Studiedag Transport
Trekker, transportmiddelen
en spoorbreedte
HOE MOETEN WE HET DOEN?
11
Door de heer ir. H. M. ELEMA,
medewerker van het
Consulentschap voor
Landbouwwerktuigen en Arbeid
Het transport over grote afstan
den in eigen beheer is voor de land
bouw geen aantrekkelijke zaak, spe
ciaal vanwege de lage rijsnelheid
en het transport dat veelal gehou
den is aan de oogstmachine.
Het gebruik van vrachtauto's
door de boer is weinig attractief,
gezien de hoge lasten die hieraan
verbonden zijn.
De ontwikkeling van een land
bouw-vrachtauto die ook op nat
land kan rijden is in diverse lan
den vergevorderd. Het tevens ge
schikt maken voor hoge snelheden
op de weg maakt deze wagens ech
ter zeer duur.
Voorlopig zal het landbouwtrans-
port zeker nog gescheiden plaats
vinden, namelijk met het landbouw
voertuig tot de vaste weg of het erf
en daarna met de vrachtauto.
Om de dure vrachtauto goed te
benutten is snel omladen zeer be
langrijk. Het gebruik van kubieke-
meter kisten was reeds een middel
om de laadtijd te bekorten. De be
langstelling voor grotere kisten of
containers is in de landbouw reeds
merkbaar. Door de grote inhoud
van 610 ton per bak kan de laad
tijd nog worden bekort. Voor het
transport kunnen speciale con
tainer-auto's worden gebruikt die
deze bakken kunnen opnemen en
afzetten. Een belangrijk voordeel
van dit systeem is, dat de bakken als
voorraadbakken kunnen worden
benut. Hierdoor wordt het transport
min of meer losgekoppeld van het
oogstwerk,
De normale landbouwwagen zal
echter nog niet verdwijnen. Voor
het transport van stukgoed zoals
zakken en pakken stro kan hij goe
de diensten bewijzen. Wel is een
flink draagvermogen en een vol
doende grote laadvloer gewenst.
KIP- OF LOSWAGEN
|VX>R zijn grote eenvoud en het beschikbaar zijn
van een hydraulische installatie op trekkers is
de kipwagen aantrekkelijker da,n de loswagen. De
loswagen is mechanisch ingewikkelder en daardoor
meer aan slijtage onderhevig. Speciaal voor grote
vrachten worden hoge eisen gesteld aan de mecha
nische delen en worden deze wagens daardoor con
structief erg duur. De dosering van deze wagens is
echter regelmatiger dan bij kipwagens waarvoor spe
ciale doseerinstallaties noodzakelijk zijn.
OLIEVERMENGING BIJ KIPPERS
IIET kippen van de wagens geschiedt met de hy-
1 draulische olie uit de trekker. Wanneer ver
schillende trekkers worden gebruikt met diverse mer
ken olie treedt olievermenging op in de trekker. Ver
menging van olie kan leiden tot voortijdige slijtage
van dure onderdelen. Om reparaties van dure onder
delen te besparen dient olievermenging te worden
voorkomen. Enkele oliemaatschappijen hebben een
oliesoort ontwikkeld die kan worden gebruikt in ver
schillende trekkers. Het gaat hier om speciale olie
IN zijn openingswoord van de Studiedag „Het
Transport", georganiseerd door de Federatie
van de Verenigingen voor Bedrijfsvoorlichting Schou-
wen-Duiveland, Tholen en Stint Phi'lipsland, Noord-
Beveland, Walcheren en Oost en West Zuid-Beve
land in samenwerking met het Consulentschap voor
de Akkerbouw en de Rundveehouderij te Goes, merk
te de voorzitter, de heer J. A. Friderichs, o.m. op dat
in vergelijking met het begin van de dertiger jaren
de economische situatie van toen geheel andere eisen
stelde dan nu het geval is. Toen sloot het tempo van 't
vervoer en het laadvermogen van de wagens geheel
aan bij het tempo van het oogsten. Ook de hoeveel
heden per ha waren niet groot. De gehele manier van
werken en transport was voor die tijd economisch
verantwoord.
