niet inaehuld licit nu ook voor U klaar MONOHIL natuurlijk EENKIEMIG Zeker zo goed verzaaibaar als precisiezaad van de meerkiemige rassen De prijsverschillen bij chemische bestrijdingsmiddelen (Vervolg van b. een methylbroommiddel, waarvoor reeds 5 toe- latingen in Nederland zouden bestaan, terwijl een zesde firma meer dan een half jaar op de toelating heeft moeten wachten, waardoor ver koopkansen werden gemist. c. Benlate-bestrijdingsmiddel in de bollenteelt, waarvoor wel een Nederlandse toelating bestaat. Op een bepaald moment bestond er in Neder land een tekort- en in Frankrijk een overschot positie, terwijl een tweede toelating welke op korte termijn zou zijn verstrekt, een snelle im port uit laatstgenoemd land mogelijk zou heb ben gemaakt. paS- 7) sector heeft tot gevolg, dat de tuinders dit mid del voor weinig meer dan de groothandelsprijs kunnen aankopen. De verbruikersprijs in Enge land ligt op 15,per liter. Bij legale import en het omzeilen van de officiële handelskanalen kan dit middel voor iets minder dan 20,wor den aangeboden. Bij smokkel-import, waarbij ook de invoerrechten worden ontdoken, of bij kleinere individuele belastingvrije invoer kan men dit middel zelfs voor 15,in het bezit krijgen. Naar schatting komt slechts een paar procent van de totale Nederlandse import nog steeds langs deze ten dele illegale weg ons land binnen. koop van overschotten tegen sterk verlaagde pry« zen, verkoop van overjarige produkten, de recht streekse aankoop via b.v. de Nederlands—Belgi sche grens met uitschakeling van aliar handelskana len, de belastingvrije individuele invoer van kleine partijtjes e.d. DE NATIONALE OCTROOI WETGEVINGEN E.D. Deze nationale en veelal verschillende wetgevin gen leiden er niet alleen toe, dat er in de diverse anden gemakkelijker of minder vlot octrooien wor den verleend, maar dat er ook veschillen in de duur van de octrooirechten bestaan, terwijl ook de aanvangstijd per land verschillend kan zijn. Hier door ontstaan monopolieposities en licenties, welke in het ene land nog wel maar in het andere niet meer van kracht zijn. Enkele voorbeelden zijn: a. Captan/Orthocide 83: In Nederland loopt het octrooi eind 1970 af, terwijl in Frankrijk deze reeds is afgelopen. In Frankrijk was de verbrui kersprijs in 1968/1969 9,25 per kg, terwijl de Nederlandse equivalente prijs 12,50 be droeg en de Duitse prijs 13,per kg. Bij een gebruik van 45 kg Capatan 'per ha per jaar in de fruitteelt betaalt men in Neder land dus ongeveer f 150,per ha meer dan in Frankrijk. Met het aflopen van het octrooi eind 1970 ontstaat er in Nederland een soortgelijke situatie als b.v. in Frankrijk en mag worden verwacht, dat de huidige prijsverschillen wor den genivelleerd. b. Simazin/Gesatop 50 (onkruidbestrijdingsmid del): Dit is een Geigy-produkt, waarvan de Zwitserse fabrikant het alleenverkooprecht in Nederland heeft verleend aan een bekende Nederlandse industrie. De Franse verbruikers- prijs in 1968 lag op f 25,per kg, terwijl de Nederlandse equivalente prijs f 40,per kg bedroeg. Bij een gebruik van 2 kg per ha, zou dit een prijsverschil van 30,per ha opleveren ten nadele van de Nederlandse'teler. Om commerciële redenen, n.l. om het gebruik in de maisteelt te bemachtigen, is de prijs in Frankrijk doelbewust laag gesteld. Een andere Nederlandse toelatings-aanvraag zou formeel moeten worden toegestaan, maar heeft uiteraard geen enkele zin zo lang eerder genoemd alle en-verkooprecht bestaat (Ver nomen is, dat er reeds een tweede Nederlandse toelating zou zijn verstrekt.). t. Gramoxone van de I.C.I. (onkruidbestrijdings middel): In de E.E.G.