De uitvoering van de
premieregeling
slachtrunderen
Hogere bietenprijs
(f 10,- per ton meer)
voor campagne 1974
in het verschiet
Voormannen
op de korrel
70 zouden we in genoemde bijdrage in gebreke ge
bleven zijn te wijzen op de omstandigheid, dat
voormannen bepaalde funkties vervullen, die in feite
onverenigbaar zijn. Onverenigbaar vanwege de strijdig
6
T")E organisatie van de slachtpremieregeling voor vol-
wassen runderen (excl. melkkoeien) alsmede de
uitbetaling van de premies zullen worden verricht door
het Produktschap voor Vee en Vlees. Het bestuur van dit
produktschap zal daartoe in de openbare vergadering
van 11 september a.s. een voorgestelde verordening in
behandeling nemen, na afloop waarvan de regeling zal
worden bekend gemaakt. Dientengevolge zullen de
Districtsbureauhouders eerst na 15 september a.s. in
lichtingen, dan wel nadere bijzonderheden met betrek
king tot de regeling kunnen mededelen.
Inmiddels heeft overleg plaats gehad met groeps- en
bedrijfsgenoten alsmede met ambtelijke en niet-ambte-
lijke diensten. Op grond hiervan kunnen reeds thans,
vooruitlopend op de door het bestuur te nemen beslui
ten, enkele mededelingen worden gedaan die voor be
langhebbenden van belang zijn.
A LS producent zal hij worden aangemerkt, die blij-
kens de administratie van de Gezondheidsdienst
voor Dieren minstens 60 dagen vóór de premie-aanvraag
eigenaar van het dier is geweest. Voor deze dieren zal
t.z.t. een premieformulier bij de Districtsbureauhouders
kunnen worden aangevraagd. Dit premieform^lier kan
dus eerst worden afgegeven als de Gezondheidsdienst
de betreffende dieren uiterlijk twee maanden tevoren
heeft geschetst of van een oormerk voorzien. Zo dit nog
niet gebeurd is wordt houders die dieren gedurende de
komende maanden voor slachting met een premie zul
len verkopen, aangeraden deze zo snel mogelijk bij de
Gezondheidsdienst voor het opmaken van een schets
aan te melden. Indien ossen, stieren of vaarzen op het
bedrijf van derden zijn gekocht en blijkens de zgn. witte
verklaring aan het veebestand zijn toegevoegd, wordt de
houders van deze dieren voor zover nog niet geschied
aangeraden, de verklaringen snel bij de Gezondheids
dienst of de daartoe aangewezen instantie in te leveren.
Dit teneinde nadelige vertraging in de afhandeling van
de premieaanvragen te voorkómen.
IJ ET is met het oog hierop tevens van belang dat
1 1 veehouders die van de regeling gebruik willen ma
ken reeds thans nagaan of de gegevens op de schetsen,
in het bijzonder de te naamstelling en de datum waarop
dit is geschied, juist zijn. Dit geldt vooral voor dieren
voor welke in oktober en november premie zal worden
aangevraagd.
In de nota inzake de inkomenspositie van de land- en
Juinbouw van de minister van landbouw en visserij is aan
gekondigd, dat ingaande 1 oktober 1974 de producent
een slachtpremie voor ossen, stieren en vaarzen zal wor
den verleend, die per rund als volgt is vastgesteld voor:
oktober 1974 137,60 januari 1975 f 206,40
november 1974 f 137,60 februari 1975 f 240,80
december 1974 f 172,
Voor de Nederlandse bietentelers ligt een hogere bieten-
prijs van f 10 per ton meer voor campagne 1974 in het ver
schiet. Aldus schrijft ir. A. W. Luitjens, voorzitter van de
direktie van Suiker Unie in het maandblad van deze Coöpe
ratieve Vereniging. Een verhoging waarop de boeren eenvou
dig recht hebben in het kader van de E.E.G.-suikerregeling!
Immers, de totstandkoming van die E.EG.-inarktverorde-
ning voor suiker in 1968 voorziet in een vrije markt voor
suiker, waarbij de prijzen zich kunnen bewegen tussen de
interventieprijs (de door de E.E.G.-commissie gegarandeerde
prijs aan de voet) en de drempelprijs (de E.E.G.-prijs aan de
top).
De suikerprijs op de wereldmarkt, die in feite een over-
schotmarkt is, omdat daar slechts 10 procent van de suiker-
produktie wordt verhandeld, ligt op het ogenblik op het on
gekende niveau van 2,25 per kg. Niet vreemd als men
weet, dat al enkele jaren achtereen de groeiende suikerpro-
duktie in de wereld achterblijft bij een nog sneller toene
mende consumptie, zodat op de wereldvoorraad wordt in
gelopen. De suikerprijs binnen de Gemeenschap, dus de prijs
in het het inter-E-E.G.-verkeer, schommelt rond de 1,35
per kg!
