EEN SPEL VAN MENSEN 1 ONZE KERSTPOPPENKAST l/ERSTMIS. En als we eerlijk willen zijn hetgeen toch een eerste christenplicht is zullen we moeten er kennen dat we er langzamerhand wel een beetje een poppen kast van gemaakt hebben, dat de viering één groot toneel spel is geworden. Er worden verklede (kerst)mannetjes bij gebruikt, hele poppenuitstallingen in de vreemdsoortigste kledij gestoken, denneboompjes met glinsterende glazen slingers en andere fonkelende voorwerpen, er wordt ge werkt met nagemaakte sneeuw, rood lint, rode en witte pa pieren klokke.en dat alles vergezeld van een geraffineer de diffuse belichting, liefst van elektrische lampjes in de vorm van nagemaakte kaarsen. Het één is nog onechter dan het andere. Zo vieren wij Kerstmis. Het is één groot toneelspel, be rekend op goedkope uiterlijke effecten; een spel met mu ziek, kalkoen, zang, sterke drank en declamatieZo wordt onze kinderen gesuggereerd dat er een feest, let wel: een christelijk feest, te vieren valt. Goed, het heeft dan qua tijd misschien een heidense oor sprong, n.l. de terugkeer naar het licht, het weer langzaam aan gaan stijgen van de zon in de noordelijke streken. Ja wel, het latere christendom heeft ingehaakt door ook de geboorte van Jezus, als het nieuwe licht voor de zondige mens, in de zelfde tijd te laten vallen, waardoor het destijds gemakkelijker vat kreeg op de aanhangers van Wodan en dergelijke goden. Maar bijna twintig eeuwen dan toch een christelijk feest, gebaseerd op de geboorte, in armelijke omstandigheden, van wat later werd een groot profeet, die als Gods zoon zou worden aanbeden. O, we zingen nog van die armelijke ge boorte in de stal van Bethlehem, we preken er nog over, maar we doen dat temidden van een in Bethlehem onbe kende boom, die we niet eens natuurlijk houden, maar be hangen met glinsterdingen en namaaklichtjes. Zo moet de christen in de stemming gebracht worden om die geboorte van Jezus te gedenken daar in die donkere Befhlehemse stal. 7EKER, er stonden wellicht sterren aan de hemel op dat moment. En dat van die engelenkorennou ja, er was, bij zo'n grote volksopeenhoping, ergens ver weg wel gezang dat zo wonderlijk klonk. En met de ster in het topje van de denneboom, de glinsterende glasversieringen, pogen we wellicht iets van die sterrennacht te suggereren en met het zingen door het kerkkoor iets van die wonder lijke zang alsof het van enkelen kwam. Maar hemeltjelief, wat hebben we van dat alles een poes pas gemaakt. Als we eerlijk zijn, moeten we toch vele ma len erkennen, dat we met al die kerstvieringen: in scholen, in kerken, in verenigingsgebouwen, in bejaardentehuizen enz. alléén maar behept zijn met de idee er iets moois, iets héél moois van te maken. We steken elkaar de ogen uit met de grootte van de boom, de wijze waarop deze versierd is en hoeveel lichtjes er in hangen. Hoe oogverblindender dat is, hoe mooier kerstfeest we gemaakt hebben. We laten het orgel ruisen, de stem men gewijd zingen, we presenteren er zoveel mogelijk te drinken en te eten bij. Sommigen eten zich ongans aan wild. En temidden van de welvaartsuitingen onzer kerstvierin gen klinken dan toch nog de bijbelwoorden, waarin het ver haal van de geboorte, zij het een tikje aangedikt, toch nog sober die uiterst sobere gebeurtenis weergeeft. Temidden van alle pracht en praal lijken die woorden van eenvoud aan de schare voorbij te gaan als een litanie, die lang vervaagd Is dankzij de aankleding die kerken en leken er in de vol gende eeuwen omheen gehangen hebben. EIGENLIJK zou het eerlijker zijn om die geboorte van L Jezus maar niet meer als directe aanleiding tot onze manier van kerstfeestvieren te gebruiken, maar dat onechte gedoe weer te zien als de zonnewende, waar het in wezen op neerkomt en waar Jezus' geboorte in overdrachtelijke zin ook toe gerekend kan worden. Die terugkeer naar het licht van de eeuwige zon is inderdaad als een louter feeste lijk gebeuren te beschouwen. Dat kan men omhangen met allerlei lichteffecten, zonder een steen des aanstoots te vor men. Dan is het zuiverder om de religieus christelijke ge dachten hierbij niet in de eerste plaats op de voorgrond te zetten. Bovendien is de datum van Kerstmis toch een door mensen toevallig gekozene. Die heeft niets met de datum van Jezus' geboorte te maken. Ja, als we christelijke feesten vieren, een bijbels gebeu ren gedenken, dan juist dienen we toch wel in de eerste plaats eerlijk te zijn. En ons ook minstens herinneren dat Christus in grote eenvoud is geboren. Het christendom moet blaken van naastenliefde en eenvoud des harten. Het stoelt op Geloof, Hoop en Liefde, en het meeste, dat wil zeggen het belangrijkste daarvan isde liefde. En liefde is niet in geld, in olas en in glinstering uit te drukken. Het is het meest eenvoudige waartoe de mensen in staat Is, wan neer h(J wil en zichzelf kan ten achter stellen bij de naaste. Doch hoevelen kunnen dat? H. VAN WERMESKERKEN. In dit KERSTNUMMER o.m. 1e katern En toch weer Kerstfeest pag. 3 Wachten pag. 4 De kerstavond van de oude pag. 5 Samen op reis? pag. 6 Napoleon deed ook nog wel goed pag. 7 Oude boerderijen in Zeeland; onze XXVIe aflevering pag. 8, 9 en 11 Brouwerhavenaars lieten zich niet beetnemen pag. 10 Voor de vrouw pag. 13 2e katern A. M. Geluk, Cebeco - „Nog meer de krachten bundelen"pag. 17 Bij de coöperaties: Het hemd nader dan de rok?, en Structuurvernieuwing Cebeco-groep pag. 19 Succes voor Van der Have! Solorave op de rassenlijstpag. 20 en 21 Aandacht voor de zelfstandigen en de aard appelprijzen pag. 22 De vruchtopvolging bij groentegewassen in de akkerbouwpag. 23 Graszaadteeltpag. 24 Is de spruitenteelt financieel aantrekkelijk pag. 25 De bekende Hoechts Kerstprijsvraag pag. 26 en 27 De tulpen- en uienteelt op akkerbouw bedrijven pag. 28 en 29 Mestbank-primeur in Brabant en N.W. Brabant in een nieuwe ontwikkelingsfase pag. 30 en 31 Plattelandsjeugd pag. 34 Sekretariaat en Redaktie wensen onze lezers prettige Kerstdagen en een voorspoedig 1970 I

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 2