Hoofdbestuur ZLM vergaderde Deze week. HE KORT VERSLAG van de vergadering van het Hoofdbestuur der ZLM, gehouden op maandag 19 mei j.l. in de Prins van Oranje te Goes. maandag 19 mei j.l. kwam het Hoofdbestuur der ZLM voor de eerste maal in de nieuwe samenstelling, gevolg van de fusie tussen de Z.L.M. en de N.B.M.L., bijeen. De Algemeen voorzitter der ZLM, de heer Ir. J. Prins, richtte bij de opening der vergadering speciale woorden van welkom tot de heer B. de Bruycker, het nieuwe Hoofdbestuurslid namens de Kring Hulst, en de heer M. C. J. Kosten, de nieuwe voorzitter van de Kring Tholen en St. Phi- lipsland der ZLM. De voorzitter memoreerde, dat het Dagelijks be stuur reeds sedert januari 1969 in de nieuwe samen stelling heeft vergaderd en was van oordeel dat het Hoofdbestuur, als hoogste bestuurscollege van de nieuwe maatschappij, tevens de taak van een ledenraad vervult. De Hoofdbestuursvergaderingen dienen om uitgebreid door het Dagelijks bestuur en het secretariaat geïnformeerd te worden over de vele en zeer uiteenlopende problemen, waarmede de ZLM wordt geconfronteerd. Veel waarde hechtte de voorzitter aan de contacten, vooral des winters met de afdelingen en kringen. De rondgang langs de Kringen door functionarissen van het secreta riaat en ZLM-instellingen voor de aanvang van het winter- en vergaderseizoen is zinvol en biedt alle gelegenheid voor informatie. Naast het secretariaat der ZLM te Goes, waar het zwaartepunt van de ad ministratie blijft gehuisvest, blijft het Landbouwhuis te Zevenbergen gehandhaafd, zodat men in beide provincies de deskundigen kan raadplegen. Het is in de nieuwe opstelling eveneens van belang, dat de ZLM ook bij de landelijke organisatie, het K.N. L.C. het recht heeft om twee vertegenwoordigers in besturen en commissies aan te wijzen. PROBLEMEN IN DE AGRARISCHE BEDRIJFSTAK CJTILSTAANDE bij de problemen in de bedrijfstak wees de voorzitter op de ontwikkelingen in de E. E. G. De impasse, waarin deze is terecht gekomen, is zeer ernstig en de moeilijkheden stapelen zich op. Het is onbegrijpelijk dat een Europese commissie, die nadat ze het plan Mansholt heeft gelanceerd, verder nergens over schijnt te willen praten. Verschillende ontwerp-verordeningen, zoals bijvoorbeeld voor het vlas, graszaad en Lucerne, blijven onaangeroerd en zouden bij aanvaarding toch bepaald voor de akker bouw soelaas bieden. Ten aanzien van het Ontwikke lingsfonds werd medegedeeld, dat hierover in agra rische kringen ook zeer verschillend wordt geoor deeld. Het fonds is door de Minister gericht op het voorbeeldmatige, terwijl in de ondernemingen behal ve deze behoefte, meer aan de stimulering van een betere rentabiliteit wordt gedacht. Wat de fruitteelt aangaat, moet helaas worden ge constateerd, dat daaraan economisch gezien, totaal niets wordt gedaan. Meer dan een jaar geleden zijn door het bedrijfsleven een aantal wensen naar voren gebracht, die verbetering beoogden, doch op dit mo ment is hieraan niets gedaan. Wanneer men daarbij in ogenschouw neemt, dat, terwijl wij hier een rooi- premie hebben om het verouderde en verkeerde weg te krijgen, dit voor België een argument is om in- plantsubsidies te verstrekken, dan is daarmede toch wel de geweldige verwarring en onmacht in de E.E.G. het best getekend. GESPREK MET PROVINCIAAL BESTUUR |TEN belangrijk punt, doch dan speciaal voor de Zeeuwen acht de voorzitter het gesprek, dat onlangs heeft plaatsgevonden met het Provinciaal bestuur van Zeeland. Van