De Z.H.V. ziektekostenpremies 1971
3
„QE Vereniging voor Ziekenhuisver-
pleging Zuid en Noord" te Goes,
waarbij via de ZLM ook vele van onze
leden en begunstigers voor ziektekosten
verzekerd zijn, zag zich door de sterk
stijgende kosten van de medische verzor
ging alsnog genoodzaakt in september j.l.
een toeslag van 10 op de in 1970 be
taalde premie's in rekening te brengen.
Deze extra 10 premieheffing was be
doeld als een voorlopige heffing om een
vermoedelijk tekort van 450.000,op
cle exploitatierekening 1970 te kunnen
dekken. Indien achteraf zou blijken, zo
werd gesteld, dat het extra in rekening
gebrachte bedrag te hoog zou zijn, kon,
via de premievaststelling 1971, verreke
ning van de te veel verhoogde premie
plaats vinden.
Wij zijn nu alweer enkele maanden
verder en het bestuur heeft in die tijd
nader inzicht over het kostenverloop
kunnen krijgen. Met inbegrip van de
10 extra premie kan een gunstig
resultaat van de vereniging over boekjaar
1970 verwacht worden. Vandaar dat het
nog niet noodzakelijk geacht wordt om
nu reeds tot een verdere premieverho
ging over te gaan.
De gang van zaken in de eerste maan
den van 1971 zal eerst afgewacht moeten
worden, voordat een nadere beslissing
hierover wordt genomen. Een landelijke
becijfering betreffende de te verwachten
kosten voor medische verzorging in 1971
toont echter helaas wel weer een dras
tische stijging aan. Voor een 3e klas ver
zekerde komt deze stijging gemiddeld
per jaar neer op 69,en voor een 2e
klas verzekerde op ruim 80,
HET bestuur stelt nu de buitengewo
ne algemene ledenvergadering
voor eerst per april 1971 de premie voor
dat jaar definitief vast te stellen en dan
op zodanige wijze dat een nacalculatie
achteraf kan worden vermeden.
Ter oriëntatie willen wij nog vermel
den dat, indien de bestuursvoorstellen
ter vergadering aangenomen worden,
voor het le kwartaal 1971 de volgende
premie's zullen gelden:
Leden Leden tot 16 j.
16 j. en (max. 2
ouder betalenden)
Kostprijs A -
3e klas
Kostprijs B -
2e klas
Kostprijs - poli
klinische hulp
Huisarts- en
geneesmiddelen
(80 uitk.)
Tandartsen
verzekering TC
Kostprijs C -
bijverz. 2e klas A 15,40 46,20
ƒ48,75 33,—
„93,15 33,— (3e kl.)
„18,— „12,—
28,05 „18,15
8,25 6,60
gIJ deze premiebedragen is nog geen
rekening gehouden met de collec
tieve ZLM-korting van 8 die voor onze
leden en begunstigers geldt. Tevens kan
worden medegedeeld dat de leden en
begunstigers van de ZLM eerst in juli
1971 de premienota zullen ontvangen.
Daarop zal dan rekening houdende met
de premiestelling le kwartaal en een
eventuele herziening per 1 april 1971, de
definitieve premie worden aangetroffen.
Dit betekent een half jaar premie plus
de verhoging over het eerste half jaar.
Daarover is n.l. reeds premie betaald.
Ingaande 1972 wordt ook voor de ZLM
voor de premiebetaling overgegaan op
een kalenderjaar. Een en ander kan om
fiscale redenen van belang zijn.
GOES
BUITENGEWONE
ALGEMENE LEDENVERGADERING
VERENIGING VOOR
ZIEKENHUISVERPLEGING
„ZUID EN NOORD"
op maandag 30 november 1970 te 20 uur in „De Prins van Oranjfe", Nieuw-
straat te Goes.
Agenda
1. Opening door de voorzitter.
2. Vaststellen van de notulen van de Algemene Vergadering van 9 juni
1970.
3.
4a.
b.
5a.
b.
6a.
b.
7.
8.
9.
Benoeming van een commissie voor de notulen.
Voorstel van het bestuur ingaande 1 januari 1971 bij de Poliklinische-
verzekering een eigen risico in te voeren van 50,per persoon per
jaar met een maximum van 100,per gezin. Daardoor kan de premie
van 1 api^l 1970 gehandhaafd blijven (dus zonder 10 toeslag).
