KNLC KOMMENTAAR gropatax W, Herfst D e herfst is weer in het land en tot nu toe heeft hij ons nog niet teleurgesteld. Over Grond en Pachtzaken D e geluiden die ons de laatste tijd vanuit Brussel, maar vooral ook vanuit andere EG lidstaten, bereiken onderlijnen nog eens de moeilijke positie waarin we met het Europese landbouwbeleid zijn terecht gekomen. Dat geldt dan in de eerste plaats voor de diskussie rondom het EG-budget voor 1980 en volgende jaren, zoals dat nu in het Europees Parlement gevoerd wordt. De totale uitgaven zouden te hoog oplopen en dat zou dan vooral de schuld van het EG-landbouwbeleid zijn. Gelukkig zijn er ook in het Europees Parlement genoeg nuchter redenerende mensen, die dan erop wijzen dat de landbouw zoveel van de begroting vergt omdat er in andere sektoren nauwelijks sprake van Europees beleid is. Bovendien zouden zonder een EG-landbouwbeleid, de nationale begrotingen veel sterker belast zijn met landbouwuit gaven. Ook in Nederland, waar de landbouwbegroting slechts 2% B -ac: Belangrijke bepalingen van de pachtwet «j» Realistisch beleid Kritisch Werken en Opletten. Lage ochtendnevel boven de wei landen met daar weer net boven een roodgekleurde zon roepen stemmingen op waarin een mens alleen nog maar zou willen weg dromen en kijken naar al dat mooie van de schepping, met op de achtergrond liefst wat bijpas sende muziek van Grieg. Z-/o wordt het ons in natuurfilms op de tevlevisie ook altijd gepresenteerd. Helemaal op maat gemaakt voor ieder die het huis niet uit wil. Want we zijn er zo mee verwend en aan gewend geraakt dat we de natuur in onze eigen omgeving niet meer aantrekkelijk genoeg vinden om er nog voor overeind te komen. Al was het alleen maar omdat de bijpassende muziek ontbreekt. Een vreemde kronkel mensen. Zeer vreemd. e kunnen ons overigens best voorstellen dat juist degenen die het wel zien omdat ze door hun beroep naar buiten ged wongen worden, niet de tijd hebben om het uitgebreid in zich op te nemen en er van te genieten. Per slot van rekening is de bietencampagne weer begonnen en dat geeft de betrokkenen weinig gelegenheid tot dagdromen. Het is werken en opletten! Dit geldt trouwens ook voor degenen die er niet direkt bij be trokken zijn doch die zich om de een of andere reden op de polderwegen (moeten) bevinden. Zolang het weer goed blijft en de weg droog geeft het weinig problemen, maar als het gaat regenenAllemaal kommer en kwel. Een gevaarlijke perio de! Bent U goed zichtbaar? Tevens is dit nog weer eens een goede gelegenheid om u nog eens te herinneren aan de verplicht geworden zij markeringen van aanhangwagens en landbouwmachines. Heeft u deze aangebracht waar dit vereist is en zijn ze ook duidelijk zichtbaar? Prachtig;zorgt u er dan voor dat het zo blijft. Het zijn allemaal maatregelen ter vergroting van de ver keersveiligheid en dergelijke zaken zijn alleen effectief als we er allemaal aan meedoen. Dat geldt evenzeer voor een goede verlichting en eventuele waarschuwingslichten. Zorg ervoor dat u de zaak in orde heeft zodat u met een gerust geweten kunt zeggen dat het aan u niet kan liggen. Aangifte op tijd!! E n als u dan toch een aanvaring moest hebben; wilt u dan wel een schadeaangifte indienen. Dit lijkt een overbodige aanmoe diging. En toch hebben de schadecorrespondenten een stapel post liggen omdat onze verzekerde verzuimde een aangifte in te dienen, 't Is om te huilen. Notabene in een bedrijf als het onze, waar wij zo prat gaan op het snel afwikkelen van schadegeval len, zijn het onze verzekerden zelf die de afwikkeling traineren. Dit mag niet voorkomen beste verzekerden. Visscher. R egelmatig worden door grondeigenaren en pachters "brokken" gemaakt, omdat men niet goed weet wat de rechten en plichten zijn volgens de Pachtwet. Ik bespreek daarom - het kan niet voldoende herhaald worden - nog een aantal belangrijke bepalingen. Wanneer is er sprake van pacht? Dit is het geval, wanneer een hoeve of los land wordt gebruikt ter uitoefening van de land bouw tegen een tegenprestatie, hetzij in geld, hetzij anderszins. Indien een dergelijke overeenkomst bestaat en hij is niet schrif telijk vastgelegd, dan kan door de pachter schriftelijke vastleg ging worden aangevraagd. Wanneer een eigenaar bv. zijn grond zaaiklaar wil verhuren of vee ter inscharing wil aannemen, zal hij vooraf goedkeuring aan de Grondkamer moeten vragen. Dit kan d.m.v. toezending van de niet-ondertekende overeenkomst. Wordt de overeenkomst wel ondertekend, dan loopt de eigenaar het risico van pachtvastlegging. Artikel 36 handelt over de