Verantwoord kjjken Gedrukte boodschappenlijstjes Onder redactie van Mevrouw L. N. Huijsman- Griep cDoor de ^Urouiv van ket ^platteland De wintermaanden zijn echte televisiemaanden. Op de lange avonden en tijdens de feestdagen krij gen we een overvloed aan programma's voorge schoteld en wordt er veel tv. gekeken. Daarom nemen we deze keer de t.v. eens onder de loep. Uit een onderzoek in 1967 bleek dat van de Nederlandse gezinnen televisie bezit In 1950 wa ren er nog slechts 50 toestellen. Bij de één staat hij veel aan en bij een ander bijna nooit Nu willen wij u heus niet voor de vuist weg gaan vertellen, wat u wel en niet moet zien. Stel u voorl Dit zal in ieder geval anders liggen. In een gezin met kinderen zal b.v. de Fabeltjeskrant altijd aan staan (bij veel volwassenen trouwens ookl). Een onderzoek heeft zelfs uitgewezen dat de kin deren niet meer door vader of moeder naar bed worden gestuurd, maar door „meneer de uil". Niet waar, beste kijkbuiskinderen? Een enthousiaste voetballer (of -ster) zal vast een spannende voetbal wedstrijd niet willen missenl Zo zouden wij nog wel een poosje kunnen doorgaan! ALS u dan zo in de stoel zit (en misschien wel zit te kijken), willen wij de financiële kant van de t.v. eens bekijken. In de eerste plaats is er de aanschaf. De prijs kan variëren van vrij laag tot heel hoog (kleuren-t.v.). Maar alleen met de aan schaf bent u er nog niet! Het toestel is nu eenmaal geen leven van tientallen jaren beschoren; integen deel! Net als dit bij de meeste huishoudelijke appa raten het geval is, zult u na een bepaald aantal jaren weer een nieuwe t.v. moeten aanschaffen. Vervanging heeft plaats, omdat het toestel of appa raat versleten is of omdat er weer andere en veel betere toestellen aan de markt komen. Daarom moet er op t.v. afgeschreven worden. Veel mensen denken bij het woord afschrijven direkt aan een auto of trekker maar dit geldt evengoed voor de huishoudelijke appaaten, woninginrichting en t.v. Er kunnen nogal eens wat onderhoudskosten aan een televisie-toestel zijn. Na verloop van vier a vijf jaar zal meestal de beeldbuis aan vernieuwing toe zijn en ook aan de antenne kan iets stuk gaan. Dit zijn onderhoudskosten. Eeir volgende kostenpost is het stroomverbruik. De meeste televisies gebrui ken 130150 watt per uur. Per avond zal dit zo ongeveer een halve kWh zijn. Tenslotte het kijkgeld. Het luister- en kijkgeld bedraagt per jaar f 75,t Hiervan is 51,voor de t.v. en 24,— voor de radio. Wanneer u het bedrag van alle kosten van de t.v. op een spaarbankboekje zou zetten, zou u hier voor rente ontvangen. Bij de kostenopzet moeten we dus ook rekening houden met renteverlies. 'OOR een t.v. van 800,kunnen de jaarlijkse kosten bijvoorbeeld gesteld worden op: Afschrijving 8 jaar 100, Onderhoud 40,-— Renteverlies 20, Stroomverbruik (182,5 kwh) -t 17,50 Kijkgeld 51, Totaal 228,50 pER jaar kost, als de omstandigheden zo zijn als in ons voorbeeld, de televisie ons 228,50. Voor dit geld kunt u veel genoegen beleven. U kunt iedere avond nieuws, actualiteiten en andere pro gramma's volgen. En daarbij niet vergeten dat uit gaan ook nogal een dure aangelegenheid kan zijn en de mogelijkheden daartoe op het platteland soms zeer beperkt zijn. Als u vrij veel naar bioscoop en schouwburg gaat kost dit ook veel, vooral wan neer u een oppas voor de kinderen nodig hebt. Maar nu wij het toch over programma's hebben: Kijkt u wel eens naar Koning Klant? Dit is een programma, dat voorlichting geeft over vele zaken en artikelen die de consument aangaan. Hopelijk heeft deze t.v.