FALEND MARKTBELEID VAN BRUSSEL
maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant
^AAST het veelvuldig in de belangstelling komen
de prijsbeleid, speelt het marktbeleid binnen de
BrusSele landbouwpolitiek een bijzonder belangrijke rol.
Dit marktbeleid heeft in principe als belangrijkste funk-
tie om binnen de marges van het E.E.G.-verdrag en de
jaarlijkse prijsbesluiten de afzet en distributie van de
onderscheiden produkten zo soepel mogelijk te laten ver
lopen.
Dat is over het algemeen in het verleden ook redelijk
goed gelukt Zij het dat daarvoor vaak vele ingewikkel
de regelingen nodig waren. Over het algemeen werd het
prijsbeleid dan ook veelal als primair gezien en speelde
het marktbeleid daarbij een meer aanvullende rol.
Daar is dan het afgelopen seizoen wel een drastische
verandering in gekomen. Nog sterker dan de prijsbeslui
ten heeft immers het marktbeleid zijn invloed op de uit
eindelijke prijsvorming voor de gegarandeerde produk
ten, met name de akkerbouwgewassen, doen gelden. Het
meest in het oog lopend is daarbij de situatie voor de
tarwe; maar ook de suiker wordt nu duidelijk door het
marktbeleid getroffen.
Het marktbeleid van het afgelopen seizoen lijkt geken
merkt te worden door een panische angst dat de E.G.,
gezien dé schaarste op de wereldmarkt, zonder basis-
produkten als tarwe en suiker zou komen te zitten. Dit
heeft geleid tot een beleid dat er primair op gericht was
zoveel mogelijk van deze produkten binnen de E.G. te
houden tegen zo laag mogelijke kosten. En daarom is
dan vooral de Europese akkerbouwer de dupe geworden!
ONS COMMENTAAR
TARWE
DIJ de aanvang van het seizoen leek een zeker opti-
misme omtrent de prijsvorming van de tarwe ge
rechtvaardigd. Zeker gezien de stijgende vraag en prij
zen op de wereldmarkt. Alom hoorde men dan ook het
advies om maar niet al te vlug te verkopen. Dat het uit
eindelijk allemaal anders uitgepakt heeft komt praktisch
geheel ten laste van de Brusselse paniekmaatregelen.
In de eerste plaats werden de exportmogelijkheden in
de loop van het najaar tot nu gereduceerd door een Brus
selse heffing die veel hoger was dan het verschil tus
sen de wereldmarktprijs en de Europese (drempel)prijs.
Daarbij kwam dan nog een verlaging van de denaturatie-
premie. Later, op 10 februari j.l., werd deze denaturatie-
premie zelfs helemaal afgeschaft.
Dit betekende in de praktijk dat zowel de weg van ex
port als van verwerking tot veevoeder voor de tarwe
werd afgesneden. Immers de hoge heffing maakt export
onmogelijk, terwijl zonder denaturatiepremie de tarwe
zelfs op interventiebasis als regel niet kan concurreren
met de mais. Slechts gedurende de korte periode van een
aanmerkelijk boven het drempelprijsniveau uitgestegen
maisprijs kan de tarwe dan ook wat in prijs aantrekkén.
Voor het overige hebben we kunnen konstateren dat de
tarweprijs zich steeds in de buurt van het interventie
niveau bevond. En dit terwijl het E.G.-landbouwbeleid er
toch op gericht dient te zijn dat de boer de richtprijs voor
zijn produkten moet kunnen maken.
In feite komt het erop neer dat de tarweteler door de
Brusselse maatregelen een extra prijsverlaging van tegen
In dit nummer o.m.
