Uit het C.O.P.A.
Deze iveek
K. N. L. C.
17
gens pl'an-Mahsholt) hangt efvan at. Maar op
E.E.G.-vlak gebeurt er nog nauwelijks iets aan.
Ook de gemeenschappelijke handelspolitiek kan
hier worden genoemd.
Onlangs heeft het COPA-presidium m een spe
ciaal onderhoud met de heer Rey, voorzitter van
de Commissie, met nadruk gewezen op de nood
zaak op die andere terreinen voortgang te maken.
ZUIVEL
Reeds eerder maakten wij melding van het
COPA-standpuntuitgaande van de (hogere) Bel
gisch-Franse inleveringsprijs een konsumentensub-
sidie op boter met straks een BTW-tarief nul,
zodat de boter inderdaad ƒ2,25 goedkoper bij de
konsument komt; verder een 5 hogere oriën
tatieprijs aan slachtrunderen. Hierover sprak het
COPA-presidium met dr. Mansholt, maar er was
geen schijn van toenadering te bespeuren.
Ondertussen heeft ook het COPA zijn veront
rusting uitgesproken over het uitblijven van be
slissingen, met name ook over het wegwerken van
de boterberg.
In de laatstgehouden vergadering van de E.E.G.-
Ministerraad was er wat beweging te bespeuren
in het gesprek over het beleid per 1 juli a.s. De
diverse ministers van landbouw hebben nu allemaal
wel zo ongeveer een soort plan op tafel gelegd.
Ook de landbouwministers kunnen geen ijzer met
handen breken. Aan een zekere beheersing van de
ruilproduktie en de uitgaven met een zeker risiko
voor de melkprijs van de boer schijnt niet ont
komen te kunnen worden. Nu kan men dat op ver
schillende manieren doen, hetzij vrij openlijk
door b.v. de boterprijs zonder meer wat te ver
lagen, hetzij meer bedekt door middel van enigerlei
kontingentering met b.v. melkheffingen of ver
plichte teruglevering. De Nederlandse minister
schijnt de voorkeur te geven aan de eerste manier,
zijn kollega's aan de tweede.
Daar komen dan bij verschillende andere sug
gesties. De Fransen willen een behoorlijke stimu
lering in de richting van de rundvleesproduktie
plus een margarinebelasting. De Belgen en Duit
sers willen serieus werk maken van slachtpremies
enz. Die slachtpremies komen overigens steeds
meer in de belangstelling te staan, nu steeds meer
blijkt hoe allerlei andere mogelijkheden op korte
termijn hetzij moeten falen, hetzij te ingrijpend
zijn en te verstarrend werken. Ook het COPA zal
zich nog wel nader moeten buigen over de diver
se plannen.
PïE accijnzen vragen onze aandacht. De accijns
op benzine wordt weer verhoogd en wel met
ongeveer 2 cent per liter per 1 juli a.s. Het kan
blijkbaar niet op met de benzine. De belasting
bedraagt dan ongeveer 43 cent op elke liter waar
van ongeveer 36 cent accijns en 7 cent omzetbe
lasting. De producent en detailhandelaar ontvan
gen samen dan ongeveer 20 cent per liter. Over
verhoudingen gesproken!
Het is onbegrijpelijk dat er nog rijke olie-naties
en rijke oliemaatschappijen zijn. Daar blijkt toch
wel duidelijk de wet van de grote getallen uit. Een
kleine winst per eenheid kan nog een groot eind
bedrag vormen.
Toch is het de vraag of een dergelijke belasting
heffing nog wel zedelijk verantwoord is. Meer dan
2/i deel van de kostprijs van de consument is dus
belasting en een auto die 1 op 10 gebruikt, draagt
dan op elke kilometer 4 cent bij aan de staatskas.
GELDPOLITIEK ENZ.
Natuurlijk liet de ongelukkige gang van zaken
op de graanmarkt, met name in Duitsland, Neder
land en België, b.v. COPA ook niet onberoerd.
