S. E. R. over
anti-inflatatie
maatregelen
Verandering
van beroep
17
In zijn veertiende halfjaarlijkse economische rap:
port doet de Sociaal-Economische Raad aanbeve
lingen over de maatregelen gericht op de doorbre
king van de prijs- en loonspiraal.
De Raad kwam in deze tot een vrijwel unaniem
advies. Daarom mag verwacht worden dat de rege
ring de uitspraken van de Raad niet naast zich neer
zal leggen. In de gegeven economische situatie, acht
de Raad een verhoging van de B.T.W. - tarieven per
1 januari 1970 ongewenst en dringt hij tevens aan
op enig uitstel van de huurverhoging.
LOON- EN PRIJSSP1RAAL AANPAKKEN
Hoewel de verwachtingen t.a.v. de economische
ontwikkeling in 1970 niet ongunstig zijn, moet het
toch als een groot bezwaar worden gezien dat de lo
nen en prijzen zich op een te hoog nominaal niveau
bewegen.
Teneinde aan de inflatie paal en perk te stellen
kwam een S.E.R.-advies tot stand waarin van alle
betrokken partijen t.w. bedrijfsleven en overheid
offers worden gevraagd.
Het grootste offer komt ongetwijfeld voor reke
ning van dé werkgevers. Die immers moesten reeds
genoegen nemen met een schorsing van de inves
teringsaftrek.
Thans moeten zij ook nog aanvaarden, dat de te
rugbetaling van de omzetbelasting op investerings
goederen over een langere periode zal worden uitge
smeerd. Zij zegden voorts medewerking toe aan het
verlenen van een uitkering ineens van 1% van de
loonsom (of 1 van het jaarinkomen) in 1969 uit
te bétalen in die gevallen, waarin bij het afsluiten
van de c.a.o. geen rekening kon worden gehouden
met de sterke prijsstijging van de laatste tijd en
waarin tot heden evenmin werd overgegaan tot 't
verstrekken van duurte-toeslagen aan de werkne
mers.
K.N.L.C.
Veel wordt er de laatste tijd gesproken en ge
schreven over vermindering van het aantal arbeids
krachten in de landbouw. Het ziet er naar uit dat
het noodzakelijk zal zijn, dat nog velen de land
bouw gaan verlaten. De mogelijkheden een ander
beroep uit te gaan oefenen hangen echter in hoge
mate af van faktoren buiten de landbouw. Het is
van het grootste belang, dat deze afvloeiing op een
sociaal verantwoorde wijze plaats vindt. De volgen
de regelingen zijn in het leven geroepen om per
sonen die van beroep willen veranderen, daarbij
behulpzaam te zijn.
JEUGDMIGRATIE-REGELING
Jeugdigen met een lagere beroepsopleiding of
met algemeen vormend voortgezet onderwijs kun
nen bijdragen ontvangen wanneer zij elders een op
leiding gaan volgen in het kader van het leerling
stelsel, voor de duur van het opleidingsprogramma.
Het Rijk vergoedt 50 van de pensionkosten tot
maximaal ƒ22,50 per week. De reiskosten voor
wekelijks gezinsbezoek worden eveneens vergoed.
MIGRATIEREGELING VOLWASSENEN
Deze regeling geldt in het algemeen voor inge
schreven gehuwde valide werklozen, in beginsel
ongeacht de leeftijd, voor wie binnen redelijke ter
mijn geen blyvend werk beschikbaar is in de di-
rekte omgeving, terwijl elders in het land wel
werkgelegenheid voor hen bestaat.
In het algemeen geldt de regeling slechts bij mi
gratie naar een gebied, buiten de Randstad Hol-
De afspraak met betrekking tot de uitkeringineens
heeft ook voor contractpartijen in de land- en tuin
bouw de deur opengezet voor een nader gesprek over
deze kwestie.
Maar ook de werknemers zijn niet zonder kleer
scheuren uit het overleg gekomen. De vakbeweging
was overigens reeds tot het inzicht gekomen, dat de
werknemers niet gebaat zijn met nominale loonsver
hogingen welke met zodanige prijsverhogingen ge
paard gaan dat het reëel beschikbaar inkomen niet
omhoog gaat.
Door dit inzicht geleid heeft de vakbeweging zich
bereid verklaard mee te werken aan matiging van de
looneisen voor 1970. Zij deed dit eerst toen zij de
garantie verkreeg, dat volgend jaar aanvullende
maatregelen worden aanbevolen wanneer de zaken
zich anders ontwikkelen dan thans wordt voorzien.
Voor 1970 zal derhalve een bijsturingsclausule
gelden welke inhoudt, dat nader overleg met de vak
beweging zal plaatsvinden voor het geval dat hetzij
de prijsontwikkeling uit de hand mocht lopen hetzij
de algemene produktiviteitsontwikkeling zich gun
stiger ontwikkelt dan thans kan worden voorspeld.
