Van trekpaard
tot struikelblok
(Vervolg van pagina 1)
GEEN MUNTEENHEID
Omdat ieder zijn eigen maatregelen treft is de ene
munteenheid gezonder dan de andere, vooral in bui
tenlandse ogen. De financiële wereld beschouwt een
gezonde munt als een goede belegging. Door een
groeiende vraag naar een gezonde munt stijgt deze in
waarde. De mogelijkheid van ieder land afzonderlijk
is te beperkt om een opwaartse en ook een neerwaart
se druk op de munt op den duur tegen te houden en
dan moet men de pariteiten veranderen. Zelfs de
enkele jaren geleden onverwoestbaar geachte dollar
O.V.M. VERZEKERINGEN
DENK OM UW BROMFIETSVERZEKERING
Aangezien voor alle bromfietsverzekeringen
de vervaldag 1 MAART A.S. is willen wij die
leden en begunstigers, die hun bromfiets elders
verzekerd hadden, nogmaals wijzen op onze
gunstige voorwaarden en tarieven: By een W.A.-
dekking van 1.000.000,bedraagt onze WA.-
premie plus kosten ƒ20,per bromfiets.
Wil men tevens het kasko-risico van de brom
fiets meeverzekeren dan bedraagt de premie
daarvoor 9,tot een cataloguswaarde van
500,en verder opklimmend met 3,per
100,—.
Voor een bromfiets van ƒ600,catalogus-
waarde bedraagt derhalve de z.g. all riskspre-
mie 32,Een premie, die u elders dit jaar zult
moeten betalen voor een W.A.-dekking!
Voor dezelfde premie, die u elders voor een
W.A.-dekking moet betalen hebt u bij ons een
WA. plus kasko-dekking.
Het is maar, dat u het weet en daarmede uw
voordeel zult doen. Vooral ook bij aanschaf van
een nieuwe bromfiets doet u verstandig de ver
zekering niet door uw leverancier te laten
klaarmaken want dan moet u boven bedoelde
hoge premie betalen.
Als u één dag voor het opleveren van de
bromfiets onze vertegenwoordiger of het hoofd
kantoor belt hebt u het plaatje ook tijdig in huis.
DE L.
heeft dit moeten ondervinden. Maar als men de munt-
venhoudingen onderling verandert binnen de E.E.G.
dan heeft dat invloed op de prijsverhoudingen in de
verschillende landen.
Willen wij exporteren b.v. naar Duitsland en be
hoeven de Duitsers voor dezelfde prijs in guldens min
der D-marken te betalen, dan geeft ons dat een voor-
rechtspositie tegenover de Duitse produktie maar ex
porteren wij naar Frankrijk en moeten de Fransen
meer francs betalen om ons dezelfde hoeveelheid
guldens te bezorgen dan krijgt de Franse produktie
een voorsprong op ons.
Dit geldt voor de industriële zowel als voor de agra
rische produkten. Maar voor sommige landbouwpro-
dukten kennen wij de eenheidsprijs die door de Mi
nisterraad van de E.E.G. wordt vastgesteld en hier
ontstaat nu het conflict.
AANPASSEN
De hele niet-agrarische wereld vraagt zich nu af,
waarom die paar artikelen zich ook niet zouden onder
werpen aan de algemene regels. De artikelen waar
voor geen speciale prijsmaatregelen zijn getroffen
moeten zich net als alle niet-agrarische produkten im
mers ook aanpassen aan de gewijzigde omstandighe
den! Dit lijkt logisch maar het is volledig in strijd met
één van de belangrijkste doelstellingen van het land
bouwbeleid n.l. het redelijk inkomen van de produ
cent. Enkele cynici zullen zeggen „nu wat dan nog?"
Maar voor de continuïteit in de produktie kan men
zich hier geen te grote schommelingen veroorloven.
Ieder mens wil toch wel iedere dag zijn natje en zijn
droogje op tijd, dacht ik. Hier moet dus een oplos
sing worden gevonden. Van een trekpaard voor de
eenwording is de landbouw geworden een blok aan
het been, want deze oplossing is niet eenvoudig. Als
men niet tot het opnieuw invoeren van grensheffin-
gen wil overgaan, (eigenlijk moet ik zeggen: als men
de bij de zwevende munt ingestelde heffingen weer
wil wegwerken) dan moeten er andere methoden
Worden gevonden om de boer het redelijk inkomen
te verzekeren.
HECTARENTOESLAG
Een toeslag per ha zoals door Spinelli voorgesteld
zou hiertoe natuurlijk wel een middel kunnen zijn.
