Ruilverkavelingen mogen ook in
komende jaren niet vertragen
Verhuur van
woonruimte
Aandacht voor de wezenlijke problemen in de landbouw
H oewel hij de opvattingen inzake de overschot- en financieringsproblematiek van de meeste sprekers
deelde, stelde minister Van der Stee dat deze problemen niet de aandacht van de wezenlijke problemen als
energie, inflatie, werkgelegenheid e.d. mag afleiden.
H et is duidelijk dat de zuivelsek-
tor, als grote slok-op van de garan
tie-uitgaven het eerst voor ombuiging
van de uitgaven in aanmerking komt.
We zijn tevens in een stadium waarbij
de uitgaven sneller omgebogen zullen
moeten worden dan de produktie die
tot deze uitgaven leidt. De vraag is
T enslotte ging de bewindsman nog
even in op het E.E.G.-suikerbeleid.
Meestal worden suikeroverschotten
in een adem genoemd met boterber
gen. Deze vergelijking acht hij niet
geheel opgaan. Weliswaar zijn er
grote wereldvoorraden, maar de
vraag/aanbodsituatie verbetert al
lengs. Ook de bewindsman acht aan
sluiting van de E.E.G. bij de Interna
tionale Suiker Overeenkomst ge
wenst. Wat betreft het toekomstige
suikerbeleid binnen de Gemeenschap
wacht hij met spanning de voorstellen
van de Europese Commissie af. Vast
staat echter, dat hij bij de beoordeling
van deze voorstellen behalve met de
internationale aspekten, ook terdege
rekening zal houden met de inkomens
van onze akkerbouwers.
D e voorbereiding van ruilverkavelingen verloopt op het ogenblik zo,
dat dit jaar 53.000 ha in stemming komt en volgend jaar omstreeks
40.000 ha. De financiële consequenties van deze terugkeer naar het
nagestreefde totale uitvoeringsvolume baren die bewindsman voor de
jaren na 1980 wel zorgen.
H et inpassen van de Reconstruc
tiewet Midden-Delfland en van de
Herinrichtingswet Oost-Groningen
en de Gronings-Drentse Veenkolo
niën in het programma van 40.000 ha
per jaar betekent dat voor het ruil-
verkavelingsstemmingsprogramma
in de tachtiger jaren minder ruimte
zal zijn. Dit lijkt de bewindsman re
delijk, omdat indien de ruilverkave
H et terugkooprecht van grond in
het kader van de Grondbank acht de
bewindsman bespreekbaar. Echter
niet, zoals gepleit, met de suggestie
dat dit een bijdrage zou zijn in het
kader van de Stichting Beheer
Landbouwgronden (SBL).
De introductie van een terugkoop
recht bij de Grondbank zal in een
aantal gevallen de neiging om de
bedrijfsoverneming in de familie-
kring te regelen verminderen. Ge
bruikmaking van de Grondbank
heeft immers minder vergaande
consequenties. Men kan die familie-
grond later terugkopen. Het beroep
op de Grondbank zal bij bedrijfso
vername substantieel toenemen.
Derhalve gelooft hij niet erg in de
koppeling terugkooprecht en ver
lichting van de financieringsproble
D,
D,
H,
P er 1 juli 1979 zijn de nieuwe bepalingen i.v.m. huur en
verhuur van woningen in werking getreden.
I n het B.W. zijn precies de gronden genoemd waarop een
huurovereenkomst kan worden beëindigd.
IC. oopt iemand een verhuurde woning om er zelf in te trekken
dan is er een termijn van driejaar waarin de koper de huur niet
kan opzeggen.
