j Officieel orgaan van Maatsrhappfl tot bevordering m Land- en Tninbonw en Veeteelt in Zeeland
Misser van Mansholt
VRIJDAG 28 N< PEMMR 190»
57e jaargang No. 3008
In dit nummer o.m.:
Het ZLM Hoofdbestuur
protesteert! Een kort ver
slag van de H.8,-vergade
ring waarvoor door de late
ontvangst slechts achterin
nog een plaatsje kon wor
den gevonden. Pag. 9 en 13
De agrarische inkomens
1968/1969. Pag. 3 en 15
Het nieuwe proefbedrijf
voor Zeeland en Een op
lossing voor de stankover
last van varkensmesterijen
en pluimveebedrijven.
Pag. 4 j
Uit de Praktijk. Pag. 5 J
Tuinbouwnieuws over
struisvogelpolitiek en aard
beienteelt. Pag. 6 en 7
De crisis in de fruitteelt;
een samenvatting van het
ZLM-rapport. Pag. 8 en 9
De maand december op
het Zeeuws landbouwbe
drijf. Pag. 10 en 11
Op veie bedrijven zijn de werkzaamheden in het land praktisch klaar. Dan is er tijd, voordat ca werktuigen worden op-
I geborgen, nog eens en goede onderhoudsbeurt te geven. Goed onderhoud bevordert de levensduur van de kostbare
machines, werkt dus kostenb -parend en voorkomt in het volgend seizoen veel narigheid e. oponthoud.
FALEND BELEID TEN LASTE VAN DE BOER
Duidelijker dan het er staat in de jongste nota
van de E.E.G.-Commissie aan de Ministerraad van
de E.E.G. kon het haast niet. De E.E.G.-boeren, die
melk, granen en suikerbieten produceren en dat
zijn ze dus haast allemaal zullen, als het aan de
Brusselse Commissie ligt, het gelag moeten betalen
voor het falende E.E.G.-landbouwbeleid.
Begin deze week legde de Commissie aan de
Ministerraad een nota (nog geen ontwerpbesluit)
voor, waarin bijzondere prijsmaatregelen voor de
„overschotprodukten" melk, tarwe en suiker wor
den voorgesteld. De Commissie vond dat nodig
omdat de Raad eigenlijk nog geen werk had ge
maakt van de struktuurvoorstellen van het plan-
Mansholt, terwijl voor de genoemde produkten de
overschotsituatie verergerd is. Ook in het plan-
Mansholt wilde de Commissie al het prijsbeleid
aanpassen in afwachting van een heel programma
van struktuurverbetering en sociale hulp. Daar is
toen ook al door de georganiseerde landbouw tegen
geprotesteerd. Wat dr. Mansholt nu durft voor te
stellen gaat veel verder. Op deze weg wil eh kan
geen E.E.G.-boer hem volgen.
UITGAVENBEPERKING EERSTE DOEL
Het lijdt geen enkele twijfel dat het eerst en voor
al gaat om het beperken van de uitgaven van het
Brusselse landbouwfonds. De Commissie stelt om
de bittere pil voor de boeren te vergulden welis
waar een start van het struktuurprogramma-Mans-
holt voor, dat ook geld gaat kosten, maar voorop
staan de onmiddellijke besparingen: ƒ12,5 a 14,5
miljard totaal over de periode 1970/1975. En als die
besparing op de markt- en prijsuitgaven niet komt
zal de Commissie nog verder gaan ingrijpen.
De voorgestelde maatregelen beogen om onmid
dellijk de bestaande voorraden af te breken en om
nieuwe te voorkomen. Eind 1969 ligt er 350.000 ton
boter en eenzelfde hoeveelheid mager melkpoeder
als interventievoorraad. Voorts~is er straks 8 min
ton tarwe en 1,1 min ton suiker over. Voor 1969/70
kost het markt- en prijsbeleid al bijna ƒ10 miljard.
Dus moeten de prijsverhoudingen worden veran
derd, de prijzen voor de „overschotprodukten" naar
beneden, terwijl bovendien uitdrukkelijk sprake is
van het meebetalen van de boer aan de kosten van
het marktsteunbeleid.
Alleen al dit uitgangspunt van de Commissie, nog
ongezien de preciese voorstellen, geeft aanleiding
tot een krachtig protest. Een dergelijke inkomens
daling voor te stellen in, deze tijd is ongehoord. De
Ministerraad mag gefaald hebben, maar de Com
missie dan niet minder door haar halsstarrig vol
houden en verkeerde presentatie van de moeilijk
heden en mogelijkheden. Om de beruchte melk als
voorbeeld te nemen: de E.E.G.-Iandbouworganisa-
ties hebben een heel plan voor het zuivelbeleid
voorgelegd. De E.E.G.-boeren behoeven echt niet
te slikken wat hun nu door een verantwoordelijke
Commissie wordt voorgeschoteld.
HOE DE BOERENPRI/ZEN TE DRUKKEN?
Om met de tarwe te beginnen: voor 1970/71 had
de Commissie al voorgesteld om de richtprijs te
verhogen met 0,36, maar wat belangrijker was, de
bodemprijs te verlagen met 0,36. Nu wordt ge
zegd dat we de richtprijsverhoging maar weer moe
ten vergeten en dat de bodemprijs het dubbele
0,72) omlaag zal moeten (tot f 35,Hetzelfde
verhaal geldt voor de rogge. Ook daar nu in feite
een verlaging van de bodemprijs met ƒ0,72 (tot
32,20). Voor de andere granen worden geen nieu
we voorstellen gedaan, wat dus zou betékenen dat
de bodemprijs voor gerst gelijk zou blijven 32,
bij een kleine verhoging van de richtprijs.
(Zie verder pagina 3)
BELANGRIJK BERICHT OVER ROOIPREM1E
BOOMGAARDEN
Volgens een A.N.P.-bericht is in Brussel
overeenstemming bereikt over een rooi-
premie voor boomgaarden in de hele E.E.G.
De premie zal 1800.per ha bedragen en
alleen verstrekt worden als niet herplant
wordt.
Naar verluidt zal deze E.E.G.-rooiregeling
ook door Nederland worden toegepast. Het
schijnt echter dat voorlopig de huidige rege
ling van kracht blijft, met dien verstande dat
men vóór 1 jas.-ari 1970 moet aanvragen en
vóór 1 mei 1970 moet zijn overgegaan tot
rooien.
Het is duidelijk dat de E.E.G.-rooiregeling
c gunstiger is dan die welke thans in Neder
land geldt. In verband hiermee adviseren wij
degenen die van plan zijn hun boomgaard(en)
geheel of gedeeltelijk te rooien, zo spoedig
mogelijk hiervoor een rooipremie aan te vra
gen bij de plaatselijke bureauhouder of ten
kantore van de Provinciale Voedsefcommis-
saris, Landbouwcentrum te Goes.