Herziening van tarieven
en kortingsregeling
Weinig problemen
in produktschap voor
aardappelen
5
VERZEKERINGSZAKEN
ONDERLINGE VERZEKERING MIJ.
DER ZLM
In deze kolommen is al eerder gewezen op het
toenemende verkeer; het niet tijdig aanpassen van
de wegen en daardoor een toenemende kans op
verkeersovertredingen, ongevallen etc. Of Zeeland
extra achterblijft, wat deze aanpassing van wegen
betreft, Is moeilijk te beoordelen.
We! staat vast, dat de schadefrequentie in onze
provincie eerder toe dan afneemt en in 'vergelijking
met de Noordoostelijke provincies van ons land
hoog ligt. Bovendien zijn de kosten per schadegeval
de laatste jaren eveneens aanzienlijk gestegen.
Voornoemde faktoren moeten ertoe leiden, dat
de financiële uitkomsten van de verzekeraars ge
leidelijk aan terug lopen. Het is ook niet zoals in het
levensverzekeringsbedrijf, dat deze stijgende kos
ten gekompenseerd konden worden door enorme
rentewinsten.
De premietarieven van uw Onderlinge Verzeke
ring Maatschappij der ZLM werden het laatst her
zien per 1 januari 1965 met uitzondering van de
W.A.-tarieven voor personen-, bestel- en vracht
auto's, waarvoor per 1 januari 1969 een korrektie
moest worden aangebracht.
Met de kasko-tarieven hebben wij echter 5 jaar-
kunnen uitkomen. In deze 5 jaar zijn de kosten per
schadegeval enorm gestegen. Denkt u maar eens
aan de jaarlijkse loonrondes, welke doorwerken op
de reparatiekosten etc. De invoering van de B.T.W.
per 1 januari 1969 drukte eveneens een zware last
op de schadekosten. We zouden haast opmerken
op welk onderdeel eigenlijk niet? Al deze kosten
verhogende faktoren zouden alleen gekompenseerd
kunnen worden door een afnemende schadefre
quentie. Zoals reeds gesteld neemt de schadefre
quentie niet af maar eerder toe.
WIJZIGING KORTINGSREGELING
Het bestuur van de Onderlinge Verzekering Mij.
heeft zich in haar vergadering van vrijdag 31 ok
tober 1969 ernstig beraden over deze ontwikkeling.
Dat enerzijds een premie-aanpassing noodzakelijk
is, stond wel vast. Anderzijds blijkt uit de schade-
statistieken, dat lang niet alle verzekerden eens in
de 4 of 5 jaren (dat is het gemiddelde) een auto
schade claimen. Integendeel, in dat opzicht doen
zich grote verschillen voor. Het bestuur heeft zich
dan ook afgevraagd of de huidige no-claimkortings-
regeling van 10 na 1 jaar, 15 na 2 jaar en ver
volgens opklimmend tot 30 na 5 jaar schadevrij
rijden wel juist is. Waarom eigenlijk geen premie
verhoging voor diegenen, die frequenter schade
maken en bijv. enkele jaren achtereen schade clai
men.
Hoewel landelijk over dit onderwerp momenteel
een onderzoek wordt ingesteld, heeft het bestuur
De Bestuursvergadering van het Produktschap
voor Aardappelen leverde weinig punten op, die
voor de telers van direkt belang zijn. Het prijs
niveau blijft zich gunstig ontwikkelen en vertoont
een geleidelijke stijging. Daarentegen blijven de
consumentenprijzen nog stabiel, althans in Amster
dam. In Den Haag werd eind oktober een geringe
verhoging geconstateerd. Jammer was, dat nog geen
voorlopige cijfers werden bekend gemaakt over het
verloop van de export in de maand oktober.
Ook voor de telers is dit een belangrijk gegeven
en het moet, dachten wij, toch mogelijk zijn ons
hiervan op het eind van de maand een indruk te
verschaffen.
NOGMAALS B.T.W.
