Het
Lager Agrarisch Onderwijs
in Zeeland
4
/"~\NZE provincie telt momenteel nog een
6-tal lagere agrarische scholen, n.l. te
Kapelle, Zierikzee, Scherpenisse, Middel
burg, Schoondijke en Hulst.
Zoals reeds eerder werd gepubliceerd,
heeft de gewijzigde situatie in de land- en
tuinbouw ertoe geleid, dat de leerlingen-aan
melding voor deze scholen de laatste jaren
drastisch is teruggelopen. En wel in zo ster
ke mate, dat er in de naaste toekomst eigen
lijk nog maar plaats zal zijn voor één school.
Aan hei begin van het lopende cursusjaar
bleek de belangstelling zover teruggelopen
te zijn, cfat alleen met een eerste jaar in KA
PELLE werd gestart.
Deze ontwikkeling houdi in, dat de scho
len te Zierikzee, Scherpenisse, Middelburg,
Schoondijke en Hulst in 1973 of 1974 zullen
worden gesloten. Wel zal zoveel mogelijk in
samenwerking met de technische scholen ter
plaatse (met name geldt dii voor Scherpenis
se, Zierikzee en Hulst) getracht worden nog
enigerlei vorm van landbouwonderwijs (rich
ting landbouwtechniek) te behouden. Het vol
gen van lager technisch onderwijs behoeft
geen bezwaar te zijn voor eventuele verdere
landbouwkundige opleiding. Leerlingen die de
T(heorie) richting van de lagere technische
school hebben gevolgd kunnen worden toe
gelaten tot de middelbare landbouwschool.
En wanneer de l.t.s. vier-jarig is, kunnen ook
leerlingen van de P(raktijk) richting worden
toegelaten.
Maar toch blijft het van belang en ho
pelijk zal de toekomst deze mening staven
dat er althans nog één volledige vorm van
lager agrarisch onderwijs in onze provincie
blijft bestaan. En dat is de school te Kapelle.
DIJ de samenvoeging van de lagere agra
rische scholen Goes en Kapelle heeft
het bestuur destijds de principiële beslissing
genomen, dat in het centrum van Zeeland
in Goes het lagere agrarische onder
wijs geconcentreerd diende te worden, In
Goes bevindt zich bovendien de Rijks Mid
delbare Land- en Tuinbouwschool, zodat de
gedachte aan een agrarisch onderwijscen
trum hierdoor tevens meer gestalte zou gaan
krijgen. Daar de voormalige lagere ir. A. W.
v. d. Plasschetuinbouwschool te Kapelle ech
ter over een goed geoutilleerd, nieuw ge
bouw beschikte, is uit financiële overwegin
gen besloten als voorlopige plaats van vesti
ging Kapelle te kiezen. De verbindingen met
Kapelle zijn goed. De school heeft een uitste
kende naam en beschikt over een keur van
gespecialiseerde leerkrachten.
Laat agrarisch Zeeland deze school dit
laatste bastion van ons provinciaal Land
bouwonderwijs toch vooral in ere houden!
In hef belang van die jongeren, die hier nog
een unieke kans vinden het voor hen meest
geschikte onderwijs te volgen. In deze ko
lommen treft u meer bijzonderheden aan over
het onderwijs aan deze school en de moge
lijkheden voor de leerlingen.
ANDERE NAAM?
I AGERE agrarische school is een naam, die we
gelet op de inhoud van het onderwijs liever
zagen gewijzigd in „groene school" of school voor
natuurtechnisch onderwijs. We willen deze school
algemener zien, dan het woord agrarisch aangeeft.
Dat kan blijken uit de doelstelling, n.l.:
a. Een zowel theoretische als praktische beroeps
opleiding voor jongelui die werkzaam willen zijn
op alle terreinen van de land- en tuinbouw in de
meest uitgebreide zin.
b. Een algemeen kreatief gerichte natuurtechnische
vorming bieden aan jongelui, die zonder reeds
een beroepskeuze te hebben gedaan, belangstel
ling hebben voor alles wat met het gebeuren in
de natuur te maken heeft.