W,
Van der Stee:
Landbouwbegroting 1980
Bloemkool meest gegeten verse groente
Hij deed dit in een beschouwing over de stand van zaken in de Europese Gemeenschap tijdens de mondelinge
behandeling van zijn begroting voor 1980 in de Tweede Kamer der Staten-Generaal op 24 en 25 oktober
1979.
een bijl aan de wortel van het ge-
H, meenschappelijke landbouwbeleid,
il waarschuwde dat de kritiek op a|dus mmister Van der Stee. Het is
ij waarschuwde dat de kritiek op
het verworvene, zoals het gemeen
schappelijke landbouwbeleid, dreigt
de positieve kanten in de werking
van de E.E.G. te overschaduwen. Per
saldo komen we dan in een situatie
waarin voortgang geblokkeerd
wordt, het verworvene in de waag
schaal wordt gesteld en defaitisme
troef is, aldus minister Van der Stee.
Zelfs in een werkelijk Europees be
leid als het landbouwbeleid tekenen
zich gevaarlijke desintegratieten-
densen af.
Het achterwege blijven van een ge
meenschappelijk visserijbeleid, de
recente problemen met de Duitse
Bondsrepubliek over de keuring van
varkensvlees en het niet direkt op
volgen door Frankrijk van een uit
spraak van de hoogste Europese
rechter inzake het Britse schapen
vlees zijn daarvan even zovele voor
beelden. Ook het niet in de wortel
aanvatten van het zuiveloverschot is
dat in wezen, omdat mede daardoor
de Financiële grondslag van de
E.E.G. dreigt te worden aangetast.
E.E.G. komt geld tekort
I mmers, de Europese Gemeen
schap staat voor een financieringste
kort. Het lijkt niet waarschijnlijk dat
de komende jaren nieuwe eigen
middelen, hetzij door een verhoging
van het BTW-afdrachtpercentage,
hetzij andefszins, in de Gemeen-
schapskas zullen vloeien. Het ligt
dan ook voor de hand dat de tekor-
ten opgevangen zullen worden door
besparingen op de uitgaven en het is
niet erg waarschijnlijk dat de land
bouwuitgaven de dans zullen ont
springen.
Effektieve kostenbewaking acht de
bewindsman van groot belang. Een
te smal financieel keurslijf kan echter
fnuikend zijn voor iedere werkelijke
voortgang van het Europese integra
tieproces. Het gevaar is immers groot
dat het Europese beleid zich binnen
de kleinst mogelijke marges blijft
bewegen en veeleer aan waarde in
boet, dan erop vooruit gaat. Voor het
voeren van beleid zijn middelen no
dig en een "plafonnering" van de
garantie-uitgaven, betekent in feite
dan ook zeker niet in ons nationaal
belang dat het zover komt. Rationa
lisatie van de kosten is echter ook
voor ons land noodzakelijk. De bes
paringen moeten echter wel zinvol
zijn en de grondslagen van het beleid
onaangetast laten.
Minister kiest voor medeverant-
woordelijkheidshefflng
hoe de onvermijdelijke ombuiging
van de kosten van het zuivelbeleid
bereikt kan worden. Hierbij moeten
we in de eerste plaats denken aan de
beïnvloeding van de produktieom-
vang. Ombuiging van groei naar sta
bilisatie is wel het minste. De realiteit
is echter dat dit onmogelijk van het
ene jaar op het andere te verwezen
lijken is.
Inmiddels zal er een stabilisatie van
de kosten moeten plaatsvinden. Dit
betekent dat de budgettaire kosten
per liter geproduceerde melk moeten
verminderen. Een en ander zal ge
realiseerd kunnen worden door ver
laging van de interventieprijzen en
bezuinigingen op de restituties. Dit is
echter uit een oogpunt van inko
menspolitiek nauwelijks aanvaard
baar. Een andere mogelijkheid is de
sektor zelf meer te laten bijdragen
aan de kosten door verhoging van de
medeverantwoordelijkheidsheffing.
Hoewel op zich ook niet aantrekke
lijk, geeft minister Van der Stee aan
deze laatste mogelijkheid de voor
keur. Zij is dan ook, politiek gezien,
de meest realistische.
