MECHANISATIE-
NIEUWS
15 F serie
12
HESTON FIELD QUEEN
ZELFRIJDENDE VELDHAKSELAAR
De Hesston Field Queen zelf rijdende veldhakselaar,
geïmporteerd door Timmerman Verbeek b.v. te Steen-
wijk, kon tengevolge van transportmoeilijkheden vanaf
de fabriek te Maize (Kansas, U.S.A.) naar Nederland,
niet op de R.A.I. getoond worden. Wel was het mogelijk
er technische informatie over te geven en dat alleen al
was voldoende om tijdens de R.A.I. twee stuks te ver
kopen.
Een bewijs dat de naam Hesston en die van de im
porteur voldoende vertrouwen hebben. Een dezer dagen
werd de eerste machine aangevoerd. De Hesston Field
Queen zelfrijdende veldhakselaar heeft technisch veel
gemeen met de Hesston 4000, waarvan er reeds een aan
tal in Nederland in gebruik zijn. Het verschil zit in het
feit dat de Field Queen met een bunker is uitgerust.
Deze heeft een inhoud van 19 m3, hetgeen overeenkomt
met een laadvermogen van 810 ton. Het lossen van de
bunker geschiedt 'hydraulisch en de kiphoogte (312 cm)
is voldoende om op vrachtwagens te lossen. Voor het
vervoer over grote afstanden, bijvoorbeeld bij de gras-
en groen voederdrogerij en, is dit van grote betekenis. De
Field Queen is uitgerust met een zwaar gebouwde hy
drostatische Sunstrand-aandrijving. Daarnaast is een ver
snellingsbak opgenomen met drie snelheidsbereiken. De
maximum snelheid is 32 km/uur. Het is een machine
voor éénmansbediening; robuust gebouwd, grote capa
citeit en een lange levensduur. Perfect maaien en hak-
selen alsmede een grote bedrijfszekerheid behoren bij de
naam Hesston.
Enkele technische gegevens zijn: motor: 215 pk Ca
terpillar 3160 dieselmotor of als extra uitvoering een
250 pk Detroit dieselmotor; remmen: individueel hydrau
lisch; besturing: hydraulisch; cabine: standaard; werk-
breedte pick-up: 180 cm; maisvoorzetstuk: drie-rijig;
werkbreedte maaibord: 366 cm of 427 cm (hydraulische
aandrijving); losinrichting van de bunker: zijwaarts of
achterover naar keuze; bandenmaat: (voor) 38 x 19
10 ply, (achter) 28.1 x 26 14 ply en een gewicht van
circa 10.000 kg.
FABRITANK VOOR VLOEISTOFOPSLAG
Over opslagproblemen van bijv. water, gier, afvalwater
enz. kan de land- en tuinbouw meepraten. De verschillende
opslagmogelijkheden hebben hun voor- en nadelen. Een
nieuwe opslagmogelijkheid brengt Englebert te Voorschoten
die voor Firestone de zgn. Fabritank in Nederland impor
teert. Een lichtgewicht, geheel gesloten reservoir, vervaar
digt van Neoprene-Coated Nylon. Deze opslagtanks worden
in velerlei afmetingen en inhoud vervaardigd, zijn licht van
gewicht, en doordat ze opvouwbaar zijn gemakkelijk te
transporteren De tanks kunnen o.m. worden gebruikt voor
opslag van water, vloeibare chemische stoffen, tijdelijke op
slag van riool- en afvalwater enz. Fabritanks kunnen in de
kleinere formaten als verplaatsbare tanks bijv. op een land-
bouwwagen worden vervoerd. De zware uitvoering is er op
berekend dat er hardhandig mee kan worden omgesprongen
zonder dat er kans op lek raken optreedt. -De Fabritank is
bestand tegen hoge en lage temperaturen (van 60° C tot
21° C). De grote opslagtanks variërend1 van 100.000 ltr tot
4.000.000 moeten worden ondersteund en beschermd door
aarden wallen rondom. De foto's geven een indruk van het
volume van een opgevouwen tank, een op gebruik op een
vrachtauto en een heel grote tank als waterreservoir van
een grote stad in Amerika.
