Oogsten en bewaren van zaai-uien Vicon 10 jaar fabrikant van bietenrooiers y.<, J} - h -- IPfr^ V. 'l Evenals bij het machinaal rooien moet de rijsnelheid bij het zwadverleggen beperkt blijven tot 4 km per uur. Bij het machinaal oprapen van de uien moeten de rijsnelheid en het toerental van de nftakas zo op elkaar zijn afgestemd, dat de zeefkettingen steeds vol met uien liggen. L. N. BAX Konsulentschap Akkerbouw en Rundveehouderij in Zeeland regelmatige opname kan dan voor de zeefketting een opraaprol of haspel worden aangebracht. De draaisnelheid van deze haspel moet dan wel aange past zijn aan de rijsnelheid van de machine. Vanzelfsprekend moet het uiteinde van de zij transporteur, bij het gebruik van een wagenrooier zo laag mogelijk hangen om beschadiging bij een grotere valhoogte te voorkomen. Dit geldt vooral als de wagen leeg is. Om vlot te kunnen werken behoort het 'transport goed georganiseerd te zijn en de ont- vangstkapaciteit in de bewaarplaats te zijn aange past aan die van de opraapmachine op het land. KUNSTMATIG DROGEN Voordat de uien droog genoeg zijn om bewaard te kunnen worden, dienen ze, afhankelijk van de weersomstandigheden, voor kortere of langere tijd op het veld na te drogen. Vooral in regénrijke jaren kan dit tot gevolg hebben dat de kleur belangrijk minder wordt. Nog interessanter Is echter de mogelijkheid om door middel van kunstmatig drogen de kans op koprot belangrijk te verkleinen. De gunstige resultaten hiermee" worden dan ook bereikt als 710 dagen na het rooien deze kunstmatige droging plaats vindt. Tijdens de koprotdroging moet de lucht verhitter de temperatuur van de drooglucht konstant op 30° C. houden Bij een storthoogte van 33% meter moet de ventilator een kapaciteit hebben van tenminste 150 m3 luchtverplaatsing per uur per m3 uien bij een tegendruk van 30 mm waterkolom. Is de tempe ratuur in de bovenlaag van de uien opgelopen tot 25° C. dan moet worden gestopt met het doorblazen van verwarmde lucht. Hierna wordt door interne ventilatie de temperatuur in de droogruimte overal gelijk gemaakt. Daarna wordt dan weer met bui tenlucht geventileerd. Een koprotdroging mag maximaal 3 dagen duren, daar de kans op kale uien anders sterk toeneemt. Wordt na een langere veldperiode dan 10 dagen kunstmatig gedroogd om kleurverlies tegen te gaan, dan is het ter voorkoming van kale uien gewenst de lucht niet hoger op te warmen dan 20° C. Evenals bij een koprotdroging wordt hierna eerst intern en dan met buitenlucht geventileerd. BEWAREN Als de uien niet kunstmatig gedroogd worden is het gewenst dat het loof en de uien op het veld voldoende zijn ingedroogd. Eerst wanneer bij wrij ving tussen de vingers de hals niet meer glijdt en vettig aanvoelt is het ogenblik voor bewaren aan gebroken. Uitgaande van een storthoogte van 3SV2 m. moet de ventilator een kapaciteit hebben van 150 m3 luchtverplaatsing per uur per m3 uien bij een tegendruk van 15 mm waterkolom. Verder moeten de uitstraalopeningen in het ka naal minstens gelijk zijn aan het ventilatoropper vlak. Direkt na het binnenbrengen, hetwelk gelijk matig moet geschieden, stortkegels mogen niet voor komen, moet gedurende 3—4 weken konstant wor den geventileerd. Pas wanneer de uien volkomen droog zijn kan aan een verlaging van de temperatuur worden ge dacht. De beste bewaartemperatuur voor ui&n is IV2 tot 2° C. Gedurende de gehele bewaarperio de moet echter nog steeds 2030 uren per week worden geventileerd. Dit betekent dat bij langdu rige strenge vorst intern moet worden geventileerd. Zodra de bietencampagne 1969 inzet, zullen voor het 10e jaar in successie Vicon bietenrooiers in aktie komen. Vanaf de start zijn deze machines her kenbaar aan de roterende Steketee lichters die ook het rooien onder moei lijke omstandigheden mogelijk maken en zodoende meer rooibare dagen schep pen. De bekende 2-rijige getrokken Vicon bietenrooier is, vergeleken met 1968, op een aantal punten verder geperfectioneerd met als gevolg: belangrijk minder tarra zeer gelijkmatige vulling van de meerijdende wagen ook bij natte omstandigheden een vaste gang van de machine omdat het middenwiel in een vers gerooide bietenrij loopt. De constructieve wijzigingen die deze pluspunten veroorzaken, zullen door Vicon in samenwerking met de dealers ook worden aangebracht bij de ma chines die vorig jaar in gebruik werden genomen,. Voor wat de toekomst betreft geldt als richtlijn voor de Vicon construc teurs in korte tijd zoveel mogelijk rooien en afvoeren met zo min moge lijk mensen en kosten. Een voorbeeld hiervan is de ontwikkelde zelfrijden- de 2-rijige bunkerrooier.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 9