Nieuw type opraappers van New Holland Ploegmarathon Ford 5000 Kim hotstart Esso-gas snelkoppeling New Holland in Nederland vertegenwoordigd door G. W. van Driel en van Dorsten N.V. te Hoofd dorp heeft een nieuw type opraappers geïntrodu ceerd. De nieuwe pers, die de type-aanduiding „276" heeft, is de „opvolger" van de „268" en wordt in Engeland gefabriceerd. De „276" heeft een geheel ander invoersysteem dan de „268", hetgeen mede van invloed is geweest op de uitwendige vormgeving die modern en strak is. Alle bewegende delen zijn afgeschermd door plaatwerk, dat met snelsluitingen is bevestigd. New Holland heeft bij dit nieuwe type voor de aandrijving via de aftakas van de trekker een koppelingsas met een zo genaamde groothoekkruiskoppeling gekozen. Hierdoor is de steun op de trekbalk vervallen; bovendien be hoeven er geen speciale voorzieningen aan trekker of machine te worden getroffen om met een draaiende aftakas zeer scherpe bochten te kunnen nemen. De trekbalk met verstelbare trekbek loopt door tot de wielas van de machine om extra stabiliteit te ver krijgen. De wielen, met banden 6.40 x 15 rechts en 6.50 x 16 links, kunnen ten opzichte van de machine in de hoogte worden versteld. Hierdoor is het moge lijk de bodemvrijheid aan de omstandigheden aan te passen. Het opraapapparaat is voorzien van vier rijen van 20 geveerde tanden; het kan vanaf de trekker in hoogte worden versteld. Ook het in transport- en werkstand plaatsen geschiedt vanaf de trekker. De invoerder heeft zes invoertanden, waarvan er vier verstelbaar zijn. Het bekende telescoopsysteem, dat overbelasting voorkomt en ook onder ongunstige omstandigheden een regelmatige vorm van de pakken garandeert, is ook bij „276" pers toegepast. De pers wagen is voorzien van kogellagerrollen en is als het ware in het perskanaal opgehangen. Het toerental is 75 slagen per minuut bij een aftakas toerental van 540 t/m. De afmetingen van het perskanaal zijn 35 x 45 cm; de pakkenlengte is van 32 tot 135 cm instelbaar. De start van de ploegmarathon met de Ford 3000 die bepaald niet onder de gunstigste weersomstan digheden plaats vond op 0.00 uur op 10-ll-'69. Op spectaculaire wijze en onder bepaald niet altijd gunstige weersomstandigheden heeft Ford met een ploegmarathon van 6 dagen en nachten in Flevoland aangetoond dat een midden-klasse trekker als de 46 pk Ford 3000 een uitstekende ploegtrekker is. En tevens dat een boer op een landbouwbedrijf in de klei van gemiddelde grootte met deze ,midden-klas- ser", dus met lagere investeringskosten, toch zijn land op wintervoör kan ploegen. Een goed opgezette organisatie voor de trekkerbemanning, voor strikte controlemaatregelen en alles wat daar aan vast zit was nodig om deze marathon vlot te doen verlopen. Naast het uithoudingsvermogen van de ploegers dat nodig was om deze stunt te doen slagen stelde Ford bovenal prijs op ploegklassewerk zowel wat het ploegwerk zelf betreft als het afwerken van elk per ceel. De marathon was dus geen kwestie „als er maar geploegd wordt", maar ploegen zoals in de praktijk gedaan wordt. De heer D. J. Drijver van Ford, wees er op dat deze marathon niet zo maar met een wille keurige ploeg werd opgezet. Na weloverwogen keuze viel de keuze op de 3-scharige rondgaande TS 94 ploeg van Ransomes met 14" risters en een ploeg- breedte van 105 cm. De Ford 3000 trekker met deze ploeg erachter draaide vrijwel constant op zijn maxi male vermogen. De heer Drijver stelde dat men zich dient te realiseren, dat een trekker klaar gemaakt moet worden voor het karwei dat gedaan moet wor den. Een trekker kopen, en een ploeg er achter han gen en „vooruit maar jongens" leidt tot teleurstelling. Zorgvuldig dient te worden nagegaan, in welke mate b.v. voor ploegwerk de trekker dient te worden-ver zwaard, b.v. door watervulling in de banden ook voorbanden ter wille van de stabiliteit. Die is nu eenmaal noodzakelijk voor een juiste werking van de automatische diepteregeling van de hydraulische hef- installatie. Wielgewichten kunnen daarbij beslist noodzakelijk zijn, eventueel ook frontballast gewich ten, speciaal als met een 2-scharige wentelploeg wordt gewerkt. Ook de bandenspanning is uitermate belangrijk. In de praktijk wordt van een trekker veelal gemiddeld niet meer dan 30 van zijn ver mogen gevraagd. Men schakelt doorgaans veel te snel terug in een lagere versnelling. Niettegenstaande de snelle toeneming van het ge bruik van aardgas blijft er toch een behoorlijk aan deel in de huishoudelijke markt over voor flessegas. Een niet onaanzienlijk deel van de woningen (ca. 15 vooral op het platteland zal nooit op het aard- gasnet kunnen worden aangesloten. Daarnaast wordt ook nog in een aantal wel op het aardgasnet aange sloten woningen butaangas in flessen op de een cf andere wijze gebruikt. Daarbij nog de toenemende vraag in de recreatiésector, waar ook in belangrijke mate voor diverse doeleinden van flessegas gebruikt wordt gemaakt. Esso Nederland één van de flessegas- producenten in Nederland streeft voor de afnemers van zijn Butaangas naar service, en veiligheid en in troduceert daartoe een nieuwe snelkoppeling. Deze Kosaangas compact drukregelaar, een Deense vinding, brengt het aansluiten van gasflessen terug tot één handeling, bijzonder efficiënt en veilig. De snel-kop- peling- vervangt de traditionele kraan en wartelaan sluiting die met een Engelse sleutel of Bahco moest worden ontkoppeld. Voor de introductie van de snel koppeling moeten on de gasflessen-vulinstallatie bij de Esso Raffinaderij Rotterdam nog dit najaar ca een half miljoen flessen worden omgebouwd en voorzien van een flesventiel. De firma H. Eih gelbert N.V., Voor- schoten, Postbus 20, introduceert een olieverwar mingselement voor trekkers enz Deze „Hot start Oil Heater" brengt de cardan-transmissie- olie op werktem- peratuur zodat ook bij lage tempera turen start- en smeermoeilijkheden voorkomen wor den. Het oliever warmingselement moet op een zo laag mogelijk punt in het carter aan gebracht worden en vraagt na mon tage geen verder onderhoud. Het model OL 6323 vraagt 220 volt en heeft een vermo gen van 300 watt. Het verwarmings element is 124 mm lang en heeft vol doende capaciteit om een hoeveel heid olie variëren de van 19 tot 57 liter op de gewen ste temperatuur te brengen. Wat de trekkermarkt betreft deelde de heer Drijver mede dat de terugslag op de trekkermarkt in het be gin van dit jaar (o.m. door de BTW) later in dit jaar voor een belangrijk deel weer is ingehaald. Toch ligt een teruggang van ca. 12 t.o.v. 1968 in de verwach ting. Ford heeft echter meer verkocht dan in dezelfde periode van vorig jaar en dan speciaal in de klassen boven de 50 pk.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 9