MECHAN3SATIENIEUWS
Westfalia introduceert
de „Vacupuls" Pulsator
De Elpi voederdoseerwagen
De Gigant voor welk bedrijf?
7
DE Westfalia melkmachines in Nederland geïmpor
teerd door G. W. van Driel Van Dorsten N. V. te
Hoofddorp zijn reeds vele jaren voorzien van een pul
sator met verlengde zuigslag. Thans introduceert Westfalia
de „Vacupuls" pulsator. Deze werd ontwikkeld uit het be
staande type door het toepassen van moderne materialen,
waardoor de pulsator beantwoordt aan de laatste eisen op
dit gebied. De bekende lerenmanchetten zijn vervangen
door zuigers van hoogwaardige kunststof. De cylinders zijn
voorzien van messing binnenbusjes, die met een smeer
middel zijn geïmpregneerd. De zuigers behoeven dus niet
te worden gesmeerd. De sleepschijf is eveneens van kunst
stof vervaardigd; de scharnierpunten en de veer vap roest
vrij staal. Dank zij deze constructie is de pulsator nóg on
gevoeliger geworden voor invloeden v;an buitenaf, zoals
koude en vocht.
Westfalia handhaafde in de „Vacupuls" pulsator het ver
lengde zuigslagsysteem, dus ook het lage vacuum (34 cm
kwik) en het in te stellen aantal slagen van 48 tot 60 slagen
per minuut).
en in de handel gebracht door Big Dutchman N.V.
te Wezep en in mededeling no. 31 geeft de heer
H. R, Poelman hierover nader verslag.
HE Elpi voerdoseerwagen heeft een voorraad-
bak van 300 1, waaruit het voer tijdens het
rijden automatisch in de troggen wordt gebracht.
Voor het transport van het voer wordt gebruik ge
maakt van vijzels die tevens de dosering regelen.
De aandrijving van de vijzels vindt plaats door
middel van een gelijkstroom elektromotor die
wordt gevoed door een 12 volts accu. Voor op de
wagen bevinden zich op een regeltableau verschil
lende bedienings- en controleorganen, n.l.: de mo
torschakelaar, waarmee de elektromotor in en uit
wordt geschakeld; een controlelampje, dat brandt
zolang de motor is ingeschakeld en waarmee het
regeltableau wordt verlicht. Daarnaast is een hef
boom voor de hoeveelheidsregeling, waarmee bij
ieder hok met een verdraaibare hefboom boven
een verwisselbare schaalverdeling het aantal kg
voer dat men wil geven wordt ingesteld. De inge
stelde hoeveelheid wordt gedurende het rijden in
de desbetreffende trog afgestort en een koppe
lingshefboom van de vijzel waardoor de vijzel
gaat draaien. Tevens zit op het paneel een hef
boom voor links of rechts voeren. Door deze hef
boom wordt een klep bediend waardoor het voer
naar keuze links of rechts wordt afgegeven.
Als de machine voor het eerst in gebruik wordt
genomen, en ook als wordt overgegaan op een
ander soort voer bijv. van meel op korrels
is het nodig door middel van een testkaart en een
proefweging vast te stellen welke schaalverdeling
voor een juiste dosering moet worden toegepast.
Bij het voeren wordt de wagen langs de hokken
geduwd of getroken. Bij het eerste hok wordt de
motor ingeschakeld. Hierna wordt het rantsoen
voor het eerste hok met de doseringsihefboom in
gesteld, waarna de koppelingshefboom naar rechts
wordt gedrukt. Tijdens het afstorten van het in
gestelde voerrantsoen rijdt men de voerwagen
langs het betreffende hok. In dezelfde tijd loopt
de doseringshefboom terug naar het nulpunt. Bij
het nulpunt aangekomen wordt de vijzelaandrij
ving automatisch ontkoppeld. Bij ieder hok moet
het rantsoen opnieuw worden ingesteld.
Na het voeren van alle dieren kan de accu zo
nodig door middel van een gelijkrichter worden
bijgeladen.
Enkele technische gegevens zijn: Grootste lengte
160 ct, breedt 70 cm, hoogte 122T cm, spoorbreedte
65 cm, afstorthoogte 70 cm, inhoud normaal 300 1,
met 30 cm hoog opzetstuk 500 1, met 65 cm hoog
opzetstuk 750 1.
De prijs bedraagt voor de voerwagen ƒ2130,
opzetstuk, 30 cm hoog ƒ65,20 extra; oozetstuk, 65
cm hoog 108,30 extra; accu 110,gelijkrichter,
5 ampère 121,80. (Alle prijzen excl. B.T.W.)
DIJ het voeren van varkens is het niet alleen
van belang te weten hoeveel voer wordt ver
strekt, doch tevens dienen schommelingen in het
rantsoen zoveel mogelijk te worden vermeden. De
doseringsregelmaat werd aan de hand van wegin
gen gecontroleerd bij het doseren van biggenmeel,
varkensmeel en brokjes van 5, 10 en 14 mm 0.
