Fruitteeltsteun maatregelen door overheid toegezegd Minister Lardinois contra fruittelers 4 (Vervolg van vorige pag.) Teneinde te komen tot een snelle en doeltref fende hulpverlening is in overleg met het C.R.M.- Ministerie besloten dat: Aan ondernemers in de fruitteelt, die perspec tief biedende bedrijven exploiteren, zal gelde lijke medewerking worden verleend ter over brugging van de huidige moeilijkheden. Om hen in staat te stellen de noodzakelijke uitgaven te doen voor de directe bedrijfskosten, het betalen van krediteuren en 't bekostigen van de nodige investeringen alsmede, in samenhang met de totale kredietverlening in bepaalde gevallen voor levensonderhoud zal het Borgstellings fonds voor de Landbouw garant staan voor de daarvoor nodige geldleningen bij de banken. Dit alles, indien tenminste niet op andere wijze in de behoefte aan financiële middelen kan wor den voorzien. Voor de betaling van de aan lenin gen verbonden renteverplichtingen kan voor 'n uitkering een beroep worden gedaan op de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen. Ondernemers in de fruitteelt, wier bedrijven niet voldoende perspectief in de toekomst bie den, maar naar leeftijd nog niet in aanmerking komen voor de regeling tot bedrijfsbeëindiging, biedt de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen mogelijkheden voor periodieke uitkeringen voor levensonderhoud en/of bedrijfskapitaal nodig voor een sociaal aanvaardbaar bedrijf. Er zullen organisatorische en administratieve voorzieningen worden getroffen voor een vlot- werkende procedure bij de behandeling van aanvragen. Minister Lardinois was van mening, dat het op deze wijze mogelijk moet zijn de levensvatbare bedrijven door de moeilijke jaren heen te helpen, zonder dat de uit de financiering voortvloeiende verplichtingen zo zwaar worden, dat daardoor de voortzetting van het bedrijf zou worden bedreigd. ER ZAL SNEL GEWERKT WORDEN Bij de bespreking werd er de nadruk op gelegd dat' zeer snel gewerkt zal worden, zodat alle aan vragen binnen enkele maanden afgehandeld zullen worden. De minister streeft hierbij naar een maxi mum aan beoordeling en een minimum aan be moeienis. De regeling zal lopen via de banken; de Rijkstuinbouwvoorlichtingsdienst zal erbij inge schakeld worden en voorzover nodig het Borgstel lingsfonds, terwijl de minister het gewenst vond de E.S.V. er ook direkt in te betrekken. Dus de economisch sociale voorlichters van de standsorga nisaties. Dat de minister by deze kredietverlening en ren tesubsidie een heel eind wil gaan, dus dat hij die wil toepassen op een groot aantal bedrijven, is af te leiden uit de mededeling dat hij raamt dat 20 tot zelfs 50 miljoen gulden aan krediet nodig zal zijn en enkele miljoenen guldens aan rentesubsidies. Omdat er sprake is van herfinancieringsmoge- lijkheden, kunnen eventuele rentefaciliteiten ook gelden voor bestaande leningen, in bepaalde geval len wellicht ook voor familieleningen. Gedacht wordt dat niet alleen natuurlijke personen in aan merking komen, doch dat de regeling ook kan gel den voor een vennootschap onder firma en een familie-N.V., waarbij de direkteur in feite kan worden vergeleken met een „gewone" fruitteler. Er kan al direkt aangevraagd worden; de aan vragen zullen in principe binnen een paar weken afgewerkt worden. Een rentesubsidie wordt voor één jaar gegeven. Als de omstandigheden het nodig maken, wordt jaarlyks verlengd, zolang tot het niet meer nodig is. VERBETERING ROOIPREMIE De minister memoreerde dat een verbetering van de rooipremie reeds eerder in het vooruitzicht was gesteld. Weliswaar liggen er voorstellen op tafel voor een rooipremie in E.E.G.-verband, doch zo lang die niet is aanvaard, achtte de minister het wenselijk de Nederlandse regeling niet alleen in stand te houden, doch op basis van de te verwach ten voorstellen van het O. en S.