mm
Die machines zijn de spil
van mijn bedrijf
en Shell is de spil van mijn
machines! Draaien. Altijd maar
draaien. Dat moeten mijn
machines, zeg ik als man die
verantwoordelijk is voor een
modern landbouwbedrijf.
Daarom kies ik Shell smeer
middelen en brandstoffen.
Dan weet ik waar ik aan toe ben.
Dan kan ik bovendien op de extra
service van de Shell-handelaar
rekenen. Een man die weet hoe
Jk het wil hebben:snel, Shell!
Werken met Shell
is voordeel oogsten.
GESLAAGDEN INAS-DIPLOMA
HUISHOUDSCHOOL „PRINSES JULIANA"
ZIERIKZEE
Onderstaande leerlingen zijn geslaagd en hebben
toet Inas-diploma ontvangen.
G. Beije, J. Constandse, A. den Hartog, N. Koster-
mans, J. Lokker, M. Moermond, C. Padmos, F. Rens-
hof, J. Sanderse en W. Wijsman, allen te Zierikzee.
P. van den Berge en A. Landegent, beiden te Haam
stede. A. van Donge te Burgh. C. Hanson te Scharen-
dijke. L. Ringelberg te Ellemeet. J. Bodbijl en I. van
den Hoek, beiden te Serooskerke. T. van Wouwe te
Duivendijke. J. Vermaas te Dreischor. C. van Almen-
kerk té Noordgouwe. A. van Rhee te Zonnemaire. I.
van den Hoek te Kerkwerve. E. de Rijke te Ouwer-
kerk. S. Brouwer, N. Stoutjesdijk en H. van der Wie
len, allen te Nieuwerkerk. M. Moerman en C. Zwager,
beiden te Oosterland. N. van Popering en A. Vlam,
beiden te Bruinisse. S. Jongeling E M. Ras, beiden te
Den Bommel. A. den Boer en W. de Korte, beiden te
Herkingen. B. Buys, J. Vermaas en B. Veroime, allen
te Nieuwe Tonge. M. Pieterse te Oude Tonge. C. Pi->
kaart en Y. Breen, beiden te Ouddorp. M. Tieleman
en B. van Wezel, beiden te Middelhamis. L. Vis te
Sommelsdijk.
Drie leerlingen zijn ér afgewezen, terwijl er één
kandidate wegens een auto-ongeluk niet aan het exa
men kon deelnemen.
EINDEXAMEN INAS-OPLEDNG ZIERIKZEE
In de Huishoudschool „Prinses Juliana" heeft het
mondeling eindexamen van de opleiding Inrichtings
assistente op 9, 10, U, 12 en 13 juni plaats gehad.
Bij het mondelinge examen waren vier gecommit
teerden aanwezig (twee uit de sector Inspectie Volks
gezondheid en twee uit het Nijverheidsonderwijs).
Er namen 46 leerlingen aan het examen deel; waar
van er 43 slaagden, 1 leerlinge kon aan het monde
ling en schriftelijk niet deelnemen, zij heeft echter
wel een zeer goede stage gemaakt.
Bij de geslaagden waren er 18 met een zeer goede
stage,, terwijl die andere leerlingen hun praktijkjaat
goed tot voldoende volbrachten.
In een prettig samenzijn reikte de directrice, me
juffrouw C. N. van Liere, de diploma's uit. Zij feli
citeerde de meisjes mede namens de leerkrachten 630
sprak de hoop uit, dat de meisjes met veel zorg e»
toewijding hun mooi gekozen beroep in de verzorgen
de sector zullen verrichten.
Eén der leerlingen sprak een woord van dank tot
de directrice en leerkrachten onder aanbieding van
een prachtig schilderij voor de school. Eén van de ge*
committeerden sprak een gelukwens tot de leerliiM
gen, directrice en leerkrachten met de bereikte resul
taten en wenste de leerlingen een goede toekomst toe.
Verschillende leerlingen hebben reeds een beroep
gekozen: 12 voor verpleegster, 12 voor kindertehui
zen, 6 voor kraamverzorgsters, 1 voor verloskundige,
2 voor kinderbescherming, 2 voor bejaardenhelpster,
4 voor ziekenverzorgster en twee voor inrichtings
assistente.
DE FACTOR ARBEID IN
HET AGRARISCHE
BEDRIJF
WLV269
«heil Nederland Verkoopmaatschappij N,y,, Postbus 1414, Rotterdam
Door de snelle stijging
van de arbeidskosten en
de verhouding van deze
kosten, ten opzichte van de
totale produktiekosten, is
het thans een noodzaak dat
iedere boer en tuinder
streeft naar een zo doel
matig mogelijke aanwen
ding van de beschikbare
arbeid op zijn bedrijf. Al
dus de heer J. A. Engel-
berts van de Prov. Direk-
tie Landbouw Voorlichting
Zuid-Holland.
De bedrijfsopzet en de
gevolgde arbeidsmethoden
dienen zodanig te zijn dat
een maximum aan arbeids-
resultaat wordt verkregen.
Hoewel dit op de land
bouwbedrijven moeilijker
ligt dan in verschillende
industriële ondernemingen,
zal iedere boer en tuinder
zich de vraag moeten stel
len of de toegepaste ar
beidsmethoden en -syste
men, in samenhang met de
mechanisatie, tijdig en vol
doende worden aangepast
aan de moderne inzichten
en ontwikkelingen.
Het bovenstaande geldt
met name voor de bedrij
ven waar met „vreemd"
personeel wordt gewerkt.
Speciaal op de grotere be
drijven is in verband met
de huidige ontwikkeling,
de kennis van bedrijfsor
ganisatie van de onderne
mer zeker zo belangrijk
als vakkennis, wat tot ge
volg kan hebben dat be
paalde taken en bevoegd
heden aan medewerkers
moeten worden overgedra
gen. Dit maakt een goede
opleiding van het perso
neel noodzakelijk, zodat
zelfstandig werken moge
lijk is. Voor de onderne
mer betekent dit, dat hij
meer dan in het verleden
aandacht dieijt te schen
ken aan:
het in evenwicht bren
gen van de beschikbare
arbeid en de arbeids-
behoefte;
het werk (doen) uit
voeren op het juiste
moment en het opvan
gen van arbeidspieken;
controle op de verrich
te arbeid- en de gemaak
te kosten (onder ande
re door een bedrijfs
economische boekhou
ding);
keuze van werktuigen
en machines;
doelmatige werkmetho
den en instructie daar
voor;
beperken van zware
lichamelijke arbeid;
beloning zoveel moge
lijk verband laten hou
den met prestatie.
Voor de werknemer be
tekent dit dat hij bereid
moet zijn vakbekwaamheid
en inzicht in het bedrijfs-
gebeuren tijdig aan te pas
sen aan de ontwikkeling,
door gebruik te maken van
d£ bestaande mogelijk
heden tot bijscholing (o.a.
eursussen) en voorlichting.
Veöï smering en bescherming van uw kost
bare machines en werktuigen biedt Shell u
onder andere de volgende speciaal
ontwikkelde smeermiddelen;
SHELL ROTELLA, SHELL
ROTELLA T, SHELL RIMULA,