Herziening van tarieven en kortingsregeling Weinig problemen in produktschap voor aardappelen 5 VERZEKERINGSZAKEN ONDERLINGE VERZEKERING MIJ. DER ZLM In deze kolommen is al eerder gewezen op het toenemende verkeer; het niet tijdig aanpassen van de wegen en daardoor een toenemende kans op verkeersovertredingen, ongevallen etc. Of Zeeland extra achterblijft, wat deze aanpassing van wegen betreft, Is moeilijk te beoordelen. We! staat vast, dat de schadefrequentie in onze provincie eerder toe dan afneemt en in 'vergelijking met de Noordoostelijke provincies van ons land hoog ligt. Bovendien zijn de kosten per schadegeval de laatste jaren eveneens aanzienlijk gestegen. Voornoemde faktoren moeten ertoe leiden, dat de financiële uitkomsten van de verzekeraars ge leidelijk aan terug lopen. Het is ook niet zoals in het levensverzekeringsbedrijf, dat deze stijgende kos ten gekompenseerd konden worden door enorme rentewinsten. De premietarieven van uw Onderlinge Verzeke ring Maatschappij der ZLM werden het laatst her zien per 1 januari 1965 met uitzondering van de W.A.-tarieven voor personen-, bestel- en vracht auto's, waarvoor per 1 januari 1969 een korrektie moest worden aangebracht. Met de kasko-tarieven hebben wij echter 5 jaar- kunnen uitkomen. In deze 5 jaar zijn de kosten per schadegeval enorm gestegen. Denkt u maar eens aan de jaarlijkse loonrondes, welke doorwerken op de reparatiekosten etc. De invoering van de B.T.W. per 1 januari 1969 drukte eveneens een zware last op de schadekosten. We zouden haast opmerken op welk onderdeel eigenlijk niet? Al deze kosten verhogende faktoren zouden alleen gekompenseerd kunnen worden door een afnemende schadefre quentie. Zoals reeds gesteld neemt de schadefre quentie niet af maar eerder toe. WIJZIGING KORTINGSREGELING Het bestuur van de Onderlinge Verzekering Mij. heeft zich in haar vergadering van vrijdag 31 ok tober 1969 ernstig beraden over deze ontwikkeling. Dat enerzijds een premie-aanpassing noodzakelijk is, stond wel vast. Anderzijds blijkt uit de schade- statistieken, dat lang niet alle verzekerden eens in de 4 of 5 jaren (dat is het gemiddelde) een auto schade claimen. Integendeel, in dat opzicht doen zich grote verschillen voor. Het bestuur heeft zich dan ook afgevraagd of de huidige no-claimkortings- regeling van 10 na 1 jaar, 15 na 2 jaar en ver volgens opklimmend tot 30 na 5 jaar schadevrij rijden wel juist is. Waarom eigenlijk geen premie verhoging voor diegenen, die frequenter schade maken en bijv. enkele jaren achtereen schade clai men. Hoewel landelijk over dit onderwerp momenteel een onderzoek wordt ingesteld, heeft het bestuur De Bestuursvergadering van het Produktschap voor Aardappelen leverde weinig punten op, die voor de telers van direkt belang zijn. Het prijs niveau blijft zich gunstig ontwikkelen en vertoont een geleidelijke stijging. Daarentegen blijven de consumentenprijzen nog stabiel, althans in Amster dam. In Den Haag werd eind oktober een geringe verhoging geconstateerd. Jammer was, dat nog geen voorlopige cijfers werden bekend gemaakt over het verloop van de export in de maand oktober. Ook voor de telers is dit een belangrijk gegeven en het moet, dachten wij, toch mogelijk zijn ons hiervan op het eind van de maand een indruk te verschaffen. NOGMAALS B.T.W. Nadat het Bestuur in de vorige vergadering reeds had besloten de Minister van Financiën te verzoe- van de O.V.M. besloten m.