ploegen 4. kampen in grote lijn met onge- roblemen: gebrek aan expansie els verder uit te kunnen slaan, in de Nieuwstraat te Goes zit n het oude stadsgedeelte. Geen de noodzakelijke uitbreiding reparatie-afdeling, het onderde- lowroom, enz. En ook niet vol- nte zowel voor het garagebe- e klanten. Het parkeerprobleem, t een steeds belangrijker facet it zal blijken te zijn! iwmechanisatiebedrijf Schipper de Van Heemskerkstraat groeit jasje waarvan destijds gedacht 51 royaal de maat voor genomen ter snel met de ontwikkelingen De direktie van Schipper heeft ran een eenzijdig gericht land- edrijf tijdig onderkend en is t herstructuering begonnen. Een „poten" steunt, zo zegt de neer ïtsbaar en kan eventuele tegen een. Naast een doorgevoerde de igen vestigingen, verspreid over trikzee, Tholen en Sluiskil wer- deling constructie en een indus- icht. De eerste afdeling houdt )rzieningen voor de industriële 3P het gebied van intern, trans en, geschikt voor aanbouw aan men interesse van die bedrijven haf van een veel en veel duur- een te grote financiële last zou 't verzorgings- en onderhouds- op de groenvoorziening bij ge meente, industrie, sportvelden en de recreatiesec tor. Deze afdelingen zijn nu nog in t hoofdgebouw te Goes gevestigd en vandaar de te krappe ruimte, waarmede men in toenemende mate te kampen heeft. ITITbreidingsmogelijkheden zijn echter onder- M kend en gerealiseerd door de aankoop van een 1,5 ha groot terrein in Goes-Zuid over de spoorlijn. En hierdoor komen de voordelen van de fusie met garage „Noord" om de hoek kijken. Ieder voor zich zou nieuwe bedrijfsgebouwen moeten neerzetten, ieder voor zich een onderdelenmagazijn met vak kundig personeel, ieder een eigen administratie en boekhouding, beide grote en dure investeringen. In goede verstandhouding zijn Schipper en Gara ge „Noord" om de tafel gaan zitten om de proble men gezamenlijk op te lossen. Vandaar de beslis sing „alles onder één kap". Kostenbesparend voor beide bedrijven en dus voor de klant. De heer Van der Weele zal van „Schipper Noord" als zelfstandig direkteur aan de gehele automobielsektor leiding geven. De heren Post en Gunst als overkoepelende direktie, zullen zich in het bijzonder met de andere bedrijfsonderdelen be zig houden. Administratief zullen op de kortst mo gelijke termijn beide zaken één worden. De fuse ring van beide bedrijven zal de nodige aanlooptijd vergen. De bouwplannen in Goes-Zuid liggen ge reed. Plannen voor bijv. een shopping-center op het gebied van auto-accessoires zijn in de maak. Verbreding van de basis is de achtergrond van deze door beide betrokken firma's gezochte ontwikke ling. Een ontwikkeling die nodig is om overeind te blijven staan in de harde concurrentiestrijd in de landbouwmechanisatie- en autosector. BI. de moeilijkst bereikbare plaatsen en een stevige, geheel stalen bikhamer, voorzien van een opge krompen rubberhandgreep. De PZ2016/02 wordt in de standaarduitvoering zonder toebehoren geleverd, maar deze kunnen bij besteld worden. De technische gegevens van de drie apparaten zijn: Type PZ2013/00: lasstroom 0-30-40-55-75-105 A; inschakeldur ubij maximale lasstroom 20%; nul- lastspanning 60 V.; netspanning. 220 V.; maximaal verbruik 6 kVA.; arbeidsfactor 0,65; netaansluiting 2,5 m draad met doorsnede van 3 x 25 mm2; smelt - veiligheden 16 A. (traag); afmetingen (breedte x diepte x hoogte) 330 x 250 x 300 mm; gewicht 20 kg. Type PZ2014/00: lasstroom 20-55/55-125 A.; in- schakelduur bij maximale lasstroom 20%; nullast- spanning 70/60 V.; netspanning 220 V.; maximaal verbruik 6,5 kVA.; arbeidsfactor 0,65; netaanslui ting 2,5 m draad met doorsnede van 3x4 mm2; smeltveiligheden 16 A. (traag; afmetingen (breedte x diepte x hoogte) 330 x 280 x 365 mm; gewicht 30 Type PZ2016/02: lasstroom 30-100/50-160 A.; in- inschakelduur bij maximale lasstroom 20%; nul spanning 74/58 V.; netspanning 220/380 V; maxi maal verbruik 8 kVA.; arbeidsfactor 0,7; netaan sluiting 2 contactstoppen; smeltveiligheden 20 A./ 16 A. (traag); afmetingen (breedte x diepte x hoog te) 405 x 305 x 415 mm; gewicht 50 kg. DINGEN VAN DE WEEK MITVOERIG hebben we vorige week in de dag- bladen kunnen lezen over de openbare ver gadering van het Landbouwschap op 8 oktober, waarin met minister Lardinois is gesproken over de moeilijke situatie in de fruitteelt (om geen zwaar der woord te gebruiken!). Het deed in elk geval goed