-landen is de basisprijs voor dit middel op ongeveer hetzelfde niveau gebracht, terwijl deze prijs in Engeland doel bewust lager is gesteld. De groothandelsprijs in Nederland ligt op 20,— en de officiële ver bruikersprijs op f 25,per liter. De zeer sterke onderlinge concurrentie in de handels- d. Parathion-middelen. In Duitsland worden vrij wel alleen Bayer-middelen gevoerd, welke ge octrooieerd zijn. In Nederland zijn de methyl- parathion- wèl en de aethyl-vormen niet ge octrooieerd. Het gevolg hiervan is, dat het prijs peil van de parathion-middelen in Nederland in het algemeen veel lager is (n.l. 5,per liter) en tot voor kort door Duitse boeren en handelaren aanzienlijke hoeveelheden uit het oosten van ons land werden betrokken MONOPOLIEPOSITIES, VERTICALE PRIJSHANDHAVTNG EN PRIJSAFSPRAKEN Het is een bekend, verschijnsel, dat bepaalde be strijdingsmiddelen, al dan niet ondersteund door een octrooipositie elders, slechts door één of enkele industrieën over de gehele wereld worden gepro duceerd, tengevolge waarvan feitelijke monopolie posities ontstaan, verticale prijsregelingen mogelijk zijn en in geval van meer dan één industrie ge makkelijk onderlinge prijsafspraken per land of groep van landen kunnen worden gemaakt. Dit biedt uiteraard allerlei mogelijkheden met betrek king tot de prijszetting en de keuze van de distri butiekanalen. Voorbeeld: D.D.-Grondontsmettings- middel tegen aalttjes. De produktie hiervan is in handen van een tweetal wereldindustrieën, terwijl de mondiale vraag groter schijnt te zijn dan de produktiemogelijkheden. In Nederland is mede onder aandrang van het Landbouwbedrijfsleven i.v.m. de invoering van grondontsmetting tegen Aardappelmoeheid, o.a. de Shell-prijs enkele jaren geleden meer dan gehalveerd ƒ1,25 per liter), terwijl de prijzen in geheel West-Europa en wellicht ook elders aanzienlijk hoger lig gen (West-Duitsland ƒ2,75). ANDERE OMSTANDIGHEDEN Verschillen in de fiscale wetgevingen kunnen in deze aanleiding geven tot bedoelde prijsverschillen. Allerlei vórmen vanaf invoerrechten, het al dan niet hanteren van het B.T.W.-systeem, tot en met de Vennootschapsbelastingen toe hebben uiteinde lijk hun consequenties voor de prijsvorming. Zo schijnt het B.T.W.-verschil tussen België en Neder land nogal eens aanleiding te geven tot importeren van kleinere omvang uit België. Ook het distribu tieapparaat en de marktomstandigheden kunnen op het prijspeil van invloed zijn. Daarnaast is er een scala van mogelijkheden van meer incidentele aard die prijsverschillen opleveren, zoals: de ver ENKELE CONCLUSIES DE volgende conclusies kunnen uit deze notitie gemaakt worden: if Bij de werkelijk grote prijsverschillen be staat de algemene indruk dat octrooirech ten, licenties en alleenverkooprechten 'n veel belangrijker rol spelen dan andere factoren. •if De landbouw zal begrip moeten hebben voor de noodzaak om in het kader van toelatingsbeleid van bestrijdingsmiddelen grote aandacht te besteden aan het weren van middelen of toepassingen, welke on gewenste nevenwerkingen opleveren, als mede aan het aanwenden van middelen in strijd met de toegestane toepassingen. Het bevorderen van 't gebruik van alter natieve middelen, welke uit het oogpunt van milieu-bescherming beter verant woord zijn, moet in het algemeen worden toegejuicht. Evenwel zullen bij het weren van middelen de verschillende hierbij In het geding zijnde belangen met grote zorgvuldigheid moeten worden afgewo gen. Het recentelijk intrekken van de toe lating van de methyl-kwikmiddelen voor bepaalde toepassingen en met name het tijdstip en de wijze waarop dit is geschied, heeft het Landbouwschap evenwel met enige zorg vervuld. Met name doet zich hierbij de vraag voor of en in hoeverre er sprake is van een symptoom van 'n wijzi ging van het toelatings- en intrekkings- beleid in het algemeen! if Hoewel het algemene prijspeil van de be strijdingsmiddelen in Nederland de laat ste jaren relatief en naar men zegt ook in absolute zin is gedaald, blijft het streven naar een verdere kostprijsverlaging op dit terrein voor de land- en tuinbouw van belang. if Naast de harmonisatie van de nationale bestrijdingsmiddelenwetgeving in E.E.G.