Onder dit voorbehoud verklaarde de vakbeweging
zich ermee akkoord, dat de loonontwikkeling in 1970
zal worden beperkt tot 5 in de C.A.O. Met deze
uitspraak heeft zij er in feite aan meegewerkt dat de
vrije loonpolitiek een deuk heeft gekregen. Duidelijk
is gebleken, dat dit systeem van loonpolitiek onder
moeilijke omstandigheden niet functioneert.
Afgewacht zal moeten worden of het bij een toe
nemende krapte op de arbeidsmarkt mogelijk zal
zijn bij de loonontwikkeling, de gestelde limiet van
5 te handhaven. De Raad liet niet na ook van de
overheid offers te vragen. Deze werd in overweging
gegeven na te gaan of door opvoering van de effi
ciency, op overheidsuitgaven kan worden bespaard.
Ook werd van haar gevraagd matiging te betrachten
bij tariefsverhoging door overheidsbedrijven.
DEKKING FINANCIERINGSTEKORT.
Het wegvallen van de B.T.W.-verhoging per 1
januari 1970 betekent dat de regering met een fi-
nancieringstekort te maken krijgt van niet minder
dan 500 miljoen. In zijn advies geeft de S.E.R. mo
gelijkheden aan om dit tekort te dekken. Reeds werd
gewezen op een mogelijk uitstel van terugbetaling
van de omzetbelasting op investeringsgoederen, het*
geen een bijdrage zou kunnen opleveren van circa
ƒ250 miljoen. Voorts is de Raad het erover eens
dat de inflatiecorrectie op de loon- en inkomsten
belasting voor een deel naar 1971 zou kunnen wor*
den verschoven. Een dergelijke maatregel zou een
bijdrage opleveren van 100 a 150 miljoen. Het on
gedekte tekort zou de regering moeten vinden door
bezuinigingen op haar uitgaven.
Dat de Raad er in is geslaagd tot een unaniem
advies te komen onder omstandigheden waarin de
economische situatie een doelmatig ingrijpen vereist,
mag een bemoedigend feit worden genoemd.
N. A. V.
S.E.R. OP DE BRES
VOOR MINDER DRAAGKRACHTIGEN
IN zijn advies over maatiegelen ten behoeve van
minder draagkrachtigen pleit de S.E.R. voor
een verhoging van de inkomensgrenzen welke in
gevolge de Kinderbijslagwet Kleine Zelfstandigen,
voor het le en 2e kind recht geven op kinderbijslag.
In haar adviesaanvrage had de regering een der
gelijke maatregel uitsluitend voorgesteld voor het
recht van kinderbijslag voor het 2e kind. De re
gering had meegedeeld dat zij overwoog deze in
komensgrens te brengen op het niveau van mini
mumloon van werknemers, vermeerderd met 6
vakant ietoeslag.
De Raad sprak zich erover uit dat het voornemen
van de regering ertoe moet leiden dat ook de ma
ximumgrens voor het recht van kinderbijslag voor
het le kind, op overeenkomstige wijze wordt ver
hoogd.
Het voorstel van de Raad intussen betekent voor
de overheid een extra uitgave van 16 miljoen.
Voor dit bedrag zal dekking gezocht moeten wor
den.
Poor de vakbeweging en van landbouwzijde is
ervoor gepleit het beoogde bedrag aan de algemene
middelen te onttrekken. Wij achten dit om meer
dan één reden de beste oplossing. Het gaat hier om
een maatregel, welke voor zelfstandigen met lage
inkomens van grote betekenis is. Het S.E.R.-stand-
punt sluit overigens aan bij verlangens welke het
K.N.L.C. destijds opnam in zijn urgentieprogramma.
Er bestaat goede kans dat dit onderdeel van het
urgentieprogramma thans zijn realisering tegemoet
gaat.
r S.E.R. heeft zich tevens opgeworpen als pleit
bezorger voor de deelnemers aan de vrijwil
lige en bejaarden verzekering ziekenfonds. De Raad
sprak zich n.l. uit voor een verhoging van de ma
ximum-inkomensgrens voor toetreding tot de be
jaardenverzekering. Door een dergelijke maatregel
zal een groter aantal bejaarden tot deze verzekering
kunnen toetreden.
Voorgesteld werd, de maximum-inkomensgrens
te stellen op 9.660,Tevens meent de Raad een
wijziging van de inkomensklassen voor de premie
berekening voor de bejaarden verzekering te moe
ten voorstaan. Bovendien wilde de Raad komen tot
verbetering van de premiereduktieregeling voor
de vrijwillige ziekenfondsverzekering. Ook in dit
opzicht gaan de verlangens van de Raad verder dan
door de regering is voorzien. De extra kosten welke
aan een en ander vastzitten kunnen worden ge
raamd op circa ƒ30 miljoen. Dit bedrag zal dus
moeten komen boven de extra uitgave welke de
regering voor het gestelde doel had uitgetrokken.