verlenging van de pachtovereen komst; de overeenkomst, die geldt voor tenminste 12 jaar voor een hoeve of 6 jaar voor los land, wordt telkens van rechtswege met 6 jaar verlengd. Deze verlenging vindt niet van rechtswege plaats, wanneer de pachtovereenkomst niet eerder dan 3 jaar doch uiterlijk 1 jaar (in bijzondere gevallen 6 maanden) voor het einde van de pachtovereenkomst wordt opgezegd. De pachter dient, als hij verlenging wil, binnen 1 maand na ontvangst van de kennisgeving van de verpachter de Pachtkamer te verzoeken de overeenkomst te verlengen. Doet hij dit niet, dan heeft hij zijn rechten verspeeld. Het komt nog steeds voor, dat niet of te laat wordt gereageerd! Pachtoverneming Als een pachter 65 jaar of ouder is of door ziekte of invaliditeit niet meer in staat is het gepachte op be hoorlijke wijze te exploiteren, kan hij de Pachtkamer verzoeken zijn echtgenoot, een of meer van zijn bloed- of aanverwanten in de rechte lijn, een of meer van zijn pleegkinderen of mede pachters in zijn plaats te stellen. Uiteraard kan pachtoverne ming ook in andere gevallen met instemming van de verpachter plaatsvinden. Het nadeel van dit artikel is dat, als de verpachter medewerking weigert, de pachter tot zijn 65ste jaar moet wach ten tot hij een verzoek aan de Pachtkamer kan doen. Het ver vallen of omlaag brengen van de leeftijdsgrens lijkt mij juist. Overlijden. Er wordt nogal eens gedacht, dat door het overlijden van pachter of verpachter de overeenkomst teniet gaat. Dit is niet het geval. De overeenkomst blijft met de erfgenamen doorlopen. Binnen 6 maanden na het overlijden van de pachter kunnen diens echtgenoot, bloed- en aanverwanten in de rechte lijn etc. de Pachtkamer verzoeken in de plaats van de overledene te worden gesteld. Tot slot het voorkeursrecht van de pachter. Uit de praktijk blijkt nog steeds,.dat sommige pachters hun rechten niet goed kennen. De verpachter,'die tot vervreemding wil overgaan, dient de pachter in de gelegenheid te stellen eerst te kopen. Na de kennisgeving dient de pachter binnen 1 maand mede te delen, (aangetekende brief of deurwaardersexploit) of hij in beginsel wil kopen. Doet de pachter dit niet, dan vervalt het voorkeurs recht gedurende 1 jaar. Over de prijs zal overeenstemming moeten worden bereikt. Lukt dit niet, dan kan de Grondkamer de prijs vaststellen. De verpachter hoeft niet voor de vastgestel de prijs te verkopen. Indien hij echter tot verkoop tegen de vastgestelde of een lagere prijs bereid is, zal de pachter weer binnen 1 maand moeten reageren. Doet de pachter dit niet, dan is de verpachter gedurende 1 jaar vrij in het openbaar te verko pen of ondershands, in het laatste geval echter alleen tegen minimaal de door de Grondkamer vastgestelde prijs. Nog steeds blijken pachters op grond van onjuiste informatie en onwetendheid prijzen te betalen, die (soms ver) boven de grond- kamerprijzen uitgaan. Win eerst deskundige informatie in. Mr. H. van Es. B ij de Tweede Kamer is een wetsontwerp van staatssecre taris de Graaf van Sociale Zaken en staatssecretaris Note- boom van Financiën ingediend dat voorziet in een volks verzekering voor de kinderbijslag. Deze volksverzekering vervangt een vijftal bestaande rege lingen op dit gebied. De grondslag van deze belangrijke vereenxoudiging van het kinderbijslagstelsel werd gelegd bij de zogeheten eerste fase van de herstructurering van de kinderbijslag en kinderaftrek. In deze eerste fase die op 1 Oktober 1978 inging, werd de restant-kinderaftrek voor de eerste drie kinderen van werk nemers en voor het derde kind van zelfstandigen omgezet in een opslag op de kinderbijslag. De tweede fase, die met ingang van 1 April 1979 van kracht werd, had betrekking op een beperking van de meervoudige kinderbijslag voor 16- en 17-jarigen. Tevens werd de kin derbijslag voor na 1 Januari 1979 geboren eerste kinderen in een gezin - tot zij de leeftijd van 3 jaar hebben bereikt - gehalveerd. Het nu ingediende wetsontwerp - de derde fase heeft ten doel het geheel af te ronden en het kinderbijslag-systeem dras tisch te vereenvoudigen. De operatie wordt neutraal bekos tigd, dat wil zeggen, dat eventuele financiële voordelen wegvallen tegen de nadelen. Het stelsel van kinderbijslag-kinderaftrekvoorzienin- gen, zoals dat nu nog bestaat, is verre van overzichtelijk en erg ingewikkeld. Bovendien is de aanpassing van de kin derbijslag op dit moment verre van eenvormig. Met het nu ingediende wetsontwerp beoogt de regering met ingang van 1 Januari 1980 een einde te maken aan het hiervoor weergegeven ingewikkelde