ZlM
RBZ
landbouuispuiten
üui garantie
uaar een goed geuias
Q
Het dilemma van de
agrarische zelfstandigen
E R T J E 'S
U kunt n.l. vertrouwen op de ABZ,
door zijn storingvrije werking
staat hij altijd voor u klaar
wanneer u wilt spuiten.
Breston
aardappel/uien
opschepmachine
fa. Joh. Gunst Zn.
7 H.A. bouwland
CEBECO
16
(Vervolg
Op het terrein van voorlichting en onderzoek
heeft het Ministerie van Landbouw een reorgani
satie doorgevoerd. De huidige minister blijft wel
van oordeel dat de overheid hier een belangrijke
taak heeft en hij meent zelfs dat door de reorgani
satie de dienstverlening aan de landbouw niet te
rug zal lopen maar juist wordt bevorderd. Wij zou
den dat dan ten zeerste toejuichen. Vele bedrijfs
takken kennen geen overheidshulp in deze vorm.
iWij zullen er als een bedrijfstak met vele kleine
t>edrijven waar de eigen hulp van deze aard bij
zonder moeilijk van de grond komt de overheid
dankbaar voor moeten zijn.
ONEERLIJKE CONCURRENTIE
BELASTINGEHFFING
BIJ het voeren van een markt- en prijsbeleid
meen ik dat wij van de overheid mogen ver
wachten dat zij ons vrijwaart van oneerlijke con
currentie; of deze komt van binnen of buiten de
EEG doet niet ter zake.
Een Nederlands staatsburger die in zijn belangen
geschaad wordt door vreemde overheden mag van
z(jn eigen overheid hulp verwachten.
Wij moeten ons echter wel bewust zijn dat ook
hieraan beperkingen zijn verbonden. Als wij b.v. als
Nederland of als EEG boter verkopen voor 1,—
of ƒ2,per kg dan zijn wij bezig andere produ
centen in hun reeële belangen te schaden. Die zul
len dan ook een beroep moeten doen op hun over
heid. Die overheid kan dan misschien niet sterk
zijn, zoals in sommige ontwikkelingslanden, en dan
hoort men er niet zo veel over. Het kan ook de
regering van de USA zijn, die dan wel enkele druk
middelen heeft waardoor de mogelijkheden van de
Nederlandse regering bijzonder gering worden.
Maar dat er grenzen zijn moet worden erkend.
Een heel speciaal terrein, waar onze overheid
bepaald niet doet wat zij zou kunnen doen, is het
terrein van de belastingheffing. Gelukkig is dat
door de huidige regering erkend. Er is een commis
sie ter bestudering van het vraagstuk v^n de be
lastingheffing bij zelfstandigen t.o.v. die bij loon-
trekkenden ingesteld. Deze commissie-Van Soest
van pag. 4)
is nu bezig belangstellenden te horen. Het is te ho
pen dat spoedig een rapport zal verschijnen omdat
juist door het bestaan van de commissie de neiging
groot is om op dit moment helemaal geen wijzigin
gen aan te brengen.
Toch ligt hier een bijzonder belangrijk vraagstuk
wat blijkbaar erg moeilijk volledig wordt door
grond.
Iedereen weet wel of voelt wel aan dat een
salaris van een ambtenaar of loontrekkende heel
iets anders is dan het inkomen van een kleine
zelfstandige, maar hoe het precies ligt en of er
diskriminaties zijn en hoe groot is blijkbaar niet
na te gaan. De laatste tijd zijn hierover weer
wat berekeningen verschenen. Eén ervan heeft
bij mij nogal verhelderend gewerkt. Daarbij werd
het inkomen van een boer vergeleken met de
kosten die de Staat aan een ambtenaar besteedt,
dat wil dus zeggen het salaris plus de bijkomen
de sociale lasten. Het bleek dan dat een boer
met een inkomen van f 25.000gelijk ligt met
een ambtenaar van 18.000,salaris. Merk
waardigerwijs betaalde hij ook niet meer aan
belasting omdat de opsteller van deze bereke
ning ervan uitging dat de boer zichzelf had ver
zekerd op dezelfde wijze als de ambtenaar ver
zekerd is. Deze premies mogen van het inkomen
worden afgetrokken.
