LANDBOUW EN GEMEENTERAAD
maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant
zlm
land- en
tuinbouwblad
VRIJDAG 24 MEI 1974
62e Jaargang - No. 3232
In dit nummer o.m.
In dit nummer o.m.
Bij het afscheid van
inr. E. Kuylman,
alg. secr. K.N.L.C.
Pagina 3
De Z.H.V. had in 1973
gunstig jaar Pagina 4
Jfr Uit de praktijk en
Mechanisatienieuws
Pagina 5, 6 en 7
Melkveebezetting en
arbeidsinkomen
Pagina 9
Mest die niet stinkt en
Zuiveringsschap Drenthe
al eind op weg
Pagina 10-11
Fruitteeltnotities
Pagina 13
Auto-aktualiteiten
Pagina 15
It's a long way to
Trpperary Pagina 19
Agrarisch overleg of „Onder Ons" op niveau over het falende Brusselse landbouwbeleid? Een ontmoeting
van drie presidenten op dinsdag 7 mei j.l. tijdens lerland's grootste landbouwmanifestatie de Dublin
lente show die 200.000 bezoekers heeft geteld. O p bovenstaande foto een geanimeerd gesprek van
(v.l.n.r.) mr. E. Childers (President van Ierland), mr. T. Maher (President van de Ierse Landbouworganisa
tie Irish Farmers Association), mr. S. Healy (sekretaris-generaal van de I.F.A.) en ir. C. Knottnerus (Pre
sident van het COPA en voorzitter van het Landbouwschap en Kon. Ned. Landbouw Comité).
ONS COMMENTAAR
Nauwelijks 2 maanden na de verkiezingen voor Pro
vinciale Staten staan volgende week weer al nieuwe ver
kiezingen, nu voor de gemeenteraden, ons te wachten.
Wie zo de diverse nieuwsmedia volgt kan konstateren
dat bij deze gemeenteraadsverkiezingen de landelijke
po'itiek veel minder op de voorgrond lijkt te treden dan
bij de laatste Statenverkiezingen het geval was. Nu spe-
ien vooral de plaatselijke problemen een grote rol. Wij
vinden dat een goede zaak. Gemeenteraden zijn er im
mers om de plaatselijke belangen te behartigen en niet
om landelijke politiek te bedrijven. Juist deze gemeente
raadsverkiezingen bieden voor alle burgers die zich niet
altijd met het huidige gemeentelijke beleid kunnen ver
enigen, en dat zijn er blijkens de talloze plaatselijke
aktiecomité's heel wat, de gelegenheid om van hun de
mocratische rechten gebruik te maken. Toch hebben wij
het vermoeden dat de opkomst wel wat lager zal zijn
dan twee maanden geleden. Mogelijk doordat men wat
verkiezingsmoe is, maar ook wel doordat velen zich er
toch nog niet volledig van bewust zijn welke invloed
de gemeenteraad op het dagelijks leven kan uitoefenen.
Dat geldt ook voor de landbouw. Zeker als belangen-
behartigende organisatie worden we dagelijks gecon
fronteerd met allerlei op gemeentelijk niveau genomen
besluiten. Besluiten die soms voor de landbouw als ge
heel in betreffende gemeente, dan wel voor één of meer
individuele bedrijven, verstrekkende gevolgen kunnen
hebbenl Het leek ons dan ook goed de belangrijkste
onderdelen van het werkterrein der gemeenteraden, waar
mee de landbouw direkt te maken heeft, nog eens op een
rij te zetten.
RUIMTELIJKE ORDENING
Veel van de gemeentelijke besluiten en verordenin
gen, waarmee de landbouw dagelijks meer en meer te
maken heeft, hebben betrekking op de verschillende faj
cetten van de ruimtelijke ordening. Zo dienen alle ge
meenten in de komende jaren voor hun gebied bestem
mingsplannen vast te stellen, voor zover dat nog niet
gebeurd is.
In zeer veel gemeenten zijn dergelijke bestemmings
plannen voor het buitengebied dan ook in voorberei
ding. Het zal duidelijk zijn dat met name bij de vaststel
ling van de bestemmingsplannen buitengebieden de land
bouwbelangen zeer nauw zijn betrokken.
