ANDERE BENADERING VOOR LANDBOUW GEVRAAGD
maatschappij tot bevordering
f
van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant
BEDROEVENDE ZAAK
TA/IJ hebben het al eens eerder geschreven dat het
in feite toch een bedroevende zaak is dat een
regering tot maatregelen bereid blijkt te zijn wanneer de
achterban tot actie overgaat. Dan blijkt er ineens wel
geld te zijn voor noodmaatregelen en kan er een ander
beleid t.a.v. bijvoorbeeld de binnenlandse prijsvoering
voor melk en suiker gevoerd worden. Dan blijken minis
ters ook ineens de noodzaak van deze maatregelen vol
ledig in te zien en te willen verdedigen.
In feite is het dan ook de overheid zelf die actie-voe
ring uitlokt, omdat ze via het normale overleg niet vol
doende de bereidheid toont om daadwerkelijk voor de
landbouwbelangen op te komen.
Dat is ongetwijfeld de les die de landbouworganisaties
voor de toekomst hebben geleerd. Blijven streven naar
oplossingen en voldoende maatregelen via overleg, maar
niet schromen om zonodig de argumenten op andere wij
zen kracht bij te zetten. Dat lijkt de enige weg in een
maatschappij die zich steeds meer van parlementaire naar
buiten-parlementaire democratie aan het ontwikkelen is.
ER MOET NOG VEEL GEBEUREN
TN de komende tijd zal blijken in hoeverre met al-
A léén overleg volstaan kan worden. Immers met de
nu geëiste maatregelen op korte termijn is de landbouw
er nog lang niet.
We denken bijvoorbeeld aan de vleessector, waar in de
komende tijd veel drastische maatregelen wel eens nodig
zouden kunnen zijn om het voortbestaan van tienduizen
den te waarborgen. Reeds zeer vele bedrijven waar rund
en varkensvleesproduktie een zeer belangrijke plaats in
neemt worden nu tijdelijk geholpen door de Rijksgroeps
regeling zelfstandigen. Maar hoe goed vele individuele
bedrijven door deze regeling ook worden geholpen, het
blijft een overgangsmaatregel. De oplossing kan op kor
te termijn alleen gevonden worden in het weer rendabel
maken van de vleesproduktie.
ONS COMMENTAAR
Hetzelfde geldt voor het uitstel van de belastingbe.
taling. Uiteindelijk dient de verschuldigde belasting toch
betaald te worden en alleen een ander belastingsysteem
waarbij rekening wordt gehouden met de specifieke func
tie van het inkomen van de zelfstandigen kan hier een
oplossing bieden.
Zo zal een eventuele tussentijdse aanpassing van het
EG markt- en prijsbeleid gevolgd moeten worden door
nieuwe prijsvaststellingen voor het volgende oogstjaar
die daadwerkelijk gebaseerd zijn op de ontwikkeling en
waarbij rekening wordt gehouden met de achterstand
die de laatste jaren is afgelopen.
En tenslotte zal zowel in nationaal als in internatio
naal verband met het struktuurbeleid niet alleen moeten
worden afgestemd op een betrekkelijk kleine groep van
z.g. ontwikkelingsbedrijven. Ook de grote groep z.g. mid-
delbedrijven (dus geen ontwikkelings-, maar ook geen
saneringsbedrijven) heeft recht op aandacht en onder
steuning door de overheid!
En niet alleen ondersteuning via allerlei subsidies, maar
ook via een beleid waarin geen conservering van het
landschap en oude boerderijen op kosten van de boer
plaatsvindt!
KAMERDEBAT
DIJ het schrijven van dit commentaar is het kamerde-
bat over de landbouw nog niet geheel afgerond.
Niettemin is globaal wel duidelijk wat er uit de bus komt.
Dat is zeker niet zo erg spectaculair, zoals trouwens zo'n
heel debat weinig nieuwe gezichtspunten oplevert.
De vraag of de regering nu volledig van de minimum
eisen der CLO's is tegemoetgekomen zal volgende week
dinsdag eerst definitief beantwoord kunnen worden. Darl
zal immers moeten blijken of minister Van der Stee wer
kelijk voor de tussentijdse aanpassing in het markt- en
prijsbeleid wil strijden.
Voor wat de overige zaken als BTW-verhogingen, olie
en aardgaspakket en belastinguitstel betreft blijken de
eisen van de CLO's te worden ingewilligd.
Aan de andere kant zal uit de miljoenennota moeten
blijken of de sociale en financiële maatregelen voor zelf
standigen tegemoetkomen aan datgene wat geëist is. Wij
hadden de indruk dat ook de Kamer op dit terrein het
kruid nog droog hield. Wat nog onvoldoende uit de verf
is gekomen is de vraag of de regering (of de Kamer)
bereid is tot extra aanvullende nationale maatregelen te
besluiten als er in Brussel onvoldoende uit de bus komt.