*|f Jaarverslag 1973 van
de Onderlinge Verzekering
Mij der ZLM
Pagina 4, 5, 6 en 7
Ruilverkaveling Land
van Heusden en Altena -
eindpunt bereikt
Pagina 8
■fc Is aardappelopslag te
voorkomen Pagina 9
Goede drinkwater
voorziening voor
mestvarkens bespaart
kosten Pagina 11
■fc Het vlas was er
eerder dan het ei
Pagina 12 - 13
Tuinbouwklanken
Pagina 15
Rond het planten van
knolselderij Pagina 17
Voor de vrouw
Pagina 21
De realisatie van de plannen van de Suiker-Unie betreffende bouw van een hoofdkantoor te Breda komt
in zicht. Het door prof. W. G. Quist, architekt te Rotterdam, ontworpen gebouw zal verrijzen op een ter
rein van 1,6 ha langs de Ettense Baan ongeveer tegenover het Poolse ereveld. In juli wordt de goedkeu
ring verwacht van het besluit van de Bredase gemeenteraad door G.S. van Noord-Brabant. Om het bestem
mingsplan van gronden nabij de Ettense Baan en de Tuinzichtlaan zodanig te wijzigen dat het desbetref
fende terrein aan de Suiker-Unie definitief kan worden verkocht. Verdere bijzonderheden over dit hoofd
kantoorgebouw van de Suiker-Unie, waarvan de bovenstaande foto van de maquete gedeeltelijk een beeld
geeft, op pagina 8.
land- en
tuinbouwblad
VRIJDAG 17 MEI 1974
62e Jaargang - No. 3231
de 10% kreeg opgedrongen, zijnde het verschil tussen
de richtprijs en interventieprijs.
Globaal genomen kunnen we dus zeggen dat dit de
prijs is geweest die de Europese landbouw heeft betaald
om de bevoorrading voor de consument voor 100% vei
lig te stellen
ONZEKERE TOEKOMST
TNTUSSEN was er half april nog een grote voorraad
tarwe aanwezig. In ons land ongeveer 200.000 ton
of bijna 30 van de totale produktie. Een voorraad waar
voor bovendien nauwelijks een redelijke bestemming aan
wezig lijkt. Immers slechts de afzet aan de consumptie
maalderijen blijft als mogelijkheid over. Maar de maalde
rijen geven aan Franse en Amerikaanse tarwe de voor
keur. Zo werd het afgelopen jaar slechts 9% van de
tot nu toe afgezakte tarwe aan de maalderijen geleverd.
Tien jaar geleden was dat nog zo'n 40
Wanneer Brussel niet op korte termijn maatregelen
neemt, dan betekent dit dat nog zeer grote hoeveelhe
den in de komende weken in de interventie zullen terecht
komen. Immers aan het einde van het seizoen zal handel
en coöperatie persé alle voorraden geruimd willen heb
ben, nu de commissie wel zeer voorbarig ook nog de
compenserende vergoeding over de voorraden per 31 juli
1974, in verband met de staffelval, heeft afgeschaft.
Wij vragen ons wel af waar men dan met deze inter
ventiepartijen naar toe moet en hoeveel dat de E.G. zal
kosten. Het zou nu wel eens zo kunnen worden dat Brus
sel straks in plaats van extra inkomsten, die bij een reëel
exportbeleid mogelijk waren geweest, nog heel wat geld
aan exportsubsidies of denaturatie-vergoedingen zal
moeten uitgeven om van deze partijen af te komen.
Voortzetting in dit zeer onbevredigende marktbeleid
biedt voor de Nederlandse tarweteelt sombere perspek-
tieven. Herinvoering van de denaturatiepremie en een op
het realiseren van de richtprijs gebaseerd exportbeleid
lijken noodzakelijk om te voorkomen dat ook voor 1974/
75 de tarweprijs konstant op het interventieniveau ge
drukt zal worden.
SUIKER
ALSOF dit slechte marktbeleid voor de tarwe nog
niet genoeg was, heeft de ministerraad in Brussel
ook nog besloten om de mogelijkheden van een uitvoer-
heffing op boven het maximum-quotum geproduceerde
C-suiker mogelijk te maken. Men wil daardoor de export
van deze C-suiker bij een hoog wereldmarktprijspeil on
mogelijk maken om zodoende de voorziening binnen de
E.G. veilig te stellen. Dit laatste is nodig omdat naar ver
wachting bij hoge wereldmarktprijzen met name de ge-
menebestlanden hun leveringsverplichtingen aan het Ver
enigd Konnikrijk niet zullen nakomen.
Blijkbaar heeft men nu dus deze C-suiker, die de pro
ducent jarenlang vaak verliesgevend op de wereldmarkt
heeft moeten afzetten, ineens hard nodig! Gevolg is dat
men simpelweg de export afgrendelde en daarmee de
mogelijkheid voor de producent om eindelijk eens de
goede prijs voor deze C-suiker te maken wegneemt.
(Zie verder pagina 3)