Besluitloos Brussel Het veilingwezen in de tuinbouw op weg naar vaste prijzen Varkenstekort in Frankrijk Deze week (Vervolg van VASTROESTENDE COMMISSIE IS het wel billijk om alleen de E.E.G.-Minister- raad in gebreke te stellen? Waarschijnlijk niet, de Commissie van de Europese Gemeenschap pen vertoont ook verontrustende tekenen van ver starring. Neem haar voorstel omtrent de forse ver schuiving van de inleveringsprijzen van boter en mager melkpoeder. Dat is voor 1969/'70 gedaan Om het boterverbruik te vergroten en het is voor tö70/'71 gewoon herhaald. Omdat de omstandighe den zich niet hebben gewijzigd. Maar ondertussen is al enkele maanden duide lijk dat geen van de landbouwministers ztfn dras tische verandering van de waardeverhouding vet- êiwit accepteert. Daar komt dan bij dat sommige landbouwministers, anders van de Nederlandse, geen rechtstreekse en duidelijke melkprijsverlaging voor hun boeren kunnen aanvaarden. En dan an dere methoden tot beheersing van de melkproduk- tie gaan zoeken, die neerkomen op een of andere beperking van de volle garantie tot een deel van de totale produktie. Met het gevolg dat er vier pagina 1.) of vijf verschillende plannen naast dat van de Com missie op de konferentietafel zijn komen te liggen. Als de Commissie dan geen gewijzigd voorstel doet en dus geen hand uitsteekt om de Raad op weg te helpen, dan gaat naar onze mening ook de Com missie niet helemaal vrijuit. Er zijn, tussen haakjes, nog andere schrijnende voorbeelden van verstarring van de Commissie, die toch juist nu een grote slagvaardigheid zou moeten tonen. Zo b.v. het nog steeds ontbreken van voor stellen voor marktregelingen voor de z.g. kleine akkerbouwprodukten: vlas, aardappelen, zaden, lucernemeel. Hoe moet men oordelen en besluiten over de akkerbouwprijsvoorstellen 1970/'71, als men nog steeds in het ongewisse verkeert over de voltooiing van het marktbeleid voor die andere akkerbouwprodukten? EN STRAKS PANIEKVOETBAL? WAT gaat er nu gebeuren? De kans zit erin, dat het melkprijsjaar 1968/'69 weer verlengd wordt, inclusief dus de verschillen in zuivelmarkt- bodems tussen de E.E.G.-landen, En tot hoelang dan? Dan komt men in september en oktober ci.w.s. in de Duitse verkiezingen en een periode zonnar Duitse regering. En ondertussen wordt het allee* maar moeilijker. Het enorme probleem van de rege - ling van de financiering van het landbouwbeleid vanaf 1970 gaat dan meespelen, misschien ook een begin van onderhandelingen over Engelands toe treding. Maar niet alleen zaken buiten de landbouw kunnen het moeilijker maken, ook die binnen de landbouw: de Italianen willen b.v. tegelijk wat meer gedaan hebben voor hun groenten en fruit. De realiteit is natuurlijk dat de ministers van finan ciën ook meespreken. Die zullen straks misschien, als hun geduld op raakt, simpele en duidelijke grenzen willen stellen aan de uitgaven voor het landbouwbeleid. Gezegd wordt, dat straks na de Duitse verkiezingen de ministers van financiën za ken gaan doen. We zouden dan nog wel eens pa niekvoetbal op landbouwterrein kunnen verwach ten. En zouden de belanghebbende toeschouwers dan ook niet eens hun zelfbeheersing kunnen ver liezen? De landbouwministers zijn dus de afgelopen da gen weer bijeen geweest. Schrijver dezes hoopt maar, dat u hebt konstateren dat hij te pessimis tisch was. Str. X.u vakkringen wordt al enkele jaren gesproken over de nadelen, die zijn verbonden aan het z.g. kloksysteem, de verkoopmethode op onze veilin gen. Naast veel voordelen heeft dit kloksysteem, waarbij jaarlijks voor een waarde van ongeveer 1 miljard gulden aan groenten en fruit wordt om gezet, ook nadelen. De prijzen kunnen n.l. niet al leen in de loop van een week, maar ook op een dag en zelfs binnen een uur sterk wisselen. Het risico van deze prijsschommelingen is altijd door de handel aanvaardt als iets, dat behoorde tot de normale functie van de handel. De structuurveran deringen, die zich de laatste jaren in West-Europa voltrekken bij de afzet van groenten en fruit, heb ben tot gevolg, dat aan de prijsvorming andere eisen worden gesteld. In eigen land wordt momen teel nog slechts 15 a20% via het levensmiddelenbe- drijf afgezet. In het buitenland is de situatie an ders, alwaar de betekenis van nieuwe afzetkana len groter is. In West-Duitsland wordt ca. 70a80% van de door ons land geëxporteerde produkten op deze wijze verhandeld, zodat het duidelijk is dat aan de