LOUIS NAGEL
ARNHEÜ P. Caiandweg 2 - Postbus 182 - Te!, 085-435941
Hebt U reeds kennis genomen van
de exclusieve technische bijzonder
heden van de nieuwe, zware Euro
pese John Deere trekker?
De nieuwe John Deere 3120 levert
met zijn 6-cilinder motor 81 DIN PK
(71 aftakas PK bij 540 omw./mïn.) en
heeft voorts In standaarduitvoering
een onder het rijden hydraulisch
schakelbare, onafhankelijk door
draaiende aftakas, hydraulische be
sturing en een HIGH/LOW versnel
lingsbak allemaal eigenschappen
voor een nog grotere uurcapaciteit.
Uzult verbaasd staan van de enorme
trekkracht en van de vasthoudend
heid van de motor bij wisselende
topbelastingep. De John Deere 3120
is een grote trekker. Voor grote be
drijven,voor grotere uurcapaciteit. Hij
brengt de trekkracht waar die hoort...
op de grond!
Vraag Uw dichtstbijzijnde John Deere
dealer om nadere gegevens of maak
een afspraak voor een demonstratie.
U kunt zichzelf dan overtuigen.
JOHN DEERE-
uw beste keus!
(Vervolg van vorige pag-
hybride varkens ibissen is men bepaald nog niet
zover gevorderd, dat hiermee in de praktijk
gewerkt kan worden. Men beschikt over prima uit
gangsmateriaal zowel van het Nederlandse land-
varken als van het New Yorkshire als het piétrain.
varken. De rassen moeten echter op gelijk niveau
liggen wil ©r geen achteruitgang in de nakomelin
gen optreden. Eerst over 2 tot 3 jaar worden resul
taten verwacht! Homburg gaat beslist niet over
één nacht ijs en moet zeker van zijn zaken zijn.
Het varkensonderzoekcentrum Fomeva N.V.
gaat de aktiviteiten uitbreiden. Het aantal mest-
varkens waarmee onderzoekingen kunnen worden
gedaan, zal op 4200 gebracht worden. Versneld
onderzoek van de kruisingsprodukten zal dan
mogelijk zijn en aan de fokkers zal dan ook weer
versneld hoogwaardig uitgangsfokmateriaal uit
gegeven kunnen worden.
Daarnaast wordt door Fomeva onderzoek ver
richt over de meest ideale voeding en huisvestings-
omstandigheden voor de mestvarkens. Gunstige
klimaatomstandigheden hebben een veel betere
groei van de mestvarkens tot gevolg dan bijv. in
slecht geventileerde hokken. Op het 8 ha groot
Fomeva n.v. terrein wordt met verschillende sys
temen zoals met geforceerde natuurlijke ventila
tie, met onderdruk- en overdruk systeem geëxperi
menteerd. De opgedane ervaring, ook wat betreft
de andere omstandigheden en de voeding komt
weer aan de fokkers en mesters ten goede. Want
ook Homburg kan alleen maar werken als de fok
ker en mester profijt trekt bij een goede gang van
zaken. Ook a]s de prijzen wat lager zouden komen
te liggen dan nu het geval is!
DE financieringsproblemen liggen Homburg
zwaar op de maag. De prognose, 10 miljoen
varkens in Nederland per jaar mesten kan alleen
maar gerealiseerd worden, indien de hokkenbouw
voor fokvarkens die een investering van 1200,
tot 1500,per fokvarken vragen, rond komt. In
't buitenland wordt op velerlei manieren de finan
ciering van de bouw daarvan aantrekkelijk ge
maakt. België en Frankrijk staan wat dat betreft
bepaald niet stil. En er is nogal wat kapitaal nodig
om de investering voor bijv. een 200 fokzeugen te
financieren. Financieringsmaatschappijen en vee
voederfabrieken doen het nodige maar in het bui
tenland gaat het met minder moeilijkheden. De in
teresse voor de varkensmesterij is daar dan ook
groeiende. De boot moet wat varkensmesterij be
treft niet door Nederland worden gemist!
