Nieuw type opraappers
van New Holland
Ploegmarathon Ford 5000
Kim
hotstart
Esso-gas snelkoppeling
New Holland in Nederland vertegenwoordigd
door G. W. van Driel en van Dorsten N.V. te Hoofd
dorp heeft een nieuw type opraappers geïntrodu
ceerd. De nieuwe pers, die de type-aanduiding „276"
heeft, is de „opvolger" van de „268" en wordt in
Engeland gefabriceerd.
De „276" heeft een geheel ander invoersysteem dan
de „268", hetgeen mede van invloed is geweest op de
uitwendige vormgeving die modern en strak is. Alle
bewegende delen zijn afgeschermd door plaatwerk,
dat met snelsluitingen is bevestigd. New Holland
heeft bij dit nieuwe type voor de aandrijving via de
aftakas van de trekker een koppelingsas met een zo
genaamde groothoekkruiskoppeling gekozen. Hierdoor
is de steun op de trekbalk vervallen; bovendien be
hoeven er geen speciale voorzieningen aan trekker
of machine te worden getroffen om met een draaiende
aftakas zeer scherpe bochten te kunnen nemen.
De trekbalk met verstelbare trekbek loopt door tot
de wielas van de machine om extra stabiliteit te ver
krijgen. De wielen, met banden 6.40 x 15 rechts en
6.50 x 16 links, kunnen ten opzichte van de machine
in de hoogte worden versteld. Hierdoor is het moge
lijk de bodemvrijheid aan de omstandigheden aan te
passen.
Het opraapapparaat is voorzien van vier rijen van
20 geveerde tanden; het kan vanaf de trekker in
hoogte worden versteld. Ook het in transport- en
werkstand plaatsen geschiedt vanaf de trekker.
De invoerder heeft zes invoertanden, waarvan er
vier verstelbaar zijn. Het bekende telescoopsysteem,
dat overbelasting voorkomt en ook onder ongunstige
omstandigheden een regelmatige vorm van de pakken
garandeert, is ook bij „276" pers toegepast. De pers
wagen is voorzien van kogellagerrollen en is als het
ware in het perskanaal opgehangen. Het toerental is
75 slagen per minuut bij een aftakas toerental van
540 t/m. De afmetingen van het perskanaal zijn
35 x 45 cm; de pakkenlengte is van 32 tot 135 cm
instelbaar.
De start van de ploegmarathon met de Ford 3000 die bepaald niet onder de gunstigste weersomstan
digheden plaats vond op 0.00 uur op 10-ll-'69.
Op spectaculaire wijze en onder bepaald niet altijd
gunstige weersomstandigheden heeft Ford met een
ploegmarathon van 6 dagen en nachten in Flevoland
aangetoond dat een midden-klasse trekker als de 46
pk Ford 3000 een uitstekende ploegtrekker is. En
tevens dat een boer op een landbouwbedrijf in de
klei van gemiddelde grootte met deze ,midden-klas-
ser", dus met lagere investeringskosten, toch zijn
land op wintervoör kan ploegen. Een goed opgezette
organisatie voor de trekkerbemanning, voor strikte
controlemaatregelen en alles wat daar aan vast zit
was nodig om deze marathon vlot te doen verlopen.
Naast het uithoudingsvermogen van de ploegers dat
nodig was om deze stunt te doen slagen stelde Ford
bovenal prijs op ploegklassewerk zowel wat het
ploegwerk zelf betreft als het afwerken van elk per
ceel. De marathon was dus geen kwestie „als er maar
geploegd wordt", maar ploegen zoals in de praktijk
gedaan wordt. De heer D. J. Drijver van Ford, wees
er op dat deze marathon niet zo maar met een wille
keurige ploeg werd opgezet. Na weloverwogen keuze
viel de keuze op de 3-scharige rondgaande TS 94
ploeg van Ransomes met 14" risters en een ploeg-
breedte van 105 cm. De Ford 3000 trekker met deze
ploeg erachter draaide vrijwel constant op zijn maxi
male vermogen. De heer Drijver stelde dat men zich
dient te realiseren, dat een trekker klaar gemaakt
moet worden voor het karwei dat gedaan moet wor
den. Een trekker kopen, en een ploeg er achter han
gen en „vooruit maar jongens" leidt tot teleurstelling.