ï.v. 1 januari 1970 d* volgende kortingsregeling in te voeren-, 10% premiekorting na 2 jaar schadevrij-rijden 20 premiekorting na 3 jaar schadevrij-rijden 30 premiekorting na 4 jaar schadevrij-rijden 40 premiekorting na 5 jaar schadevrij-rijden Een premietoeslag zal gegeven worden van: 10% na 2 jaar achtereen schade 25 na 3 jaar achtereen schade 50 na 4 jaar achtereen schade 80 na 5 jaar achtereen schade Het belangrijke van deze nieuwe regeling is, dat de korting thans kan oplopen tot 40 en dat bij jaarlijks claimen van schade een premietoeslag be taald zal moeten worden. Deze nieuwe regeling zal alleen gelden voor de branches personen-, bestel- en vrachtwagens en treedt in werking in het schadejaar 1970. Dit be tekent, dat de toepassing daarvan eerst merkbaar wordt op de premienota voor 1971. In het schade- jaar 1970 zal men dus, alvorens te claimen, met ge noemde nieuwe regeling rekening moeten houden. Voor alle overige branches, t.w. traktoren, com bines, bromfietsen, motoren en landbouwmachines, blijft de oude kortingsregeling gehandhaafd. Bij deze branches speelt de schadefrequentie een veel geringere rol en zou derhalve genoemde regeling zijn uitwerking missen. RUITSCHADE In verband met het invoeren van deze nieuwe regeling zal in het vervolg voor alle ruitschaden de no-claimkorting normaal gehandhaafd blijven. Dit betekent dus, dat bij het claimen van een ruit- schade u de bestaande no-claimkorting niet ver liest. EIGEN RISICO VERHOOGD Verder is door het bestuur besloten om het eigen risico b:i kasko-schade aan personen-, bestel- en vrachtauto's te brengen van 50,op 100,per schadegeval, zowel binnen- als buitenland. Voor de overige branches blijft de oude regeling van toepassing, n.l. ƒ50,eigen risico voor trak toren, combines en landbouwmachines en 25, voor bromfietsen en motoren. Het eigen risico bij W.A.-schades (schaden aan derden) blijft nihil. Onze hoge W.A.-dekking, n.l. 1.000.000,blijft voor alle branches ongewijzigd. PREMIEVERHOGING Tenslotte zullen, alweer voor de branches per sonen-, bestel- en vrachtwagens, met ingang van 1 januari 1970 de voorschotpremies verhoogd moe ten worden en wel met 10%. Dit is uiteraard een geringe verhoging, welke het bestuur niettemin, als het even mogelijk geweest was, toch gaarne achter wege had gelaten. Wat deze verhoging in reële cijfers betekent, wordt in onderstaande tabel weergegeven. Prijsklasse Kasko 5001— 6000 144,— 6001— 7000 162,— 7001— 8000 174.— 9001—10000 198,— 12001—13000 240,— 15001—16000 282.— ken de aardappel produkten over te brengen naar de groep levensmiddelen, die met 4 wordt be last, kwam deze zaak weer aan de orde via een secretariaatsnota. Op het verzoek was namelijk nog geen antwoord ontvangen, maar wel is inmiddels een wetsontwerp tot wijziging van de omzetbelas ting ingediend, waarin wordt voorgesteld een aan tal artikelen in plaats van met 12 met 4 om zetbelasting te belasten. Hieronder bevinden zich aardappelmeel, maar ook o.m. gebak en biscuits; verwerkte aardappelprodukten zijn daar echter niet bij. In de nota wordt o.a. gewezen op de veranderde consumptiegewoonten, waardoor frites en chips steeds meer de plaats gaan innemen van het ver bruik van verse aardappelen. Berekend wordt ook, dat een tariefsverlaging een verschil uitmaakt van 5 cent per kg verse aardappelen, wanneer deze worden verwerkt tot frites en van 9 cent bij ver werking tot chips. Besloten werd deze nota toe te zenden aan de vaste commissies voor Landbouw en Financiën van de Tweede Kamer. PROPAGANDA CONSUMPTIE-AARDAPPELEN Het 3estuur ging voorts akkoord met het ver lenen van een subsidie van 265.000,aan de Propagandastichting Consumptie Aardappelen. Volgens het werkplan van de Stichting zal het komende