-fonds van toepas sing te verklaren op alle boomgaarden, geplant vóór januari 1965. Tevens zal de premie worden verhoogd van ma ximaal 1500 tot maximaal 2.000 per ha. De mi nister wil daarnaast bij totale beëindiging van het fruitbedrijf daarboven nog een extra premie ver strekken, indien de E.E.G.-rooiregeling per 1 jan. a.s. nog niet werkt. Kort gezegd: de leeftijdgrensvan de te rooien bomen wordt verlaagd tot 5 jaar, de premie wordt verhoogd tot f 2.000 per ha en er is sprake van een extra toeslag bij totale liquidatie van het bedrijf. De minister meende dat beperking van het areaal het beste middel is om uit de huidige impasse te komen. Immers, er is sprake van overproduktie en dan is rooien de beste oplossing. In het afgelo pen jaar werd bijna 6000 ha gerooid, dat is ca. 14 van het totaal. Dit vroeg aan premie een be drag van 6,2 miljoen gulden. De minister verwacht te dat aanstaande winter nog meer gerooid zal wor den; samen met hetgeen in de afgelopen winter is verdwenen meende hij dat het gerooide totaal tot 15.000 ha zal oplopen. Zomer 1968 was er nog 45.000 ha appels en pe ren; wellicht zal dat volgende zomer met een der de, dus tot 30.000 ha zijn ingekrompen. De minister gaf toe, dat cok in andere landen moet worden gerooid, wil het effect voldoende zijn. Maar door de Nederlandse regeling is er elders ook begrip voor een rooiactie gekomen. Als er straks een E.E.G.-rooipremie komt, zal dat voor een belangrijk deel te danken zijn aan het Neder landse initiatief. INTERVENTIEREGELING EN AFZET Minder gunstig nieuws had de minister betref fende de interventieregeling. Er is een afspraak met de Belgische minister van landbouw dat er slechts geïntervenieerd zal worden op basis van klasse II en die afspraek loopt tot 1 januari. Voordien kan er in elk geval geen sprake zijn van wijziging. Die beslissing is indertijd genomen na overleg en met volledige goedkeuring van het Nederland se bedrijfsleven. Men dacht toen dat Frankrijk de zelfde gedragslijn zou volgen. Dat zou waarschijn lijk ook het geval zijn geweest, indien in dat land geen devaluatie van de franc was opgetreden. Nu heeft de overheid in Frankrijk besloten toch op basis van klasse I te vergoeden, om het nadeel van de devaluatie voor de telers te beperken. Er staat echter tegenover dat er een verbod is om fruit van klasse III te verhandelen. De minister zegde echter toe bij voorrang te stre ven naar een gemeenschappelijke, uniforme inter ventieregeling in de hele E.E.G. Hij hoopte dat dit ideaal voor januari bereikt zal worden. Anders is hij bereid zijn standpunt opnieuw te bepalen. Wat de invoerkalender betreft, zal de minister ook streven naar een snelle overeenkomst, die ge lijk is voor alle E.E.G.-landen. In principe staat hij niet afwijzend tegen invoerbeperkingen voor over zees fruit, als de situatie dat gewenst maakt wegens grote voorraden in eigen land. Omdat de handel al in november transacties afsluit, wil hij alles doen om op korte termijn tot een E.E.G.-besluit te komen betreffende dit punt. Verder was de minister van mening dat de af zet verbeterd zal moeten worden. Het verkoop systeem via de veilingklok werkt onder de hui dige omstandigheden niet meer bevredigend. Als de fruitteelt toekomst wil hebben, zal er aan ie afzet veel moeten veranderen. Hij zegde toe bereid te zijn initiatieven die dit ten doel hebben, te steunen. Aan 't slot kan geconcludeerd worden, dat de minister heeft onderstreept dat hij prijs stelt op behoud van een flinke fruitteeltkern in ons land en verklaard heeft er naar te streven de levensvatbare bedrijven door de moeilijke jaren heen te helpen via geldelijke steun. Niet ieder zal voldaan zijn. Maar als de toegezegde con cessies in de praktijk onvoldoende blijken te zijn, zijn er aanknopingspunten voor het vragen om aanvullende maatregelen. Vooral en juist, omdat de minister heeft verklaard de bedrijven die dit verdienen, op de been te willen houden. fïE achterzaal van hotel Heideparkte Bilthoven was maandag 13 oktober omstreeks 4 uur overvol. Er