ZlM RBZ landbouuispuiten üui garantie uaar een goed geuias Q Het dilemma van de agrarische zelfstandigen E R T J E 'S U kunt n.l. vertrouwen op de ABZ, door zijn storingvrije werking staat hij altijd voor u klaar wanneer u wilt spuiten. Breston aardappel/uien opschepmachine fa. Joh. Gunst Zn. 7 H.A. bouwland CEBECO 16 (Vervolg Op het terrein van voorlichting en onderzoek heeft het Ministerie van Landbouw een reorgani satie doorgevoerd. De huidige minister blijft wel van oordeel dat de overheid hier een belangrijke taak heeft en hij meent zelfs dat door de reorgani satie de dienstverlening aan de landbouw niet te rug zal lopen maar juist wordt bevorderd. Wij zou den dat dan ten zeerste toejuichen. Vele bedrijfs takken kennen geen overheidshulp in deze vorm. iWij zullen er als een bedrijfstak met vele kleine t>edrijven waar de eigen hulp van deze aard bij zonder moeilijk van de grond komt de overheid dankbaar voor moeten zijn. ONEERLIJKE CONCURRENTIE BELASTINGEHFFING BIJ het voeren van een markt- en prijsbeleid meen ik dat wij van de overheid mogen ver wachten dat zij ons vrijwaart van oneerlijke con currentie; of deze komt van binnen of buiten de EEG doet niet ter zake. Een Nederlands staatsburger die in zijn belangen geschaad wordt door vreemde overheden mag van z(jn eigen overheid hulp verwachten. Wij moeten ons echter wel bewust zijn dat ook hieraan beperkingen zijn verbonden. Als wij b.v. als Nederland of als EEG boter verkopen voor 1,— of ƒ2,per kg dan zijn wij bezig andere produ centen in hun reeële belangen te schaden. Die zul len dan ook een beroep moeten doen op hun over heid. Die overheid kan dan misschien niet sterk zijn, zoals in sommige ontwikkelingslanden, en dan hoort men er niet zo veel over. Het kan ook de regering van de USA zijn, die dan wel enkele druk middelen heeft waardoor de mogelijkheden van de Nederlandse regering bijzonder gering worden. Maar dat er grenzen zijn moet worden erkend. Een heel speciaal terrein, waar onze overheid bepaald niet doet wat zij zou kunnen doen, is het terrein van de belastingheffing. Gelukkig is dat door de huidige regering erkend. Er is een commis sie ter bestudering van het vraagstuk v^n de be lastingheffing bij zelfstandigen t.o.v. die bij loon- trekkenden ingesteld. Deze commissie-Van Soest van pag. 4) is nu bezig belangstellenden te horen. Het is te ho pen dat spoedig een rapport zal verschijnen omdat juist door het bestaan van de commissie de neiging groot is om op dit moment helemaal geen wijzigin gen aan te brengen. Toch ligt hier een bijzonder belangrijk vraagstuk wat blijkbaar erg moeilijk volledig wordt door grond. Iedereen weet wel of voelt wel aan dat een salaris van een ambtenaar of loontrekkende heel iets anders is dan het inkomen van een kleine zelfstandige, maar hoe het precies ligt en of er diskriminaties zijn en hoe groot is blijkbaar niet na te gaan. De laatste tijd zijn hierover weer wat berekeningen verschenen. Eén ervan heeft bij mij nogal verhelderend gewerkt. Daarbij werd het inkomen van een boer vergeleken met de kosten die de Staat aan een ambtenaar besteedt, dat wil dus zeggen het salaris plus de bijkomen de sociale lasten. Het bleek dan dat een boer met een inkomen van f 25.000gelijk ligt met een ambtenaar van 18.000,salaris. Merk waardigerwijs betaalde hij ook niet meer aan belasting omdat de opsteller van deze bereke ning ervan uitging dat de boer zichzelf had ver zekerd op dezelfde wijze als de ambtenaar ver zekerd is. Deze premies mogen van het inkomen worden afgetrokken. DILEMMA VAN DE ZELFSTANDIGE EN DE VOLKSVERZEKERINGEN HELAAS was hier volkomen uit het oog ver loren het dilemma waarin de zelfstandige al tijd zit. Hij kan alleen zelfstandig blijven als zijn zaak blijft bestaan en die zaak vraagt in de hui dige maatschappij ook geld. Hij moet dus kijken wat hij met zijn inkomen kan doen. Hij zal dus in de eerste plaats geneigd zijn om aan de behoefte aan geld van zijn zaak te voldoen en dan blijft er geen geld over voor verzekeringspremies. Die wor den dan niet uitgegeven en zijn dus ook niet af trekbaar voor de belasting. Hij betaalt dan veel meer inkomstenbelasting dan een niet-zelfstandige. Nu kan men natuurlijk stellen dat dat geld voor de zaak ook kan worden geleend. Dan moet men wel bedenken dat zo'n bedrijf er kwetsbaarder door wordt. In de huidige maatschappij met regelmatige kostenstijgingen door geldontwaarding zal het dan niet lang meer duren of de zaak is met de minste tegenslag in de rode cijfers. Wil men dus hetzelfde blijven dan moet men het inflatieverlies op zijn minst in de zaak bijpassen. Dan gaat men nog niet eens vooruit wat toch bepaald noodzakelijk is om te kunnen blijven meekomen in de concurrentie strijd.