De situatie thans is geheel anders. De verhouding
lonen - prijzen is zodanig dat er slechts een minimum
aan medewerkers op de bedrijven kan zijn. Daardoor
zijn de oogstmethoden en het vervoer van de pro-
dukten enorm veranderd.
Handwerk is praktisch verdwenen bij het oogsten.
De capaciteit van de oogstmachines is zodanig dat,
willen ze continu draaien, er meer of grotere transport
middelen moeten komen, waarvoor dan ook weer gro
tere tractoren nodig zijn.
Velen van U zijn op de R.A.I. geweest en hebben
daar de nieuwste machines en tractoren zien staan.
Bij nadere informatie bent U ook wel geschrokken
van de flink gestegen prijzen.
Nu kunnen we wel stellen: de prijzen van landbouw-
produkten moeten flink omhoog, willen we onze me
chanisatie zelf kunnen blijven financieren. Laten we
daar niet teveel van verwachten. Want al worden de
voorstellen van de Europese Cie, nadat de prijzen ja
ren lang als het ware bevroren waren, gerealiseerd
dan is dit nog te weinig, gezien de steeds stijgende
loonpost en prijzen van het materiaal.
landbouw heeft al meer met zeer magere ja
ren te maken gehad. Men is toen ook niet bij
de pakken neer gaan zitten, maar men heeft zich ge
weerd door te zoeken naar meer opbrengende ge
wassen en door andere werkwijzen toe te passen.
Heren, ook nu zullen we ons moeten aanpassen. Zien
we niet hetzelfde verschijnsel bij de middenstand op
onze dorplen: stijgende kosten, minder inkomsten? Ook
zij passen zich aan: óf zij moeten verdwijnen, óf zij ver
bouwen hun zaken en sluiten zich aan bij grote in
koopcombinaties, waardoor hopelijk hun inkomsten
weer een stijgende lijn gaat vertonen.
Ditzelfde staat ons ook te doen. Vooral die bedrij
ven die geen voldoend arbeidsinkomen meer kunnen
opbrengen. Maar ook de bedrijven die dit momenteel
nog wel kunnen, moeten zich gaan aanpassen. Schaal
vergroting door bedrijfsvergroting of samenwerking.
Samenwerking doordat een groep landbouwers samen
machines exploiteert of samenwerken met een loon
bedrijf.
Maar laten we altijd zodanig samenwerken dat ieder
persoon zijn werk betaald krijgt. En niet zo, dat wan-
Hiervoor heeft de Federatie gemeend een beroep
te moeten doen op een drietal bij uitstek deskundigen,
die ons richtlijnen kunnen geven hoe wij in de ge
geven omstandigheden het beste kunnen handelen met
ons ten dienste staande machines en werkkrachten.
C.A.R.
Goes
neer er machines op het land komen, er onvoldoend
werk is voor de eigen medewerkers van het bedrijf.
Dit is ook zo bij het transportwerk. We kunnen
niet alles zelf vervoeren, maar we moeten ook niet
alles uit handen geven.
Hoe we het dan wel moeten doen?
Maar begrijp wel dat wij zelfstandige ondernemers
zijn en dus zelf de uiteindelijke beslissing moeten ne
men: hoe te handelen en te werken om nu en in de
toekomst een verantwoord loon en inkomen te ver
werven voor medewerkers en ondernemer op het land
bouwbedrijf. Aldus voorzitter Friderichs.
soorten van o.a. Shell en B.P. Bij het omschakelen
op deze olie bij oude trekkers is het nodig dat eerst
een deskundig advies wordt gevraagd bij een oliemaat
schappij. Dit is nodig om voldoende zekerheid te heb
ben bij eventuele aanspraak op garantie.
DRAAGKRACHT EN INSPORING VAN BANDEN
|ÏVE belangstelling voor kipwagens met groot draag-
vermogen is duidelijk. Draagvermogens van 8
(Zie verder pag. 14).
In de landbouw worden steeds grotere wagens in
gebruik genomen. Er zijn meer dan twee wielen
nodig om met een lage spanning van de banden het
geheel te kunnen dragen.