Nadat het Bestuur in de vorige vergadering reeds
had besloten de Minister van Financiën te verzoe-
van de O.V.M. besloten m.ï.v. 1 januari 1970 d*
volgende kortingsregeling in te voeren-,
10% premiekorting na 2 jaar schadevrij-rijden
20 premiekorting na 3 jaar schadevrij-rijden
30 premiekorting na 4 jaar schadevrij-rijden
40 premiekorting na 5 jaar schadevrij-rijden
Een premietoeslag zal gegeven worden van:
10% na 2 jaar achtereen schade
25 na 3 jaar achtereen schade
50 na 4 jaar achtereen schade
80 na 5 jaar achtereen schade
Het belangrijke van deze nieuwe regeling is, dat
de korting thans kan oplopen tot 40 en dat bij
jaarlijks claimen van schade een premietoeslag be
taald zal moeten worden.
Deze nieuwe regeling zal alleen gelden voor de
branches personen-, bestel- en vrachtwagens en
treedt in werking in het schadejaar 1970. Dit be
tekent, dat de toepassing daarvan eerst merkbaar
wordt op de premienota voor 1971. In het schade-
jaar 1970 zal men dus, alvorens te claimen, met ge
noemde nieuwe regeling rekening moeten houden.
Voor alle overige branches, t.w. traktoren, com
bines, bromfietsen, motoren en landbouwmachines,
blijft de oude kortingsregeling gehandhaafd. Bij
deze branches speelt de schadefrequentie een veel
geringere rol en zou derhalve genoemde regeling
zijn uitwerking missen.
RUITSCHADE
In verband met het invoeren van deze nieuwe
regeling zal in het vervolg voor alle ruitschaden
de no-claimkorting normaal gehandhaafd blijven.
Dit betekent dus, dat bij het claimen van een ruit-
schade u de bestaande no-claimkorting niet ver
liest.
EIGEN RISICO VERHOOGD
Verder is door het bestuur besloten om het eigen
risico b:i kasko-schade aan personen-, bestel- en
vrachtauto's te brengen van 50,op 100,per
schadegeval, zowel binnen- als buitenland.
Voor de overige branches blijft de oude regeling
van toepassing, n.l. ƒ50,eigen risico voor trak
toren, combines en landbouwmachines en 25,
voor bromfietsen en motoren.
Het eigen risico bij W.A.-schades (schaden aan
derden) blijft nihil.
Onze hoge W.A.-dekking, n.l. 1.000.000,blijft
voor alle branches ongewijzigd.
PREMIEVERHOGING
Tenslotte zullen, alweer voor de branches per
sonen-, bestel- en vrachtwagens, met ingang van
1 januari 1970 de voorschotpremies verhoogd moe
ten worden en wel met 10%. Dit is uiteraard een
geringe verhoging, welke het bestuur niettemin, als
het even mogelijk geweest was, toch gaarne achter
wege had gelaten.
Wat deze verhoging in reële cijfers betekent,
wordt in onderstaande tabel weergegeven.
Prijsklasse Kasko
5001— 6000 144,—
6001— 7000 162,—
7001— 8000 174.—
9001—10000 198,—
12001—13000 240,—
15001—16000 282.—
ken de aardappel produkten over te brengen naar
de groep levensmiddelen, die met 4 wordt be
last, kwam deze zaak weer aan de orde via een
secretariaatsnota. Op het verzoek was namelijk nog
geen antwoord ontvangen, maar wel is inmiddels
een wetsontwerp tot wijziging van de omzetbelas
ting ingediend, waarin wordt voorgesteld een aan
tal artikelen in plaats van met 12 met 4 om
zetbelasting te belasten. Hieronder bevinden zich
aardappelmeel, maar ook o.m. gebak en biscuits;
verwerkte aardappelprodukten zijn daar echter
niet bij.
In de nota wordt o.a. gewezen op de veranderde
consumptiegewoonten, waardoor frites en chips
steeds meer de plaats gaan innemen van het ver
bruik van verse aardappelen. Berekend wordt ook,
dat een tariefsverlaging een verschil uitmaakt van
5 cent per kg verse aardappelen, wanneer deze
worden verwerkt tot frites en van 9 cent bij ver
werking tot chips.
Besloten werd deze nota toe te zenden aan de
vaste commissies voor Landbouw en Financiën van
de Tweede Kamer.
PROPAGANDA CONSUMPTIE-AARDAPPELEN
Het 3estuur ging voorts akkoord met het ver
lenen van een subsidie van 265.000,aan de
Propagandastichting Consumptie Aardappelen.
Volgens het werkplan van de Stichting zal het
komende jaar, naast de propaganda in Duitsland,
meer aandacht besteed moeten worden aan Italië.