jaar, naast de propaganda in Duitsland, meer aandacht besteed moeten worden aan Italië. Om verschillende redenen worden er in dit land SAMENGEVAT Voor de branches personen-, bestel- en vrachtauto's wordt: a. per schadejaar 1970 een nieuwe kortings- en toeslagregeling ingevoerd; b. het eigen risico van f 50,verhoogd tot f 100,per schadegeval; c. bij ruitschades de no-claimkorting ge handhaafd; i. de voorschotpremie voor zowel kasko- als W.A. met 10% verhoogd. Voor alle overige branches blijft zowel de voorschotpremie, als het eigen risico, ais de kortingsregeling in 1970 ongewijzigd. OPGELET Eind september en begin oktober hebben wij er in ons orgaan op gewezen, dat zij, die de dekkingsvoorwaarden van hun lopende verzekeringen wilden wijzigen van all risks in w.a.-verzekering, dit moesten opgeven vóór 1 NOVEMBER j.l. Op dat moment waren vo rengenoemde wijzigingen echter nog niet be kend. Wij zouden ons kunnen voorstellen, dat er enkele leden en/of begunstigers zijn, die op grond van de aangekondigde premiever hoging en verhoging eigen risico, nu toch nog de all-risksverzekering van hun oude auto zouden willen omzetten in uitsluitend W.A. Wij menen daartoe alsnog gelegenheid te moeten bieden, maar dan tot uiterlijk 15 NO VEMBER a.s. Hebben wij vóór 15 NOVEMBER a.s. geen wijzigingsaanvrage ontvangen dan handha ven wij de verzekeringen op de oude kon- dities voor het boekjaar 1970. Waarvan akte. Dit zijn slechts enkele premies behorende bij de genoemde prijsklasse. Daaruit valt in ieder geval op te maken, dat ons kaskotarief, ondanks deze verhoging, bijzonder laag blijft. Opgemerkt zij verder, dat genoemde premies de bruto-voorschotpremies zijn. Dit betekent, dat de verdiende no-claimkorting op deze tarieven in min dering wordt gebracht. Voor de overige branches, t.w. traktoren, com bines, bromfietsen, motoren en landbouwmachines, blijft de lage voorschotpremie voor 1970 ongewij zigd gehandhaafd. de L. Nieuw tarief All risks Kasko W.A. All risks 276,— 158,— 145,— 303,— 300,- 180,— 152,— 332,- 312,— 191, 152,— 343,— 342.— 218.— 158,— 376,- - 396 264.— 172,— 436.— 444, .,310,— 178,— ..488, - voor de toekomst meer mogelijkheden gezien. Ook bestaan er plannen om in België meer aktiviteiten te gaan ontwikkelen en wil men zich gaan oriën teren op Frankrijk. Nadat er dit voorjaar, op grond van een lagere prijs t.o.v. sommige soorten Duitse aardappelen, nogal kritiek geleverd is op de kwaliteit van onze aardappelen, was het opmerkelijk in de inleiding tot het werkplan het volgende te lezen. „Sommigen meenden, dat dit werd veroorzaakt door een lager kwaliteitspeil van de Nederlandse aardappelen. Hoewel niet kan worden ontkend, dat hier en daar het verzorgingspeil van de Nederlandse aard appelen niet onberispelijk was, geeft men door het poneren van zo'n standpunt de aardappelen van andere herkomst toch wel wat teveel eer". Verder wordt in de inleiding gestéld, dat de waardering van enkele Duitse rassen met name „Salatkartoffeln" door de Duitsers, wettigt verder een onderzoek in hoeverre Nedeland zich wat de aardappelproduktie betreft enigermate zou kunnen instellen op eventuele bepaalde eisen ten aanzien van smaak, naam en uiterlijk van consumptie-aard appelen. Wij geven deze mening graag ter overdenking door. Tenslotte verleende het Bestuur een subsidie van 40.000,aan het P.O.C. in Drenthe voor het prak tijkonderzoek aardappelmoeheidsbestrijding en werd de begroting van het Produktschap voor 1970 vastgesteld. Oud tarief W.A. 132,— 138,- 138,- 144,— 156,- 162,—

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 5