Ook zij die over een grotendeels manuale be
gaafdheid beschikken en een praktische instelling
hebben, zullen in dit onderwijs hun talenten moe
ten kunnen ontplooien. Het betreft hier jongelui,
die geen puur technische opleiding ambiëren.
WAAROM EEN NIEUWE OPZET?
Tot voor kort waren we een school, die zich bijna
uitsluitend richtte op het beroep in de land- en
tuinbouw. Maar de maatschappelijke omstandig
heden wijzigen zo snel, dat het nodig is een andere
inhoud te geven aan ons onderwijs.
In de samenleving ontstaan in toenemende mate
mogelijkheden voor werkers in de periferie van de
land- en tuinbouw. We denken aan conservenindus-
trie, de afdelingen groente, fruit, bloemen, werktui
gen van supermarkten en andere grote levensmidde-
lenbedrijven, zaadtelende en verwerkende bedrijven,
bloemenwinkels, plantsoenendiensten, tuinaanleg-
en onderhoud, gewasbeschermingsindustrie, ja soms
ook aan boerenleenbanken en zelfs aan de industrie.
Daar komt nog bij, dat het milieubeheer, de rekrea-
tie, de landschapsinrichting in de toekomst meer
mensen zal vragen die een natuurtechnische op
leiding hebben ontvangen.
VOOR WIE NOG MEER?
Hoewel er bij de doelstelling al iets over is gezegd,
willen we toch nog een paar aanvullende opmerkin
gen maken. Het gaat ook om leerlingen die de instel
ling en/of de capaciteiten missen voor technische
scholen, huishoudscholen, mavo, havo enz.
Het is namelijk gebleken dat een groep leerlingen
genoemde schooltypen niet aanspreekt. Deze leerlin
gen, de ervaring heeft het ons geleerd, voelen zich
op onze scholen goed thuis en kunnen daardoor later
toch beslist slagen in ihet leven (Soms krijgen we
de indruk dat „men" vindt dat iemand door het
kiezen van ons schooltype gedoemd is om te mis
lukken). We weten echter beter, want er zijn voor
beelden van leerlingen, die het zeer goed gedaan
hebben afkomstig van scholen als Boskoop, Nij
megen en Arnhem.
WELK ONDERWIJS?
willen nu even ingaan op de inhoud, opdat u
zich een oordeel kunt vormen. De eerste 2 leer
jaren zijn beslist algemeen vormend onderwijs. We
hebben evenals andere scholen een brugklas, zodat
het mogelijk is dat leerlingen die met goed gevolg
de brugklas hebben doorlopèn naar andere vormen
van lager beroepsonderwijs kunnen overstappen.
We besteden in ihet eerste leerjaar ruimschoots
aandacht aan het opvangen der leerlingen en studie
begeleiding. Doordat de klassen niet zo groot zijn is
dat zeker mogelijk. Het natuur- en scheikunde onder
wijs is niet alleen theoretisch, maar van 't begin af
nemen de leerlingen zelf proeven, waarvoor ons
lokaal is ingericht. Het wiskundeonderwijs, waar
onder ook het rekenen valt, gaat uit van de moderne
wiskunde.
We geven in de eerste leerjaren tekenen en hand
vaardigheid niet om tekeningen over te trekken,
maar we pogen de leerlingen zover te brengen, dat
ze zich in het maken van tekeningen, boetseerwerk,
draadfiguren, bloemschikken kunnen uitleven in
vormen en kleuren. Natuurlijk slaat het niet aan bij
alle leerlingen, maar toch staan we er dikwijls ver
baasd over wat vele leerlingen kunnen presteren.
Verder geven we muziekonderwijs o.a. door ze aller
lei soorten muziek te laten 'horen en er ook wat bij
te vertellen. Als het even kan spelen ze zelf blok
fluit. Verder geven we 2 jaar machineschrijven, zo
dat ze daarna een type-diploma kunnen halen. We
vinden dat het bij hun ontwikkeling hoort.