De Raad heeft met zijn voorstellen een belang
rijke stap gedaan om verbetering te brengen in een
voor zeer vele kleine zelfstandigen zeer schrijnen
de zaak. Reden waarom wij gaarne met dit advies
van de Raad instemmen.
Aan de uitgaven welke de Raad in deze voor
ogen staan, menen wij een hoge prioriteit te moe
ten toekennen ook in een situatie waarin de econo
mische ontwikkeling de overheid dwingt haar uit
gavenbeleid niet alleen kritisch te bezien maar zelfs
op onderdelen te wijzigen.
N. A. V.
land gelegen. Vergoed worden verhuis- en inrich
tingskosten en voorts in bepaalde gevallen, gedu
rende ten hoogste één jaar, een deel van de pension
kosten dan wel van de dagelijkse reiskosten tussen
woonplaats en werk.
Voor agrarische arbeidskrachten, die elders op
nieuw een agrarische werkkring aanvaarden, geldt
geen geografische beperking.
SCHOLING OP CENTRA VOOR VAKOPLEIDING
Behoudens de uitslag van een geschiktheids-
onderzoek kunnen personen van 18-50 jaar op de
centra worden geplaatst. De opleidingen zijn ge
richt op een aantal vakken in de bouw- en metaal-
sektor. De duur van de opleiding varieert, afhan
kelijk van het vak en de persoonlijke aanleg, van
4 tot 20 maanden.
Tijdens de opleiding wordt een loondervingsver
goeding betaald die momenteel voor 23-jarigen en
ouderen 142,per week bedraagt, met daarnaast
eventueel een prestatietoeslag, variërend van 1,
tot 7,per week. De sociale verzekeringswetten
zijn op de cursisten van toepassing.
Voor zelfstandige agrariërs geldt een bijzondere
regeling. Deze kunnentijdens de opleiding hun
werk op het bedrijf nog gedeeltelijk voortzetten,
mits zij minimaal 5 uur per dag of 25 uur per week
de opleiding op het centrum volgen. Van deze mo
gelijkheid wordt echter door betrokkenen vrijwel
geen gebruik gemaakt.
TRAININGSTOESLAGREGELING
De werkgever die een werkloze of met werkloos
heid bedreigde werknemer van 18 jaar of ouder in
zijn bedrijf een opleiding geeft volgens een door
het Directoraat-Generaal voor de Arbeidsvoorzie
ning goedgekeurd programma, kan in aanmerking
komen voor een trainingstoeslag. Deze toeslag is af
hankelijk van de opleidingsperiode, het loon vol
gens de c.a.o. en de geschatte prestatiewaarde van
de werknemer aan het begin van de opleiding. Het
maximumbedrag van de toeslag is voor gebieden
buiten de Randstad Holland 3.300,voor de
Randstad 1.500,
STUDIEKOSTENREGELING
Personen van 18 jaar en ouder, ingeschreven bij
een arbeidsbureau, die niet op een voor hen pas
send niveau bemiddeld kunnen worden, kunnen op-
leidingskosten (praktijk of theorie) door het Rijk
-vergoed krijgen.
Een psychotechnisch en medisch onderzoek zal
uitwijzen of de gekozen opleiding voor de betrok
kenen geschikt is. Voorts moeten in het beroep
waarop de opleiding zich richt, redelijke plaatsings
mogelijkheden bestaan.
ADVIES BIJ KEUZE NIEUW BEROEP
De arbeidsbureaus kunnen adviseren bij de keuze
van een nieuw beroep dat zo goed mogelijk aan
sluit Lij vroeger verrichte werkzaamheden. Men
beschikt daartoe over beroependeskundigen, men
kan psychologisch en medisch testen, terwijl per
groep van bedrijfssektoren speciale bemiddelaars
aanwezig zijn.
Er wordt voorts naar gestreefd dat per arbeids
bureau eventueel voor meerdere bureaus gecom
bineerd een kontakt-ambtenaar voor ex-agra
riërs wordt aangewezen. Hierdoor kan worden be
reikt dat de bestaande mogelijkheden zo doeltref
fend mogelijk worden gebruikt, terwijl tevens knel
punten tijdig kunnen worden onderkend.
Tot op heden worden in de landbouw nog slechts
weinig van deze regelingen gebruik gemaakt. Hier
bij speelt waarschijnlijk een grote rol de geringe
bekendheid met de mogelijkheden en natuurlijk de
drempelvrees die er bestaat voor de arbeidsbureaus.
Er wordt daarom gestreefd naar een beter kontakt
tussen de arbeidsbureaus en de voorlichtingsfunk-
tionarissen (agrarisch-sociale en economisch-
sociale voorlichters) van de standsorganisaties.
Mochten er onder u ztfn, die wat nader willen
weten van de bestaande mogelijkheden, om een be
roep buiten ae landbouw te gaan uitoefenen, dan
kunnen zij zich in ieder geval het beste wenden tot
deze voorlichtingsfuntionarissen van onze organi
satie.
v. d. T.