Uitnodiging
W. Schipper en Zn. n.v. Goes
P
II
sen, waar per uur 250 ton gelost kan worden. De
aanvoer was groot, maar het liep allemaal als een
horloge. De nieuwe wagens bevatten 5 tot 7 ton
graan. Het zijn vierkante bakken, die van onder
schuin toelopen met een grote losklep van onder,
waardoor het graan door de ijzeren staafbodem
in minimum van tijd doorloopt om dan door ele
vatoren in de silo te worden gebracht. Straks
wordt in de nieuwe Zuid-Flevopolder een nieuwe
opslagplaats gebouwd, die geheel anders van bouw
zal gaan worden dan deze. De vernieuwingen
gaan hier ook steeds door en de oude installatie
wordt verkocht! We stonden daarna even op een
zandplaat in de nieuwe Zuid-Flevopolder, een
onafzienbaar gebied, begroeid door riet dat het
vorig jaar gezaaid is door vliegtuigen. Een prach
tig gezicht, dat stille wuivende riet met de vele
zaadpluimen er in. Daar wordt van de 43.000 ha.
straks heel wat onttrokken aan de landbouw, door
het maken van recreatie- en woongebieden voor
de Randstad. Ongeveer de helft wordt landbouw
grond.
Mog vol van de mooie dingen die we hadden
gezien reden we weer met de bus naar
Zwolle, waar we weer op gewicht werden ge
bracht en na ampele besprekingen reden we
weer naar Emmeloord het Voorhuis, waar de rust
welkom was. De laatste dag eerst een bespreking
met de directie van Claas met het vertonen van
een film over de laatste verbeteringen aan maai
dorsers en stropersen aangebracht. Het meest
belangrijke was de eerste film van een geheel
nieuwe Claas maaidorser, met geheel nieuwe car
rosserie, een revolutionaire vorm namelijk geheel
rond. Dit proto-type, dat reeds een paar weken
op een afgeschermd perceel, i^heel afgelegen
wordt geprobeerd, zouden we gaan bekijken en
ook het werk van de nieuwe stropersen de Domi
nant en de Constant.
We reden naar een uithoek van de polder, langs
veel tarwe nog, er was toen nog zo'n 2000 ha
zomertarwe te maaidorsen en plotseling zagen we
de nieuwe Claas, rijdend zo hard of het leek dat
ze naast in plaats van in de tarwe reed. Daar
kwam ze op ons af, geheel rond met als enig uit
steeksel de afvoerbuis als een kanon er uit ste
kend Wat draaide ze vlug, onbegrijpelijk zo vlug.
De snijbreedte was 5.10 meter maar kon ook met
6 meter worden geleverd. De capaciteit moet
2 ha per uur zijn. Een machtige machine, die heel
wat p.k.'s moet hebben, om dit voor elkaar te
krijgen. De tanks, geheel weggewerkt in de ron
ding kunnen 3500 kg bevatten, dus niet vele keren
oponthoud bij 't maaien. We stonden met grote
ogen dit te aanschouwen. Waar is de grens, denk
je dan wel eens Dit mooi stuk werk van vele
uren, nog meer uren van maakwerk, van proberen
en herzien. Hulde aan de ontwerpers en de uit
voerders
MA <Mt unieke kijkspel naar de buitenkant van
de polder, waar 104 maaidorsers bezig wa
ren, waaronder 30 Claasers. Dit was de laatste zo
mertarwe 2000 ha van de Staatsbedrijven, die
dinsdag vorige week er af was.
De 30 Claas-maaidorsers waren van het loonbe
drijf Maris en zijn reeds besproken. De chauffeurs
waren allemaal gekleed in de bekende Claas-
overall en de groene pet, een mooi gezicht. De
stropersen Dominant en Constant werden hier
aan de tand gevoeld en kwamen ruim aan hun
taxatie. Rusteloos reden ze hun ronden, alleen
eens wat touw aanvullen en weer vooruit. De 104
maaidorsers verslonden op die mooie vrijdag vele
ha en wanneer alles aan één stuk lag wat er toen
die dag gemaaid was zou dit volgens de deskun
digen zo'n slordige 600 a 700 ha zijn.