wensen van de nieuwe afnemers niet zonder meer voorbij kan worden gegaan. Hevige prijsscfhommelingen passen daarbij niet in de be drijfsvoering van het op massadistributie ingestel de bedrijf, hetgeen vooral geldt indien men ver koopacties door middel van advertentiecampagnes ondersteunt. In verband met deze ontwikkelingen is het vei lingwezen tot de overtuiging gekomen, dat de af zet ermee gebaat zal zijn, indien men zou kunnen komen tot een systeem van vaste prijzen, die voor enkele dagen zouden gelden voor sterk gestan daardiseerde exportprodukten als komkommers en tomaten. Uiteraard realiseert men zich dat een dergelijke omschakeling niet ineens kan worden bereikt. Het zal een eerste vereiste zijn, aldus drs. G. Hogewoning van het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen onlangs voor de microfoon, dat men een goed inzicht heeft in het eigen aan bod en dat van andere landen, terwijl een doelma tige en snelle marktinformatie niet kan worden gemist. Een eerste stap om tot vaste prijzen te ko men is inmiddels gedaan. Drie maanden geleden zijn de veilingen begonnen om 10% van een tweetal sorteringen van de komkommeraanvoer tegen een voor een week geldende vaste prijs op termijn te verkopen. Sinds enkele weken wordt dit systeem ook toegepast voor 5 a 10% van de A-tomaten. Op deze termijn-transacties kunnen binnenlandse levensmiddelenbedrijven en expor teurs, die aan buitenlandse levensmiddelenbedrij ven leveren, inschrijven. Als overgangsmaatregel is bij de inschrijvingen gekozen voor het zoge naamd tendersysteem, waarbij iedere handelaar per telex inschrijft voor een bepaalde hoeveelheid en daarbij zijn inschrijfprijs noemt. Het Centraal Bureau stelt daarop in volgorde van de prijzen een overzicht op van alle inschrijvingen. Het tender-systeem houdt in, dat de prijs, die behoort bij de inschrijving die juist het op termijn te verkopen kwantum vol maakt, de voor alle in schrijvers geldende prijs wordt. Indien de prijs naai* de mening van het Centraal Bureau te laag Jigt, wordt een minimum-af gif teprijs gesteld, waar onder niet verkocht wordt. Het inschrijvings-sys- teem is slechts een eerste stap op de weg naar vas tere prijzen voor komkommers en tomaten. Op de ze wijze wordt ervaring opgedaan voor de toe komst, waarin een groter gedeelte van de aanvoer tegen voor enkele dagen geldende vaste prijzen wordt verkocht. De fruitveilingen zijn al een stap verder gegaan. Zij namen het besluit om deze herfst te beginnen met de centrale verkoop van een deel van de appe len- en perenaanvoer aan geïnteresseerde binnen landse bedrijven en aan exporteurs. Het bleek dat onze exporteurs in concurrentie met de buiten landse afzetcoöperaties niet mee konden komen. De concurrenten waren n.l. in staat een voor een bepaalde tijd geldende vaste offerte te maken. Bij het kloksysteem heeft de exporteur niet de zeker heid, dat hij een bepaald kwantum tegen een be paalde prijs in handen heeft. Hij is afhankelijk van hetgeen wordt aangevoerd en wat de klok doet. Het veilingwezen heeft de overtuiging dat voor verreweg het overgrote deel van ons fruit de klok „de" methode blijft. Het is echter zaak om geen enkele mogelijkheid tot een grotere afzet voor bij te laten gaan. In „Landbouw Wereldnieuws" wordt ingegaan op het tekort aan varkensvlees in Frankrijk. Terwijl het tekort vorig jaar 130.000 ton bedroeg, zal dit waar schijnlijk dit jaar oplopen tot 200.000 ton meteen waarde van 1.2 miljard Franse francs. In verband hiermee is door het Forma (oriëntatie- en reguleringsfonds voor de landbouw) een studie ge maakt hoe de situatie is en welke oplossingen mogelijk zijn. De achterstand van de varkensproduktie in Frank rijk wordt geweten aan onvoldoende controle op de fokkerij, versnippering van fokbedrijven, te klein aan tal producentenorganisaties, te grote schommeling in de prijzen, alsmede een te groot aantal kleine abattoirs en verwerkende bedrijven. De toestand verergert ieder jaar doordat de jaarlijkse consumptie van varkens vlees met 4 stijgt, terwijl de produktie jaarlijks ach teruit loopt (voor 1969 is de schatting zelfs 7 Daardoor zal het tekort van 130.000 ton in 1968 dit jaar waarschijnlijk oplopen tot 200.000 ton. In zijn plan heeft de minister verklaard technische en economische maatregelen te willen nemen. De tech nische maatregelen hebben vooral ten doel rasverbete ring en verhoging van de kwaliteit van het vlees. Met