Voorstel van het bestuur ingaande 1 januari 1971 de uitkering voor
bevallingen bij de Kostprijs A en B verzekering te brengen van 200,
op 250,
Voorstel van het bestuur voor het le kwartaal 1971 dezelfde premies
te berekenen als per ultimo 1970, d.w.z. tarieflijst 1 april 1970 plus
10 met uitzondering van de Poliklinische-verzeker,ing (zie punt 4 van
de agenda).
Het bestuur vraagt machtiging de premietarieven met ingang van 1
april 1971, afhankelijk van het resultaat 1970, definitief vast te stellen.
Het bestuur vraagt machtiging eventueel een overeenkomst voor te
bereiden met de Vereniging voor Ziekenhuisverpleging „D.E.L." te
Ouderkerk a/d Amstel voor het sluiten van kollektieve overeenkomsten
voor gezamenlijke rekening.
Het bestuur vraagt tevens machtiging voor het sluiten van kollektieve-
overeenkomsten met bedrijven en instellingen afwijkende voorwaarden
en premies te mogen vaststellen.
Causerie door de Weledelgeleerde Heer A. I. Vos te Wolfaartsdijk -
Medisch Adviseur van onze vereniging. Onderwerp: „Geneeskundig
perspektief".
Rondvraag.
Sluiting.
M. REUNHOUDT, voorzitter.
M. VAN HALST, secretaris.
"J'ENEINDE de premielast enigszins te
verlichten wordt tevens voorge
steld bij de poliklinische-verzekering in
gaande 1971 een eigen risico in te voe
ren van 50,per kalenderjaar per per
soon met een maximum van 100,per
kalenderjaar per gezin. Derhalve zal de
premie voor deze verzekering op basis
van 1 april 1970 worden gehandhaafd.
Bij overschrijding in de loop van het jaar
van het eigen risico is het echter dan
wel noodzakelijk alle rekeningen van het
begin van 1971 af naar Goes op te stu
ren daar anders niet na te gaan is of het
bedrag van 50,dan wel 100,eigen
risico inderdaad overschreden is.
BIJDRAGETOEZEGGINGEN ROOIEN
VAN BOOMGAARDEN
Het bestuur van de Stichting Ontwikkelings- en Sane
ringsfonds voor de Landbouw maakt het volgende be
kend aan fruittelers, die in het bezit zijn van een bijdra-
getoezegging R 200 op grond van bestuursbesluit nr. 30
(de zogenaamde Nederlandse rooiregeling, waarvoor
geen aanvragen meer kunnen worden ingediend):
Voorzover op deze formulieren R 200 een uiterste
rooidatum vermeld staat, die vóór 31 december 1970 is
gelegen, is deze uiterste rooidatum alsnog gebracht op
31 december 1970. Dit betekent derhalve voor deze aan
vragers een ruimere rooitermijn, dan is vastgesteld op
hun formulier R 200.
Overigens biedt het bestuur daarnaast nog de gelegen
heid aan hen, die in het bezit zijn van een formulier R
200 en binnen de geldigheidsduur van deze toezegging
nog niet hebben gerooid, alsnog voor de E.E.G.-rooirege-
ling in aanmerking te komen (bestuursbesluit nr. 58, met
andere wijze van premieberekening, bijdrage-uitbetaling
in twee termijnen en een wederinplantverbod gedurende
vijf jaar). Er dient in dat geval een nieuwe aanvrage te
worden ingediend bij de districtsbureauhoder, waarmede
de bijdragetoezegging op formulier R 200 komt te ver
vallen. Gerooid mag pas worden na ontvangst van een
nieuwe bijdragetoezegging, wil de aanvrager een bijdrage
op basis van de E.E.G.-rooiregeling (bestuursbesluit nr.
58) uitgekeerd krijgen.
Op dit moment is nog steeds niet bekend of en zo ja
op welke wijze de bestaande E.E.G.-rooiregeiing (be
stuursbesluit nr. 58) alsnog wijziging zal ondergaan op
grond van door de Ministerraad van de Europese Ge
meenschappen te nemen beslissingen.
A LS dit Landbouwblad verschijnt zal de Txpeede
Kamer een aantal wetsontwerpen op belasting
gebied hebben afgehandeld. Tenminste als alles vol
gens de plannen verloopt. Men weet tegenwoordig
nooit of er niet ergens een kink in de kabel komt, want
er zitten aan alles, ook aan wijziging in belastingwet
ten nogal wat haken en ogen.