Het Nederlandse ministerie van Economische Zaken is
echter tegen de bedoelingen van de E.E.G.-verordening in
de suikerprijs in eigen land, zowel voor de consument als
voor die industrie blijven vaststellen.
SUIKERVRAAG OVERTREFT AANBOD
De binnenlandse suikerprijs bleef de jaren door om en
nabij het interventieniveau. Bij een voldoende voorraad sui-
Onrechtvaardig suikerbeleid nog steeds niet rechtgetrokken!
ker binnen de Gemeenschap zal de suikerprijs in het inter-
E-E.G.-verkeer geen al te sterke schommelingen vertonen in
de marge van 14,25 per 100 kg, die er bestaat tussen de
interventieprijs en de drempelprijs. Problemen ontstaan
en deze deden zich inderdaad aan het begin van het jaar
voor bij een situatie, waarbij binnen die Gemeenschap de
vraag naar suiker het aanbod overtreft. Als gevolg van toe
nemende belangstelling van enkele lidstaten, oa. Italië en
Engeland, om suiker aan te kopen (de landen van het Ge
menebest leverden Engeland slechts een deel van het over
eengekomen kwaötum) liep de suikerprijs in het inter-E-E.G.-
verkeer snel op.
Aangezien Nederland meer suiker verbruikt dan het door
Brussel toegewezen quotum van 660.000 ton, was dus ons
land gedwongen duurdere E.E.G.-suiker te importeren. De
binnenlandlse prijsverhoging in mei en juni tot 1,39 per kg
waren hiervan het gevolg.
Voortgezette onderhandelingen met het ministerie van
Economische Zaken en dat van Landbouw en Visserij leid
den op maandag 26 augustus tot het besluit om een prijsver
hoging van suiker door te voeren ten behoeve van de nood
lijdende landbouw1 en ook om meer aansluiting te zoeken bij
het prijsniveau binnen de E.E.G. Dit betekent voor de bie
tentelers een forse stap in de goede richting.
STIJGING IN 7 JAAR NOG GEEN 5 ct/kg
Toch kan niet van een algehele genoegdoening worden
gesproken, omdat van een volledige vrijheid nog geen sprake
is. Bovendien werd de Nederlandse suikerindustrie bij de
jongste prijsverhoging aan een tweeprijzen-stelsel gebonden
met afzonderlijke prijzen voor de consument en de industrie.
De huidige af-fabrieksprijs van 99,90 (met alle bijko
mende kosten van accijns, BTW, transport, verpakking, han
delsmarges enz.) komt voor de Nederlandse consument op
1,46 per kg. Voor de aan die industrie te leveren suiker is
de prijs in principe vrij, maar het ministerie gaat er van uit,
dat de suikerproduducenten zich in de huidige situatie zul
len beperken tot een prysniveau van 1,07 per kg.
De verhogingen van de laatste maanden lijken zich voor
de consument snel op te volgen (13 juni 1,39 per kg en 26
augustus f 1,46 per kg), maar niet vergeten mag worden dat
gedurende 7 jaren van 1967 tot 1 maart 1974 de suikerprijs
in ons land slechts steeg met nog geen vijf cent per kg en
wel van 0,82 af-fabrieksprijs tot ruim 0,86 per kg.
ONRECHTVAARDIG MAGERE SUIKERBELEID
Helaas is voor de bezwaren die ook de suikerindustrie
heeft tegen de behandeling van de magere suiker door de
E.E.G.-commissie nog geen oplossing gevonden. Het zij her
haald, dat hier sprake is van een onrechtvaardig beleid. Im
mers, jarenlang moest de magere suiker voor rekening en
risico van producent en teler op een lage wereldmarkt wor
den afgezet. Thans wordt deze suiker voor 80 procent bin
nen de Gemeenschap gehouden en juist op een moment,
waarop producenten en telers eindelijk eens van een
hogere wereldmarktprijs zouden kunnen profiteren, aldus ir
Luitjens!
Drs. J. DIJKGRAAF,
L.C.C. - Goes.
CR is de laatste weken nogal wat kritiek losgekomen
op het funktioneren van onze standsorganisaties.
Zowel op het funktioneren naar buiten als naar binnen.
