AANSLAG OP LANDBOUWINKOMENS
officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant
VRIJDAG 30 MAART 1973
61e Jaargang - No. 3175
land
en tuinbouwblad
Deze week de aandacht eens op een ander facet van de land- en tuinbouw in ons gebied n.l. de teelt van bloem
en groentezaden. Door het gunstige klimaat, geschikte grondsoort en het ingespeeld zijn op intensieve teelten heb
ben de zaadfirma's in het zuid-westen teeltareaal gezocht en gevonden. Daar en bij deze zaadteelt het een en ander
komt kijken deze week een tweetal artikelen hierover. Voorlichting waar de praktijk blijkbaar om vraagt! In hoeverre
het gewenst is om, naast de blijkbaar reeds gegeven persoonlijk gerichte voorlichting aan zaadtelers van de zijde
van het TuinbouwconsuLentschap, ook nog de woordelijk gelijk gestencilde publikatie's in ons blad op te nemen valt
voor ons bijzonder moeilijk te beoordelen! Wij hebben aan het verzoek voldaan. Bij het doorlezen van de copy voor
„Tuinbouwklanken" bleek ons eerst dat er mogelijk van een overlappende publiciteit sprake is!
In dit nummer o.m.:
Aanvraagmogelijk-
heden rentesubsidie
Tuinbouwsector
Pagina 5
De maand april op
het Z.W. landbouwbedrijf
Pagina 6 - 7
Kraam-opfokhokken
met gedeeltelijke
roostervloer Pagina 9
Financiële resultaten
Brabantse
jongveeopfokbedrijven
Pagina 10-11
De teelt van groente
en bloemzaden
Pagina 12-15
Vee en vlees
Pagina 17
1
Voor de vrouw
Pagina 21
PRIJSVOORSTEL EUROPESE COMMISSIE
QP 21 maart heeft de Europese Commissie dan
eindelijk haar voorstel tot aanpassing van de
gemeenschappelijke landbouwrichtprijzen voor 1973/
74 gelanceerd. Het blijkt dat de Commissie het prijs
beleid heeft verbonden aan maatregelen om de ge
volgen van de geldcrisis weg te nemen. De opwaar
dering van de munteenheden in de Benelux-landen en
West-Duitsland begin 1972 is destijds immers opge
vangen via compenserende maatregelen aan de gren
zen, zodat de in nationale valuta uitgedrukte land-
bouwgarantieprijzen hetzelfde konden blijven.
Was dit niet gebeurt dan waren vorig jaar de ga:
rantieprijzen voor ons land reeds 2,76 lager ge
weest. De Commissie wil nu gelijktijdig met de invoe
ring der nieuwe prijzen, deze compensatiemaatrege
len voor zoveel mogelijk landen afschaffen. Dit houdt
in dat de werkelijke prijsverhoging voor de Benelux-
landen en West-Duitsland 2,76 lager uitkomt dan
het commissievoorstel.
Resteert dan nog een compensatie van ca. 5
voor Duitsland omdat de mark in totaal met 7,61
is opgewaardeerd. Uiteindelijk zou dan volgens de
Commissie weer één markt met één prijspeil kun
nen ontstaan voor de Benelux, Frankrijk, Denemar
ken en in principe West-Duitsland. Voor Italië, Ier
land en Engeland blijven evenwel compenserende
maatregelen aan de grenzen nodig zolang de munt
eenheden van deze landen op een lager niveau blij
ven zweven.
De Europese Commissie stelt nu voor de prijzen
van de meeste produkten met 2,76 te verhogen,
zodat in ieder geval nergens een verlaging van de in
nationale valuta uitgedrukte landbouwprijzen zal
plaatsvinden. Wat dit betekent voor de prijzen die
de Nederlandse boer dan voor zijn produkten zou
gaan ontvangen blijkt uit het elders op deze pagina
weergegeven overzicht.
