niet inaehuld licit nu ook voor U klaar
MONOHIL natuurlijk EENKIEMIG
Zeker zo goed verzaaibaar als precisiezaad van de meerkiemige rassen
De prijsverschillen bij chemische bestrijdingsmiddelen
(Vervolg van
b. een methylbroommiddel, waarvoor reeds 5 toe-
latingen in Nederland zouden bestaan, terwijl
een zesde firma meer dan een half jaar op de
toelating heeft moeten wachten, waardoor ver
koopkansen werden gemist.
c. Benlate-bestrijdingsmiddel in de bollenteelt,
waarvoor wel een Nederlandse toelating bestaat.
Op een bepaald moment bestond er in Neder
land een tekort- en in Frankrijk een overschot
positie, terwijl een tweede toelating welke op
korte termijn zou zijn verstrekt, een snelle im
port uit laatstgenoemd land mogelijk zou heb
ben gemaakt.
paS- 7)
sector heeft tot gevolg, dat de tuinders dit mid
del voor weinig meer dan de groothandelsprijs
kunnen aankopen. De verbruikersprijs in Enge
land ligt op 15,per liter. Bij legale import
en het omzeilen van de officiële handelskanalen
kan dit middel voor iets minder dan 20,wor
den aangeboden. Bij smokkel-import, waarbij
ook de invoerrechten worden ontdoken, of bij
kleinere individuele belastingvrije invoer kan
men dit middel zelfs voor 15,in het bezit
krijgen. Naar schatting komt slechts een paar
procent van de totale Nederlandse import nog
steeds langs deze ten dele illegale weg ons land
binnen.
koop van overschotten tegen sterk verlaagde pry«
zen, verkoop van overjarige produkten, de recht
streekse aankoop via b.v. de Nederlands—Belgi
sche grens met uitschakeling van aliar handelskana
len, de belastingvrije individuele invoer van kleine
partijtjes e.d.
DE NATIONALE OCTROOI
WETGEVINGEN E.D.
Deze nationale en veelal verschillende wetgevin
gen leiden er niet alleen toe, dat er in de diverse
anden gemakkelijker of minder vlot octrooien wor
den verleend, maar dat er ook veschillen in de
duur van de octrooirechten bestaan, terwijl ook de
aanvangstijd per land verschillend kan zijn. Hier
door ontstaan monopolieposities en licenties, welke
in het ene land nog wel maar in het andere niet
meer van kracht zijn. Enkele voorbeelden zijn:
a. Captan/Orthocide 83: In Nederland loopt het
octrooi eind 1970 af, terwijl in Frankrijk deze
reeds is afgelopen. In Frankrijk was de verbrui
kersprijs in 1968/1969 9,25 per kg, terwijl
de Nederlandse equivalente prijs 12,50 be
droeg en de Duitse prijs 13,per kg.
Bij een gebruik van 45 kg Capatan 'per ha
per jaar in de fruitteelt betaalt men in Neder
land dus ongeveer f 150,per ha meer dan in
Frankrijk. Met het aflopen van het octrooi eind
1970 ontstaat er in Nederland een soortgelijke
situatie als b.v. in Frankrijk en mag worden
verwacht, dat de huidige prijsverschillen wor
den genivelleerd.
b. Simazin/Gesatop 50 (onkruidbestrijdingsmid
del): Dit is een Geigy-produkt, waarvan de
Zwitserse fabrikant het alleenverkooprecht in
Nederland heeft verleend aan een bekende
Nederlandse industrie. De Franse verbruikers-
prijs in 1968 lag op f 25,per kg, terwijl de
Nederlandse equivalente prijs f 40,per kg
bedroeg. Bij een gebruik van 2 kg per ha,
zou dit een prijsverschil van 30,per ha
opleveren ten nadele van de Nederlandse'teler.
Om commerciële redenen, n.l. om het gebruik
in de maisteelt te bemachtigen, is de prijs in
Frankrijk doelbewust laag gesteld.