Maar het is te verwachten dat deze toeslag dan voor
alle hectaren zou moeten gelden en niet alleen voor
maximaal 2>0 ha graan per bedrijf zoals wordt voor
gesteld went de monetaire perikelen zijn voor alle
produkten dezelfde. Maar als in één land de hectare
toeslag aanzienlijk hoger is dan in het andere, zal dan
de produktie van b.v. varkens en kippen op dezelf
de concurrentiebasis staan?
Zullen wij niet in de kortste keren in een positie
komen dat in plaats van elkaar het leven moeilijk
te maken met heffingen aan de grens de landen el
kaar beconcurreren met verschillende hectare-toesla
gen?
Ir C. S. Knottnerus, voor
zitter van het K.N.L.C. en
van het Landbouwschap
zal op dinsdag 22 februari
1972 zijn 60e verjaardag
vieren. Met het bereiken
van dit kroonjaar wensen
wij hem graag van harte
geluk.
Naar mijn mening zal hierdoor het op elkaar af
gestemd raken van de nationale economieën weer
worden bemoeilijkt. Wij draaien dan achteruit in
plaats van vooruit en dat betekent dat de noodzaak
om zo nu en dan de onderlinge verhouding van de
valuta's te veranderen vaker optreedt en dat is nu
juist wat we niet moeten hebben.
LANDBOUW IS GEEN INDUSTRIE
Ik heb de indruk dat diegenen die menen dat men
hier toch deze kant op moet weer over het hoofd
zien dat landbouwproduktie in de verste verte geen
industriële produktie is, waar een bedrijf dat het niet
kan volhouden gewoon kan sluiten en zijn werkne
mers op de arbeidsmarkt brengen. Dat beïnvloedt
direct de economie en dat bevordert het evenwicht.
In de landbouw werkt dit helemaal niet.
PRIJSVOORSTELLEN
Deze zaken zijn van invloed op de prijsvoorstellen
voor de agrarische produkten in E.E.G.-verband. Op
die voorstellen zelf ben ik hier niet ingegaan, maar
ik wil er nog wel het volgende over zeggen:
De prijsvoorstellen zijn vooral wat de akkerbouw
betreft bedroevend en wij rekenen er op dat onze Mi
nister van Landbouw in samenwerking met zijn col
lega's waarbij ik vooral zou willen rekenen op de
Duitse collega, daar nog verandering in weet te krij
gen.
Wij wensen U sterkte, Excellentie
Het Ministerie vam. Landbouw heeft crp 11 februari
een persbericht verstrekt dat nadere informatie geeft
over wat genoemd wordt de landbouwvrijstelling in de
overdrachtsbelasting. Deze overdrachtsbelasting is één
van de vier belastingen die geheven worden krachtens
de wet op belastingen van rechtsverkeer die in wer
king is getreden op 1 januari van dit jaar.
Een geheel nieuwe belasting is de overdrachtsbe
lasting niet. Zij vervangt het vroegere registratierecht
dat betaalld moest worden, onder andere bij koop van
onroerend goed. Hel tarief is ook hetzelfde, n.l. 5
van de waarde van het onroerend goed, maar tenmin
ste 5 over de tegenprestatie; in het algemeen dus de
koopsom van het overgedragen onroerend goed. De
belasting wordt geheven van de verkrijger.
De wet kent echter ook een aantal vrijstellingen.
Eén daarvan betreft de verkrijging van landerijen als
de oppervlakte van wat men erbij koopt niet groter is
dan de oppervlakte van de naburige landerijen die de
koper al tenminste 5 jaar in eigendom heeft, mits de
verkrijging in het belang is van een verbetering van
de landbouwstructuur.
Tenslotte staat er in de wet dat verkrijging binnen
een tijdsverloop van 5 jaar wordt beschouwd als één
verkrijging. Die bepaling is opgenomen om te voorko
men dat iemand die 10 ha grónd heeft en er 12 ha kan
bijkopen, die koop gaat splitsen in b.v. 2 van 6 ha, die
hij dan na elkaar laat leveren.
De levering, dat wil zeggen het overschrijven van
de definitieve koopacte in de openbare registers, is
n.l. het feit dat tot gevolg heeft dat men de over
drachtsbelasting moet betalen. Wat hiervoor over koop
gezegd is, geldt ook voor het verkrijgen van een erf-
pachtrecht. Deze vrijstelling is het wat aangeduid is
als de landbouwvrijstelling.
IIIFT bovenstaande is eigenlijk een soort repetitie
voor de lezers van deze rubriek, want wij heb
ben over dit onderwerp al meermalen geschreven. Het
Ministerie vam. Landbouw deelt nu in dit persbericht
mee dat het ministerie van financiën binnenkort enige
richtlijnen zal publiceren waarin een nadere uitleg
voorkomt van de termen waarin de landbouwvrijstel
ling is vervat en waarin nog enkele andere voorschrif
ten zijn opgenomen.