DILEMMA VAN DE ZELFSTANDIGE
EN DE VOLKSVERZEKERINGEN
HELAAS was hier volkomen uit het oog ver
loren het dilemma waarin de zelfstandige al
tijd zit. Hij kan alleen zelfstandig blijven als zijn
zaak blijft bestaan en die zaak vraagt in de hui
dige maatschappij ook geld. Hij moet dus kijken
wat hij met zijn inkomen kan doen. Hij zal dus in
de eerste plaats geneigd zijn om aan de behoefte
aan geld van zijn zaak te voldoen en dan blijft er
geen geld over voor verzekeringspremies. Die wor
den dan niet uitgegeven en zijn dus ook niet af
trekbaar voor de belasting. Hij betaalt dan veel
meer inkomstenbelasting dan een niet-zelfstandige.
Nu kan men natuurlijk stellen dat dat geld voor
de zaak ook kan worden geleend. Dan moet men
wel bedenken dat zo'n bedrijf er kwetsbaarder door
wordt. In de huidige maatschappij met regelmatige
kostenstijgingen door geldontwaarding zal het dan
niet lang meer duren of de zaak is met de minste
tegenslag in de rode cijfers. Wil men dus hetzelfde
blijven dan moet men het inflatieverlies op zijn
minst in de zaak bijpassen. Dan gaat men nog niet
eens vooruit wat toch bepaald noodzakelijk is om
te kunnen blijven meekomen in de concurrentie
strijd.-
Ik kan het niet anders zien dan dat hier de
kern zit van het fiscale probleem. Ik zie duide
lijk dat het niet alleen voor landbouw maar ook
voor de middenstand en de vrije beroepen geldt.
Het geldt voor de landbouw alleen in versterkte
mate omdat de hoeveelheid kapitaal in een land
bouwbedrijf relatief groot is en omdat er geen
mogelijkheid tot doorberekening is.
Dit probleem geeft ook altijd moeilijkheden bij
het bepalen van een standpunt over volksverzeke
ringen. Natuurlijk menen wij dat de zelfstandige
even goed verzekerd moet zijn als een loontrek
kende. Wij hebben als landbouworganisatie de vrij
willige verzekeringen altijd zwaar gepropageerd
maar velen kunnen de premies niet missen uit hun
bedrijfsinkomen en dan is de keus een betere ver
zekering waarbij het bedrijf tekort komt of om
gekeerd.
Hoewel ik mij ervan bewust ben, dat de zelf
standigen het nu reeds bijzonder moeilijk heb
ben de hoge lasten voor de volksverzekeringen
op te brengen meen ik toch dat ons stelsel van
sociale zekerheid nog een aanvulling behoeft. Ik
doel op het arbeidsongeschiktheidsrisiko dat-
langs de weg van vrijwillige verzekeringen niet
afdoende kan worden gedekt. Daarom acht ik
het een urgente zaak dat op dit terrein evenals
voor de werknemers, ook voor de zelfstandigen
een passende voorziening tot stand wordt ge
bracht. Indien dit verlangen gerealiseerd zou
kunnen worden door omvorming van de WAO-
verzekering voor loontrekkenden tot een volks
verzekering welke bij blijvende arbeidsonge
schiktheid aan een ieder een bodemvoorziening
verschaft dan valt hierover te praten!
TE KOOP: 1 gebruikte
als nieuw.
Verhuur en verkoop van
Breston aardappel/uien
opschepmachines.
Nieuwstraat 60-64, Goes
Tel. 01100-5351/6959
TE KOOP:
gelegen in de Oudvos-
meersche polder, vrij van
pacht.