Om verschillende redenen worden er in dit land
SAMENGEVAT
Voor de branches personen-, bestel- en
vrachtauto's wordt:
a. per schadejaar 1970 een nieuwe kortings-
en toeslagregeling ingevoerd;
b. het eigen risico van f 50,verhoogd tot
f 100,per schadegeval;
c. bij ruitschades de no-claimkorting ge
handhaafd;
i. de voorschotpremie voor zowel kasko-
als W.A. met 10% verhoogd.
Voor alle overige branches blijft zowel de
voorschotpremie, als het eigen risico, ais de
kortingsregeling in 1970 ongewijzigd.
OPGELET
Eind september en begin oktober hebben
wij er in ons orgaan op gewezen, dat zij, die
de dekkingsvoorwaarden van hun lopende
verzekeringen wilden wijzigen van all risks in
w.a.-verzekering, dit moesten opgeven vóór
1 NOVEMBER j.l. Op dat moment waren vo
rengenoemde wijzigingen echter nog niet be
kend. Wij zouden ons kunnen voorstellen, dat
er enkele leden en/of begunstigers zijn, die
op grond van de aangekondigde premiever
hoging en verhoging eigen risico, nu toch nog
de all-risksverzekering van hun oude auto
zouden willen omzetten in uitsluitend W.A.
Wij menen daartoe alsnog gelegenheid te
moeten bieden, maar dan tot uiterlijk 15 NO
VEMBER a.s.
Hebben wij vóór 15 NOVEMBER a.s. geen
wijzigingsaanvrage ontvangen dan handha
ven wij de verzekeringen op de oude kon-
dities voor het boekjaar 1970. Waarvan akte.
Dit zijn slechts enkele premies behorende bij de
genoemde prijsklasse. Daaruit valt in ieder geval
op te maken, dat ons kaskotarief, ondanks deze
verhoging, bijzonder laag blijft.
Opgemerkt zij verder, dat genoemde premies de
bruto-voorschotpremies zijn. Dit betekent, dat de
verdiende no-claimkorting op deze tarieven in min
dering wordt gebracht.
Voor de overige branches, t.w. traktoren, com
bines, bromfietsen, motoren en landbouwmachines,
blijft de lage voorschotpremie voor 1970 ongewij
zigd gehandhaafd.
de L.
Nieuw tarief
All risks
Kasko
W.A.
All risks
276,—
158,—
145,—
303,—
300,-
180,—
152,—
332,-
312,—
191,
152,—
343,—
342.—
218.—
158,—
376,- -
396
264.—
172,—
436.—
444,
.,310,—
178,—
..488, -
voor de toekomst meer mogelijkheden gezien. Ook
bestaan er plannen om in België meer aktiviteiten
te gaan ontwikkelen en wil men zich gaan oriën
teren op Frankrijk.
Nadat er dit voorjaar, op grond van een lagere
prijs t.o.v. sommige soorten Duitse aardappelen,
nogal kritiek geleverd is op de kwaliteit van onze
aardappelen, was het opmerkelijk in de inleiding
tot het werkplan het volgende te lezen. „Sommigen
meenden, dat dit werd veroorzaakt door een lager
kwaliteitspeil van de Nederlandse aardappelen.
Hoewel niet kan worden ontkend, dat hier en
daar het verzorgingspeil van de Nederlandse aard
appelen niet onberispelijk was, geeft men door het
poneren van zo'n standpunt de aardappelen van
andere herkomst toch wel wat teveel eer".
Verder wordt in de inleiding gestéld, dat de
waardering van enkele Duitse rassen met name
„Salatkartoffeln" door de Duitsers, wettigt verder
een onderzoek in hoeverre Nedeland zich wat de
aardappelproduktie betreft enigermate zou kunnen
instellen op eventuele bepaalde eisen ten aanzien
van smaak, naam en uiterlijk van consumptie-aard
appelen.
Wij geven deze mening graag ter overdenking
door.
Tenslotte verleende het Bestuur een subsidie van
40.000,aan het P.O.C. in Drenthe voor het prak
tijkonderzoek aardappelmoeheidsbestrijding en
werd de begroting van het Produktschap voor 1970
vastgesteld.
Oud tarief
W.A.
132,—
138,-
138,-
144,—
156,-
162,—