Het Lager Agrarisch Onderwijs in Zeeland 4 /"~\NZE provincie telt momenteel nog een 6-tal lagere agrarische scholen, n.l. te Kapelle, Zierikzee, Scherpenisse, Middel burg, Schoondijke en Hulst. Zoals reeds eerder werd gepubliceerd, heeft de gewijzigde situatie in de land- en tuinbouw ertoe geleid, dat de leerlingen-aan melding voor deze scholen de laatste jaren drastisch is teruggelopen. En wel in zo ster ke mate, dat er in de naaste toekomst eigen lijk nog maar plaats zal zijn voor één school. Aan hei begin van het lopende cursusjaar bleek de belangstelling zover teruggelopen te zijn, cfat alleen met een eerste jaar in KA PELLE werd gestart. Deze ontwikkeling houdi in, dat de scho len te Zierikzee, Scherpenisse, Middelburg, Schoondijke en Hulst in 1973 of 1974 zullen worden gesloten. Wel zal zoveel mogelijk in samenwerking met de technische scholen ter plaatse (met name geldt dii voor Scherpenis se, Zierikzee en Hulst) getracht worden nog enigerlei vorm van landbouwonderwijs (rich ting landbouwtechniek) te behouden. Het vol gen van lager technisch onderwijs behoeft geen bezwaar te zijn voor eventuele verdere landbouwkundige opleiding. Leerlingen die de T(heorie) richting van de lagere technische school hebben gevolgd kunnen worden toe gelaten tot de middelbare landbouwschool. En wanneer de l.t.s. vier-jarig is, kunnen ook leerlingen van de P(raktijk) richting worden toegelaten. Maar toch blijft het van belang en ho pelijk zal de toekomst deze mening staven dat er althans nog één volledige vorm van lager agrarisch onderwijs in onze provincie blijft bestaan. En dat is de school te Kapelle. DIJ de samenvoeging van de lagere agra rische scholen Goes en Kapelle heeft het bestuur destijds de principiële beslissing genomen, dat in het centrum van Zeeland in Goes het lagere agrarische onder wijs geconcentreerd diende te worden, In Goes bevindt zich bovendien de Rijks Mid delbare Land- en Tuinbouwschool, zodat de gedachte aan een agrarisch onderwijscen trum hierdoor tevens meer gestalte zou gaan krijgen. Daar de voormalige lagere ir. A. W. v. d. Plasschetuinbouwschool te Kapelle ech ter over een goed geoutilleerd, nieuw ge bouw beschikte, is uit financiële overwegin gen besloten als voorlopige plaats van vesti ging Kapelle te kiezen. De verbindingen met Kapelle zijn goed. De school heeft een uitste kende naam en beschikt over een keur van gespecialiseerde leerkrachten. Laat agrarisch Zeeland deze school dit laatste bastion van ons provinciaal Land bouwonderwijs toch vooral in ere houden! In hef belang van die jongeren, die hier nog een unieke kans vinden het voor hen meest geschikte onderwijs te volgen. In deze ko lommen treft u meer bijzonderheden aan over het onderwijs aan deze school en de moge lijkheden voor de leerlingen. ANDERE NAAM? I AGERE agrarische school is een naam, die we gelet op de inhoud van het onderwijs liever zagen gewijzigd in „groene school" of school voor natuurtechnisch onderwijs. We willen deze school algemener zien, dan het woord agrarisch aangeeft. Dat kan blijken uit de doelstelling, n.l.: a. Een zowel theoretische als praktische beroeps opleiding voor jongelui die werkzaam willen zijn op alle terreinen van de land- en tuinbouw in de meest uitgebreide zin. b. Een algemeen kreatief gerichte natuurtechnische vorming bieden aan jongelui, die zonder reeds een beroepskeuze te hebben gedaan, belangstel ling hebben voor alles wat met het gebeuren in de natuur te maken heeft. Ook zij die over een grotendeels manuale be gaafdheid beschikken en een praktische instelling hebben, zullen in dit onderwijs hun talenten moe ten kunnen ontplooien. Het betreft hier jongelui, die geen puur technische opleiding ambiëren. WAAROM EEN NIEUWE OPZET? Tot voor kort waren we een school, die zich bijna uitsluitend richtte op het beroep in de land- en tuinbouw. Maar de maatschappelijke omstandig heden wijzigen zo snel, dat het nodig is een andere inhoud te geven aan ons onderwijs. In de samenleving ontstaan in toenemende mate mogelijkheden voor werkers in de periferie van de land- en tuinbouw. We denken aan conservenindus- trie, de afdelingen groente, fruit, bloemen, werktui gen van supermarkten en andere grote levensmidde- lenbedrijven, zaadtelende en verwerkende bedrijven, bloemenwinkels, plantsoenendiensten, tuinaanleg- en onderhoud, gewasbeschermingsindustrie, ja soms ook aan boerenleenbanken en zelfs aan de industrie. Daar komt nog bij, dat het milieubeheer, de rekrea- tie, de landschapsinrichting in de toekomst meer mensen zal vragen die een natuurtechnische op leiding hebben ontvangen. VOOR WIE NOG MEER? Hoewel er bij de doelstelling al iets over is gezegd, willen we toch nog een paar aanvullende opmerkin gen maken. Het gaat ook om leerlingen die de instel ling en/of de capaciteiten missen voor technische scholen, huishoudscholen, mavo, havo enz. Het is namelijk gebleken dat een groep leerlingen genoemde schooltypen niet aanspreekt. Deze leerlin gen, de ervaring heeft het ons