- verband is wellicht van nog groter belang een harmonisatie van de fiscale wetgeving en met name van de octrooiwetgeving. if Aangezien deze harmonisatie een kwestie van lange termijn is en ook na de harmo nisatie prijsverschillen van commerciële of meer incidentele aard nooit geheel zul len kunnen worden geëlimineerd, blijft het in afwachting hiervan nodig elke mogelijkheid tot nivellering van de prij zen en de prijsverschillen per land te overwegen en te benutten. if Meer voorlichting door het Ministerie van Landbouw aan het publiek over de econo mische noodzaak van het gebruik van be strijdingsmiddelen in land- en tuinbouw lijkt dringend gewenst. if Meer inspraak van de landbouw is nood zakelijk om tot 'n evenwichtige afweging van de belangen van de verschillende hierbij betrokken sectoren te komen. CASORON-G ONKRUIDBESTRIJDING Philips-Duphar Nederland n.v. deed. ons een in formatieve brochure toekomen betreffende de „droge" onkruidbestrijdingsmethode met Casoron G. Een moderne en efficiënte manier van onkruid bestrij ding, daar het middel in korrelvorm in de handel wordt gebacht en zeer eenvoudig droog is toe te passen. Casoron G heeft een zeer langdurige en brede werking en is veilig voor mens en dier. De korrel, op basis van dichlobenil, bestrijdt zowel kiemende als aanwezige zaadonkruiden, grassen en wortelonkruiden, zoals o.a. klein hoef blad, paardebloem, distels, paardestaart (heer moes), veenwortel (in een jong stadium), weeg bree, brandnetels, zuringsoorten enz doet afsterven. De dosering varieert al naar de omstandigheden van 400500 g. tot 2,5 kg per 100 m2. Casoron G mag in de meeste beplantingen reeds vanaf 5 maanden na het planten worden toe gepast. In het bijzonder een gemakkelijk middel voor die plaatsen waar blijvende plantengroei on gewenst is, zoals rond het huis, op het erf, campings enz. Ook te gebruiken in fruit aanplanten zoals appels, peren en bessen. Verschillende soorten strooiapparatuur, ter vergemakkelijking van een goede regelmatige verdeling en dosering zijn be schikbaar. Nadere inlichtingen: Drentestraat 11, Amsterdam, tel. 020440911. De nawerking is zodanig dat de op de juiste wijze behandelde grond het gehele seizoen onkruidvrij blijft. De aktieve stof dichlobenil komt geleidelijk vrij zodat in de bovenste laag. van 5 cm de zaad- onkruiden niet kiemen en het aanwezige onkruid VAPONA-GESCHIL OPGELOST De bestaande onzekerheid ten aanzien van de begeleidende tekst van de Vapona-Strip is thans opgelost na besprekingen tussen de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Volksgezondheid en Shell Nederland N.V. De Vapona-Strip zal met ingang van 1 januari 1970 in de handel worden gebracht met de tekst, een enigszins gewijzigde tekst. Alhoewel deze niet in alle opzichten overeenstemt met de opvattingen van Shell aangaande de veiligheid van de Vaipona- Strip, heeft Shell Nederland begrip voor de over wegingen van de Overheid, die hebben geleid tot de nieuwe voorschriften voor de verpakking van alle dichloorvosverdampers. Als waarschuwing zal nu op de verpakking o.m. staan dat deze strip een vergif bevat en buiten bereik van kinderen ge houden moet worden. De strip moet niet in te kleine onvoldoende geventileerde ruimten toege past worden en moet voor goede ventilatie bijv. in slaapkamers worden zorggedragen. Het gebruik van deze strip is niet toegestaan in winkels, waarin zich onverpakte levensmiddelen bevinden. t r.'\ 1-:- -• -

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 15