Een andere Nederlandse toelatings-aanvraag
zou formeel moeten worden toegestaan, maar
heeft uiteraard geen enkele zin zo lang eerder
genoemd alle en-verkooprecht bestaat (Ver
nomen is, dat er reeds een tweede Nederlandse
toelating zou zijn verstrekt.).
t. Gramoxone van de I.C.I. (onkruidbestrijdings
middel): In de E.E.G.-landen is de basisprijs
voor dit middel op ongeveer hetzelfde niveau
gebracht, terwijl deze prijs in Engeland doel
bewust lager is gesteld. De groothandelsprijs in
Nederland ligt op 20,— en de officiële ver
bruikersprijs op f 25,per liter. De zeer
sterke onderlinge concurrentie in de handels-
d. Parathion-middelen. In Duitsland worden vrij
wel alleen Bayer-middelen gevoerd, welke ge
octrooieerd zijn. In Nederland zijn de methyl-
parathion- wèl en de aethyl-vormen niet ge
octrooieerd. Het gevolg hiervan is, dat het prijs
peil van de parathion-middelen in Nederland
in het algemeen veel lager is (n.l. 5,per
liter) en tot voor kort door Duitse boeren en
handelaren aanzienlijke hoeveelheden uit het
oosten van ons land werden betrokken
MONOPOLIEPOSITIES,
VERTICALE PRIJSHANDHAVTNG
EN PRIJSAFSPRAKEN
Het is een bekend, verschijnsel, dat bepaalde be
strijdingsmiddelen, al dan niet ondersteund door
een octrooipositie elders, slechts door één of enkele
industrieën over de gehele wereld worden gepro
duceerd, tengevolge waarvan feitelijke monopolie
posities ontstaan, verticale prijsregelingen mogelijk
zijn en in geval van meer dan één industrie ge
makkelijk onderlinge prijsafspraken per land of
groep van landen kunnen worden gemaakt. Dit
biedt uiteraard allerlei mogelijkheden met betrek
king tot de prijszetting en de keuze van de distri
butiekanalen. Voorbeeld: D.D.-Grondontsmettings-
middel tegen aalttjes. De produktie hiervan is in
handen van een tweetal wereldindustrieën, terwijl
de mondiale vraag groter schijnt te zijn dan de
produktiemogelijkheden. In Nederland is mede
onder aandrang van het Landbouwbedrijfsleven
i.v.m. de invoering van grondontsmetting tegen
Aardappelmoeheid, o.a. de Shell-prijs enkele
jaren geleden meer dan gehalveerd ƒ1,25 per
liter), terwijl de prijzen in geheel West-Europa
en wellicht ook elders aanzienlijk hoger lig
gen (West-Duitsland ƒ2,75).
ANDERE OMSTANDIGHEDEN
Verschillen in de fiscale wetgevingen kunnen in
deze aanleiding geven tot bedoelde prijsverschillen.
Allerlei vórmen vanaf invoerrechten, het al dan
niet hanteren van het B.T.W.-systeem, tot en met
de Vennootschapsbelastingen toe hebben uiteinde
lijk hun consequenties voor de prijsvorming. Zo
schijnt het B.T.W.-verschil tussen België en Neder
land nogal eens aanleiding te geven tot importeren
van kleinere omvang uit België. Ook het distribu
tieapparaat en de marktomstandigheden kunnen
op het prijspeil van invloed zijn. Daarnaast is er
een scala van mogelijkheden van meer incidentele
aard die prijsverschillen opleveren, zoals: de ver
ENKELE CONCLUSIES
DE volgende conclusies kunnen uit deze notitie
gemaakt worden:
if Bij de werkelijk grote prijsverschillen be
staat de algemene indruk dat octrooirech
ten, licenties en alleenverkooprechten 'n
veel belangrijker rol spelen dan andere
factoren.
•if De landbouw zal begrip moeten hebben
voor de noodzaak om in het kader van
toelatingsbeleid van bestrijdingsmiddelen
grote aandacht te besteden aan het weren
van middelen of toepassingen, welke on
gewenste nevenwerkingen opleveren, als
mede aan het aanwenden van middelen
in strijd met de toegestane toepassingen.
Het bevorderen van 't gebruik van alter
natieve middelen, welke uit het oogpunt
van milieu-bescherming beter verant
woord zijn, moet in het algemeen worden
toegejuicht. Evenwel zullen bij het weren
van middelen de verschillende hierbij In
het geding zijnde belangen met grote
zorgvuldigheid moeten worden afgewo
gen. Het recentelijk intrekken van de toe
lating van de methyl-kwikmiddelen voor
bepaalde toepassingen en met name het
tijdstip en de wijze waarop dit is geschied,
heeft het Landbouwschap evenwel met
enige zorg vervuld. Met name doet zich
hierbij de vraag voor of en in hoeverre er
sprake is van een symptoom van 'n wijzi
ging van het toelatings- en intrekkings-
beleid in het algemeen!