geleerd, voelen zich op onze scholen goed thuis en kunnen daardoor later toch beslist slagen in ihet leven (Soms krijgen we de indruk dat „men" vindt dat iemand door het kiezen van ons schooltype gedoemd is om te mis lukken). We weten echter beter, want er zijn voor beelden van leerlingen, die het zeer goed gedaan hebben afkomstig van scholen als Boskoop, Nij megen en Arnhem. WELK ONDERWIJS? willen nu even ingaan op de inhoud, opdat u zich een oordeel kunt vormen. De eerste 2 leer jaren zijn beslist algemeen vormend onderwijs. We hebben evenals andere scholen een brugklas, zodat het mogelijk is dat leerlingen die met goed gevolg de brugklas hebben doorlopèn naar andere vormen van lager beroepsonderwijs kunnen overstappen. We besteden in ihet eerste leerjaar ruimschoots aandacht aan het opvangen der leerlingen en studie begeleiding. Doordat de klassen niet zo groot zijn is dat zeker mogelijk. Het natuur- en scheikunde onder wijs is niet alleen theoretisch, maar van 't begin af nemen de leerlingen zelf proeven, waarvoor ons lokaal is ingericht. Het wiskundeonderwijs, waar onder ook het rekenen valt, gaat uit van de moderne wiskunde. We geven in de eerste leerjaren tekenen en hand vaardigheid niet om tekeningen over te trekken, maar we pogen de leerlingen zover te brengen, dat ze zich in het maken van tekeningen, boetseerwerk, draadfiguren, bloemschikken kunnen uitleven in vormen en kleuren. Natuurlijk slaat het niet aan bij alle leerlingen, maar toch staan we er dikwijls ver baasd over wat vele leerlingen kunnen presteren. Verder geven we muziekonderwijs o.a. door ze aller lei soorten muziek te laten 'horen en er ook wat bij te vertellen. Als het even kan spelen ze zelf blok fluit. Verder geven we 2 jaar machineschrijven, zo dat ze daarna een type-diploma kunnen halen. We vinden dat het bij hun ontwikkeling hoort. We zouden zo door kunnen gaan, om over alle vakken wat 'te vertellen, maar dat zou wat saai worden. We poogden alleen uit te leggen dat onze school niet speciaal agrarisch onderwijs geeft, maar zo algemeen mogelijk. Na het 2e leerjaar mogen de leerlingen kiezen in welke vakken ze zich naast de gewone vakken wat verder willen oriënteren. In principe hebben ze een zeer ruime keuzemogelijk heid, n.l. uit de volgende vakrichtingen: akkerbouw, veeteelt, fruitteelt, groenteteelt, bloementeelt, tuin aanleg en onderhoud, techniek. Van deze richtingen moeten ze er 2 kiezen. Ze mogen er ook 3 nemen. Vanzelfsprekend hangt het van het aantal leerlingen af of een vakrichting kan worden verwezenlijkt. Aan het eind van de vierjarige opleiding kunnen de leerlingen examen doen op 2 niveaus: A. Normaal examen. B. A-examen (voor de meer theoretisch begaafden). VERVOLGONDERWIJS MA het behalen van ihet diploma kunnen de leer- lingen worden geplaatst op Middelbare Land en Tuinbouwscholen. Verder worden ze toegelaten op vakscholen. Deze vakscholen, meestal in het kader van een leerlingstelsel, zijn er voor alle hiervoor genoemde vakrichtingen. Echter vinden we ze nog niet alle in onze provincie. Ook opent het diploma de toegang tot allerlei ver volgcursussen. DE REISGELEGENHEID (DIE is vanzelfsprekend in onze provincie nog altijd verre van ideaal. Toch moeten we op enkele mogelijkheden wijzen en wie weet, waar een wil is, is een weg! Ieder uur stopt in Kapelle een trein uit de richting Bergen op Zoom. De school ligt slechts 5 minuten van het station. Leerlingen uit West Zeeuws-Vlaanderen en Wal cheren kunnen de trein nemen die om 8.13 uit Vlis- sinven vrtrekt. Dat betekent voer leerlingen uit Zeeuws-Vlaanderen dat ze met een boot die om 7.50 uit Breskens vertrekt onze school kunnen bereiken. Leerlingen uit Schouwen en Duiveland kunnen met een bus, die om 7.49 uit Zierikzee vertrekt op tijd op school zijn. Leerlingen uit Tholen (we hebben er één op school) komen met een trein, die om 7.25 uit Bergen op Zoom vertrekt. Jongelui uit Oost Zeeuws-Vlaanderen komen met de boot van 7.50 uit Perjtpolder en kunnen door middel van een busaansluiting op tijd op school zijn. De reizen terug verlopen meestal even vlot. Het blijft ver weg, en het is jammer dat de tijd van één of meer scholen in alle gewesten voorbij is! Maar misschien geeft de interesse van uw zoon of dochter de doorslag! OPEN DAGEN U MOET HET EERST NOG ZIEN? Wel dat kan! Graag zelfs. We willen graag IEDEREEN gelegenheid geven kennis te maken met onze school. Daar toe willen we een paar „open dagen" houden. U is van harte welkom op VRIJDAG 25 FEBR. VAN 14—18 EN VAN 19—22 UUR en op ZATERDAG 26 FEBR. VAN 14—18 UUR IN ONZE SCHOOL, BIEZELINGSEWEG 10 IN KAPELLE. We hopen u dan te INFORMEREN over ons werk en zullen het tevens DEMONSTREREN. Komt u eens kijken? Vanzelfsprekend zijn we ook op andere dagen en tijden beschikbaar voor het geven van inlichtingen. Het adres van de direkteur is: J. op 't Hof, Vijverstraat 1, Kapelle, tel. 01102—1603 (huis); tel. 01102—1812 (school).

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1972 | | pagina 4