rasverbetering is een grotere activiteit nodig van de consulenten onder leiding van het „Institut technique du porc". Hij gaat in zijn plan uit van inschakeling van alleen die bedrijven welke in producentenorganisaties zijn ondergebracht Een grote wervingscampagne zal dan nodig zijn, daar tot dusver nog maar 10 van de Franse produktie-bedrijven zijn georganiseerd. Hij meent dat voor een efficiënte toepassing van de ver schillende maatregelen een organisatiegraad van 40 h 50 aanwezig moet zijn. De minister heeft de producenten niet op zijn hand, terwijl de door hem aanbevolen maatregelen door het bedrijfsleven met wantrouwen worden beoordeeld. In de eerste plaats omdat men stelt dat de voorstellen voortvloeien uit de vrees voor een tekort op de beta lingsbalans en niet bedoeld zijn als verdediging van de boerenbelangen. Verder wordt bij stimulering van de produktie binnen enkele jaren een overproduktie in EEG-verband verwacht. Reeds nu is de EEG bijna aan zelfvoorziening toe en men schat de produktie in 1970 op 106 van de behoefte binnen de Zes. Overproduk tie brengt daling van de prijzen met zich mede, zodat degene die thans investeren om de produktie uit te breiden over enkele jaren de dupe zullen zijn. De ondernemers zoeken de vooruitgang in de var kenssector eerder in een verbetering van de bestaande produktie, zowel op technisch terrein, dan in verho ging van de produktie. Als dat niet gaat vreest men in de toekomst invoer van goedkopere varkens uit Ne derland en België. De bovengeschetste situatie werkt echter voors hands niet in het belang van de vooruitgang. Zolang de bedrijfsgenoten niet eendrachtig willen samenwer ken, zullen weinig vorderingen worden gemaaakt. De minister wil deze eendracht trachten te bereiken door het oprichten van een „Bureau Interprofessionnel", waarin alle bedrijfstakken vertegenwoordigd zijn, en denkt kennelijk als voorbeeld aan de produktchappen zoals Nederland die heeft. Ook deze week werd weer een arrest van de Hoge Raad gepubliceerd waarbij de landbouwvrij- stelling in het geding was. Het is tevens een mooi voorbeeld hoe een procedure toch tot resultaat kan leiden ook al krijgt men niet helemaal zijn zin. Wij zullen eerst weer kort het geval weergeven. Boer X boerde op eigen grond. De boerderij was groot ongeveer 40 ha, waarvan ongeveer 32 ha gebouwen, bouw- en weiland en ongeveer 8 ha boomgaard. In juni 1964 verkocht hij het bouw- en weiland en de inventaris aan de heer A. voor f554.000, Toen het op betalen aankwam had A. geen geld en X. en A. kwamen toen overeen de koop te ont binden. Natuurlijk had dit gevolgen want A. moest aan X. f 35.000,rouwkoopsom betalen en nog 4.000,rente. X. zocht na de ontbinding een an dere koper. Hij vond die in mijnheer B. die f 510.000,betaalde voor het landbouw- en vee teelt-gedeelte van het bedrijf. De 8 ha boomgaard hield X. zelf. Hij zette de fruitteelt zelf voort. X. wou nu de f 35.000,rouwkoopsom zien als onderdeel van de verkoopprijs van de boerderij. Hij meende dat dit bedrag onder de landbouw- vrijstelling viel en dat hij er dus geen belasting van moest betalen. Als de belastingrechter zou be slissen dat het wel belast was dan was volgens X. het bedrag te beschouwen als stakingswinst waarop het lagere evenredige tarief van de Inkom stenbelasting (maximaal 40 moest worden toe gepast. Het eerste, de f 35.000,onbelast laten, ging niet door. Een bedrag dat men krijgt omdat een boer derij NIET verkocht wordt, is geen verkoopprijs en dus geen gerealiseerde waardeverandering van landbouwgrond. Dit was al verschillende malen beslist door de lagere belastingrechters. De Hoge Raad heeft zich hierbij aangesloten. Dit is niet zo verrassend. Met de stelling over de stakingswinst had X. meer suc ces. Het Gerechtshof wilde er niet aan. De Hoge Raad wel. Het was duidelijk dat X. wilde ophou den met boeren en daarom de boerderij verkocht. Dat dit een keer mislukte bracht niet mee dat de f35.000,geen stakingswinst was. X. verdiende dus toch nog wel met zijn belasting-procedure. De vraag is nu nog hoe het zit met de heer A. die de f 35.000,moest betalen. Deze mag dat be drag als bedrijfsverlies aftrekken. Dat verguldt de pil voor hem nog wat. Zo blijft er over de grondverkoop en -aankoop telkens iets om over te twisten. Maar dat ligt iii de aard van het recht. Dat kan zonder geschillem niet bestaan. PA AU WK t

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 3