Landsberg Oogstwagen Hoegen Dijkhof - minimum prijzen-systeem Het plukken van uien In handwerk levert ten opzichte van het machinaal rooien slechts een arbeidsbeloning van 1,50 per uur. De „van Rumpt" uienzaaimachine uitgevoerd met open horizontale schijven, geschikt voor een rijenafstand van 30 cm of meer. ROOIEN raadrooier. Ook bij dit werk mag de rijsnelheid niet hoger zijn dan bij het rooien. Als het loof voor 2/3 gedeelte is afgestorven is het meest gunstige tijdstip voor het rooien. Zowel vroe ger aLs later rooien geeft kwaliteits- en/of kleur verlies. Het machinaal rooien geeft ten opzichte van het plukken in handwerk een arbeidsbesparing van on geveer 125 manuren per ha. Met het plukken in handwerk kan dan ook slechts f 1,50 per uur wor den verdiend. Daarbij gaan wij er vanuit dat de kwaliteit van het werk gelijkwaardig is. Bij een goede afstelling van de machine hoeft er beslist geen beschadiging op te treden. Bij een smalle rijenafstand van 22 cm of iets meer moet de uienrooimachine uitgevoerd zijn met de staande dichte schijven. Bij een grotere rijenafstand van 30 cm of meer wordt meestal gebruik gemaakt van de horizontale open schijven. Om goed werk te kunnen leveren moet d>e rij en- snelheid beperkt blijven tot 4 km per uur. Bij hogere snelheden neemt de kans op beschadi ging toe. Om de uien sneller te laten drogen kan het zwad verlegd worden met het op voer band je van de uienrooier of met een aangepaste aardappelvoor- OPRAPEN Het oprapen van uien kan heel goed machinaal verricht worden. In principe zijn alle aardappelver- zamelrooiers hiervoor geschikt. Wel moet de machi ne aatigepast worden aan het produkt. Zo worden de rooischaren verwijderd en vervangen door zgn. uienscharen of geleideplaten die aan de zijplaten van de machine worden gemonteerd. De voorkanten staan iets naar buiten om het zwad gemakkelijker te kunnen meenemen. Uitzeven van grond is meestal niet nodig, daarom kunnen de schudders in de minimum stand gezet worden. Om beschadiging te voorkomen is het van groot belang dat de machine langzaam draait en de kettingen steeds vol met uien liggen. Doordat de trekker slechts ten dele belast is kan de motor met 'n laag toerental draaien. Als we dit lage toerental kombineren met een juiste rijsnelheid (versnelling) dan zal de langzaamdraaiende machine steeds vol doende met uien gevuld zijn om terugrollen te voor komen. Daar de meeste moderne machines afdoende be schermd. zijn met rubber en kunststof zal, als op bo venstaande manier zorgvuldig wordt gewerkt, een extra bekleding van kettingen en andere stalen de len niet noodzakelijk zijn. Bij machines die uitgerust zijn met loofrollen die worden aangedreven, moeten alle loofrollen in de transportering buiten werking worden gesteld. Een aantal andere rooiers, zeker die met opvoer- trommel, zijn uitgerust met een loof af voerhand. Voor deze machines betekent dit dat de loof af voer hand moet worden afgenomen of dat de aandrij ving daarvan uitgeschkeld moet worden. Van de machines die werken met het doorvalsysteem moet de loofband altijd verwijderd worden. Is de loofband verwijderd, dan zal in een aantal gevallen een geleideplaat gemonteerd dienen te worden om de uien naar de opvoertrommel terug te voeren. Soms levert het opnemen van het gewas door de zeefketting moeilijkheden op. Vooral naarmate de diameter van de geleiderol van de ketting groter is en de uien fijner zijn. Voor een betere en meer De fabrikant van de Landsberg opraapwagens (vroeger genaamd Luxor) en thans in Nederland vertegenwoordigd door O. de Leew Landbouw werktuigen N.V. te Zwolle kondigt de verschijning aan van zijn nieuwe veelzijdige Landsberg oogstwagen model HS 20. Deze wagen, ontwikkeld uit de normale opraapwagen is een werkelijk volledige oogstwagen doordat hij niet alleen opraapt maar verder func tioneert als verhakselaar, hooiblazer en -lader. Het hart van de oogstwagen die van een normale opraap-pick up is voorzien bestaat uit een verhakse laar die bij het lossen werkt als blazer met hoge kapaciteit zodat ook hoge silo's gevuld kunnen worden. Vanzelfsprekend is ook bijv. bij rijkuilen de normale lossing mogelijk. Als alle Landsberg opraapwagens heeft ook de oogstwagen HS 20 een opvoersysteem waarbij het gewas zonder persen of stoten van boven af wordt ingevoerd. De huidige methode van inruil, waarbij vaak de meest biedende een trekker aan de klant kan leve ren is vele handelaars en importeurs een doorn in het oog. Deze methode is niet alleen onprettig voor de „verkoper" maar kost ook de klant geld. Im mers alleen wanneer een hoge korting aan de tus senhandel wordt verstrekt, kan deze veel bieden voor de inruil. Dat de klant dus een goede inruil- prijs voor zijn oude trekker krijgt is alleen mogelijk wanneer in de prijs van zo'n trekker deze hoge kor ting is opgenomen. Dit betekent in principe dat de klant de eindafnemer uiteindelijk zelf zijn hoge inruil waarde betaalt Hoegen Dijkhof en zijn dealers hebben nu beslo ten dat elke klant die bij HD of een van de dealers een Carraro-trekker koopt, zonder inruil en tegen kontante betaling, een minimumprijs betaalt, maar behoudt het recht op volledige 12 maanden garan tie ook op arbeidsloon en krijgt bovendien twee gratis inspektiebeurten in die 12 maanden. De prijzen die van nu af aan gelden zijn de volgende: oude prijs nieuwe prijs ,dus tegen contante bet. 6800,— 7720,- 8670,- 9330,- 10780,— Carraro 2500 27 pk 7725, Carraro 3500 32 pk 8760, Carraro 4200 46 pk 9845, Carraro 5000 51 pk 10600, Carraro 6500 62 pk 12246, De Carraro-trekkers zijn voorzien van: luchtge- koelde motoren, die een grote cylinderinhoud heb ben met een laag toerental. Verstelbare vooras en achterwielen, twee aftakas snelheden (540 en 1080 omw./min.) enz. De 2500 tot en met de 5000 kunnen worden geleverd met 6 versnellingen vooruit en 2 achteruit of 12 versnellingen vooruit en 4 versnel lingen achteruit. De Carraro-trekker type 6500 is uitgerust met 8 versnellingen vooruit en 2 achteruit in standaarduitvoering.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 8