Te bevragen bij Notaris
LOOFF, Hoogstraat 15,
Tholen
vóór des maandag's
in te zenden aan
redaktie te Goes.
voor leden 1 x per
jaar gratis plaatsing,
maximaal 6 regels en
niet onder nummer.
90 cent per regel.
geen bewijsnummer.
Te koop gevraagd: Twee
stamboekvarkens, ca. 2
mnd. gedekt en voor de
eerste maal moeten wer
pen. T. A. DALEBOUT,
Stolweg 4, Nieuwerkerk,
tel. 01114—214.
U HEEFT KEUZE UIT:
polyester of stalen tank
tankinhoud van 400, 500 of
6001
spuitboom in verschillen
de lengten tot 15 m
hogedruk- of lagedruk-
pompen
zuiger - membraan - of
rollenpompen
spuitboom wel of niet
verend opgehangen
zelfafsluitende of niet
zelfafsluitende doppen
Vraag folders en/of
inlichtingen bij
GOES - TERWELSTRAAT 1
TEL. 01100—8110
(Vervolg van pag. 2)
RATTENBESTRIJDINGNU
Bij de leden van de werkgroep „rattenbestrijding
IZuid-Beveland" komen de laatste weken meldingen
I binnen dat er wederom ratten worden gesignaleerd.
IHoe succesvol de grote januari-actie ook is geweest,
Ide laatste rat krijgt men niet te pakken! Omdat we
I niervan allemaal wel overtuigd zullen zijn, moetern
|we de bestrijding blijven voortzetten.
Nu de landbouwprodukten weer van het veld zijn
[afgevoerd concentreren de ratten zich meer en meer
I in en rond de bedrijfsgebouwen. Ook in Slootkanten,
[gelegen naast de bietenvelden en in boomgaarden
houden ze zich nu bij voorkeur op. In de bietenhopen
[welke nu bijna zijn verdwenen, kan men vrij regel-
matig ratten aantreffen, evenzo rondom de fruitsor-
[teerplaatsen.
De gemeenten beschikken over lokaas bij het uit
leggen waarvan de kantonniers van het waterschap
[u eventueel behulpzaam kunnen zijn. Willen we Zuid-
Beveland praktisch ratvrij maken en houden, dan zal
[elke ondernemer moeten meewerken en niet afwach-
[ten wat de gemeenten, het waterschap of de eigen
[organisatie gaat doen. Het schoonhouden van het
[eigen gebied is toch eigenlijk een vanzelfsprekende
zaak.
We hopen dat de vier nieuw gevormde gemeenten
in Zuid-Beveland met het waterschap in het a.s. vóór
haar een nazorgorganisatie zullen gaan opbouwen ter
[ondersteuning van een meer gerichte bestrijding.
Voor het moment is ons advies
Gebruik de decembermaand voor de rattenbestrij-
ding op uw bedrijf maar ook langs de slootkanten van
uw bedrijf. Contact en overleg en samenwerking met
I uw buurman is gewenst.
Als iedere belanghebbende meewerkt zal de dit
[voorjaar gehouden algemene rattenbestrijdingscam-
[pagne blijken niet tevergeefs te zijn geweest.
Werkcommissie
rattenbestrijding Zuid-Beveland,
secretariaat: Grote Markt 3, Goes.
BESTEMMINGSPLANNEN
Baarland: Met ingang van 1 december ligt geduren
de een maand ter inzage het ontwerp-bestemmings-
plan „Industrieterrein Oude-Dierikpolderweg", met
bijbehorende voorschriften en toelichting. Gedurende
bovengenoemde termijn kan een ieder tegen dit ont-
werp-plan schriftelijk bezwaren indienen bij de ge-
I meenteraad.
Krabbendijke: Met ingang van 3 december ligt ge
durende een maand ter inzage het ontwerp van het
bestemmingsplan Zuid-West II met bijbehorende
voorschriften. Gedurende bovengenoemde termijn kan
een ieder schriftelijk bezwaren indienen bij de ge-
I meenteraad.