De wijzigingen die nu aanhangig zijn betreffen de
inkomstenbelasting, de omzetbelasting, de suiker
accijns en de z.g. wiebeltax, d.w.z. een wet waarbij
automatisch aanpassing van tarieven aan de waarde
verandering van het geld kan plaatsvinden.
Het zullen wel zowat de laatste wijzigingen in be
lastingwetten zijn die in deze kabinetsperiode behan
deld zullen worden. Het rente-wetje misschien, maar
daar is vlak voor een verkiezingstoumee voor een
aantal Kamerleden niet veel genoegen aan te beleven.
Dat denken wij tenminste. Nu kan men zich dus de
vraag stellen of er in de afgelopen 4 jaar veel v er -
eenvoudigd is in onze belastingwetgeving. Het
antwoord moet luiden: Beslist niet!
r\E oude omzetbelastng is vervangen door de
U B.T.W. Die leek eenvoudiger maar het blijkt in
de praktijk niet zo te zijn. Het is nu twee jaar nadat
ze in werking is getreden al een geval met diverse
ingewikkelde regelingen. De landbouwers hebben
daarmee niet de meeste last, omdat er betrekkelijk
weinig zijn, die als ondernemer beschouwd moeten
worden. De groep die er wel onder valt, heeft er nog
al wat administratie bijgekregen. Meer dan nodig is.
Als men n.l. het kasstelsel mocht volgen in plaats van
het factuur stelsel zou dat een vereenvoudiging be
tekenen. Maar ja, dat is tot nu toe niet haalbaar ge
bleken!
In de sector van de inkomstenbelasting is ook van
geen vereenvoudiging sprake. Dat is ook niet het ge
val als deze week de plannen over de belastingheffing
over woningen in eigen gebruik doorgaan. Die betéke-'
nen n.l. alleen maar meer splitsingen in onderhouds-
nota's in wel en niet aftrekbare kosten.
p\E oorzaak van de ingewikkelde wetgeving is
U zonder twijfel gelegen in het feit dat de tarie
ven zo hoog zijn. Dat brengt mee, dat oneffenheden
die elke wet nu eenmaal heeft, zwaar aankomen. Tel
kens moet er wat worden gladgestreken. Er is
niemand, die kans ziet, een algemene regeling te ma
ken, die „af" is. Wettenmakers zijn ook maai mengen,
ook al zijn het echt wel knappe koppen. Daar ligt het
zeker niet aan.
Dan hebben wij nog een hele serie wetten die een
heel wat rustiger leven leiden dan de omzetbelasting
(b.t.w.) en de inkomstenbelasting, of die voor de boer
van minder directe betekenis zijn. Dat laatste geldt
voor de vennootschapsbelasting, die hen echter in
direct n.l. als lid van verschillende coöperatieve ver
enigingen wel treft. Ook wat deze wet betreft zijn de
regelingen niet vereenvoudigd en voor de landbouw
in het algemeen ook niet verbeterd.
ttET klein goed laten wij verder rusten, behalve
een nog hangende wijziging waarover zo nu en
dan nog wel eens vragen komen. Dat betreft de suc
cessiewet. Er ligt nog een voorstel van de Kamerleden
Den Uyl en Vondeling om de tarieven van de succes
siewet drastisch te verhogen. De vraag is nu: Gaat
dit door?
Het antxooord is, dat daar weinig kans op is. Het
voorlopig verslag, dat is dus de kritiek van de Kamer
leden, over dit ontwerp, was vernietigend. Het ont
werp zal zo de eindstreep niet halen. Het lijkt alles
bij elkaar ook meer op een actie om gedaan te krijgen
dat de regering eens opschiet met de afwerking van
een al een jaar of zes oud ontwerp, dat is ingediend,
maar dat er zo maar ligt te liggen, dan op een werke
lijk doordacht voorstel tot wijziging van de successie
wet.
Naar onze mening kunnen wij trouwens met de
tegenwoordige successiewet ook nog best vooruit. Die
is tenslotte ook nog maar 14 jaar oud. En dat ze nu
betere belastingwetten maken dan toen, is nog niet
bewezen. En in de portemonnaie heeft nog niemand
dit bemerkt. PA AU WE.