Uitnodiging W. Schipper en Zn. n.v. Goes P II sen, waar per uur 250 ton gelost kan worden. De aanvoer was groot, maar het liep allemaal als een horloge. De nieuwe wagens bevatten 5 tot 7 ton graan. Het zijn vierkante bakken, die van onder schuin toelopen met een grote losklep van onder, waardoor het graan door de ijzeren staafbodem in minimum van tijd doorloopt om dan door ele vatoren in de silo te worden gebracht. Straks wordt in de nieuwe Zuid-Flevopolder een nieuwe opslagplaats gebouwd, die geheel anders van bouw zal gaan worden dan deze. De vernieuwingen gaan hier ook steeds door en de oude installatie wordt verkocht! We stonden daarna even op een zandplaat in de nieuwe Zuid-Flevopolder, een onafzienbaar gebied, begroeid door riet dat het vorig jaar gezaaid is door vliegtuigen. Een prach tig gezicht, dat stille wuivende riet met de vele zaadpluimen er in. Daar wordt van de 43.000 ha. straks heel wat onttrokken aan de landbouw, door het maken van recreatie- en woongebieden voor de Randstad. Ongeveer de helft wordt landbouw grond. Mog vol van de mooie dingen die we hadden gezien reden we weer met de bus naar Zwolle, waar we weer op gewicht werden ge bracht en na ampele besprekingen reden we weer naar Emmeloord het Voorhuis, waar de rust welkom was. De laatste dag eerst een bespreking met de directie van Claas met het vertonen van een film over de laatste verbeteringen aan maai dorsers en stropersen aangebracht. Het meest belangrijke was de eerste film van een geheel nieuwe Claas maaidorser, met geheel nieuwe car rosserie, een revolutionaire vorm namelijk geheel rond. Dit proto-type, dat reeds een paar weken op een afgeschermd perceel, i^heel afgelegen wordt geprobeerd, zouden we gaan bekijken en ook het werk van de nieuwe stropersen de Domi nant en de Constant. We reden naar een uithoek van de polder, langs veel tarwe nog, er was toen nog zo'n 2000 ha zomertarwe te maaidorsen en plotseling zagen we de nieuwe Claas, rijdend zo hard of het leek dat ze naast in plaats van in de tarwe reed. Daar kwam ze op ons af, geheel rond met als enig uit steeksel de afvoerbuis als een kanon er uit ste kend Wat draaide ze vlug, onbegrijpelijk zo vlug. De snijbreedte was 5.10 meter maar kon ook met 6 meter worden geleverd. De capaciteit moet 2 ha per uur zijn. Een machtige machine, die heel wat p.k.'s moet hebben, om dit voor elkaar te krijgen. De tanks, geheel weggewerkt in de ron ding kunnen 3500 kg bevatten, dus niet vele keren oponthoud bij 't maaien. We stonden met grote ogen dit te aanschouwen. Waar is de grens, denk je dan wel eens Dit mooi stuk werk van vele uren, nog meer uren van maakwerk, van proberen en herzien. Hulde aan de ontwerpers en de uit voerders MA <Mt unieke kijkspel naar de buitenkant van de polder, waar 104 maaidorsers bezig wa ren, waaronder 30 Claasers. Dit was de laatste zo mertarwe 2000 ha van de Staatsbedrijven, die dinsdag vorige week er af was. De 30 Claas-maaidorsers waren van het loonbe drijf Maris en zijn reeds besproken. De chauffeurs waren allemaal gekleed in de bekende Claas- overall en de groene pet, een mooi gezicht. De stropersen Dominant en Constant werden hier aan de tand gevoeld en kwamen ruim aan hun taxatie. Rusteloos reden ze hun ronden, alleen eens wat touw aanvullen en weer vooruit. De 104 maaidorsers verslonden op die mooie vrijdag vele ha en wanneer alles aan één stuk lag wat er toen die dag gemaaid was zou dit volgens de deskun digen zo'n slordige 600 a 700 ha zijn. We voeren daarna met een passagiers boot van Lelystad naar Amsterdam. Eerst wat bijvullen op de boot, als in een hotel zo goed, en daarna voe ren we over een spiegelglad Flevomeer naar Am sterdam, onze hoofdstad. In de verte zagen we reeds de Markerdijk en het eiland Marken als het ware liggen op het vlakke water. Ten zuiden hier van de dijk van de Zuid-Flevo en daarna Pampus voorbijvarend kwamen we in de buitenhaven van Amsterdam aan. Aan boord was eerst nog een persconferentie gehouden waarop vele vragen aan het forum, de directie van Claas, werden gesteld, onder het genot van een goed glas met goede in houd. Zo arriveerden we aan de kade, waar de trouwe bus al weer gereed stond en ons voerde naar de binnenstad naar Hotel Centraal. Daar werd het afscheidsdiner na ampele besprekingen over de mooie studiereis gehouden, daar werd be dankt voor het vele en goede wat we gezien en gehoord hadden. Vooral dank aan de heren Frost en Dubel die alles op rolletjes hadden doen lopen, alles was precies getimed. Het was een mooie stu diereis geweest. We hebben kennis gemaakt met prima produkten van de grote Claas fabriek te Harsewinkel, een fabriek die reeds jaren ervaring heeft op dit gebied, reeds 200.000 maaidorsers en 50.000 persen de fabriekspoorten deed uit rijden, een sterk betrouwbaar produkt, waarvan we in Zeeland als eerste klas vertegenwoordigers de Fa. Schipper en Zn. hebben en die reeds genoegzaam bekend zijn, alleen goede merken te willen ver tegenwoordigen. De directie van Claas onze har telijke dank voor het 'gebodene De Claas-Constant hogedruk-pers met een 15 ton/uur capaciteit. (ADVERTENTIE) presenteert de nieuwe spitmachine. Demonstratie van deze machine in ZEELAND. 29 SEPTEMBER 1969: SCHOUWEN-DUIVELAND 10.00 v.m.: B. J. Kloosterman - „Schelphoék" - Noordwelle - tel. 01117-323 ST. PHILIPSLAND 2.00 uur n.m.: J. A. Klompe - Noordweg 36 - Anna Jacobapolder - tel. 01677-562 30 SEPTEMBER 1969: THOLEN 10.00 uur v.m.: J. A. Stoutjesdijk - Peukseweg 1 - Tholen - tel. 01660-342 ZUID-BE VEL AND 2.00 uur n.m.: N.V. Landbouw Mij ..De Bathpolders" - Rilland - tel. 01135-242 1 OKTOBER 1969: NOORD-BEVELAND 10.00 uur v.m.: T. H. C. v. Arenthals - Prinsendijk 13 - Kortgene - tel. 01108-438 WALCHEREN 2.00 uur n.m.: K. Oele - A. 9 - Arnemuiden - tel. 01182-396 i OKTOBER 1969: WEST ZEEUWS-VLAANDEREN 10.00 uur v.m.: Gebr. van Iwaarden - Bewestenedepolder - Sluis - tel. 01177-396 OOST ZEEUWS-VLAANDEREN 2.00 uur n.m.: J. A. Maris - Gr. Huissenspolderw. 2 - Zaamslag - tel. 01153-296 De Vicon spitmachine is gemonteerd op een FIAT 670 trekker. Na het spitten wordt het betreffende perceel bewerkt met de VICON SCIIUDEGGE A. 72 van 4.30 meter werkbreedte. DEALER IN ZEELAND VAN IIEEMSKERKSTRAAT 10 TEL. 01100—6410 Sluiskil 01157-284 - Tholen 01660-303 - Zierikzee 01110-2272

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 11