Uit het C.O.P.A. Deze iveek K. N. L. C. 17 gens pl'an-Mahsholt) hangt efvan at. Maar op E.E.G.-vlak gebeurt er nog nauwelijks iets aan. Ook de gemeenschappelijke handelspolitiek kan hier worden genoemd. Onlangs heeft het COPA-presidium m een spe ciaal onderhoud met de heer Rey, voorzitter van de Commissie, met nadruk gewezen op de nood zaak op die andere terreinen voortgang te maken. ZUIVEL Reeds eerder maakten wij melding van het COPA-standpuntuitgaande van de (hogere) Bel gisch-Franse inleveringsprijs een konsumentensub- sidie op boter met straks een BTW-tarief nul, zodat de boter inderdaad ƒ2,25 goedkoper bij de konsument komt; verder een 5 hogere oriën tatieprijs aan slachtrunderen. Hierover sprak het COPA-presidium met dr. Mansholt, maar er was geen schijn van toenadering te bespeuren. Ondertussen heeft ook het COPA zijn veront rusting uitgesproken over het uitblijven van be slissingen, met name ook over het wegwerken van de boterberg. In de laatstgehouden vergadering van de E.E.G.- Ministerraad was er wat beweging te bespeuren in het gesprek over het beleid per 1 juli a.s. De diverse ministers van landbouw hebben nu allemaal wel zo ongeveer een soort plan op tafel gelegd. Ook de landbouwministers kunnen geen ijzer met handen breken. Aan een zekere beheersing van de ruilproduktie en de uitgaven met een zeker risiko voor de melkprijs van de boer schijnt niet ont komen te kunnen worden. Nu kan men dat op ver schillende manieren doen, hetzij vrij openlijk door b.v. de boterprijs zonder meer wat te ver lagen, hetzij meer bedekt door middel van enigerlei kontingentering met b.v. melkheffingen of ver plichte teruglevering. De Nederlandse minister schijnt de voorkeur te geven aan de eerste manier, zijn kollega's aan de tweede. Daar komen dan bij verschillende andere sug gesties. De Fransen willen een behoorlijke stimu lering in de richting van de rundvleesproduktie plus een margarinebelasting. De Belgen en Duit sers willen serieus werk maken van slachtpremies enz. Die slachtpremies komen overigens steeds meer in de belangstelling te staan, nu steeds meer blijkt hoe allerlei andere mogelijkheden op korte termijn hetzij moeten falen, hetzij te ingrijpend zijn en te verstarrend werken. Ook het COPA zal zich nog wel nader moeten buigen over de diver se plannen. PïE accijnzen vragen onze aandacht. De accijns op benzine wordt weer verhoogd en wel met ongeveer 2 cent per liter per 1 juli a.s. Het kan blijkbaar niet op met de benzine. De belasting bedraagt dan ongeveer 43 cent op elke liter waar van ongeveer 36 cent accijns en 7 cent omzetbe lasting. De producent en detailhandelaar ontvan gen samen dan ongeveer 20 cent per liter. Over verhoudingen gesproken! Het is onbegrijpelijk dat er nog rijke olie-naties en rijke oliemaatschappijen zijn. Daar blijkt toch wel duidelijk de wet van de grote getallen uit. Een kleine winst per eenheid kan nog een groot eind bedrag vormen. Toch is het de vraag of een dergelijke belasting heffing nog wel zedelijk verantwoord is. Meer dan 2/i deel van de kostprijs van de consument is dus belasting en een auto die 1 op 10 gebruikt, draagt dan op elke kilometer 4 cent bij aan de staatskas. GELDPOLITIEK ENZ. Natuurlijk liet de ongelukkige gang van zaken op de graanmarkt, met name in Duitsland, Neder land en België, b.v. COPA ook niet onberoerd. Vooral de Duitsers werden gekonfronteerd met grote moeilijkheden als gevolg van de enorme importen van Frans graan, dat als het ware regel recht naar de Duitse inlevering ging. Ook in ons land hebben wij iets dergelijks ondervonden. De oorzaak van dit goedkope Franse aanbod is be kend. Bij de gebruikelijke