Een en ander neemt niet weg dat te
vens gezocht moet worden naar mo
gelijkheden om het marktondersteu-
nende beleid te rationaliseren. Naar
's ministers mening dient de inter
ventie van boter en mager melkpoe
der - als bodem in de markt - een
pijler van ons marktordeningssys
teem te blijven. Interventie moet
echter niet worden aangemoedigd.
Zo is bijvoorbeeld interventie van
mager melkpoeder in de winterpe
riode niet beslist nodig. Zeker niet
voor de magere melkpoeder die uit
eindelijk bestemd is voor verwerking
in mengvoeders. Zuivelfabrieken
moeten zich zoveel mogelijk inspan
nen hun produkten kommercieel af
te zetten, hetgeen lang niet overal in
de Gemeenschap geschiedt. Ook
acht de bewindsman het verant
woord om op E.E.G.-niveau de be
talingstermijnen af te stemmen op de
in de handel gebruikelijke. "Inter
ventiequota" wijst minister Van der
Stee eenter beslist van de hand.
Suikerbeleid
Hij zal daarom de nodige stappen ondernemen om te voorkomen, dat
belangrijke uitvoeringsvertragingen in de komende jaren zullen optre
den. Hij realiseert zich hierbij dat dit niet ten koste kan gaan van een
totale afbraak van de A2-werken of van kavelruil.
Dit o.m. zei minister Van der Stee in
de Tweede Kamer tijdens de behan
deling van de begroting 1980 van zijn
departement op 24 en 25 oktober
1979.
lingsprocedure in die gebieden was
toegepast, deze in de 40.000 ha had
moeten worden ingepast.
Het gedurende meerjaren realiseren
van gemiddeld 40.000 ha vraagt om
een grote inspanning. Daarom heeft
de bewindsman de financieringsmo
gelijkheden voor nieuwe landinrich
tingsprojecten ook sterk beperkt.
Soms bieden extra programma's
(zoals o.m. hel Integraal Structuur
plan Noorden des Lands) extra mo
gelijkheden.
De extra 15 min. die als onderdeel
van het aanvullend beleid voor 1980
in de Miljoenennota is opgenomen
voor ruilverkavelingen zal in het op
werkgelegenheid gerichte program
ma volledig ten goede komen aan
een versnelde uitvoering van werken
binnen ruilverkavelingen in gebie
den met een hoog werkloosheids
percentage.
Grondbank
men van de Grondbank. Het zal
eerder leiden tot een verzwaring van
deze problemen. Verdere bespreking
van deze zaak zal kunnen geschieden
in het kader van het in te dienen
wetsontwerp Vervreemding land
bouwgronden, waar de Grondbank
een wettelijke basis zal gaan vinden.
In dat verband merkte de bewinds
man op dat niet alleen moet worden
gedacht aan een terugkooprecht,
maar ook eens verder gefilosofeerd
dient te worden over een terug
koopplicht voor boeren, die na een
bepaalde periode zelf de financiering
kunnen doen. Ook dit thema zal dan
bespreekbaar moeten zijn.
Uitgifte bedrijven
e minister onderstreepte dat ook
in de uitgifte van bedrijven in Zui
delijk Flevoland een belangrijk
grondpolitiekinstrument ligt. Een
ruime uitgifte van bedrijven is ook
zijn streven.
Toewijzing relatienotagebieden eind
gevorderd
e gebiedsaan wij zing in het kader
van de zg. Relatienota is een heel
eind gevorderd en discussies in het
"veld" met de betrokkenen zijn nu
begonnen over de invulling van het
gewenste beheer. Hierin staan de
provinciale adviescommissies cen
traal, zij bereiden de plannen voor en
zij koppelen terug op de betrokke
nen.
De verhuurder zal dan de kantonrechter moeten verzoeken te
beslissen wanneer de huurovereenkomst eindigt. In het ver
zoekschrift aan de kantonrechter zal duidelijk moeten worden
vermeld waarom de huur is opgezegd. Hierbij zijn alleen rede
nen die in de wet vermeld ziji^geldig.
Konklusie
n dit artikeltje van de afdeling voorlichting iets over het
nieuwe huurrecht. We lopen er nogal eens tegenaan.