if Hoewel het algemene prijspeil van de be
strijdingsmiddelen in Nederland de laat
ste jaren relatief en naar men zegt ook in
absolute zin is gedaald, blijft het streven
naar een verdere kostprijsverlaging op dit
terrein voor de land- en tuinbouw van
belang.
if Naast de harmonisatie van de nationale
bestrijdingsmiddelenwetgeving in E.E.G.-
verband is wellicht van nog groter belang
een harmonisatie van de fiscale wetgeving
en met name van de octrooiwetgeving.
if Aangezien deze harmonisatie een kwestie
van lange termijn is en ook na de harmo
nisatie prijsverschillen van commerciële
of meer incidentele aard nooit geheel zul
len kunnen worden geëlimineerd, blijft
het in afwachting hiervan nodig elke
mogelijkheid tot nivellering van de prij
zen en de prijsverschillen per land te
overwegen en te benutten.
if Meer voorlichting door het Ministerie van
Landbouw aan het publiek over de econo
mische noodzaak van het gebruik van be
strijdingsmiddelen in land- en tuinbouw
lijkt dringend gewenst.
if Meer inspraak van de landbouw is nood
zakelijk om tot 'n evenwichtige afweging
van de belangen van de verschillende
hierbij betrokken sectoren te komen.
CASORON-G ONKRUIDBESTRIJDING
Philips-Duphar Nederland n.v. deed. ons een in
formatieve brochure toekomen betreffende de
„droge" onkruidbestrijdingsmethode met Casoron
G. Een moderne en efficiënte manier van onkruid
bestrij ding, daar het middel in korrelvorm in de
handel wordt gebacht en zeer eenvoudig droog is
toe te passen. Casoron G heeft een zeer langdurige
en brede werking en is veilig voor mens en dier.
De korrel, op basis van dichlobenil, bestrijdt
zowel kiemende als aanwezige zaadonkruiden,
grassen en wortelonkruiden, zoals o.a. klein hoef
blad, paardebloem, distels, paardestaart (heer
moes), veenwortel (in een jong stadium), weeg
bree, brandnetels, zuringsoorten enz
doet afsterven. De dosering varieert al naar de
omstandigheden van 400500 g. tot 2,5 kg per 100
m2. Casoron G mag in de meeste beplantingen
reeds vanaf 5 maanden na het planten worden toe
gepast. In het bijzonder een gemakkelijk middel
voor die plaatsen waar blijvende plantengroei on
gewenst is, zoals rond het huis, op het erf, campings
enz. Ook te gebruiken in fruit aanplanten zoals
appels, peren en bessen. Verschillende soorten
strooiapparatuur, ter vergemakkelijking van een
goede regelmatige verdeling en dosering zijn be
schikbaar. Nadere inlichtingen: Drentestraat 11,
Amsterdam, tel. 020440911.
De nawerking is zodanig dat de op de juiste wijze
behandelde grond het gehele seizoen onkruidvrij
blijft. De aktieve stof dichlobenil komt geleidelijk
vrij zodat in de bovenste laag. van 5 cm de zaad-
onkruiden niet kiemen en het aanwezige onkruid
VAPONA-GESCHIL OPGELOST
De bestaande onzekerheid ten aanzien van de
begeleidende tekst van de Vapona-Strip is thans
opgelost na besprekingen tussen de Staatssecretaris
van Sociale Zaken en Volksgezondheid en Shell
Nederland N.V.
De Vapona-Strip zal met ingang van 1 januari
1970 in de handel worden gebracht met de tekst,
een enigszins gewijzigde tekst. Alhoewel deze niet
in alle opzichten overeenstemt met de opvattingen
van Shell aangaande de veiligheid van de Vaipona-
Strip, heeft Shell Nederland begrip voor de over
wegingen van de Overheid, die hebben geleid tot
de nieuwe voorschriften voor de verpakking van
alle dichloorvosverdampers. Als waarschuwing zal
nu op de verpakking o.m. staan dat deze strip een
vergif bevat en buiten bereik van kinderen ge
houden moet worden. De strip moet niet in te
kleine onvoldoende geventileerde ruimten toege
past worden en moet voor goede ventilatie bijv. in
slaapkamers worden zorggedragen. Het gebruik
van deze strip is niet toegestaan in winkels, waarin
zich onverpakte levensmiddelen bevinden.
t r.'\ 1-:- -• -