termijnaankopen wordt geprofiteerd van de lagere koers van de Franse franc. Dit werkt uit als een prijsverlaging bij de invoer van Frans graan. Ook de Franse export kredietfaciliteiten deden er geen goed aan, maar die zijn inmiddels beperkt. Forse aktie vooral van wege Duitsland, dat praktissh haast geen opslag ruimte heeft voor de komende oogst, heeft geleid tot de Brusselse machtiging om voortaan alleen nog inlands graan in te hoeven nemen. Deze mach tiging geldt en wordt ook benut in Nederland en België, maar veel helpen zal het niet; het Franse graan kan niet buiten de deur gehouden worden in een vrije markt. Wat moest het COPA eraan doen? Dat kon ook moeilijk bepleiten om door middel van nieuwe on derlinge heffingen (een Duitse wens) een einde te maken aan de vrije markt. Ook van Franse kant bestond alle begrip voor de moeilijke situa tie. Het COPA beval de E.E.G.-commissie dan ook aan om het kwaad dichter bij de wortel aan te tasten. Het vroeg de nodige geldpolitieke maat regelen op E.E.G.-vlak te treffen om een einde te maken aan de afwijkende termijnkoersen van valuta's. Hiermee komt men natuurlijk op niet-landbouw- politiek terrein en bij het moeilijke vraagstuk van de verdere uitbouw van het E.E.G.-beleid. Twee andere beleidsonderdelen, die ook van grote betekenis zijn voor de landbouwpolitiek van van daag en morgen zijn de werkgelegenheidspolitiek en de sociale politiek. Het welslagen van het E.E.G.-landbouwstruktuurbëleid (al of niet vol- 1/ ORTGELEDEN las ik dat 30 van het na- tionale inkomen wordt besteed aan belastin gen. Vrijwel van elke belasting zeggen wij dat zij de maximaal toelaatbare druk heeft bereikt of over schreden. De Omzetbelasting, de Vermogensbelas ting en welke er verder nog zijn, en het zijn er vele, alle oefenen hun zware druk uit. Er zijn bepaalde politieke groeperingen die de accijnsverhogingen willen vervangen door verho ging van de vermogensbelastingvennootschapsbe lasting, e.d. Door anderen worden laatstgenoemde voorstellen weer onaanvaardbaar geacht. Bij de bepaling van hun standpunten spelen voor elke groep ook politieke argumenten een rol. jrjET effect van de steeds verder opgevoerde indirecte belastingen, zoals accijnzen en om zetbelasting, treft inderdaad het zwaarst de wat inkomen betreft zwakste groepen. Maar zo bewe ren anderen, indien wij steeds maar voortgaan om belastingen te hogen die verband houden met de grootte van het inkomen zullen de contribuabelen er de brui aan geven, en zich niet meer inspannen om inkomen te verwerven of emigreren! ZADEN Het COPA heeft zich nu ook tot de Commissie gewend met een voorstel voor een gemeenschap pelijke marktregeling voor de zaden. Dit is één van de sektoren die nog steeds geen E.E.G.-markt- regeling hebben evenmin als b.v. aardappelen, vlas, schapevlees, slachtpaarden en paardevlees. Voor deze „restprodukten", waarvan vooral de „kleine" akkerbouwprodukten de Nederlande aan dacht hadden, heeft het er een hele tijd lang de schijn van gehad dat de commissie gewoon niet toe kon of wilde komen aan het doen van voor stellen. Het leek alsof ze alle energie nodig had voor het plan-Mansholt. Ondertussen is er op dit terrein nu een versnelling opgetreden. De Minis terraad heeft nl. besloten om per 31 december a.s. de overgangsperiode volgens het E.E.G.