AKKERBOUW EN MELK: 0
\7O0R de akkerbouwprodukten en de melk be
tekent het commissievoorstel dus in feite dat
de prijzen in ons land worden bevroren. Dit is natuur
lijk bij het huidige inflatietempo zonder meer een
onverteerbare zaak! Immers daardoor zal het land
bouwinkomen niet alleen sterk achterblijven bij an
dere sektoren van onze economie, maar ook in ab
solute zin afnemen. De COPA-bero!:cningen, die ook
door de Commissie niet zijn weerlegd, hebben aange
toond dat 6 prijsverhoging noodzakelijk is, wil de
landbouw niet verder in inkomen achterop raken.
Voor het akkerbouwbedrijf, met een voor het zuid
westen normaal bouwplan, betekent 6 verhoging
van de prijzen der garantieprodukten een stijging van
de bruto geldopbrengst met ca. 100 gulden/ha. En
voor de melkveehouderij houden 6 hogere melk
prijzen bij normale melkgiften een meeropbrengst van
ruim 100 gulden per melkkoe/jaar in. In concreto be
tekent dus het commissievoorstel dat op bijvoorbeeld
een akkerbouwbedrijf van 40 ha een veebedrijf met
40 melkkoeien het inkomen dit jaar globaal ƒ4.000,
achterblijft bij de algemene inkomensontwikkeling!
Maar ook absoluut, dus in guldens uitgedrukt, daalt
dan het inkomen. Immers de bruto-geldopbrengsten
blijven gelijk, maar de kosten van aangekochte grond
stoffen, machines en diensten stijgen wel. Volgens
recente LEI-berekeningen met omstreeks 4 in 1973.
En waar deze aangekochte produktiemiddelen voor
zowel akkerbouw als melkveehouderij ruim de helft
van het totale kostenpakket uitmaken, daalt het in
komen van de boer in absolute zin met deze 4
Daar is geen produktiviteitsstijging tegen opgewas
sen. In feite betekenen de prijsvoorstellen van de
Commissie dus een regelrechte aanslag op het hui
dige inkomensniveau in de landbouw!
LANDBOUWPROTEST
TERECHT hebben de gezamenlijke landbouwor
ganisaties via het COPA dan ook onmiddellijk
scherp tegen de prijsvoorstellen geprotesteerd. Het
is verheugend dat daarbij door de organisaties uit
alle negen lidstaten eenzelfde standpunt werd ver
kondigd.
De Commissie heeft met haar voorstellen twee
doelstellingen willen nastreven. In de eerste plaats
ONS COMMENTAAR
een terugdringen van de inflatie en ten tweede het
herstellen van de éénheidsmarkt voor landbouwpro-
dukten. Wat de inflatie betreft is men in Brussel blijk
baar nog steeds van mening dat deze effektief aan
gepakt kan worden door het laaghouden van de prij
zen voor de boer. De statistieken ..tonen evenwel dui
delijk aan dat de prijzen af-boerderij nog maar in
zeer geringe mate de kosten voor de consument be
ïnvloeden. Zeker landbouwcommissaris Lardinois
moet wat dat betreft toch beter weten!
Dat de Commissie daarnaast weer zo snel mogelijk
naar één gemeenschappelijke markt met één prijspeil
toe wil juichen wij in principe toe. Maar dan bij een
zodanige prijsverhoging dat het inkomen in de land
bouw niet verder achterop raakt bij dat in andere
sektoren. Het is immers niet de landbouw die de
monetaire moeilijkheden heeft veroorzaakt, maar de
onmacht en mogelijk ook onwil van de nationale
geldpolitici.
(Zie verder pagina 3.)
LANDBOUWPRIJZEN 1973/74
verhoging
verhoging
volgens
voor
commissie
Nederlandse
voorstellen
boer
tarwe
2,8%
0
gerst en mais
2,8
0
rogge
6,8%
40/0
suikerbieten
2,8%
0
koolzaad
2,8%
0
vlas
65
f65
melk (per 1-5)
2,8%
0
(per 16-9)
2,0%
2%
rundvlees
10,8%
8%
varkensvlees
6,8
4%
slachtkalveren
5,7 0/o
30/0