9Czlm vraagpunt 1968/1969 De toekomst van de Nederlandse fruitteelt Dagelijks Bestuur ZLM vergaderde Deze week I IN de bestuursvergadering der ZLM van 30 juni 1969 werd van het rapport over het vraag punt „De Toekomst van de Nederlandse Fruitteelt" waaraan in het seizoen" 1968/'69 diverse groepen van fruitteeltleden der Maatschappij hun mede werking verleenden, met veel waardering kennis genomen. Het bestuur achtte dit rapport een zeer goede neerslag van datgene wat onder de fruitteeltleden leeft, en het zag er voorts een duidelijke opdracht in om met vasthoudendheid op de onhoudbare situatie voor de fruittelers te blijven wijzen. Het bestuur was unaniem van oordeel, dat een zeer scherpe veroordeling van de diverse beleids- instanties op zijn plaats is nu er van die zijde in feite nog steeds geen enkele stap is gedaan om de fruittelers werkelijk tegemoet te komen. Nog geheel afgezien van (het feit dat de oorzaak van de moeilijkheden niet aan de Nederlandse fruitteelt kan worden verweten, is het onverant woordelijk om goed geleide en economisch ver antwoorde bedrijven, die onder eerlijke E.E.G.- omstandigheden de concurrentie aankunnen, te laten verkommeren. Behalve het onnodige mense lijke leed wat hierdoor wordt veroorzaakt, leidt het voorts onherroepelijk en in toenemende mate tot likwidatie en sluiting van sociaal-economisch verantwoorde bedrijven. Het bestuur heeft er behoefte aan om de zijns inziens dringend noodzakelijke maatregelen nog eens kort samen te vatten: 1. Een goede en efficiënt werkende overbruggings- regeling. Het bestuur ziet hierbij het meeste effect van een rentesubsidie, zowel op de bijvoorbeeld de laatste 810 jaar gedane investeringen in op stand, gebouwen en machines, als op deze in vesteringen in de komende periode. Hierdoor kunnen moderne bedrijven bijblijven en kan de achterstand ten opzichte van de andere E.E.G.- landen enigszins gecompenseerd worden. Het is voorts de afgelopen periode wel gebleken, dat de groepsregeling zelfstandigen ten aanzien van de overbrugging niet .of onvoldoende heeft ge werkt. De enige oplossing lijkt het bestuur een duidelijk uniforme landelijke regeling, zodat bezien kan worden of de zelfstandigen in de fruitteelt van een dergelijke zelfstandigen-rege ling iets kunnen verwachten. Gesproken wordt voorts over de grotere functie voor het Borgstellingsfonds ten aanzien van de overbrugging. Voor die ondernemers, die bij de financiering van het bedrijf gebruik hebben ge maakt van het Borgstellingsfonds, kan, indien dit fonds rente en aflossing op zich neemt, in derdaad verlichting van de lasten worden be reikt. 2. Maatregelen ter verbetering van de structuur van de Fruitteeltbedrijven. Hoewel hiervoor de rentesubsidie als onder 1. genoemd van grote betekenis is, dient voorts de bij bedrijfsvergroting uit te voeren cul tuurtechnische voorziening ondersteund te wor den. Tenslotte acht het bestuur het nodig om de door de S.B.L. aangekochte goede opstanden uit te geven aan te vergroten fruitteeltbedrij ven onder toepassing van de Ruilverkavelings financiering. Alleen langs deze wegen zal er een betere structuur worden bevorderd, 3. Een betere afvloeiingsregeling voor de fruit teelt. Met name geldt dit voor de ondernemers, die gezien de structuur van hun bedrijf veetal ift combinatie met een complex van andere rede nen het bedrijf dienen te beëindigen. Zowel uit sociale overwegingen als uit een oogpunt van algehele structuur is het dringend noodzakelijk dat ifi de eerste plaats voor deze categorie een verbetering van de huidige regeling tot stand komt. IIET bestuur onderstreepte voorts nog eens de taak van het bedrijfsleven zelve, zoals deze in diverse passages in dit rapport naar voren komt. In dit verband werd met instemming kennis genomen van de voorstellen van het Centraal Bu reau van Tuinbouwveilingen met betrekking tot het invaren van nieuwe afzetmethoden voor het hard fruit. TENSLOTTE werd in het bestuur tevens nader ingegaan op de jongste Brusselse voorstellen voor ordening van de groenten- en fruitmarkt. Van zeer veel betekenis moet het worden geacht, dat tot een