om te lezen dat de minister overtuigd is van de moeilijkheden en zon der twijfel zal hij dat nog meer zijn geworden wan neer hij begin deze week een werkbezoek heeft gebracht aan enkele fruitgebieden in ons land en daar met verschillende mensen heeft gesproken over de huidige situatie. Wij hopen en vertrouwen dat een en ander tot gevolg zal hebben dat er op korte termijn maat regelen genomen zullen worden om de fruittelers met een goed en modern bedrijf, die de rugge- graat moeten vormen van het fruitbedrijf van de toekomst, weer uitzicht te bieden. En dat er voor degenen die moeten verdwijnen in de fruitteelt, maatregelen genomen zullen worden om dat sane ren aanvaardbaar te maken. Dat de tijd dringt, weet ieder die met de fruit teelt heeft te maken. Ook in de afgelopen periode waren de appelprijzen bedroevend laag. Het is eigenlijk om er de moed onder te verliezen. Er wordt enorm veel werk verzet tn deze we ken op het fruitbedrijf. Gelukkig werkt het weer bijzonder mee en worden er hoge arbeidspresta ties geleverd. Velen gebruiken dan de morgen uren en zeker ook de avonduren om hun fruit te sorteren. We kennen vele fruittelers die arbeids dagen maken van 16 tot 17 uur per dag en dat al enkele maanden doen. Dikwijls hebben ze ook hun vrouw ingeschakeld en soms hun kinderen. Wan neer je dan hoort dat ondanks dat harde en lang durige werken met heel het gezin men gezamen lijk nog niet komt aan het bedrag dat nodig wordt geacht als minimumloon voor een werknemer, dan is dat wel erg schrijnend. Het benauwendste van de hele situatie is boven dien dat er mee ophouden ook niet gaat omdat men alles wat men bezit heeft geïnvesteerd in de op stand en inrichting van het fruitbedrijf. En dat alles heeft onder deze omstandigheden weinig of geen waarde. Velen zwoegen dus maar door, steeds maar weer hopend op betere tijden die maar niet willen komen. Deze mensen wordt voorgehouden dat er een Bijstandswet is die ieder techt geeft op steun als dat nodig is. Vooral wan neer men leeft in een kleine samenleving zal dat echter het laatste zijn wat men doet. leder pro beert zijn moeilijkheden binnenshuis te houden. Dat het een sombere zaak is, staat vastl Maar genoeg hierover voor deze week. Er is al zoveel over gezegd, geschreven en aan moeten horen. We zullen maar hopen dat de minister een bedrijfstak als de fruitteelt niet in de kou zal laten staan. CEN narigheid waar vele telers en vooral veel L veilingen mee te maken hebben is het feit dat er een groot gebrek aan kisten is. Ovëral in het land speelt dit probleem en ook in Zeeland is het plaatselijk niet best, al zijn er verschillen en uitzonderingen. Het werkt vertragend en kostenverhogend voor alle partijen en het vervelende is dat er geen te kort aan kisten in Zeeland zou moeten zijn wan neer er geen sprake was van fustmisbruik. Dat is er helaas wel. Er komen veel te weinig lege kis ten terug op de veilingen. De indruk bestaat dat ze elders in het land en ook wel in het buitenland worden gebruikt. Ook zijn er veel opgeslagen in de koelhuizen, vooral peren, dié hieruit in de ko mende maanden geruimd zullen worden, maar daar hebben we op het ogenblik niets aan. Het feit dat er veel export van peren is en deze vooral naar België overwegend heeft plaats gevonden in meer- malig veilingfust, is ook niet vreemd aan het hui dige fustgebrek. Het is vooral voor de veilingen een moeilijke zaak. Zij staan als het ware met hun rug tegen de muur door omstandigheden die ze niet hebben kun nen voorzien. Hopelijk zal wanneer dit blad ver schijnt het ergste fustleed geleden zijn en zal er geen al te grote belemmering bij de pluk en aan voer door ontstaan zijn. Veel moeilijkheden dus binnen de tuinbouw maar gelukkig zijn er ook nog wel enkele lichtpuntjes aan te wijzen voor wat Zeeland betreft. Eén daar van is bijvoorbeeld de goede vraag naar tomaten en de flink gestegen prijzen voor dit produkt waar van de aanvoeren de laatste weken in Kapellen Biezelinge zeer groot waren. Vorige week werden er bij deze veiling 14.000 kratten tomaten aange voerd. Hoofdzakelijk was dat exportkwaliteit en dn prijs steeg tot tussen ƒ5,en ƒ6,per krat van 6 kg. Geruime tijd zijn de late tomaten te goedkoop geweest maar gelukkig heeft zich op het eind van het seizoen nog een keer ten goeds voor gedaan waarvan velen kunnen profiteren.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 11