-kostenberekening u niet tot een „zwart"kijker gemaakt (vanwege de kosten!), maar wel tot een kijkbewuste kijker die met plezier van een mooi scherp beeld geniet omdat een toestel nog zo goed is! Z. J. H. EDZES 7G langzamerhand zijn wij door allerlei publi- caties er wel achter gekomen, dat ons „bood- schappendoen" nahwkeurig wordt gadegeslagen. Een onzichtbaar legertje van marktonderzoekers, sociologen en reclamemakers vergezelt ons vooral in de supermarkt en veel van wat wij doen of niet doen wordt opgeschreven in kleine boekjes. Later worden de aldus verkregen gegevens ver werkt in rapporten, waaruit de onderzoekers kun nen aflezen dat b.v. één van de drie huisvrouwen elke dag winkelt, één op de zes per auto komt, zo en zoveel minuten in de supermarkt vertoeft en zoveel tientjes besteedt. Wij worden ingedeeld in groepjes en vakjes zoals dat in onze maatschap pij schijnt thuis te horen. Alle gegevens, die uitein delijk tot aankoop leiden zijn voor de onderzoe kers belangrijk. Zo zijn er vrouwen, die onbevan gen zonder vastomlijnde plannen een supermarkt binnenstappen en dus vooraf niet weten wat zjj zullen kopen. Daartegenover staat de groep, die met een bood schappenlijstje in de hand de inkopen doet. De chef van de supermarkt ziet deze vrouwen min der graag dan eerstgenoemde. Zij werken volgens plan, van impulsief kopen komt niet zo heel veel terecht en het zijn vaak de lokvogels, die een be hoorlijke winst opleveren. PNKELE jaren geleden kwamen twee Canadese jongeren op het idee boodschappenboekjes in tijdschriftvorm te maken. Een gratis blad voor huisvrouwen, die wat meer verantwoord willen inkopen. Elk blad bezat behalve wat informatie over mode. eten en drinken voor vier of ezs weken uitscheurbare boodschappenlijstjes, waarop onge veer 200 artikelen voorkomen. De idee van deze jonge Canadezen is uitgegroeid tot een wereldon derneming. 16 miljoen vrouwen in Amerika, Cana da, Engeland en de Bondsrepubliek vinden regel matig hun gratis boodschappenlijstje in de bus. Tot voor kort leek het erop, dat deze service onze Hollandse neus voorbij zou gaan, maar bijna twee maanden geleden zette de 25-jarige Cana dees Terry Bate vet op de Nederlandse bodem na eerst een tijdje in Zwitserland te hebben geëx perimenteerd met zo'n boodschappenlijstje, dat dees Terry Bate voet op Nederlandse bodem na is Bate dapper'aan het selecteren gegaan en zo ziet het er naar uit, dat midden oktober 500.000 gezinnen in grote steden gratis het blad „Trend" zullen ontvangen, 32 pagina's diepdruk in het for maat. van 25 bij 16 cm, en met handig uitscheurbare boodschappenlijstjes erin. Natuurlijk is niemand zo dwaas om dat alle maal gratis te doen en zeker niet genoemde Cana dees. Daarom zal ieder, die „Trend" ontvangt, op elk boodschappenlijstje achter de algemene benaming een merknaam vinden, in rood afgedrukt. Dat hoeft niet per se het beste artikel in die groep te zijn: een bepaald fabrikant betaalt mr. Bate voor die vermelding. Verder schijnen er mensen te zijn, die eenmaal per maand hun inkopen doen en voor diegenen komt er een grote boodschappen lijst in voor en daar staan achter de algemene be namingen de verpakkingen van verschillende pro- dukten in miniatuur, maar wel in kleur afgedrukt. Ook daar betaalt de bepaalde fabrikant voor. MET het geld dat binnen komt, betaalt de heer Bate de drukkerskosten en schiet er nog wel een centje voor de moeite over. Volgend jaar mei zal volgens plan de oplaag van Trend verhoogd worden tot 1,2 miljoen exemplaren. Wij maken dus op het platteland ook wel kans een aflevering in de bus te vinden Ondertussen heeft de redactie van een bekend damesblad ook niet stil gezeten en is middenin het boodschappendoen gestapt. Lezeressen van dat blad vonden in het nummer van 30 augustus een zogenaamd Huishoudmemo, dat boodschappenlijst jes voor vier weken bevat. Eens per maand zal dat Huishoudmemo in het betreffende damesblad worden meegeniet. Behalve de booschappenlijstjes, die door de Na tionale federatie voor huishoudelijke en gezins voorlichting worden gemaakt, bevat het Huishoud memo een maandlijst voor boodschappen en een aantal menu-suggesties, waarbij de redactie ver wijst naar de receptuur van het damesblad zelf. De boodschappenlijsten in Huishoudmemo bevat ten geen merknamen achter de algemene bena mingen. Wel als zodanig makkelijk te herkennen adver tenties onderaan de pagina. Een handige reclame, waardoor wij ons hopelijk niet laten vangen!

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 17