- Ik kan het niet anders zien dan dat hier de kern zit van het fiscale probleem. Ik zie duide lijk dat het niet alleen voor landbouw maar ook voor de middenstand en de vrije beroepen geldt. Het geldt voor de landbouw alleen in versterkte mate omdat de hoeveelheid kapitaal in een land bouwbedrijf relatief groot is en omdat er geen mogelijkheid tot doorberekening is. Dit probleem geeft ook altijd moeilijkheden bij het bepalen van een standpunt over volksverzeke ringen. Natuurlijk menen wij dat de zelfstandige even goed verzekerd moet zijn als een loontrek kende. Wij hebben als landbouworganisatie de vrij willige verzekeringen altijd zwaar gepropageerd maar velen kunnen de premies niet missen uit hun bedrijfsinkomen en dan is de keus een betere ver zekering waarbij het bedrijf tekort komt of om gekeerd. Hoewel ik mij ervan bewust ben, dat de zelf standigen het nu reeds bijzonder moeilijk heb ben de hoge lasten voor de volksverzekeringen op te brengen meen ik toch dat ons stelsel van sociale zekerheid nog een aanvulling behoeft. Ik doel op het arbeidsongeschiktheidsrisiko dat- langs de weg van vrijwillige verzekeringen niet afdoende kan worden gedekt. Daarom acht ik het een urgente zaak dat op dit terrein evenals voor de werknemers, ook voor de zelfstandigen een passende voorziening tot stand wordt ge bracht. Indien dit verlangen gerealiseerd zou kunnen worden door omvorming van de WAO- verzekering voor loontrekkenden tot een volks verzekering welke bij blijvende arbeidsonge schiktheid aan een ieder een bodemvoorziening verschaft dan valt hierover te praten! TE KOOP: 1 gebruikte als nieuw. Verhuur en verkoop van Breston aardappel/uien opschepmachines. Nieuwstraat 60-64, Goes Tel. 01100-5351/6959 TE KOOP: gelegen in de Oudvos- meersche polder, vrij van pacht. Te bevragen bij Notaris LOOFF, Hoogstraat 15, Tholen vóór des maandag's in te zenden aan redaktie te Goes. voor leden 1 x per jaar gratis plaatsing, maximaal 6 regels en niet onder nummer. 90 cent per regel. geen bewijsnummer. Te koop gevraagd: Twee stamboekvarkens, ca. 2 mnd. gedekt en voor de eerste maal moeten wer pen. T. A. DALEBOUT, Stolweg 4, Nieuwerkerk, tel. 01114—214. U HEEFT KEUZE UIT: polyester of stalen tank tankinhoud van 400, 500 of 6001 spuitboom in verschillen de lengten tot 15 m hogedruk- of lagedruk- pompen zuiger - membraan - of rollenpompen spuitboom wel of niet verend opgehangen zelfafsluitende of niet zelfafsluitende doppen Vraag folders en/of inlichtingen bij GOES - TERWELSTRAAT 1 TEL. 01100—8110 (Vervolg van pag. 2) RATTENBESTRIJDINGNU Bij de leden van de werkgroep „rattenbestrijding IZuid-Beveland" komen de laatste weken meldingen I binnen dat er wederom ratten worden gesignaleerd. IHoe succesvol de grote januari-actie ook is geweest, Ide laatste rat krijgt men niet te pakken! Omdat we I niervan allemaal wel overtuigd zullen zijn, moetern |we de bestrijding blijven voortzetten. Nu de landbouwprodukten weer van het veld zijn [afgevoerd concentreren de ratten zich meer en meer I in en rond de bedrijfsgebouwen. Ook in Slootkanten, [gelegen naast de bietenvelden en in boomgaarden houden ze zich nu bij voorkeur op. In de bietenhopen [welke nu bijna zijn verdwenen, kan men vrij regel- matig ratten aantreffen, evenzo rondom de fruitsor- [teerplaatsen. De gemeenten beschikken over lokaas bij het uit leggen waarvan de kantonniers van het waterschap [u eventueel behulpzaam kunnen zijn. Willen we Zuid- Beveland praktisch ratvrij maken en houden, dan zal [elke ondernemer moeten meewerken en niet afwach- [ten wat de gemeenten, het waterschap of de eigen [organisatie gaat doen. Het schoonhouden van het [eigen gebied is toch eigenlijk een vanzelfsprekende zaak. We hopen dat de vier nieuw gevormde gemeenten in Zuid-Beveland met het waterschap in het a.s. vóór haar een nazorgorganisatie zullen gaan opbouwen ter [ondersteuning van een meer gerichte bestrijding. Voor het moment is ons advies Gebruik de decembermaand voor de rattenbestrij- ding op uw bedrijf maar ook langs de slootkanten van uw bedrijf. Contact en overleg en samenwerking met I uw buurman is gewenst. Als iedere belanghebbende meewerkt zal de dit [voorjaar gehouden algemene rattenbestrijdingscam- [pagne blijken niet tevergeefs te zijn geweest. Werkcommissie rattenbestrijding Zuid-Beveland, secretariaat: Grote Markt 3, Goes. BESTEMMINGSPLANNEN Baarland: Met ingang van 1 december ligt geduren de een maand ter inzage het ontwerp-bestemmings- plan „Industrieterrein Oude-Dierikpolderweg", met bijbehorende voorschriften en toelichting. Gedurende bovengenoemde termijn kan een ieder tegen dit ont- werp-plan schriftelijk bezwaren indienen bij de ge- I meenteraad. Krabbendijke: Met ingang van 3 december ligt ge durende een maand ter inzage het ontwerp van het bestemmingsplan Zuid-West II met bijbehorende voorschriften. Gedurende bovengenoemde termijn kan een ieder schriftelijk bezwaren indienen bij de ge- I meenteraad.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 16