ONTSTOPPEN VAN AFVOERLEIDINGEN
Evenals in de landbouw drainbuizen
wel eens verstopt raken en in ieder
geval regelmatig doorgespoten moe
ten worden heeft men ook met af
voerbuizen in huis wel eens te kam
pen met verstoppingen. Om die op te
heffen kan de „Drain King" de oplos
sing bieden. Het is een ontstoppings-
apparaat dat geschikt is voor alle af-
voerleidingen t/m 4" (100 mm). Het
betreft een nieuw systeem om op een
eenvoudige wijze vrijwel alle verstop
te leidingen in enkele seconden volko
men zuiver te maken. De werking is
als volgt: een stukje waterslang, dat
op de kraan wordt aangesloten schroeft men op het appa
raat. De Drain-King stopt men in of voor de verstopte lei
ding; de waterkraan wordt opengedraaid, en d.m.v. een in
gebouwde klep wordt de waterdruk opgevoerd tot max. 4
ato. Het rubber zet zich uit in de leiding en de verstopping
zal zich na enkele seconden opheffen. Zodra de druk weg
valt opent de klep zich weer automatisch en het schone
water bruist nog even na om de leiding volkomen schoon te
maken.
De prijs met toebehoren aansluiting koppeling met
rubbersluiting en slangklem met vleugelmoer bedraagt
50,en wordt in de handel gebracht door Groothandels
bedrijf A. J. Steenkist - Rooymans B.V. te Eindhoven, tel.
040—515342.
CAMLOC DRUKKNOPSLUITING
Het Camloc programma van veilige, goed geconstreerde
snelsluitingen door Viba N.V., Den Haag, tel. 070—394905
in de handel gebracht, omvat een groot aantal snelsluitingen
voor velerlei doeleinden. Zo is de 91 F serie voor vracht
wagens, landbouwwerktuigen enz. een sluiting die een ma
ximale belasting van 1000 kg toelaat met zeer hoge aan-
drukkracht. De 15 F serie bijv. is de zeer snelle fraaie druk
knopsluiting, met een toelaatbare belasting van 90 kg voor
huishoudelijk gebruik voor deurtjes en luikjes die vaak en
zonder gereedschap geopend moeten kunnen worden, dus
druk-open, druk-dicht, één vingerdruk is voldoende. Eén gat
nodig, dus geen klinknagels en geen speciaal gereedschap.
(Zie verder pag. 16)
3S0 J
Met het oog op het komen
de grasoogstseizoen wijst de
Arbeidsinspectie van het Mi
nisterie van Sociale Za
ken nog eens met klem op de
extra gevaren, die zijn vier
bonden aan het rijden met
een trekker zonder veilig
heidsframe of -beugel op
kuilhopen. In 1973 deden zich
bij deze werkzaamheden on
danks herhaaldelijk waar
schuwen toch nog zeer ern
stige ongevallen voor, waar
onder 2 met dodelijke afloop.
Bij deze ongevallen was op
de trekker geen bescherming
voor de bestuurder aange
bracht. Dat zo'n 'beveiliging
juist bij kuilhoopwerkzaam-
heden geen overbodige luxe
is, is algemeen bekend. De
Arbeidsinspectie zal overeen
komstig het met de Commis
sie Landbouwveiligheid ge
voerde overleg met ingang
van dit seizoen er scherp op
toezien, dat trekkers waar
mee op kuilhopen wordt ge
werkt zijn voorzien van een
veiligheidsframe of -beugel.
Indien het een oudere trekker
betreft, waarvoor geen goed
gekeurde cabine of frame le
verbaar is, kan worden vol
staan met een enkelvoudige
veiligheidsbeujgel waarvan bij
de Arbeidsinspectie een con
structietekening verkrijgbaar
is.
De Arbeidsinspectie zal in
voorkomende gevallen van
wettelijke bevoegdheden ge
bruik maken wanneer een
beveiligde trekker op een
kuilhoop wordt aangetroffen.
Overigens is een wettelijke
verplichting tot het gebruik
van een trekker met veilig
heidsframe of -beugel in het
algemeen in voorbereiding.
Voor nadere inlichtingen
en voor het verkrijgen van de
tekening van de veiligheids-
beugel, waarvan hierbij een
verkleinde afbeelding is op
genomen, kan men zich in
verbinding stellen met het
districtsbureau van "de Ar
beidsinspectie of met het Di
rectoraat-Generaal van de
Arbeid te Voorburg, tel. 070-
694001.
Onontbeerlijke veiligheidsmaatregelen hij het rijden op
een kuiLhoop zijn kooiwielen of dubbellucht voor de sta
biliteit, en een veiligheids beugel, frame of cabine om de
bestuurder van de trekker te beschermen bij het even
tueel van ide kuil vallen!
BEVESTIGING AAN TREKKER
3 methoden
VOOR KULHOOPR'JDEN
ARBEIDSINSPECTIE
i liwrr G«.
A3 Nr. 15653
UOt UI37639!
77T