stelsel. Uit de memorie van Toelichting op het wetsontwerp blijkt ook, dat de rege ring van mening is, dat iedere ingezetene een gelijke aan spraak op kinderbijslag moet hebben vanaf het eerste kind, ongeacht of hij/zij werknemer is of niet. Vaorgesteld wordt de nog bestaande gedeeltelijke kinderaf trek in de loon- en inkomstenbelasting volledig af te schaf fen. Hier staat tegenover dat nu ook de zelfstandigen aan spraak krijgen op kinderbijslag voor alle kinderen. Voor het merendeel van de zelfstandigen met kinderen heeft dit een toeneming van het inkomen tot gevolg. Het betekent echter ook dat de zelfstandigen geconfronteerd worden met een hogere premielast. Voor sommige groepen van kleine zelfstandigen geldt, dat het wegvallen van de kinderaftrek niet volledig wordt ge compenseerd door de verhoging van de kinderbijslag. Om deze groep tegemoet te komen zal - bij wijze van over gangsregeling - de kinderbijslaguitkering voor kleine zelf standigen over het vierde kwartaal 1979 (éénmaal) worden verhoogd met f 100,— voor één kind en f 200,— voor twee kinderen. O verigens bevat het wetsontwerp een kleine bijzonder heid. Bij het inkomen van de ouders moet tot op heden opgenomen worden de inkomsten uit vermogen van een minderjarig kind, indien bij afstand van wettelijk vruchtge not toch kindersftrek voor dat kind wordt genoten. Nu wordt voorgesteld de inkomsten uit vermogen steeds bij de ouder te belasten - tenzij de ouderlijke macht ontbreekt - tot de leeftijd van 18 jaar is bereikt. Hiermee wordt al vooruitge lopen op een ander ingediend wetsontwerp, dat beoogd de meerderjarigheidsgrens te verlagen tot 18 jaar. Veerbeek. van het totaal uitmaakt. Daar zit dan nog een belangrijk deel onderwijs in. Zeer verontrust zijn we niettemin over de inbreng van mensen als de Nederlandse socialist Dankert. Blijkbaar kunnen of willen sommigen niet begrijpen hoe het Europees landbouwbeleid in elkaar zit, en dat bijvoorbeeld maatregelen als plafonnering van de landbouwuitgaven, het hele systeem in feite om zeep zouden brengen. Ik hoop dat uiteindelijk het realisme toch zal zegevie ren. Dat realisme houdt natuurlijk wel in dat we met alle macht moeten toewerken naar meer evenwicht tussen vraag en aanbod van de belangrijkste gegarandeerde produkten, zodat op termijn gezien de druk van het hoge uitgaven-niveau van de afdeling garantie wat kan verminderen. Maar dat moet dan wel via maa tregelen die niet een nog verdere aantasting van de toch al schriele inkomens van de Europese boeren en tuinders inhouden. innen de Europese landbouw heeft Nederland de laatste tien jaar zijn produktie-aandeel aanzienlijk weten te versterken. Dat geldt vooral voor de varkenshouderij, melkveehouderij, glastuin bouw en in mindere mate pluimveehouderij. In de akkerbouw valt vooral de ontwikkeling bij de pootaardappelen op. Dat deze ont wikkeling in de, afzetterrein verliezende, landen om ons heen met argusogen en zekere jaloezie wordt gevolgd, is te begrijpen. Het is daarom van groot belang dat we steeds kunnen aantonen dat de Nederlandse ontwikkeling zich heeft voltrokken door de inzet van de betrokken boeren en tuinders binnen de Europese spelre gels. Ja, dat we zelfs konstant een extra handicap door de zware en progressieve druk der belastingen en sociale lasten hebben te overwinnen. Toch lijkt het er nu op dat we op een aantal fronten min of meer in de beklaagdenbank worden gezet door politici in andere EG- lidstaten, die kritisch alles uitvlooien wat onze landbouw zou kunnen bevoordelen. Dat geldt voor de trichine-zaak met Duits land, maar ook voor de vragen die in het buitenland worden gesteld, rondom onze WIR, rondom de uitbreiding van de melk- produktie en ten aanzien van ons aardgasbeleid voor de tuin bouw. Gemakshalve wordt dan maar vergeten hoe op sommige fronten, zoals bijvoorbeeld het fiscaal beleid in West-Duitsland, de landbouw elders sterk wordt bevoordeeld. Ik geloof dan ook niet dat we ons het hoofd op hol moeten laten brengen. Wat van ons gevraagd wordt is een deskundig en krachtig, maar zeker ook diplomatiek weerwoord om maatrege len die onze landbouw eenzijdig grote schade kunnen berokkenen te voorkomen. Dat betekent ook dat we soms aan maatregelen zullen moeten meewerken die er nooit gekomen waren als we het helemaal alleen voor het zeggen hadden. Willen we evenwel de toekomst voor onze land- en tuinbouw veilig stellen, dan dient eerst en vooral de Europese markt voor onze produkten open te blijven. LUTEIJN

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1979 | | pagina 4