officieel orgaan van de maatschappij tot bevordering van landbouw, tuinbouw en veeteelt in zeeland en noord-brabant
LANDBOUWBELANG IN SCHIMMENSPEL
K. N. L. C.
Geen moed tot mflatiebestrijding
In cfit nummer o.m.:
Hypotheek en levens
verzekering Pagina 3
Jfr Boekhouden man
nenwerk? Pagina 4
Ervaringen met grond-
ontsmetting Pagina 5
Chaos rond hinderwet
Pagina 7
Het driemansbedrijf in
de melkveehouderij
Pagina 8/9
Akkerbouwsektor in de
knel Pagina 8/9
Fokveedagverslag
Oostburg Pagina 11
Op 13 en 14 oktober j.l, is in Oostelijk Flevoland aan de Mosselweg op de kavels x16, x17 en x37 weer gestreden om
het Nationaal Kampioenschap Ploegen 1971. Winnaar werd evenals vorig jaar no. 8: A. Havermans uit Zevenberg-
schen Hoek. Met 737 punten werd hij 1ste voor no. 7: C. P. de Rijke uit Poortvliet die 653 punten behaalde. Beide
ploegers zullen worden uitgezonden om deel te nemen aan internationale wedstrijden. Op de foto ziet u Havermans
bezig met meten. Want ook bij ploeg wedstrijden geldt dat met passen en meten veel tijd wordt versleten!
zlm
VRIJDAG 22 OKTOBER 1971
59e Jaargang - No. 3103
land
en tuinbouwblad
X/ORIGE week zijn in de Tweede Kamer de alge
mene politieke beschouwingen over de rijksbe
groting 1972 gehouden en deze week is als eerste de
landbouwbegroting behandeld. Het Landbouwschap
heeft gedaan wat gedaan moest worden. Het heeft
enerzijds de fractieleiders en anderzijds de (agrari
sche) Kamerleden nog eens duidelijk gemaakt wat de
landbouwverlangens zijn. En dat bepaald lang niet
werd verkregen wat het Meerjarenprogramma dit voor
jaar vroeg.
Dat het algemene begrotingsdebat een schimmen
spel zou zijn, was niet verwonderlijk. De volksverte
genwoordigers zijn er ook geen verwijt over te maken.
Ons parlementaire stelsel is vastgelopen, het pas
moeizaam gewrochte vijfpartijen-kabinet kon geen ge
vaar lopen. Hopelijk is onze democratie sterk genoeg
om zulke ondiensten te blijven verdragen. Onder de
huidige omstandigheden zit aan het bedrijven van po
litiek ook niet veel aardigheid, noch voor de regerings
coalitie, noch voor de oppositie. Do financieel-econo-
mische toestand van ons land is te slecht. Het zal toch
om meer redenen goed zijn als eerst met alle kracht
wordt geprobeerd daar verbetering in te brengen. En
wat de algemene politieke beschouwingen ons verder
leerden, moet ons als land- en tuinbouw in het bijzon
der wel somber stemmen.
VAN HET ENE GAT IN HET ANDERE.
\A/E weten dat we met een groot begrotingsgat voor
1972 zitten en dat het kabinet al alle soorten
materiaal (lastenverzwaringen) bijeen heeft geraapt
om er een stuk van te dichten. Verder is het bedrijfs
leven vol vertrouwen te hulp geroepen. Interessant
was dat in het Kamerdebat ter sprake kwam dat we het
volgende jaar weer voor een tekort van eenzelfde om
vang zouden kunnen komen te zitten. Volgens de mi
nister van financiën zal dat niet gebeuren. Dat bete
kent dus, dat er in het kabinet straks stevig zal moe
ten worden touwgetrokken tussen partners die het
eerst aan verdere bezuiniging denken en anderen, die
belastingverhogingen niet uitsluiten. Dat een compro
mis in elk geval ook een „zuinige" aangelegenheid
zal worden laat zich raden. En dat terwijl land- en
tuinbouw van het nationale beleid toch graag wat ver
wachten, nu Brussel het zo laat zitten.
En als het kabinet-Biesheuvel het niet overleeft?
Opvallend was vorige week ook dat verschillende par
tijen toch wel behoedzaam opereren. Van grotere dui
delijkheid, van een streven naar twee heel verschillen
de polen in de vaderlandse politiek Is weinig meer te
merken. Misschien geeft dan de tegenbegroting van
de oppositie een aanwijzing voor de beleidsrichting
van een andere regeringscombinatie: vele miljoenen
minder voor zelfstandigen, voor O. en S.-fonds en voor
ruilverkaveling.
