Gastvrije Hoeksche
8
UET onlangs op feestelijke wijze in gebruik ne-
men van de Heinenoordtunnel is door een
aantal ingezetenen van de Hoeksche Waard aange
grepen om eens extra de aandacht op dit gebied
te vestigen. In hoofdzaak nog agrarisch en zo
dicht onder de rook van de dichtbevolkte Rand
stad liggend is het voor de stedeling duidelijk
een ideaal woongebied, ver van stadsrumoer,
luchtvervuiling enz. Daarbij wordt de Hoeksche
Waard door zijn situering ook voor de recreatie
van steeds groter belang. Een gebied van zo'n
30.000 ha. met slechts rond de 50.000 inwoners
biedt bepaald nog de nodige ruimte en moge
lijkheden! Een uitgesproken akkerbouwgebied met
ca. 70 akkerbouw, 10 tuinbouw en fruitteelt en
een 20% grasland. Het aantal landbouwbedrijven
bedraagt ongeveer 900 en het aantal tuinbouwbe
drijven 440. De algemeen bestaande indruk dat in
de Hoeksche Waard voornamelijk groot-landbouw
bedrijven zijn gevestigd is slechts schijn. Zeker
er zijn een aantal akker bouwbedrijven tussen
de 40 en 60 ha. maar een groter deel is maar 4-15
ha. groot. Vandaar dat de gemiddelde bedrijfs-
grootte zo tussen de 15-20 ha. ligt. Het bouwplan
verschilt in grote lijn niet zoveel van het Zeeuwse;
Gemiddeld 25% aardappelen, 25% suikerbieten,
40% granen en 10% handelsgewassen. De bedrij
ven zijn over het algemeen zwaar gemechani
seerd en deze mechanisatie is reeds jaren gele
den ingezet. Onder de rook van Rotterdam lig
gend, trok men in de Hoeksche Waard tijdig de
konsekwenties van de daar betaalde hogere lonen
en heeft men tijdig door mechanisatie en rationa
lisatie in de moeilijke arbeidssituatie trachten te
voorzien. En om het hoofd boven water te kunnen
houden was dit de enige mogelijkheid. Ook in de
Hoeksche Waard overigens de zelfde problemen als
waar de Zeeuwse agrariër dagelijks mee te maken
heeft. Stijgende kosten bij gelijk blijvende of da
lende inkomsten. Voor een sterk gemechaniseerd
dus kapitaalintensief bedrijf een onmogelijke
IN het kader van de manifestatie „Hoeksche eig
Waard Nu", in de eerste plaats gericht om
de stedeling te laten kennismaken met een bloei- pei
end agrarisch woon- en werkgebied, heeft ook de het
Vereniging voor K.I. Zuid-West Nederland haar var
steentje bijgedragen aan deze voorlichting. Dit «tic
doordat de grootste K.I.-vereniging in Nederland, ve
waar uitsluitend inseminatie in tabletvorm wordt goe
toegepast, in de Hoeksche Waard bij Westmaas gen
op de proefboerderij „Mariënhof" al sinds geruime zon
tijd jonge stieren opfokt. ver
Op „Mariënhof" richtte deze K.I.-vereniging met vru
medewerking van het Ministerie van Landbouw tek
en het Consulentschap een overzichtelijke en goed E
verzorgde expositie in waar doel en werkwijze aan -fi
de hand van instructieve foto's, schema's, dia's enz. lan,
duidelijk tot uiting werd gebracht. Interessant voor der
de buitenstaander, maar waar ook voor de iets meer bes
ingewijde bepaald het een en ander viel op te te
steken! De dierenarts J. Uwland van de K.I.-ver- stie
eniging vertelde ons dat de belangstelling, eigen- E
lijk tegen de verwachting in, bijzonder groot was met
geweest. Uit het gemiddelde van een 330 bezoe- gen
kers per dag bleek de interesse die de stadbewo- zek
ner voor deze zaken toch wel heeft, want ca. 90 schi
van de bezoekers waren niet-agrariërs! wai
De K.I.-vereniging Zuid-West Nederland, eind gew
1968 door fusie van een 12 tal K.I.-verenigingen tooi
in Zuid-Holland en Zeeland tot stand gekomen, is D
uitgegroeid tot de grootste vereniging in ons land. slee
Achtergrond voor deze samenwerking is dat men de
op deze wijze over meer goed fokmateriaal be- ion.!
schikt en ook de kans om bij de selectie tot een bev
goed fokkende stier te komen wordt enorm ver- Gec
groot. mee
Voor iedere veehouder is het van belang om eers
koeien te bezitten met een beste melkproduktie, die geh
zich vlot laten melken, sterk genoeg zijn om ge- fok<
durende een groot aantal jaren te kunnen blijven mid
produceren en bij slachting nog een behoorlijke vol|
slachtprijs opbrengen. Dit doel kan alleen bereikt nen
worden als gefokt wordt met stieren, die deze stiei
PN dan niet in het minst de ambitieuze plannen
van Rotterdam, de vliegveldplannen, een ka
naalplan enz. enz. Alhoewel er in de Hoeksche
Waard begrip en respect is voor dit alles is men
toch van mening dat d? nationale belangen voor
op dienen te staan en de Rotterdamse belangen
daaraan ondergeschikt gemaakt moeten worden
Daar de Rijks- en Provinciale overheid nog wel
eens betreffende hun inzichten en uitspraken be
treffende de toekomst voor het Hoeksche Waard-
gebied een slag om de arm houden brengt dit
voor de bewoners een grote mate van onzekerheid
met zich mee. Overigens is men daar realist ge
noeg om een andere dan agrarische en recreatieve
bestemming van dit gebied te kuhnen aanvaarden.
Maar men wil graag weten waar men aan toe is.
Voorlopig gaat men rustig verder met de moder
nisering van het gebied door het uitvoeren van
ruilverkavelingen, verbetering van de waterhuis
houding, het bouwen van woningen, aanleg van
nieuwe wegen enz. De wens is echter nadere stu
dies waarin het voor en tegen van een bestem
mingsverandering verantwoord wordt afgewogen,
mede in verband met hetgeen elders door de over
heid in de stimuleringsgebieden tot stand wordt
gebracht. Een streekplan met planologische richt
lijnen is nodig opdat bekend wordt wat er in de
toekomst te wachten staa!
zaak om nog lang stand te kunnen houden!
Ook planologisch de nodige vraagstukken. De ene
na de andere pijpleiding steeds groter in omvang
moeten worden gelegd met alle gevolgen van dien.
Kon' men dit voorheen nog redelijk opvangen, door
het steeds groter worden van de „pijpstraat" zo
vertelde de heer G. van de Zande te Nieuw Beyer-
land van de Hollandse Mij van landbouw. Wordt
de grond zo onderste boven gehaald dat deze blij
vend uit de produktie moet worden genomen.