Nieuwe looncijfers akker- en weidebouw en veehouderij
per 1 juli 1972
3
U zult ongetwijfeld wel eens in een colonne leger
auto's zijn beland. Nu is het zó, dat zo'n colonne als 'n
eenheid moet worden beschouwd, zodat bij een krui
sing van wegen het verkeer, aan wie in andere ge
vallen voorrang verleend dient te worden, op deze
voorrang geen aanspraak mag maken indien een mi
litaire colonne reeds bezig was de kruising te pas
seren. M.a.w. ook al hebt u voorrang dan dient u de
colonne te laten passeren. Dit geldt ook indien de
wegkruising met verkeerslichten is beveiligd.
Zijn de eerste legerauto's door het groene licht
gereden dan volgt de rest van de colonne ook al is
het licht op rood gesprongen. Staat u op de kruising
te wachten en springt het licht op groen terwijl de
colonne aan het passeren is, dan moet u toch wachten
tot de totale colonne is gepasseerd.
Wat moet u nu doen als u toevallig met uw per
sonenauto midden in zo'n colonne legerauto's zit en
u nadert het met verkeerslichten beveiligde kruis
punt? Wel dan moet u rustig met de colonne doorrij
den ook al staat het verkeerslicht op rood. Zou u n.l.
stoppen dan verbreekt u de colonne en dat mag niet.
Toch is het al herhaaldelijk voorgekomen, dat een
automobilist wel stopte. Eigenlijk een normale reac
tie. Veelal loopt dat goed af doch op een gegeven mo
ment werd zo'n automobilist door een volgende le
gerauto van achteren aangereden met als gevolg een
flinke schade. Nu zult u misschien denken, dat de
automobilist toch goed zat. Immers hij had zich net
jes aan de voorschriften gehouden, n.l. voor een rood
licht stoppen. De rechter was echter een andere me
ning toegedaan, n.l. dat voor de bewuste auto die
tussen de colonne reed op dat moment dezelfde ge
dragsregels gelden als voor de militaire colonne, n.l.
doorrijden!
Het is dus zaak bij nadering van verkeersknoop
punten of dn tracjecten met verkeerslichten niet tus
sen een colonne militaire voertuigen te gaan rijden.
Raakt u wel daartussen verzeild, dan met de colonne
de kruispunten passeren. Het is maar dat u bet weet.
GAAT U MET VAKANTIE?
De vakantietijd is voor velen aangebroken of reeds
begonnen. Indien u per auto naar het buitenland gaat
dient u er voor te zorgen, dat uw paspoort maar ook
de autopapieren (groene kaart) in orde zijn. Als u
bijv. achter de auto nog een aanhangwagen of cara
van meevoert, dan moet dit op uw groene kaart zijn
aangetekend door middel van een F. Voor onze ver
zekerde geen probleem, want op alle groene kaarten
die wij afgeven is de F al ingeslagen.
Nog veel belangrijker is, dat u voor u de reis aan
vangt er voor zorgt, dat de auto technisch in orde is.
LATEN CONTROLEREN.
Velen hebben de gewoonte om kort voor de reis
de auto een goede servicebeurt te geven. Aanbevo
len wordt dit niet tekort voor de aanvang van de reis
te doen. Na zo'n onderhoudsbeurt komt er dikwijls
storingen voor, die onderweg soms moeilijk zijn te
verhelpen. Doet u het tijdig dan kunt u nog in eigen
omgeving eerst wat proefrijden.
Zorg er vooral ook voor dat de banden in orde
zijn. Beter de banden wat te vroeg vervangen dan
een berghelling af te storten.
ZORG VOOR GOEDE BEVEILIGING.
Indien u op uw buitenlandse reis ergens overnacht,
zorg er dan voor, dat de auto goed is afgesloten en
laat geen waardevolle goederen in uw auto achter.
Tot deze waardevolle goederen behoren ook uw pas
poort, kentekenbewijs en groene kaart.
Neemt deze papieren steeds uit uw auto als u in
de vreemde maar ook in het binnenland ergens
overnacht.
Komt u in de bergen terecht dan uw koppeling en
remmen sparen. Bij afdaling steeds op uw motor
afremmen. U weet dat het stijgende verkeer in de
bergen voorrang heeft op het dalende verkeer.
SCHADEGEVALLEN.
Mocht u in het buitenland een schadegeval hebben
dan adviseren wij zo spoedig mogelijk telefonisch
contact met ons op .te nemen. In principe kan er van
uitgegaan worden dat reparatie in eigen land voor
deliger is dan in het buitenland. Daarom verdient het
aanbeveling om, indien mogelijk, een noodreparatie
te laten verrichten en dan de verdere schade thuis
te laten herstellen.
