Landsberg Oogstwagen
Hoegen Dijkhof - minimum prijzen-systeem
Het plukken van uien In handwerk levert ten opzichte van het machinaal rooien
slechts een arbeidsbeloning van 1,50 per uur.
De „van Rumpt" uienzaaimachine uitgevoerd met open horizontale schijven,
geschikt voor een rijenafstand van 30 cm of meer.
ROOIEN
raadrooier. Ook bij dit werk mag de rijsnelheid niet
hoger zijn dan bij het rooien.
Als het loof voor 2/3 gedeelte is afgestorven is het
meest gunstige tijdstip voor het rooien. Zowel vroe
ger aLs later rooien geeft kwaliteits- en/of kleur
verlies.
Het machinaal rooien geeft ten opzichte van het
plukken in handwerk een arbeidsbesparing van on
geveer 125 manuren per ha. Met het plukken in
handwerk kan dan ook slechts f 1,50 per uur wor
den verdiend. Daarbij gaan wij er vanuit dat de
kwaliteit van het werk gelijkwaardig is. Bij een
goede afstelling van de machine hoeft er beslist
geen beschadiging op te treden.
Bij een smalle rijenafstand van 22 cm of iets meer
moet de uienrooimachine uitgevoerd zijn met de
staande dichte schijven. Bij een grotere rijenafstand
van 30 cm of meer wordt meestal gebruik gemaakt
van de horizontale open schijven.
Om goed werk te kunnen leveren moet d>e rij en-
snelheid beperkt blijven tot 4 km per uur.
Bij hogere snelheden neemt de kans op beschadi
ging toe. Om de uien sneller te laten drogen kan het
zwad verlegd worden met het op voer band je van de
uienrooier of met een aangepaste aardappelvoor-
OPRAPEN
Het oprapen van uien kan heel goed machinaal
verricht worden. In principe zijn alle aardappelver-
zamelrooiers hiervoor geschikt. Wel moet de machi
ne aatigepast worden aan het produkt. Zo worden
de rooischaren verwijderd en vervangen door zgn.
uienscharen of geleideplaten die aan de zijplaten
van de machine worden gemonteerd. De voorkanten
staan iets naar buiten om het zwad gemakkelijker
te kunnen meenemen.
Uitzeven van grond is meestal niet nodig, daarom
kunnen de schudders in de minimum stand gezet
worden. Om beschadiging te voorkomen is het van
groot belang dat de machine langzaam draait en de
kettingen steeds vol met uien liggen. Doordat de
trekker slechts ten dele belast is kan de motor met
'n laag toerental draaien. Als we dit lage toerental
kombineren met een juiste rijsnelheid (versnelling)
dan zal de langzaamdraaiende machine steeds vol
doende met uien gevuld zijn om terugrollen te voor
komen.
Daar de meeste moderne machines afdoende be
schermd. zijn met rubber en kunststof zal, als op bo
venstaande manier zorgvuldig wordt gewerkt, een
extra bekleding van kettingen en andere stalen de
len niet noodzakelijk zijn.
Bij machines die uitgerust zijn met loofrollen die
worden aangedreven, moeten alle loofrollen in de
transportering buiten werking worden gesteld.
Een aantal andere rooiers, zeker die met opvoer-
trommel, zijn uitgerust met een loof af voerhand.
Voor deze machines betekent dit dat de loof af voer
hand moet worden afgenomen of dat de aandrij
ving daarvan uitgeschkeld moet worden. Van de
machines die werken met het doorvalsysteem moet
de loofband altijd verwijderd worden.
Is de loofband verwijderd, dan zal in een aantal
gevallen een geleideplaat gemonteerd dienen te
worden om de uien naar de opvoertrommel terug
te voeren.
Soms levert het opnemen van het gewas door de
zeefketting moeilijkheden op. Vooral naarmate de
diameter van de geleiderol van de ketting groter is
en de uien fijner zijn. Voor een betere en meer
De fabrikant van de Landsberg opraapwagens (vroeger genaamd Luxor)
en thans in Nederland vertegenwoordigd door O. de Leew Landbouw
werktuigen N.V. te Zwolle kondigt de verschijning aan van zijn nieuwe
veelzijdige Landsberg oogstwagen model HS 20.
Deze wagen, ontwikkeld uit de normale opraapwagen is een werkelijk
volledige oogstwagen doordat hij niet alleen opraapt maar verder func
tioneert als verhakselaar, hooiblazer en -lader. Het hart van de oogstwagen
die van een normale opraap-pick up is voorzien bestaat uit een verhakse
laar die bij het lossen werkt als blazer met hoge kapaciteit zodat ook hoge
silo's gevuld kunnen worden. Vanzelfsprekend is ook bijv. bij rijkuilen de
normale lossing mogelijk. Als alle Landsberg opraapwagens heeft ook de
oogstwagen HS 20 een opvoersysteem waarbij het gewas zonder persen of
stoten van boven af wordt ingevoerd.
De huidige methode van inruil, waarbij vaak de
meest biedende een trekker aan de klant kan leve
ren is vele handelaars en importeurs een doorn in
het oog. Deze methode is niet alleen onprettig voor
de „verkoper" maar kost ook de klant geld. Im
mers alleen wanneer een hoge korting aan de tus
senhandel wordt verstrekt, kan deze veel bieden
voor de inruil. Dat de klant dus een goede inruil-
prijs voor zijn oude trekker krijgt is alleen mogelijk
wanneer in de prijs van zo'n trekker deze hoge kor
ting is opgenomen. Dit betekent in principe dat de
klant de eindafnemer uiteindelijk zelf zijn
hoge inruil waarde betaalt
Hoegen Dijkhof en zijn dealers hebben nu beslo
ten dat elke klant die bij HD of een van de dealers
een Carraro-trekker koopt, zonder inruil en tegen
kontante betaling, een minimumprijs betaalt, maar
behoudt het recht op volledige 12 maanden garan
tie ook op arbeidsloon en krijgt bovendien
twee gratis inspektiebeurten in die 12 maanden. De
prijzen die van nu af aan gelden zijn de volgende:
oude prijs
nieuwe prijs
,dus tegen
contante bet.
6800,—
7720,-
8670,-
9330,-
10780,—
Carraro 2500 27 pk 7725,
Carraro 3500 32 pk 8760,
Carraro 4200 46 pk 9845,
Carraro 5000 51 pk 10600,
Carraro 6500 62 pk 12246,
De Carraro-trekkers zijn voorzien van: luchtge-
koelde motoren, die een grote cylinderinhoud heb
ben met een laag toerental. Verstelbare vooras en
achterwielen, twee aftakas snelheden (540 en 1080
omw./min.) enz. De 2500 tot en met de 5000 kunnen
worden geleverd met 6 versnellingen vooruit en
2 achteruit of 12 versnellingen vooruit en 4 versnel
lingen achteruit. De Carraro-trekker type 6500 is
uitgerust met 8 versnellingen vooruit en 2 achteruit
in standaarduitvoering.