werden circa 80 fruittelers verwacht voor een onderhoud met minister Lardinoismaar het aantal aanwezigen was duidelijk hoger. Zoals het protocol dat waarschijnlijk voorschrijft, kwam de mi nister om vijf over vier als laatste binnen. De spanning en de rook waren te snijden. Wat gaat de mi nister vertellen? Welnu, hij begon met welwillende woorden over de prima telers en fruitbedrijven en de uitstekende kwaliteit van onze Nederlandse appels, wat een mooie aanloop was voor het interventiebeleid. Immers, hierbij speelt de kwaliteit van het fruit (interventie op basis van klasse I of II) een hoofdrol. Tijdens de uiteenzetting betreffende dit zeer omstreden punt schalden al vlug felle interrupties door de zaal. De telers waren zo geladen dat ze geen schroom kendenook niet al was er een minister aan het woord. De minister ging overstoorbaar verder, nu en dan op een interruptie direkt inhakend met repliek. Zijn voornaamste mededelingen kunt u elders in dit blad lezen. T/ERVOLGENS konden vragen worden gesteld. Daar werd druk gebruik van gemaakt, n.l. door ca 20 personen. Door verscheidene telers werd met klem aangedrongen om direkte steun in een uit kering voor iedere fruitteler, bij voorkeur door het geven van een toeslag per ha. Dat als een kleine compensatie voor de grote verliezen die de laatste jaren waren geleden. Om iets recht te trekken van de grote nadelen die de Nederlandse teler had door de ongelijke concurrentiepositie. Voor de subsidies die men elders kreeg en hier niet. „Voert u niet als bezwaar aan, Excellentie, dat daar ook degenen van profiteren die geen levensvatbaar bedrijf hebben, want iedereen is de laatste jaren tekort gedaan en de huidige moeilijkheden zijn vooral ook te wijten aan een verkeerd overheidsheidsbeleid in 't verleden". AANSLUITEND werd naar voren gebracht dat minister Biesheuvel indertijd niets van subsidies wou zoeten en steeds gezegd heeft dat andere landen ze moesten afschaffen. Over dat afschaffen wordt nu al vanaf het ontstaan van de E.E.G. gepraat en in andere landen lacht men om die Nederlandse hou ding. „Waarom wordt er nu alleen steun toegezegd als men op de rand van faillissement verkeert, als het water tot aan de lippen staat? Waarom niet ook de bedrijven helpen die nog redelijk vooruit kunnen, maar zonder steun straks ook onherroepelijk vastlopen?" „Wijzig uw houding tegenover de interventie, Excellentie, dan geeft u alle fruittelers direkt steun. U beroept zich op een afspraak met uw Belgische collega, maar in België wordt gefluisterd dat u uw col lega hebt overgehaald naar uw eigen standpunf'. TjIT Groningen een reaktie: „Eén van uw topfunktionarissen heeft enkele jaren geleden in een lezing gewezen op gunstige mogelijkheden voor fruitteelt op de akkerbouwbedrijven in ons gebied. De overheid zag er toen due ook wat in. Nu de fruitteelt ziek is komt u met een asperientje; daarmee wordt de pijn even verdoofd, maar later komt ze des te sterker terug". Ook de dure bestrijdingsmiddelen kwamen ter sprake. Een teler: „Ik ben in overtreding geweest en heb wat bestrijdingsmiddelen uit het buitenland meegebracht. Als ik voor een heel jaar alles meege bracht had wat ik nodig heb, had ik zesduizend gulden bespaard". Wij mogen de middelen niet uit Frankrijk halen en hier bespuiten in verband met de bestrijdings middelenwet. Maar het fruit dat met diezelfde middelen is gespoten mag wel ongehinderd uit Frank rijk ons land binnen". Een aantal andere punten werden nog genoemd, te veel om alle te herhalen. De minister antwoordde vaak weer onderbroken door interrupties. Het voornaamste ivas dat hij met nadruk herhaalde, dat hij heel veel wil doen om de levensvatbare bedrijven door de crisis heen te helpen. Dit klonk veelbelovend. Men kreeg de indruk dat hij meende, wat hij zei. En nu afwachten of de toegezegde maatregelen de nodige verlichting geven. Anders snel om aanvul ling vragen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 4