We zouden zo door kunnen gaan, om over alle
vakken wat 'te vertellen, maar dat zou wat saai
worden. We poogden alleen uit te leggen dat onze
school niet speciaal agrarisch onderwijs geeft, maar
zo algemeen mogelijk. Na het 2e leerjaar mogen de
leerlingen kiezen in welke vakken ze zich naast de
gewone vakken wat verder willen oriënteren. In
principe hebben ze een zeer ruime keuzemogelijk
heid, n.l. uit de volgende vakrichtingen: akkerbouw,
veeteelt, fruitteelt, groenteteelt, bloementeelt, tuin
aanleg en onderhoud, techniek. Van deze richtingen
moeten ze er 2 kiezen. Ze mogen er ook 3 nemen.
Vanzelfsprekend hangt het van het aantal leerlingen
af of een vakrichting kan worden verwezenlijkt.
Aan het eind van de vierjarige opleiding kunnen
de leerlingen examen doen op 2 niveaus:
A. Normaal examen.
B. A-examen (voor de meer theoretisch begaafden).
VERVOLGONDERWIJS
MA het behalen van ihet diploma kunnen de leer-
lingen worden geplaatst op Middelbare Land
en Tuinbouwscholen. Verder worden ze toegelaten
op vakscholen. Deze vakscholen, meestal in het kader
van een leerlingstelsel, zijn er voor alle hiervoor
genoemde vakrichtingen. Echter vinden we ze nog
niet alle in onze provincie.
Ook opent het diploma de toegang tot allerlei ver
volgcursussen.
DE REISGELEGENHEID
(DIE is vanzelfsprekend in onze provincie nog
altijd verre van ideaal. Toch moeten we op
enkele mogelijkheden wijzen en wie weet, waar een
wil is, is een weg!
Ieder uur stopt in Kapelle een trein uit de richting
Bergen op Zoom. De school ligt slechts 5 minuten van
het station.
Leerlingen uit West Zeeuws-Vlaanderen en Wal
cheren kunnen de trein nemen die om 8.13 uit Vlis-
sinven vrtrekt. Dat betekent voer leerlingen uit
Zeeuws-Vlaanderen dat ze met een boot die om 7.50
uit Breskens vertrekt onze school kunnen bereiken.
Leerlingen uit Schouwen en Duiveland kunnen
met een bus, die om 7.49 uit Zierikzee vertrekt op
tijd op school zijn.
Leerlingen uit Tholen (we hebben er één op
school) komen met een trein, die om 7.25 uit Bergen
op Zoom vertrekt.
Jongelui uit Oost Zeeuws-Vlaanderen komen met
de boot van 7.50 uit Perjtpolder en kunnen door
middel van een busaansluiting op tijd op school zijn.
De reizen terug verlopen meestal even vlot.
Het blijft ver weg, en het is jammer dat de tijd
van één of meer scholen in alle gewesten voorbij is!
Maar misschien geeft de interesse van uw zoon of
dochter de doorslag!
OPEN DAGEN
U MOET HET EERST NOG ZIEN?
Wel dat kan! Graag zelfs.
We willen graag IEDEREEN gelegenheid
geven kennis te maken met onze school. Daar
toe willen we een paar „open dagen" houden.
U is van harte welkom op VRIJDAG 25
FEBR. VAN 14—18 EN VAN 19—22 UUR en
op ZATERDAG 26 FEBR. VAN 14—18 UUR IN
ONZE SCHOOL, BIEZELINGSEWEG 10 IN
KAPELLE.
We hopen u dan te INFORMEREN over ons
werk en zullen het tevens DEMONSTREREN.
Komt u eens kijken?
Vanzelfsprekend zijn we ook op andere
dagen en tijden beschikbaar voor het geven
van inlichtingen. Het adres van de direkteur
is: J. op 't Hof, Vijverstraat 1, Kapelle, tel.
01102—1603 (huis); tel. 01102—1812 (school).