In de eerste plaats de betekenis van het woord
landerijenDit zijn gronden bestemd voor agrarische
doeleinden als landbouw, tuinbouw, veeteelt en bos
bouw. Gehowwen vallen er niet onder. Het gaat alleen
om onbehuisd land.
Als naburige landerijen kunnen beschouwd worden,
landerijen die vanuit de landerijen die men reeds in
eigendom heeft, redelijk bereikbaar zijn, hetzij recht
streeks of langs een niet te grote of moeilijke omweg
over de openbare weg. Als men anders dan een ver
kregen recht, b.v. een recht van overpad over land
van een ander moet om van het oude eigen land op
'het nieuwe verkregene te komen, geldt de vrijstelling
niet. Dit laatste geval zal zich in onze beide provin
cies maar zelden voordoen, dachten wij.
|VE uitleg die hier aan het begrip naburige landerij-
en wordt gegeven is van groot belang. Het vxls n.l.
een strijdvraag of een stuk land wel in de vrijstelling
kon delen als het niet AANGRENZEND ivas. Er was in
de Kamerstukken voor deze opvatting wel een klein
beetje steun te vinden. Naar onze mening moest men
zich dan wel op een zeer formeel standpunt stellen,
maar dat gebeurt soms en als iemand van opvatting is
dat hij dat moet doen, dan kan men het recht daartoe
niet ontzeggen. De Minister doet het echter niet en dat
is een winstpunt. Natuurlijk zullen er in de praktijk
nog grensgevallen blijven. Het is echter wel duidelijk
dat het niet de bedoeling is aan deze vrijstelling een zo
eng mogelijke uitleg te geven.
De termijn van 5 jaar geldt niet voor verkrijgingen
vóór 1 oktober 1970. Daarvoor kon men geen stunts
uithalen want er was toen van een komende vrijstel
ling niets bekend. Als men land heeft gekregen uit
erfenis of door bedrijfsoverdracht van ouders aan kin
deren, telt de tijd waarin de erflater of de ouder het
land in eigendom had mee, voor de 5 jaars termijn.
BELANGRIJK is ook wat opgemerkt wordt over de
voorwaarde dat de verkrijging moet zijn in het
belang van de verbetering van de landbouwstructuur.
Het persbericht vermeldt dat daaronder verstaan
moet worden de structuur van de landbouw, de tuin
bouw, de veeteelt en de bosbouw, afzonderlijk en te
vens in onderling verband beschouwd. Het is mooi
gezegd maar wel wat moeilijk uitgedrukt! De volgende
zin uit de toelichting zegt hetzelfde korter en veel
beter: „Het gaat om de vraag of de agrarische struc
tuur, in haar geheel beschouwd, wordt verbeterd." Nu
blijft dit een moeilijke zaak. Er zouden hierover veel
procedures kunnen komen. Rechters kunnen ook niet
alles weten en zij zullen deskundigen moeten benoe-
me om hen voor te lichten als deze soort kwesties aan
hen voorgelegd worden. De inspecteurs van registratie
en de notarissen die hiermee te maken krijgen zitten
veelal ook met de moeilijkheid dat deze structuur
kwestie buiten hun terrein ligt.
DE Minister van Financiën heeft nu bepaald dat de
Inspecteur van registratie de vrijstelling zal
toepassen als de verkrijger een verklaring van het Mi
nisterie van Landbouw kan overleggen dat de ver
krijging in het belang is van de genoemds structuur
verbetering. Deze verklaring kan worden aange
vraagd bij de Hoofdingenieur Directeur van de Land
inrichting in de provincie waar het betreffende onroe
rend goed gelegen is. Als men geen verklaring kan
overleggen, zal de inspecteur de vrijstelling niet toe
passen. Men kan er dan nog wel over gaan procederen,
want de regeling die nu in de richtlijnen komt, heeft
op zich zelf geen kracht van wet. Als men zich nog
even indenkt wat wij hierboven over de positie van
de rechter in deze soort zaken hebben gezegd, zal men
begrijpen dat procederen bij weigering van een ver
klaring een moeilijke zaak wordt, als een belangheb
bende ingeval van weigering tenminste de kans heeft
gekregen zijn belangen te verdedigen Daarvoor moet
de gelegenheid wel open zijn, gezien de aard van deze
situatie. De H. I. D.'s van de Landinrichting wensen
w ij van deze plaats wijsheid en sterkte toe. Zij moeten
het dan toch maar weer weten
En tenslotte wordt in het radioprogramma van Hil-
versum II ov dinsdag 22 februari a.s. van 12.30 totl2.40
uur ook nog aandacht besteed aan dezepl^^^i>'
vrijstelling.