spoedige invoering van een Europese rooiregeling en een Europees interventiebeleid- wordt gekomen. Het bestuur meende evenwel er met grote na druk op te moeten wijzen, dat ook een spoedige invoering van een meer Europees marktbeleid on voldoende soulaas biedt voor de ernstige proble men waarin de Nederlandse fruitteelt is komen te /verkeren. Er ligt dan ook een duidelijke taak voor de Nederlandse overheid omdat de verschillen ten aanzien van de productievoorwaarden niet zullen worden weggenomen. Het bestuur sprak het vertrouwen uit, dat mede dit rapport zal bewerkstelligen dat de goede fruit teeltondernemingen eerlijke kansen worden ge geven. Er is bij herhaling en van diverse zijden gecon stateerd, dat daar nu geen sprake van is. Het is: een zeer dringende zaak deze constatering in con crete maatregelen om te zetten. Namens het bestuur, Ir. J. PRINS, Algemeen-voorzitter. Mr. E. WAGE, Algemeen-secretaris, Wat de marktsituatie betreft lijkt het dat alle con sumptie-aardappelen van het vorige jaar geruimd zijn en dat hier met een schone lei aan het nieuwe seizoen begonnen kan worden. De aangifte van pootaardappelen bij de N.A.K. is geringer dan vorig jaar, hetgeen de STOPA niet onwelgevallig is, waar door mogelijk de grote verliezen van de laatste garen enigszins gecompenseerd zullen worden. Tengevolge van de Franse druk is de afzet van de granen van de vorige oogst bijzonder slecht verlo pen: 100.00Q ton is geïntervenieerd. Ten aanzien van de nieuwe oogst zijn de vooruitzichten niet bijzon der rooskleurig, omdat onder andere reeds veel Franse granen in de voorverkoop zijn, die in een later stadium onze eigen afzet weer zullen belem meren. Met name in Duitsland is men zeer veront rust over een mogelijk tekort aan opslagruimte voor de nieuwe oogst. De verwachting is, dat opslagpro blemen zich niet in Holland voor zuilen doen, maar dat de afzet niet vlot zal zijn. Van de nieuwe vlasoogst is tot nu toe weinig ver kocht. Het bestuur onderstreepte wederom de nood zaak van een Europese vlasregeling. Ook het tot stand komen van een aardappelregeling in het kader van de E.E.G. wordt steeds dringender. Voorts sprak het bestuur, naar aanleiding van een schrijven van een van haar leden over de gang van zaken bij de N.A.K.-Brabant. Het bestuur be sloot deze zaak nader te onderzoeken. TUINBOUW De heer P. J. Dekker gaf in het kort een over zicht betreffende de afzetpositie van verschillen de tuinbouwprodukten en deelde mede dat van de tomaten de aanvoeren zeer groot zijn. per week 15 a 16 miljoen kg, met een week van 18 miljoen kg. Tot het begin van de vorige week was de vraag ook groot, maar is sterk afgezwakt, met als gevolg een flinke prijsdaling. Thans is de prijs vrij sta biel 6,per kistje, een prijs die iets hoger ligt dan vorig jaar om deze tijd maar de verschillen zijn klein. De aanvoer van tomaten van de Cana- rische eilanden is ook groot, terwijl op de Engelse markt eveneens de aanvoer van tomaten uit Enge land zelf niet onbelangrijk is. Op de Duitse markt is er concurrentie van Roemeense tomaten en ook van de Duitse tomaten. Onze export gaat hoofd zakelijk naar Frankrijk, Duitsland en Engeland. Van de komkommers is de aanvoer behoorlijk, ofschoon de indruk is dat men over de top heen is. De vraag is veel zwakker, een verschijnsel dat we ook in andere jaren om deze tijd altijd hebben ge zien. De grote sorteringen doen lage prijzen, ook de kleine sorteringen draaien belangrijke hoeveel heden door. De aanvoer van komkommers in Enge land, Duitsland en Italië uit eigen land neemt ook meer toe. De export van komkommers vindt plaats naar West-Duitsland, Engeland, Frankrijk en Zwe den. Van de natuursla zijn de aanvoeren matig, de afzet vindt plaats naar het binnenland tegen ge middeld matige prijzen. Er is eveneens weinig door draai. Van bloemkool is er een redelijke aanvoer met sterk wisselende prijzen, afhankelijk van het weer. Is het weer koel, dan stijgen de prijzen, bij warm weer dalen de prijzen sterk. De afzet vindt hoofd zakelijk plaats in het binnenland. Wat de overige zomergroenten betreft, zijn de prijzen redelijk. Van de vroege aardappelen zijn de aanvoeren in ons land niet meer overweldigend, maar toch behoorlijk, tegen nog bevredigende prijzen. Van de aardbeien is een vrij redelijke oogst te melden die tegen bevredigende prijzen wordt af gezet. De aardbeienoogst in Polen is mislukt. WERKGEVERS- EN SOCIALE ZAKEN In verband met het S.E.R.