Is dit niet mogelijk dan kan in overleg met ons
kantoor de auto worden opgehaald of ter plaatse door
een expert worden getaxeerd. In geval u een aanrij
ding heeft met derden raden wij u aan steeds de
politie te waarschuwen en het achter op de groene
kaart vermelde adres in het betreffende land.
Zorgt u er vooral voor dat u in zo'n geval de juiste
gegevens van de tegenpartij te weten komt, zoals
naam, adres, woonplaats, verzekeringsmaatschappij
en polisnummer alsmede merk en kenteken van de
auto. Dit laatste is trouwens altijd van belang, ook
bij een aanrijding in eigen land.
Wij wensen u overigens een goede vakantie zon
der schade of pech toe.
DE L.
WEEKLONEN VASTE ARBEIDERS
Vakarbeiders A
overeengekomen arbeidstijd van:
2218 V2 2298 Vi 24953/4 2424 >/4
Leeftijd
uur
uur
uur
uur
per jaar
per jaar
per jaar
per jaar
22 t/m 64 jr
ƒ231,35
241,65
278,85
ƒ266,40
21 jaar
214,95
224,75
259,30
247,80
20 jaar
194,15
203,00
234,20
223,75
19 jaar
173,35
181,30
ƒ209,10
199,80
18 jaar
150,30
157,10
181,20
175,15
17 jaar
127,15
132,95
65 jr en o.
ƒ200,00
209,20
ƒ241,90
230,95
Vakarbeiders
overeengekomen
arbeidstijd
van:
2218>/2
2298
249534
2424
Leeftijd
uur
uur
uur
uur
per jaar
per jaar
per jaar
per jaar
22 t/m 64 jr
225,90
ƒ236,15
ƒ272,40
260,30
21 jr
210,05
219,65
253,35
ƒ242,10
20 jr
189,75
198,35
228,85
218,65
19 jr
169,45
177,10
204,30
195,25
18 jr
146,80
153,50
177,10
169,20
17 jr
124,25
129,90
65 jr e.o.
195,35
ƒ204,35
236,25
225,60
UURLONEN LOSSE WERKNEMERS (TEVENS BASIS
UURLOON OVERWERKBELONING VASTE EN
LOSSE WERKNEMERS)
Leeftijd
Vakarb.
Vak
Seizoen
Onge
A
arbeider
arbeider
schoolde
22 t/m 64 jr
5,24
ƒ5,11
4,95
ƒ4,63
21 jr
4,87
4,76
ƒ4,61
ƒ4,31
20 jr
ƒ4,40
4,30
ƒ4.16
3,88
19 jr
ƒ3,93
ƒ3,84
3,72
3,47
18 jr
ƒ3,41
3,32
3,22
ƒ3,01
17 .jr
2,88
2,82
2,72
ƒ2,55
65 jr e.o. (vast)
4,53
ƒ4,43
ƒ4,00
65 jr e.o. (los)
ƒ4,35
ƒ4,24
ƒ4,11
ƒ3,83
VAKANTIEBONWAARDEN
Leeftijd
Vakarb.
Vak
Seizoen
Onge
A
arbeider
arbeider
schoolde
22 t/m 64 jr
ƒ42,80
ƒ41,80
ƒ40,50
37,80
21 jr
ƒ39,80
38,90
37,70
ƒ35,10
20 jr
36,20
35,40
ƒ34,30
ƒ31,90
19 jr
32,30
ƒ31,60
30,50
28,50
18 jr
27,90
27,30
26,40
24,70
18 jr
ƒ30,30
ƒ29,60
28,70
26,80
17 jr
25,60
ƒ25,00
24,20
22,60
65 jr e.o.
ƒ36,10
35,20
34,20
ƒ31,80
In deze weeklonen is een bedrag van 8,60 verwerkt
als compensatie voor het vervallen van een aantal
toeslagen.
Voor hen, die bij de aanvang van het contractjaar de
18-jarige leeftijd nog niet hebben bereikt.
In het maandblad „De Pachtvan deze maand zijn
weer een aantal arresten van de Pachtkamer van het
Gerechtshof te Arnhem gepubliceerd, die voor ons
aanleiding zijn weer eens te wijzen op bepaalde pro
blemen die zich in de praktijk op pachtgebied voor
doen.
Een van de gevallen betrof een poging om aan de
werking van de Pachtwet te ontkomen door een mon
delinge overeenkomst te sluiten betreffende een tuin-
dersbedrijf van bijna 8 ha. Op dit bedrijf, dat gelegen
vxis in het rechtsgebied van het kantongerecht te Den
Helder woonde een tuinder die behalve de woning
ook de bedrijfsgebouwen en het land in gebruik had,
vanaf het jaar 1947. Hij betaalde daarvoor een bedrag
van f 1,per rijnlandse roede of in totaal f 5509,
plus de vaste lasten en f 1000,voor de woning.