Vooral de Duitsers werden gekonfronteerd met
grote moeilijkheden als gevolg van de enorme
importen van Frans graan, dat als het ware regel
recht naar de Duitse inlevering ging. Ook in ons
land hebben wij iets dergelijks ondervonden. De
oorzaak van dit goedkope Franse aanbod is be
kend. Bij de gebruikelijke termijnaankopen wordt
geprofiteerd van de lagere koers van de Franse
franc. Dit werkt uit als een prijsverlaging bij de
invoer van Frans graan. Ook de Franse export
kredietfaciliteiten deden er geen goed aan, maar
die zijn inmiddels beperkt. Forse aktie vooral van
wege Duitsland, dat praktissh haast geen opslag
ruimte heeft voor de komende oogst, heeft geleid
tot de Brusselse machtiging om voortaan alleen
nog inlands graan in te hoeven nemen. Deze mach
tiging geldt en wordt ook benut in Nederland en
België, maar veel helpen zal het niet; het Franse
graan kan niet buiten de deur gehouden worden
in een vrije markt.
Wat moest het COPA eraan doen? Dat kon ook
moeilijk bepleiten om door middel van nieuwe on
derlinge heffingen (een Duitse wens) een einde
te maken aan de vrije markt. Ook van Franse
kant bestond alle begrip voor de moeilijke situa
tie. Het COPA beval de E.E.G.-commissie dan ook
aan om het kwaad dichter bij de wortel aan te
tasten. Het vroeg de nodige geldpolitieke maat
regelen op E.E.G.-vlak te treffen om een einde te
maken aan de afwijkende termijnkoersen van
valuta's.
Hiermee komt men natuurlijk op niet-landbouw-
politiek terrein en bij het moeilijke vraagstuk van
de verdere uitbouw van het E.E.G.-beleid.
Twee andere beleidsonderdelen, die ook van grote
betekenis zijn voor de landbouwpolitiek van van
daag en morgen zijn de werkgelegenheidspolitiek
en de sociale politiek. Het welslagen van het
E.E.G.-landbouwstruktuurbëleid (al of niet vol-
1/ ORTGELEDEN las ik dat 30 van het na-
tionale inkomen wordt besteed aan belastin
gen. Vrijwel van elke belasting zeggen wij dat zij
de maximaal toelaatbare druk heeft bereikt of over
schreden. De Omzetbelasting, de Vermogensbelas
ting en welke er verder nog zijn, en het zijn er
vele, alle oefenen hun zware druk uit.
Er zijn bepaalde politieke groeperingen die de
accijnsverhogingen willen vervangen door verho
ging van de vermogensbelastingvennootschapsbe
lasting, e.d. Door anderen worden laatstgenoemde
voorstellen weer onaanvaardbaar geacht. Bij de
bepaling van hun standpunten spelen voor elke
groep ook politieke argumenten een rol.
jrjET effect van de steeds verder opgevoerde
indirecte belastingen, zoals accijnzen en om
zetbelasting, treft inderdaad het zwaarst de wat
inkomen betreft zwakste groepen. Maar zo bewe
ren anderen, indien wij steeds maar voortgaan om
belastingen te hogen die verband houden met de
grootte van het inkomen zullen de contribuabelen
er de brui aan geven, en zich niet meer inspannen
om inkomen te verwerven of emigreren!
ZADEN
Het COPA heeft zich nu ook tot de Commissie
gewend met een voorstel voor een gemeenschap
pelijke marktregeling voor de zaden. Dit is één
van de sektoren die nog steeds geen E.E.G.-markt-
regeling hebben evenmin als b.v. aardappelen,
vlas, schapevlees, slachtpaarden en paardevlees.
Voor deze „restprodukten", waarvan vooral de
„kleine" akkerbouwprodukten de Nederlande aan
dacht hadden, heeft het er een hele tijd lang
de schijn van gehad dat de commissie gewoon niet
toe kon of wilde komen aan het doen van voor
stellen. Het leek alsof ze alle energie nodig had
voor het plan-Mansholt. Ondertussen is er op dit
terrein nu een versnelling opgetreden. De Minis
terraad heeft nl. besloten om per 31 december a.s.
de overgangsperiode volgens het E.E.G.-verdrag
te beëindigen. Tot de zaken, die daarvóór beslist
moeten zijn geregeld, behoort de landbouwmarkt
ordening en dus is de commissie verzocht om bin
nenkort met de genoemde voorstellen voor de
draad te komen.
Het gaat in het COPA-voorstel om alle zaderijen,
zaaipeulvruchten en b.v. zaaihybridemais.