VERDERE LANDBOUWBEZUINIGINGEN?
VERANTWOORD en voorbarig is hier en daar al
de conclusie getrokken, dat de landbouwbegro
ting de bezuinigingswoede goed doorstaan zou heb
ben. Feit is n.l., dat duidelijk is gesteld dat een be
langrijk stuk van de landbouwbegroting n.l. ruilverka
velingen en toebehoren nog op hoog niveau in studie
is en dat in 1972 voorstellen zullen volgen. Onder de
huidige omstandigheden zal dat wel niet anders dan
beleidsombuiging (ander woord voor bezuiniging)
kunnen betekenen. Ook op andere gebieden zal dat
merkbaar kunnen worden, b.v. als de overheid haar
voornemen uitvoert om met het bedrijfsleven te gaan
praten over de verdere financiering van de dierziekte-
bestrijding. Voor land- en tuinbouw zit nog iets in het
vat, dat er zeker uit zal komen. Een voorproefje kregen
we al bij de pas aangebrachte aanvullende bezuini
gingen voor 1972. Landbouw draagt daar f 5 min aan
bij. Meer dan het bedrag zelf, hindert ons de strekking
ervan: f 3,25 min van het O. en S-fonds en f 1,25 min
voor ruilverkaveling. Juist via de ontwikkelings- en sa
neringsmaatregelen kan de overheid de individuele
bedrijfsgenoot helpen zichzelf te helpen, zo hij wil in
of buiten land- en tuinbouw.
Men zou nog de illusie kunnen hebben, dat er een
graantje mee gepikt kan worden als de overheid voort
wil gaan werkgelegenheid etc. beter te spreiden over
het land. Maar aan de andere kant kan het zich ver
scherpende toezicht op milieuverontreiniging slechts
tot hogere lasten, althans meer beslommeringen voor
onze bedrijftak voeren.
De Kamerbehandeling van de landbouwbegroting,
deze week, zal wel weinig hebben kunnen verschillen
van het algemene debat. De uiteindelijke bedrijfsresul
taten van dit jaar laten zich nog raden. Het goede weer
tot nu toe, goede opbrengsten, vriendelijker prijzen in
dierlijke sectoren, hebben het humeur althans verbe
terd. Hard nodig om de moed erin te houden.
STRUIKENKAMP.
|^E politieke strijd in de Tweede Kamer over het be
grotingsbeleid van de regering is met een sisser
afgelopen. We zijn er wat dit betreft nog wel niet, het
betrof nu nog slechts de algemene beschouwingen en bij
de behandeling van de diverse departementale begrotin
gen zal de regering verdere kritiek zeker niet bespaard
worden, maar een goed alternatief kon ook de oppositie
niet naar voren brengen. Ze kwam weliswaar met een
alternatieve begroting, waardoor zij meende 850 miljoen
te kunnen vrijmaken voor minder bezuinigingen en ande
re taken dan de regering voor mogelijk hield,
maar dat maakt dan maar weinig verschil uit en het is
nog minder dan de 900 miljoen die de regering uit de
uitgavenstijging overhield voor nieuwe taken. Bovendien
werd die alternatieve ruimte van 850 miljoen nog ver
kregen door mede op de defensielasten 190 miljoen te
bezuinigen. Dat is dan zoiets als de autorijder met een
nieuwe auto die maar afziet van zijn all-risk verzekering
en het maar bij de W.A. laat! Bezuinigen op defensie
ligt in tijden van niet direkt oorlogsgevaar politiek ge
makkelijker! Dan maalt men er niet om wat straks de
gevolgen kunnen zijn, gevolgen die men, net als de moge
lijkheid van een auto-ongeluk, maar ver van zich af
schuift. Intussen zit heel Nederland in spanning wat er
met de lonen en de prijzen zal gebeuren. De rijksbegro
ting voor 1972 is misschien een poging om de inflatie
enigszins te doen beperken, maar het is dan toch wel
een zeer flauwe poging.
|JE regering heeft, gebonden als zij ook enigermate
was aan de verkiezingsprogramma's van die deel
nemende partijen, niet de moed gehad om werkelijk ste
vig in te grijpen in de uitgaven. Uitgaven die alleen al
door de algemene salarismaatregelen en de te verwach
ten prijsstijgingen het komend jaar met 4,2 miljard zullen
stijgen. Voor die miljarden kopen we dus niets nieuws,
ze gaan gewoon weg aan hogere kosten voor wat we al
(Zie verder pagina 3.)