Naar buiten wat betreft de opstelling .ten opzichte van
de overheden onder te brengen in de rubrieken strate
gie (langere termijn) en taktiek (kortere termijn), waarbij
heel duidelijk gepleit wordt voor de hardere lijn. Naar
binnen wat betreft het gehele kommunikatieproces top-
leden. Ook wij mochten kritiek incasseren met name naar
aanleiding van onze bijdrage in dit blad onder de titel
„Voormannen van onze tijd". Welnu daar zijn we altijd
dankbaar voor als blijkt, dat die kritiek duidelijk positief
gericht is. Met dat positief gericht zijn bedoelen we dan,
dat de wil aanwezig is om de opgelegde taken met el
kaar beter te vervullen.
KRITIEK OP ONS
heid van belangen, die kan optreden als een voorman
vooral bestuurlijke funkties bekleedt.
Daardoor aldus onze opposante ihouden de
standsorganisaties té veel het algemeen belang in het
oog en veel te weinig de specifieke boerenbelangen.
Laat de overheid het algemeen belang maar in de gaten
houden en laat de verwevenheid van standsorganisaties
met politieke partijen tot een minimum beperkt worden.
Een pleidooi dus voor een gerichte opstelling naar de
land- en tuirlbouwbelangen in engere zin. Anders laten
de leden zich opvreten door de eigen voormannen, die
het zo druk hebben met het vervullen van hun funktiesi
dat ze vergeten voor wie ze eigenlijk werken. Aldus kort
samengevat de kritiek.
AFWEGEN VERENIGBAARHEID FUNKTIES
"^^ELNU er kan aanleiding zijn zich te bezinnen op
de verenigbaarheid en de onverenigbaarheid van
funkties. Zo objectief mogelijk en met ter zijde stelling
van de eigen persoonlijke, waaronder financiële belan
gen. Iedere voorman kan zich afvragen of het zitten op
meerdere stoelen kan leiden tot konfliktsituaties, waar
door de belangen van de eigen groep in het gedrang ko
men. Dat betekent je ter dege afvragen, wie en wat je
vertegenwoordigt en of je een vrije opstelling kunt heb
ben bij het dienen van de belangen van degenen die daar
recht op hebben. Wij menen, dat het ei van Columbus
wel niet gevonden zal worden. Maar dat neemt niet weg,
dat het zinnig is funkties op een rijtje te zetten en in hun
onderling verband te beoordelen. Nogmaals zonder daar
bij de steen der wijzen te vinden maar wel om tot een
eerlijke afweging te komen. Het lijkt goed om een dis
cussie hierover op gang te brengen.
MONDIGHEID
pEN andere zaak, die onze opposante aansneed was
de mondigheid van de leden. Dit in verband met
de zo zeer gewenste grotere openheid. Voormannen
staan te weinig open voor meningen van anderen en
daarmee tevens te weinig voor kritiek. Dat was onge
veer het kommentaar. Als de leden niet mondig of niet
mondig genoeg zijn, zul je alles moeten doen om ze
mondig te maken. Dan ontstaat ook een beter tweerich
tingsverkeer. Om dit te bereiken is vorming nodig door
middel van het organiseren van kursussen voor leden
Met onderwerpen die de interesse van de leden hebben
en met programma-onderdelen als maatschappij-leer, so
ciale politiek (waaronder sociale verzekeringen), land
bouwpolitiek en economie. Een interessante suggestie,
die zeker een nadere bestudering verdient. Wel is daar
bij een hele grote vraag: hoe interesseer je je leden er
voor en hoe motiveer je ze om daar tijd en energie voor
beschikbaar te stellen? Op een massale toeloop valt niet
te rekenen, maar ongetwijfeld zullen er groepen geïnte
resseerden te vinden zijn.
BELEID EN KRITIEK
D EDEN met inzicht zijn waardevol om tot een beter
uitzicht te komen. Denkstof voor onze besturert
en voormannen om de leden te helpen meer zicht te
geven op de vele en zeer complexe vraagstukken vart
onze tijd en daarmee een proces van bewustwording op
gang te brengen. Ook de leden van aktiegroepen behoe
ven daar geenszins bij vergeten te worden. Aktie voor of
tegen-iets kan de publieke opinie wel mobiliseren, maar
om een bepaald doel te bereiken vindt altijd een omzet
tingsproces plaats. En juist voor die omzetting is werke
lijke mondigheid zo belangrijk.
Reorganisatie in de kommunikatie is niet alleen maar
een spontaan verlopend proces. Daar is beleid voor nodig
en dit beleid zullen we met elkaar moeten formuleren
en in de praktijk brengen. Dan pas zijn we concreet be
zig, iets wat zeker onze land- en tuinbouw zal aanspreken.
Daarbij kan positieve kritiek niet gemist worden en wij
menen, dat onze opposante daaraan haar steentje heeft
bijgedragen!