Op een deel van de tuinderij teelde hij elk jaar na
1960 bloembollen, die op contract werden geleverd
aan de eigenaar van het land. In 1969 verkocht de
eigenaar de tuinderij. Toen zijn blijkbaar de moeilijk
heden ontstaan. De tuinder wilde de tuinderij niet
ontruimen. Integendeel, hij vorderde schriftelijke
vastlegging van een pachtovereenkomst op grond dat
hij de tuinderij voor onbepaalde tijd had gepacht te
gen de genoemde tegenprestatie.
De eigenaar ontkende dat er van pacht sprake was.
Hij praatte verder wel wat in en uit. Hij stelde n.l.
eerst dat de tuinder bedrijfsleider was, later als be
heerder, e.d. en tenslotte dat er zoiets als een maat
schap of een ander onbenoemd contract was.
De tuinder was in eerste instantie met de procedure
niet gelukkig. De Pachtkamer van het kantongerecht
Den Helder was van mening dat hij niet uit zijn boek
houding en uit de verklaring van 2 getuigen die hij
had voorgebracht, had kunnen bewijzen dat er een
pachtovereenkomst bestond. De pachtkamer van het
Arnhemse Hof dacht er anders over. Een punt stond
volgens haar tussen partijen vast, n.l. dat de tuinder
op een gedeelte van het land, meestal elk jaar bollen
op contract teelde tegen een elk jaar van te voren
overeengekomen bedrag. Het Hof concludeerde daar
uit dat de eigenaar het land niet zelf in gebruik
had. Men kan moeilijk met zichzelf overeenkomen dat
men contractteelt zal plegen! De getuigenverklaringen
die de Pachtkamer van het Kantongerecht ook niet als
voldoende bewijs had aangemerkt, vonden bij Am-
hem" ook meer geloof. Het slot was dat de tuinder
vastlegging kreeg van een pachtovereenkomst van 12
jaar.
De moraal van dit verhaal. Men kan mondelinge
overeenkomsten aangaan en die uitdossen met allerlei
mooie namen. Men kan het ook eenvoudig houden
en inplaats van het woord „pacht" het woord „huur"
of iets dergelijks gebruiken, met de bedoeling de pacht
wet te ontgaan. Het helpt allemaal niet. Als er sprake
is van het ingebruikgeven van een hoeve of los land
voor de uitoefening van de landbouw (met de grote
L) tegen een tegenprestatie, dan is er volgens de wet
een pachtovereenkomst. Dan gelden dus alle bepalin
gen van de Pachtwet. Wat men in strijd daarmee heeft
afgesproken is van nul en gener waarde. Men knope
dit goed in zijn oor. Soortgelijke situaties als hierboven
beschreven doen zich nog maar al te vaak voor.
EEN ander geval betrof een geschil betreffende
een door een pachter gevorderde schadevergoe
ding.
In november 1967 had de Pachtkamer van het Arn
hemse Hof een verlengingsverzoek van een pachter
afgewezen, dat betrekking had op ongeveer 10 hec
taren weiland. De afwijzing was gegrond op de stel
ling dat de eigenaar het in persoonlijk gebruik wilde
nemen en dat dit gebruik voor hem van overwegende
betekenis was.
In het voorjaar van 1968 verkocht de eigenaar 7
van de 10 hectare aan de provincie Groningen voor de
aanleg van een nieuwe weg. De vroegere pachter stel
de nu, dat uit die verkoop bleek dat de eigenaar niet
werkelijk de wil had gehad het gepachte zelf in ge
bruik te nemen. Als hij daarin gelijk had dan was de
eigenaar gehouden tot schadevergoeding. Dat staat in
artikel 44 van de Pachtwet.
In deze procedure was het leveren van bewijs meer
het punt waar het om draaide. Er kwamen weer ge
tuigenverklaringen aan te pas, die door de Pachtkamer
van het Kantongerecht anders werden gewaardeerd
dan door de Pachtkamer van het Hof. Het slot was
dat de pachter in principe recht kreeg of schadever
goeding, omdat het Hof meende dat de eigenaar toen
het verlenging sverzoek werd ingediend van de plan
nen om de weg aan te leggen, op de hoogte was.
Hij eiste bijna f64.000,Of hij dat kreeg is niet
bekend, want hij moest zijn schade wel aantonen. Dat
dergelijke vergoedingen in de papieren knnnen lopen
is uit de praktijk wel bekend. Daarom zij men voor
zichtig met wat men beweert. Ook in pachtprocedures.
PA AU WE.