-advies betreffende de uitkering ineens van 1 van het jaarinkomen in verband met de sterke prijsstijging der laatste maanden beraadde de vergadering zich over het dienaangaande in te nemen standpunt bij het even tueel in de land- en tuinbouw daarover te voeren, overleg. Door de heer A. J. van Nieuwenhuijzen werd er op gewezen dat in het bestuur van A.S.F, nog geen overeenstemming kon worden bereikt over de verzekeringsplicht vakantiewerkers en dat voorlopig de oude regeling nog geldt. Wel wees de heer Van Nieuwenhuijzen er in dit verband op dat een bedrijfs-W.A.-verzekering bepaalde risi co's niet dekt en het in voorkomende gevallen aan beveling kan verdienen voor dergelijxe vaKautie- werkers een ongevallenverzekering af te sluiten. iEMAND heeft per 1 januari 1969 een vermo- gen van f200.000,Hij is gehuwd en heeft geen recht op kinderaftrek. Hij krijgt een aanslag in de vermogensbelasting, berekend als volglr Vermogen f 200.000, Af: belastingvrije som 55.000,-— Belastbare som 145.000, Te betalen vermogensbelasting f6,per f 1.000 Vermogen dus 145 x f6,f870, Deze berekening is niet ingewikkeld. Dat is met de meeste berekeningen voor de vermogensbelas ting het geval. Het is nog een van onze eenvoudige belastingwetten. Die hebben wij niet veel meer! Toch kan er met de hierboven genoemde aan slag ook nog iets aan de hand zijn. Wij bedoelen dan niet dat er verschil kan bestaan over b.v. de waardering van onroerende goederen. „Nee, als de aanslag op zichzelf juist is kan er nog een mo gelijkheid zijn dat men vermogensbelasting terug krijgt. De omstandigheden zijn dan niet zo plezie rig, mar des te meer reden om te proberen geld terug te krijgen. WIJ doelen hier op de bepaling in de wet ver mogensbelasting, dat vermogensbelasting kan worden teruggegeven voorzover deze tezamen met de Inkomstenbelasting over het voorafgegane jaar meer zou bedragen dan 80 van het belast bare inlwmen over dat jaar. Praktisch is dit alleen van belang als er een verlies wordt geleden of een zeer laag inkomen wordt genoten. Deze terug gaaf vindt alleen plaats OP VERZOEK VAN DE BELASTINGPLICHTIGE. Nu bestaat wel eens de indruk dat deze verzoeken nogal eens worden ver geten. Op het eerste horen, doet dit wel wonder lijk aan. Toch is het wel begrijpelijk. sN de eerste plaats gaat men éi- meestal van uit dat de overheid vraagt wat haar toekomt en niet meer. De fiscus is zeer actief als het erom gaat geld dat betaald moet worden uit de zakken van de belastingbetaler over te hevelen naar de schatkist. Wij begrijpen allemaal dat dit moet gebeuren. Na tuurlijk staat ons begripsvermogen op het laagste pitje als wij zelf de blauwe enveloppen thuis be zorgd krijgen, maar zelfs dan is het niet helemaal verdwenen. Dat er een recht op teruggaaf van belasting be staat in de sector van de vermogensbelastingmaar dat dit alleen effectief wordt op verzoek, wil er bij velen slecht in. Dezelfde activiteit die de overheid aan de dag legt bij de heffing van belasting wil men ook zien als het om terugbetaling gaat. Dat is echter teveel gevraagd. JN de tweede plaats is de hele belastingwet- 1 geving te ingewikkeld geworden. Ook daar door gaat het voor een belastingbetaler moeilijk worden zijn rechten te kennen. De bovengenoemde bepaling is praktisch alleen van belang als er een verlies wordt geleden. Het kan dan wel zijn dat voor de inkomstenbelasting dat verlies wordt gecompenseerd met het inkomen van een vorig jaar of als dit niet helemaal moge lijk is met volgende jaren. Ook dan kan de moge lijkheid aanwezig zijn vermogensbelasting terug te hrijgen. Gezien de situatie in land- en tuinbouw en in de fruitteelt bestaat de kans d i deze terug gaaf-mo gelijkheid actueel wordt. Opletten is dus geboden. PAAUWE

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 3