Zorgvuldig dient te worden nagegaan, in welke mate
b.v. voor ploegwerk de trekker dient te worden-ver
zwaard, b.v. door watervulling in de banden ook
voorbanden ter wille van de stabiliteit. Die is nu
eenmaal noodzakelijk voor een juiste werking van de
automatische diepteregeling van de hydraulische hef-
installatie. Wielgewichten kunnen daarbij beslist
noodzakelijk zijn, eventueel ook frontballast gewich
ten, speciaal als met een 2-scharige wentelploeg
wordt gewerkt. Ook de bandenspanning is uitermate
belangrijk. In de praktijk wordt van een trekker
veelal gemiddeld niet meer dan 30 van zijn ver
mogen gevraagd. Men schakelt doorgaans veel te
snel terug in een lagere versnelling.
Niettegenstaande de snelle toeneming van het ge
bruik van aardgas blijft er toch een behoorlijk aan
deel in de huishoudelijke markt over voor flessegas.
Een niet onaanzienlijk deel van de woningen (ca.
15 vooral op het platteland zal nooit op het aard-
gasnet kunnen worden aangesloten. Daarnaast wordt
ook nog in een aantal wel op het aardgasnet aange
sloten woningen butaangas in flessen op de een cf
andere wijze gebruikt. Daarbij nog de toenemende
vraag in de recreatiésector, waar ook in belangrijke
mate voor diverse doeleinden van flessegas gebruikt
wordt gemaakt. Esso Nederland één van de flessegas-
producenten in Nederland streeft voor de afnemers
van zijn Butaangas naar service, en veiligheid en in
troduceert daartoe een nieuwe snelkoppeling. Deze
Kosaangas compact drukregelaar, een Deense vinding,
brengt het aansluiten van gasflessen terug tot één
handeling, bijzonder efficiënt en veilig. De snel-kop-
peling- vervangt de traditionele kraan en wartelaan
sluiting die met een Engelse sleutel of Bahco moest
worden ontkoppeld. Voor de introductie van de snel
koppeling moeten on de gasflessen-vulinstallatie bij
de Esso Raffinaderij Rotterdam nog dit najaar ca een
half miljoen flessen worden omgebouwd en voorzien
van een flesventiel.
De firma H. Eih
gelbert N.V., Voor-
schoten, Postbus
20, introduceert
een olieverwar
mingselement voor
trekkers enz Deze
„Hot start Oil
Heater" brengt de
cardan-transmissie-
olie op werktem-
peratuur zodat ook
bij lage tempera
turen start- en
smeermoeilijkheden
voorkomen wor
den. Het oliever
warmingselement
moet op een zo
laag mogelijk punt
in het carter aan
gebracht worden
en vraagt na mon
tage geen verder
onderhoud. Het
model OL 6323
vraagt 220 volt en
heeft een vermo
gen van 300 watt.
Het verwarmings
element is 124 mm
lang en heeft vol
doende capaciteit
om een hoeveel
heid olie variëren
de van 19 tot 57
liter op de gewen
ste temperatuur te
brengen.
Wat de trekkermarkt betreft deelde de heer Drijver
mede dat de terugslag op de trekkermarkt in het be
gin van dit jaar (o.m. door de BTW) later in dit jaar
voor een belangrijk deel weer is ingehaald. Toch ligt
een teruggang van ca. 12 t.o.v. 1968 in de verwach
ting. Ford heeft echter meer verkocht dan in dezelfde
periode van vorig jaar en dan speciaal in de klassen
boven de 50 pk.