Agrariërs die een huis bezitten, misschien gekocht om
later, als men van het bedrijf gaat zelf te gaan bewonen, uit
een nalatenschap verkregen of wat bij het bedrijf behoorde.
Zo'n huis wordt dan meestal verhuurd tot de tijd dat men
zelf denkt het nodig te hebben. Wanneer men dan de huur
wil opzeggen krijgt men te maken met de huurwet.
Het nieuwe huurrecht
Gronden waarop de huur kan worden opgezegd
Een van die gronden is wanneer de huurder zich niet als een
goede huurder heeft gedragen.
Een andere grond is er wanneer de verhuurder de woning drin
gend nodig heeft voor eigen gebruik. In deze situatie zullen de
belangen van huurden en verhuurder tegen elkaar worden af
gewogen. De huurder moet andere woonruimte kunnen krijgen
of de behoefte van eigen bewoning moet zo dringend zijn dat
van de huurder niet geëist kan worden de huurovereenkomst
voort te zetten.
Een derde grond is er wanneer men de huur voor een bepaalde
tijd is aangegaan en hierbij uitdrukkelijk bedongen is dat de
woning na afloop van deze termijn moet worden ontruimd. Dit
moet tevoren bij het aangaan van de huurovereenkomst zijn
vastgelegd. f
Bescherming huurder bij koop en verkoop woning
Verder mag een verhuurder nooit de huur opzeggen om de
woning vrij van huur te verkopen. Het woonbelang van de
huürder gaat hierbij boven het financieel belang van de ver
huurder.
H uuropzegging
il de verhuurder de huurovereenkomst opzeggen dan be
hoort hij dit te doen bij aangetekend schrijven. Hij moet daarbij
een termijn van drie maanden in acht nemen. Voor elk jaar dat
de huurder in het genot van het gehuurde was komt daar echter
nog een maand bij met een maximum van drie maanden.
Voorbeeld: Iemand heeft langer dan drie jaar een pand ver
huurd aan dezelfde huurder. Hij moet dan een opzeggingster
mijn van zes maanden in acht nemen.
De huurder moet op het aangetekend schrijven reageren en wel
binnen een termijn van zes weken, reageert hij niet dan blijft de
huurovereenkomst van kracht.
.et was al geen simpele zaak als men de huur op wilde
zeggen. Nu echter, na de in werking treden van de nieuwe
bepalingen is het er niet gemakkelijker op geworden.
Als u dus een woning gaat verhuren dan zult u een goede
huurovereenkomst op moeten stellen waarin uitdrukkelijk is
bedongen dat de woning na afloop van de bepaalde termijn
moet worden ontruimd.
Wanneer de huurder dan deze huurovereenkomst aangaat, weet
hij ook de konsekwenties hiervan.
Bij gewenst advies kunt u bij de S.E.V. terecht.
G. Middelkoop- v.d. Ploeg.
Bloemkool is de meest gegeten verse groente in Nederland.
Ruim een achtste van het totale verse groentepakket is bloem
kool. Deze groentesoort is het hele jaar verkrijgbaar. Van mei
t/m november komt bloemkool vrijwel uitsluitend uit eigen
land en in de winter en het vroege voorjaar importeren we het
veel, vnl. uit Frankrijk. Van het hier te lande geteelde produkt
wordt maar een bescheiden deel geëxporteerd. Vrijwel alles
komt op de verse binnenlandse markt terecht.
Dit jaar is de bloemkool op de veiling dooreengenomen goed
koop geweest. Alleen de kasbloemkool en de vroege zomer
bloemkool van de vollegrond was duurder. De winterbloemkool
heeft in ons land de winter niet overleefd. Al met al is de totale
aanvoer tot nu toe achter gebleven bij vorig jaar. Wellicht dat in
de laatste weken van het seizoen nog wat van de achterstand zal
worden ingehaald, maar dan moet het weer niet teveel tegen
zitten.