ftE plannen die destijds bestaan hebben (en be-
commentariseerd werden) dat Homburg zou
gaan trachten uit eigen bedrijf zelf grotendeels de
slachtvarkensaanvoer voor de fabrieken op te zet
ten zijn door de ontwikkelingen in de varkenssec
tor en die in het bedrijf achterhaald. Een derge
lijke opzet voor bijv. 600.000 mestvarkens per jaar
met nog plannen tot opvoering van de produktie
zou in de praktijk tot onoverkomelijke moeilijk
heden aanleiding geven. Fokkers en mesters zijn
nodig om deze produktie te kunnen aanvoeren.
Hetgeen een geruststelling zal zijn voor diegenen
die daarbij betrokken zijn!
LANDBOUWSCHAPS
COMMISSIE PLEIT
VOOR INTRODUCTIE
VAN MIDDENSCHOLEN
De tegenwoordige struc
tuur van het onderwijs in
Nederland dwingt de leer
ling op te jeugdige leeftijd
tot een bepaalde beroeps
keuze en daardoor tot een
geforceerde schoolkeuze.
Hierop wijst een commis
sie ad hoc van de Onder
wijscommissie van het
Landbouwschap in een
thans openbaar gemaakte
nota die aan het bestuur
van het Landbouwschap is
aangeboden. In dit verband
bepleit de commissie de in
troductie van scholen voor
algemeen voortgezet on
derwijs, zogenaamde mid
denscholen.
Het kan van een leerling
van dertien of veertien niet
verwacht worden, dat hij
reeds tot een verantwoorde
beroepskeuze kan komen.
Niettemin werkt de op
splitsing van het lager be
roepsonderwijs in vijf
schoolvormen dit in de
hand. Het gevolg is een
scholing voor specialismen
in plaats van een algemene
voorbereiding van twaalf
tot vijftienjarigen op een
meer verantwoorde keuze
van beroepsopleiding of
verdere algemene studie.
De commissie is van oor
deel, dat onder de huidige
wettelijke structuur het la
ger agrarisch onderwijs in
een behoefte voorziet.
Vooral de vrij ruime aan
dacht die het besteedt aan
algemene en basisvakken
is waardevol. Toch zal er
met het oog op een ver
antwoorde beroepskeuze
een wijziging moeten ko
men van de wettelijke
structuur van het voortge
zet onderwijs.
In afwachting van de tot
standkoming van deze wij
ziging wil de commissie de
inrichting van het lager
agrarisch onderwijs op
nieuw aan de orde stellen.
Er zal dan speciaal aan
dacht geschonken moeten
worden aan het uitbouwen
van het derde leerjaar tot
volledig dagonderwijs op
school. Het algemene
niet op het beroep gerich
te karakter van het on
derwijs in de eerste drie
schooljaren zal bevorderd
moeten worden en voorts
dient men de functie van
het vierde leerjaar te be
zien.
Tegelijkertijd, zo meent
de commissie, zal vanuit
het agrarisch onderwijs op
landelijk niveau contact
moeten worden opgenomen
met vertegenwoordigers
van de andere vormen van
lager beroepsonderwijs en
van het algemeen onder
wijs. Er zal naar gestreefd
moeten worden een eens
luidend standpunt ten op
zichte van de structuur van
het voortgezet onderwijs te
bereiken.
3120-Trekkracht
Hydraulische besturing
Gesloten hydraulisch systeem,
werkt zonder vertraging
Onder het rijden
hydraulisch schakelbare,
onafhankelijke aftakas
Grote trekkracht
door ideale transmissie
en gunstige gewichtsverdeling
Kies uit de serie van 32 PK -143 PK!
820;920;1020;1120; 2020;
2120; 3120; 4020; 5020.
HIGH/LOW
versnellingsbak (standaard!)
met 12 versnellingen vooruit
en 6 versnellingen achteruit.
Schakelen van snel naar langzaam
zonder te koppelen