Voorts zijn wij niet gelukkig met de motie Ter Woorst
(niet de eerste keer!) die vraagt de uit de BTW-toeslag
van 2 vrijkomende gelden via een toeslag aan met
name de meest getroffen sectoren uit te keren. Hoewel
niet ontkent kan worden dat het BTW-instrument niet erg
selectief werkt en de acute problemen in de ene bedrijfs
tak (vleesproduktie) groter zijn dan de andere, moet toch
gevreesd worden dat een toeslag-systeem veel papieren
(Zie verder pagina 3)
Op 7 september worden de wedstrijden voor het Provinciaal Zeeuws Ploegkampioenschap weer gehouden voor
rondgaande, links- en rechtswerkende ploegen. D© Kon. Maatschappij De Wilhelminapolder heeft daartoe één
van haar terreinen beschikbaar gesteld. Een evenement dat ieder jaar een groot aantal bezoekers trektl Ener
zijds om de ploegers aan het werk te zien, anderzijds om het ploeg werk te aanschouwen en een beeld te krij
gen hoe geploegd moet worden, opdat hiermee met het eigen ploegwerk rekening gehouden kan worden. Ploe
gen is niet eenvoudig. Een ieder, die deze „kunst" wil leren beheersen, zal in ploegwedstrijden een goede leer
school vinden.
zlm
land-
tuinbouwb
VRIJDAG 30 AUGUSTUS 1974
62e Jaargang - No. 3246
O
"LIET kamerdebat van afgelopen week, de extra ver-
gadering van de EG raad voor landbouwministers
op 3 september en de presentatie van de miljoenennota
op de derde dinsdag in september zijn de 3 fronten waar
op de nationale en internationale politici de kans krij
gen om aan te tonen dat men daadwerkelijk voor de be
langen van de land- en tuinbouw wil opkomen. Het is
duidelijk dat daarbij door het landbouwbedrijfsleven niet
alleen woorden maar ook werkelijk daden verwacht wor
den!
Uitgangspunt bij de beoordeling blijft daarbij voor ons
in eerste instantie het minimumeisen-pakket zoals dat
door de C.L.O.'s is gepresenteerd. Wij zeggen bewust
in eerste instantie omdat de omstandigheden nu eenmaal
snel veranderen en ook in de naaste toekomst meer
nieuwe eisen geformuleerd zullen worden en besluiten
genomen zullen moeten worden.
Het gaat er dan ook niet alleen om dat de verantwoor
delijke autoriteiten, onder druk van de huidige onrust,
de landbouw tijdelijk tegemoet komen, maar dat er zich
bij de betreffende politici een verandering van mentali
teit ten opzichte van deze landbouw gaat voltrekken.
Met andere woorden het gaat om een beleid waar
binnen het mogelijk is om als boer en tuinder een nor
maal bestaan op te kunnen bouwen, daarbij een belang
rijke bijdrage leverend aan onze nationale welvaart en
zeker ook welzijn.
Dat betekent, naar onze mening, een beleidsombuiging
die veel verder gaat dan nu tussentijds een paar
extra BTW of enige maanden uitstel van belastingbeta
ling, hoe belangrijk deze maatregelen op zich ook al zijn.
Waar het op aan komt is dat men de landbouw de plaats
toekent die ze verdient en dat het besef doorbreekt dat
het stukje bij beetje op allerlei fronten afknabbelen van
de basis waarop een gezonde landbouw toch dient te
rusten niet kan blijven doorgaan.
BELANGENAFWEGING
TE veel is de landbouw de laatste jaren geconfron
teerd met een doorlopende belangenafweging in
haar nadeel. In Brussel waren het de laatste jaren voor
het belang van de inflatiebestrijding en de consumenten
belangen die voorrang kregen ten koste van het land
bouwbelang en dus het boereninkomen. Dat kwam tot
uiting in enerzijds zeer schriele prijsverhogingen en an
derzijds een marktbeleid gericht op het veiligstellen der
voedselvoorziening ten koste van de boerenprijzen.
Op nationaal gebied kunnen we denken aan de reva
luatie gericht op het belang van inflatiebestrijding, het
politieke spel met de melk- en suikerprijs en het plano
logische beleid waarbij èn bij de plaatsbepalingen van
Baalhoekkanaal en Dollardkanaal èn bij vee! incidentele
planologische ingrepen het belang van de landbouw en
de broodwinning van boeren en tuinders veelal op het
tweede plan kwamen.
Wanneer minister Van der Stee constateert dat de hui
dige crisissituatie vooral een gevolg is van een toeval
lige samenloop van vele ten nadele van de landbouw wer
kende toevallige factoren maakt hij er zich wel erg ge
makkelijk van af! Naar onze mening is ook het over
heidsbeleid ten aanzien van de landbouw zelf, zowel in
Brussel als Den Haag, in belangrijke mate oorzaak van
de huidige moeilijke situatie.
Immers de inflatie is niet van vandaag of gisteren en
de Brusselse prijzen hadden allang op de kostenontwik
keling afgestemd kunnen zijn.
De prijzen van granen, suiker en vlees zijn door be
wuste maatregelen op het interventieniveau gedrukt! Het
drama op de vleesmarkt had voor een belangrijk deel
voorkomen kunnen worden indien de bevordering van de
rundvleesproduktie door ondermeer omschakelingssub-
sidies gevolgd was door een tijdige maatregel tegen de
import van buiten de EG. Niet de Europese boeren heb
ben de vleesberg geproduceerd. De Europese Commis
sie heeft hem geïmporteerd!
Wat het landbouwbedrijfsleven in feite vraagt is dat
van nu af aan bij de belangenafweging, die aan beleids
beslissingen vooraf gaat, de landbouwbelangen een vol
waardige plaats innemen.