-verdrag te beëindigen. Tot de zaken, die daarvóór beslist moeten zijn geregeld, behoort de landbouwmarkt ordening en dus is de commissie verzocht om bin nenkort met de genoemde voorstellen voor de draad te komen. Het gaat in het COPA-voorstel om alle zaderijen, zaaipeulvruchten en b.v. zaaihybridemais. Voor sommige hiervan moet volgens het COPA naast een vrije markt en een gemeenschappelijk buitentarief een stelsel van importkontrole wor den ingevoerd, d.w.z. invoer uit derde landen al leen op vergunning, waarbij als het nodig is tot belemmering van die invoer kan worden over gegaan. Dit voorstel was voorbereid in een spe ciale werkgroep, waar men nogal wat te stellen had met de Fransen, die veel verder wilden gaan en wat het produktenbereik en wat de bescher mingsmaatregelen betrof. PRIJSBELEID 1970/71 Hoewel het veehouderij prijsbeleid 1969/70 dus nog niet vastgesteld is, bleek de Commissie er al aan te denken om binnenkort prijsvoorstellen te doen voor oogst 1970 resp. produktiejaar 1970/71 per 1 april 1970. Overigens zullen zulke commis sieprijsvoorstellen wel niet veel afwijken van de zuinige voorstellen, die de commissie in het kader van het plan-Mansholt voor het seizoen 1969/70 dééd. Moest het COPA nu proberen de commis sie vóór te zijn? Verder bleek dus, dat dr. Mans- holt kennelijk weer prijsvoorstellen aan de Raad wil doen zonder op grondslag van een „groe.* rapport" tevoren met het COPA overleg te ple gen. Herhaaldelijk heeft het COPA op zo'n werkwijze aangedrongen. Het is immers wense lijk dat er tussen COPA en het E.E.G.-landbouw- departement een gesprek plaats heeft, zo niet over de uiteindelijk commissieprijsvoorstellen, maar dan toch wel over de gegevens, die als grondslag wor den gebruikt. Dat zijn de gegevens over de inko menssituatie, de ontwikkeling van bruto- en netto- kosten, de situatie van de markt en het handels verkeer enz. De uitleg van de beschikbare gegevens over in komens en kosten is toch al moeilijk, nu er nog steeds geen eerste resultaten zijn van het boek houdkundig informatienet. In het COPA is men van plan om maar af te zien van konkrete prijsvoorstellen voor 1970/71 in dit stadium. Wel wordt het dan juist geacht dat het COPA namens de E.E.G.-boerenstand toch weer een paar dingen duidelijk stelt. Zo b.v. dat bevriezing of zelfs verlaging van richtprijzen ge woon onaanvaardbaar is. Dat er nog steeds over al een doorgaande kostenstijging te konstateren valt, die het landbouwinkomen verder aantast, en dat daarom op zichzelf een prijsverhoging wel in de rede ligt. Str. Ook dit zal zeer verstrekkende gevolgen hebben, een vlucht van ondernemingen en genieters van grote inkomens naar het buitenland. Dit betekent het slachten van de kip met gou den eieren omdat het vertrek van deze een natio nale verarming betekent, die daling-van het natio nale inkomen en werkloosheid tot gevolg kunnen hebben. IJ ET is een ingewikkelde om een juiste en rechtvaardige belastingheffing tot stand te brengen, die eensdeels gericht is op de grootte van de inkomens anderdeels op de besteding van het inkomen. Bovendien moet er o.i. mede gerekend worden of het complex van heffingen het toelaatbare niet te boven gaat. Het is niet juist om eerst de uitga ven te bepalen en daarna het bedrag dat aan be lastingen moet worden opgebracht. Het oude spreekwoord zegt „Zet de tering naar de nering" en niet andersom. Wij menen dat deze oudi gedragsregel ook in deze tijd nog niets van zijn waarde heeft ingeboet Het Comité van de landbouworganisaties van de E.E.G.-landen (COPA) heeft In de afgelopen maan den over verschillende aktuele onderwerpen, die In Brussel aan de orde zijn of waren, een standpunt kenbaar gemaakt aan de E.E.G.-autoriteiten. Wij geven hier een kort overzicht van deze aktiviteiten van het E.E.G.-boerenverbond. Het betreft dan nog niet het plan-Mansholt. Daarmee is het COPA ook druk bezig maar tot een afgerond rapport heeft het nog niet kunnen komen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 17