Voor sommige hiervan moet volgens het COPA
naast een vrije markt en een gemeenschappelijk
buitentarief een stelsel van importkontrole wor
den ingevoerd, d.w.z. invoer uit derde landen al
leen op vergunning, waarbij als het nodig is tot
belemmering van die invoer kan worden over
gegaan. Dit voorstel was voorbereid in een spe
ciale werkgroep, waar men nogal wat te stellen
had met de Fransen, die veel verder wilden gaan
en wat het produktenbereik en wat de bescher
mingsmaatregelen betrof.
PRIJSBELEID 1970/71
Hoewel het veehouderij prijsbeleid 1969/70 dus
nog niet vastgesteld is, bleek de Commissie er al
aan te denken om binnenkort prijsvoorstellen te
doen voor oogst 1970 resp. produktiejaar 1970/71
per 1 april 1970. Overigens zullen zulke commis
sieprijsvoorstellen wel niet veel afwijken van de
zuinige voorstellen, die de commissie in het kader
van het plan-Mansholt voor het seizoen 1969/70
dééd. Moest het COPA nu proberen de commis
sie vóór te zijn? Verder bleek dus, dat dr. Mans-
holt kennelijk weer prijsvoorstellen aan de Raad
wil doen zonder op grondslag van een „groe.*
rapport" tevoren met het COPA overleg te ple
gen. Herhaaldelijk heeft het COPA op zo'n
werkwijze aangedrongen. Het is immers wense
lijk dat er tussen COPA en het E.E.G.-landbouw-
departement een gesprek plaats heeft, zo niet over
de uiteindelijk commissieprijsvoorstellen, maar dan
toch wel over de gegevens, die als grondslag wor
den gebruikt. Dat zijn de gegevens over de inko
menssituatie, de ontwikkeling van bruto- en netto-
kosten, de situatie van de markt en het handels
verkeer enz.
De uitleg van de beschikbare gegevens over in
komens en kosten is toch al moeilijk, nu er nog
steeds geen eerste resultaten zijn van het boek
houdkundig informatienet.
In het COPA is men van plan om maar af te
zien van konkrete prijsvoorstellen voor 1970/71
in dit stadium. Wel wordt het dan juist geacht
dat het COPA namens de E.E.G.-boerenstand toch
weer een paar dingen duidelijk stelt. Zo b.v. dat
bevriezing of zelfs verlaging van richtprijzen ge
woon onaanvaardbaar is. Dat er nog steeds over
al een doorgaande kostenstijging te konstateren
valt, die het landbouwinkomen verder aantast, en
dat daarom op zichzelf een prijsverhoging wel in
de rede ligt.
Str.
Ook dit zal zeer verstrekkende gevolgen hebben,
een vlucht van ondernemingen en genieters van
grote inkomens naar het buitenland.
Dit betekent het slachten van de kip met gou
den eieren omdat het vertrek van deze een natio
nale verarming betekent, die daling-van het natio
nale inkomen en werkloosheid tot gevolg kunnen
hebben.
IJ ET is een ingewikkelde om een juiste en
rechtvaardige belastingheffing tot stand te
brengen, die eensdeels gericht is op de grootte van
de inkomens anderdeels op de besteding van het
inkomen.
Bovendien moet er o.i. mede gerekend worden
of het complex van heffingen het toelaatbare niet
te boven gaat. Het is niet juist om eerst de uitga
ven te bepalen en daarna het bedrag dat aan be
lastingen moet worden opgebracht.
Het oude spreekwoord zegt „Zet de tering naar
de nering" en niet andersom.
Wij menen dat deze oudi gedragsregel ook in
deze tijd nog niets van zijn waarde heeft ingeboet
Het Comité van de landbouworganisaties van de E.E.G.-landen (COPA) heeft In de afgelopen maan
den over verschillende aktuele onderwerpen, die In Brussel aan de orde zijn of waren, een standpunt
kenbaar gemaakt aan de E.E.G.-autoriteiten. Wij geven hier een kort overzicht van deze aktiviteiten van
het E.E.G.-boerenverbond. Het betreft dan nog niet het plan-Mansholt. Daarmee is het COPA ook druk
bezig maar tot een afgerond rapport heeft het nog niet kunnen komen.