Uit de verkregen cijfers blijkt dat het verschil
tussen de ingestelde hoeveelheid en werkelijk ge
doseerde hoeveelheid in de meeste gevallen be
neden 5 van de ingestelde hoeveelheid ligt. De
machine werd één jaar in de praktijk gevolgd.
Daarbij kwam naar voren dat zich storingen voor
deden aan de automatische ontkoppelingsinrich
ting. Dit werd opgelost door de constructie te ver
zwaren.
Bij het voeren van kleverig meel zakt het voer
door brugvorming soms minder goed naar de vij
zel. In dit geval moet men een speciaal element
los op de vijzel leggen. Dit element kan worden
bijgeleverd. Als brokjes worden gevoerd moet in
de voorraadbak boven de vijzel een drukschot
worden gelegd. Dit schot behoort bij de uitrusting
van de wagen.
IN de meeste varkensstallen gebeurt het voeren
met de hand. Dit vraagt bij grote aantallen
dieren veel tijd, terwijl bovendien de nauwkeurig
heid van dosering vaak te wensen overlaat. Voorts
kan bij grote aantallen dieren per bedrijf het voe
ten bezwaarlijk aan een weekendhulp worden
overgelaten. In deze situatie is verbetering te
brengen door gebruik te maken van een half- of
een volautomatisch voersysteem.
Teneinde hierover geïnformeerd te raken wer
den door het I.L.B. de laatste jaren van verschil
lende machines de verdelingsregelmaat en de prak
tische bruikbaarheid nagegaan. Zo ook van de Elpi
voerdoseerwagen, die wordt gefabriceerd door de
firma K. Steno Hanssen uit Vejen
AMTRENT de nieuwe zelf rijdende aardappel-
rooimachine van Barth N.V. de 's-Gravendeel,
ontworpen in overleg met de Fa. Gebr. De Feijter
te Breskens, omschrijft in „Bedrijfsontwikkeling"
Zuid-Holland, de heer D. Hartmans van het P.O.C.
-C.E.R.B.E. zijn mening over een dergelijke rooi
machine als volgt:
De belangrijkste voordelen zijn:
De bestuurder kan vanaf zijn zitplaats de wer
king van de machine ten volle overzien. Hij kan
het produkt vanaf het opnemen bij de schaar
tot het vallen in de wagen nauwkeurig volgen.
In deze machine zijn alle mogelijkheden van
precisie-snelheidsregeling van alle machine
onderdelen bijeengebracht. Van beschadiging
van het produkt zal bij een juiste bediening
van deze onderdelen dan ook geen sprake zijn.
Vooral in ongustige oogstjaren is een dergelijke
precisie-regeling van onschatbare betekenis.
Bij snel verwisselen van volle naar lege wagen
is er de mogelijkheid om op de dwarsafvoer
eenvoorraad aardappelen te vormen, waardoor
het rooien ongehinderd doorgang kan vinden.
De grote uurcapaciteit tot ongeveer 1 ha en de
hoge manproduktiviteit bij deze oogstmethode.
Uiteraard worden aan afvoer- en loscapaciteit
zeer hoge eisen gesteld. Eén rooimachine in het
land maakt de organisatie van de afvoer een
voudiger en beter te regelen.
Bij het werken onder moeilijke omstandig
heden, wat in de afgelopen maand oktober vrij
algemeen was, heeft een dergelijke machine
het grote voordeel steeds te kunnen werken op
onbereden land. In Zeeuws-Vlaanderen bleek,
dat men met deze machine na een regenperiode
steeds een halve tot een volle dag eerder kon
beginnen dan met tweerijïge-getrokken ma
chines.
De vierrijïge zelf rijdende Gigant-rooimachine
biedt naar onze mening mogelijkheden voor de
volgende bedrijfstypen:
1. Grote loonbedrijven, die per seizoen een zeer
grote oppervlakte van bijv. 100150 ha aard
appelen hebben te oogsten. Daarbij moet dan
wel de afvoer- en loscapaciteit voldoende zijn
gewaarborgd. De vraag is dan of veel „indivi
duele bewaarruimten" de toets der kritiek kun
nen doorstaan.
2. Voor die bedrijven en bedrijfscombinaties die
een zeer grote oppervlakte aardappelen telen
en de oogst nu nog verzorgen met een aantal
getrokken meerrijïge rooimachines. Dergelijke
bedrijven of combinaties zullen bij toepassing
van één zelf rijdende rooimachine een regel
matiger lopende afvoer bereiken. Bovendien
komt meer trekkracht voor de afvoer beschik
baar.
3. Voor loonbedrijven die een grotere seizoen -
spreiding kunnen bereiken doordat bijvoorbeeld
zowel pootgoed, vroege consumptieaardappelen
en late rassen moeten worden geoogst. Loon
bedrijven in de Ver. Staten spreiden het sei
zoen door in zuidelijke staten te beginen en in
noordelijke te eindigen. Hierdoor zou een sprei
ding over drie a vier maanden tot de mogelijk
heden behoren.