw erva-
rem dat het Ministerie nog steeds niet doordrongen is
van de grove onbillijkheid van de graanvoorstellen
zoals die nog steeds boven onze hoofden hangen.
"Wij zullen ons tot het uiterste moeten verzetten tegen
deze voorstellen en daarbij naar middelen zoeken die de
Nederlandse overheid overtuigen de akkerbouwbelangen
anders te verdedigen dan zij de laatste jaren gedaan
heeft!
Wat wij jammer genoeg steeds opnieuw als een dreiging
moeten ervaren is de houding vanuit Natuur- en Milieu
organisaties. "Waarom moet op het einde van het jaar
toch weer door het Zeeuws Koördinatieorgaan tegen de
landbouw aangeschopt worden als bedreiger van de na
tuur? Wij willen nog wel eens zien wat er terechtkomt van
een beheer in bijvoorbeeld de Yerseke Moer wanneer de
landbouw zich helemaal uit dit gebied zou terugtrekken",
aldus de Z.L.M.-voorzitter.
(Zie vervolg op pag. 9
Met ingang van 1 januari 1982 is een aantal basispremies
in de Wet Investeringsregeling (WIR) gewijzigd. Deze
wijzigingen houden verband met:
- de schorsing van de heffing op grond var> de Selek-
tieve Investeringsrekening per 16 september 1981;
- de financiering van de voorgenomen tijdelijke verho
ging van de energietoeslag;
- de financiering van een aantal maatregelen in de
marktsektor.
Met ingang van 1982 gelden de volgende premiepercen
tages:
- nieuwe geboüwen 14% (was 18%)
- bestaande gebouwen 8% (was 11%)
- installaties 12% (was 13%)
- overige bedrijfsmiddelen 12% (was 12%)
Deze percentages zijn uiteraard alleen van toepassing
wanneer de verplichting tot investering in 1982 is aange
gaan.
Voor investeringen in gebouwen, waarvoor nog een
SIR-heffing betaald is of moet worden, zal de basispre
mie 16% bedragen in plaats van 14%.
Over de omvang van de tijdelijke verhoging van de
WIR-energietoeslag zal eind januari a.s. een beslissing
worden genomen.
Voor nieuwe gebouwen wordt de WIR-premie met 4%
verlaagd!
Het prijsindexcijfer van de opbrengst van de land- en
tuinbouw is ten opzichte van september 1980 gestegen
met 12%. De grootste stijging viel te konstateren bij de
produkten van de intensieve veehouderij 26%), dit als
gevolg van de hogere prijzen voor slachtkalveren en var
kens. Bij het verbruik van goederen en diensten steeg het
prijsindexcijfer van brandstoffen ten opzichte van sep
tember 1980 met 37%. Veevoeders en meststoffen lieten
een stijging zien van resp. 10% en 12%. Het prijsindexcij
fer van onderhoudskosten steeg slechts 4%. Eén en ander
blijkt uit de cijfers die werden gepubliceerd door het Cen
traal Bureau voor de Statistiek. Het prijsindexcijfer van
rumdveehouderijprodukten. waarin tevens schapen en
paarden zijm opgenomen, steeg in genoemde periode
met 10%. De melkprijs steeg met 9%. Van de akker-
bouwproduktem is de afzet van nagenoeg alle gewassen
van de oogst 1981 in september op gang gekomem. Het
prijsindexcijfer ligt 13% hoger dan een jaar geleden,
vooral als gevolg van de hogere prijzen voor aardappelen
en granen. Tuinbouwprodukten brachten iets minder op
dan in september 1980, hoewel de appelen en peren 65%
duurder werden afgeleverd.