We voeren daarna met een passagiers boot van
Lelystad naar Amsterdam. Eerst wat bijvullen op
de boot, als in een hotel zo goed, en daarna voe
ren we over een spiegelglad Flevomeer naar Am
sterdam, onze hoofdstad. In de verte zagen we
reeds de Markerdijk en het eiland Marken als het
ware liggen op het vlakke water. Ten zuiden hier
van de dijk van de Zuid-Flevo en daarna Pampus
voorbijvarend kwamen we in de buitenhaven van
Amsterdam aan. Aan boord was eerst nog een
persconferentie gehouden waarop vele vragen aan
het forum, de directie van Claas, werden gesteld,
onder het genot van een goed glas met goede in
houd. Zo arriveerden we aan de kade, waar de
trouwe bus al weer gereed stond en ons voerde
naar de binnenstad naar Hotel Centraal. Daar
werd het afscheidsdiner na ampele besprekingen
over de mooie studiereis gehouden, daar werd be
dankt voor het vele en goede wat we gezien en
gehoord hadden. Vooral dank aan de heren Frost
en Dubel die alles op rolletjes hadden doen lopen,
alles was precies getimed. Het was een mooie stu
diereis geweest. We hebben kennis gemaakt met
prima produkten van de grote Claas fabriek te
Harsewinkel, een fabriek die reeds jaren ervaring
heeft op dit gebied, reeds 200.000 maaidorsers en
50.000 persen de fabriekspoorten deed uit rijden,
een sterk betrouwbaar produkt, waarvan we in
Zeeland als eerste klas vertegenwoordigers de Fa.
Schipper en Zn. hebben en die reeds genoegzaam
bekend zijn, alleen goede merken te willen ver
tegenwoordigen. De directie van Claas onze har
telijke dank voor het 'gebodene
De Claas-Constant hogedruk-pers met een 15 ton/uur capaciteit.
(ADVERTENTIE)
presenteert de nieuwe spitmachine.
Demonstratie van deze machine in ZEELAND.
29 SEPTEMBER 1969:
SCHOUWEN-DUIVELAND 10.00 v.m.:
B. J. Kloosterman - „Schelphoék" - Noordwelle - tel. 01117-323
ST. PHILIPSLAND 2.00 uur n.m.:
J. A. Klompe - Noordweg 36 - Anna Jacobapolder - tel. 01677-562
30 SEPTEMBER 1969:
THOLEN 10.00 uur v.m.:
J. A. Stoutjesdijk - Peukseweg 1 - Tholen - tel. 01660-342
ZUID-BE VEL AND 2.00 uur n.m.:
N.V. Landbouw Mij ..De Bathpolders" - Rilland - tel. 01135-242
1 OKTOBER 1969:
NOORD-BEVELAND 10.00 uur v.m.:
T. H. C. v. Arenthals - Prinsendijk 13 - Kortgene - tel. 01108-438
WALCHEREN 2.00 uur n.m.:
K. Oele - A. 9 - Arnemuiden - tel. 01182-396
i OKTOBER 1969:
WEST ZEEUWS-VLAANDEREN 10.00 uur v.m.:
Gebr. van Iwaarden - Bewestenedepolder - Sluis - tel. 01177-396
OOST ZEEUWS-VLAANDEREN 2.00 uur n.m.:
J. A. Maris - Gr. Huissenspolderw. 2 - Zaamslag - tel. 01153-296
De Vicon spitmachine is gemonteerd op een FIAT 670 trekker.
Na het spitten wordt het betreffende perceel bewerkt met de VICON
SCIIUDEGGE A. 72 van 4.30 meter werkbreedte.
DEALER IN ZEELAND
VAN IIEEMSKERKSTRAAT 10 TEL. 01100—6410
Sluiskil 01157-284 - Tholen 01660-303 - Zierikzee 01110-2272