Zeker voor het individuele bedrijf zal het vaak van
uitzonderlijk groot belang zijn of men binnen de bestem
ming agrarisch, agrarisch met alleen grondgebonden
produktie, landschappelijk waardevol agrarisch of na
tuurgebied valt. Het voortbestaan van het bedrijf kan er
somtijds mee in het geding zijn. Het is dan ook van groot
belang dat de voorbereiding en de vaststellingen van
deze bestemmingsplannen plaatsvindt door een gemeente
raad, resp. college van B W, die duidelijk met de be
langen in de landbouw op de hoogte is en er rekening
mee wil houden. Vaak gaat het daarbij niet alleen om
de bepalingen van de bestemmingen op zich, maar ook
om de aanvullende voorwaarden die aan bepaalde be
stemmingen als landschappelijk waardevol agrarisch ge
bied, gesteld kunnen worden. Uiteraard spelen daarnaast
ook de uitbreidingsplannen van een bepaalde gemeente
en het eventuele beslag dat daarbij op landbouwgrond
wordt gelegd, voor sommige bedrijven dicht bij de be
bouwde kom een belangrijke rol.
VERGUNNINGEN
Aansluitend op het ruimtelijk beleid is de gemeente
raad er natuurlijk, met name het college van B W, pri
mair belast met het verstrekken van de vele vergunnin
gen die tegenwoordig nodig zijn (en steeds meer worden)
om ongestoord een landbouwbedrijf te kunnen exploite
ren en uitbouwen. We denken daarbij met name aan de
bouwvergunningen, hinderwetvergunningen, e.d. Zo kun
nen de voorwaarden die soms aan het verlenen van een
bouwvergunning verbonden worden niet zelden aanzien
lijke hogere kosten voor de betreffende boeren met zich
mee brengen'. Dat geldt zeker ook wanneer om estetische
redenen aanvullende eisen worden gesteld conform de
adviezen van de betreffende welstandscommissie (de
vroegere schoonheidscommissies).
Van belang is het daarbij te weten dat deze welstands
commissies slechts adviesorganen zijn van B W, en
de Raad. Het is uiteindelijk de Raad die over het al of
niet verlenen van een bouwvergunning en de bijkomen
de voorwaarden beslist. Van uitzonderlijk groot belang
is ook de positie van de gemeenteraad in het kader van
de hinderwetvergunningen.. Dat geldt vooral zolang er
op landelijk niveau nog geen oplossing is gevonden voor
de rechtsonzekerheid waarin zeer veel landbouwbedrij
ven zonder hinderwetvergunning nu nog verkeren. Een
gemeenteraad die met de praktische problematiek op
het landbouwbedrijf vertrouwd is, kan hier veel narig
heid voorkomen. In dit kader zijn ook een groot aantal
plaatselijke politieverordeningen van betekenis. Niet zel
den kunnen immers dergelijke verordeningen de boer,
soms onnodig, aanzienlijke belemmeringen bij het on
gestoord uitoefenen van zijn bedrijf opleggen.
BELASTINGEN
Een deel van de gemeentelijke uitgaven wordt gedekt
uit gemeentelijke belastingheffingen. De belangrijkste
daarvan zijn ondermeer de straatbelasting, de personele
belasting en de grondbelasting. In de komende 4 jaar
zullen deze belastingen alle 3 verdwijnen en vervangen
moeten worden door één gemeentelijke onroerendgoed-
belasting. Dat betekent ongetwijfeld in het totaal gezien
geen belasting verlaging; wel een verschuiving in de
belastingdruk voor de diverse bevolkingsgroepen.
Zo zal ondermeer de landbouwgrond van deze belas
ting vrijgesteld worden, terwijl daarentegen de pachter
voor een deel der onroerend goed belasting zal worden
aangeslagen. Kernvraag is hierbij van welk uitgangspunt
de gemeente uitgaat bij het vaststellen van de hoogde
in de heffing. Men heeft daarbij de keuze uit twee moge
lijkheden en wel op basis van de waarde van het onroe
rend goed of op basis van de oppervlakte. Om de keuze
tussen deze beide mogelijkheden en de uitwerking daar
van zal het nu in de komende jaren gaan. Zeker waar
een algemeen geldend advies waarvoor men moet kie
zen nauwelijks te geven is, zal het ook voor de land
bouw belangrijk zijn dat de gemeenteraad bij de bepalin
gen van haar heffingsaanslag zo goed mogelijk alle be
langen tegen elkaar afweegt.
Aij met al komen dus in de gemeenteraden geregeld,
ook voor de landbouw, bijzonder belangrijke zaken aan
de orde. De landbouw heeft er dan ook alle belang bij
dat in de diverse bestuurscolleges der gemeenten vol
doende begrip voor en kennis van de situatie in de land
bouw aanwezig is. Een gemeenteraadsverkiezing als deze
biedt U dan ook de gelegenheid bij uitstek om ook voof
de komende 4 jaar er weer van verzekerd te zijn dat in
uw gemeente de aan de orde komende landbouwbelan
gen zo goed mogelijk worden behartigd!
LUTEIJN.