landbouwzijde zijn een aantal actuele zaken naar voren gebracht, waaraan het Provinciaal bestuur wat zal kunnen doen. De problemen inzake de electriciteitsvoorzieningen, voor al op Walcheren en de kwestie van de glastuinbouw zijn o.m. naar voren gebracht en het is van betekenis dat in overleg met de provincie deze zaken nader kunnen worden bekeken. ONTWIKKELINGEN IN DE E.E.G. |N het overzicht van de ontwikkelingen in de E. E. G., waarover de vergadering door de heer Mr. J. F. G. Schlingemann werd geïnformeerd, werd gewezen op de gevolgen die het aftreden van het Franse staatshoofd zullen hebben. Van de opvolger van generaal De Gaulle wie het ook wordt kan vermoedelijk een meer Europees beleid worden ver wacht. Toetreding van Engeland tot de E. E. G. zal misschien nu tot de mogelijkheden gaan behoren. Voor het zover is, moeten echter nog veel hinderpalen uit de weg geruimd worden. Het ligt niet zo eenvou dig als velen denken. Het markt- en prijsbeleid in de E. E. G. is volgens de Europese commissie min of meer vastgelopen. De boterberg groeit tot grote proporties en de tarwe- overschotten zijn eveneens toegenomen. Men wil streven naar meer evenwicht tussen vraag en aanbod, doch in verband met de onzekere politieke situatie zijn er op korte termijn geen ingrijpende veranderin gen te verwachten. In Frankrijk en West-Duitsland zijn verkiezingen in 't vooruitzicht en dat betekent dat men voorzichtig zal zijn met het nemen van maat regelen, die daar onrust onder de boeren tot gevolg kunnen hebben. In het plan Mansholt wordt de oplossing van de problemen vooral in de bedrijfsstructuur gezocht. De behandeling van het Memorandum door de Raad van Ministers komt voorlopig echter nog niet aan de orde, omdat diverse andere zaken voorrang hebben. Waar schijnlijk komt het niet eerder dan aanstaand najaar aan de beurt. Het K. N. L. C. heeft een aparte verga dering belegd over het „Plan Mansholt". Dit was on getwijfeld een goed initiatief. In C. O. P. A.-verband zal dit nagevolgd worden. Verder merkte de heer Schlingemann op, dat vóór 1 juli het prijsbeleid voor melk en rundvlees vastgesteld moet worden. Daarna zal het prijsbeleid voor de komende jaren bepaald worden. Mansholt heeft verklaard dat hij net prijs beleid wil afstemmen op de afzetsituatie, zoals hij in zijn plan heeft aangegeven. Dat betekent alleen ver-< hoging voor produkten waarvan de vraag net aanbod overtreft, doch niet voor produkten met overschotten. ONEVENWICHTIG E. E. G.-BELEID B" de uitgebreide discussie werd gesteld dat er weliswaar begrip is voor het standpunt dat de produktie van een aantal produkten niet onbeperkt kan worden opgevoerd. Anderzijds hangen de over schotten van bepaalde produkten ook samen met de handelspolitiek, waardoor in de E.E.G. niet voldoende kan worden afgezet. Bovendien is het beleid ook onvoldoende gericht geweest op die produkten, die een uitbreiding verdroegen. En nog steeds wor den voor de akkerbouw geen maatregelen getrof fen voor een aantal „kleine" produkten. De opvattin gen van de heer Mansholt met betrekking tot de prijs vaststelling vond de verandering zeer aevaarlMk en onaanvaardbaar omdat hiermede het tegendeel van structurele verbetering wordt bereikt en de boeren stand een verdere achterstand wordt gegeven. Het ontbreekt naar de menin« vai het bestuur aan een evenwichtig beleid in de E. E. G. Er dient eerst te worden afgewacht of een complex van maatregelen het opruimen van de boterberg, slachtnramies, regeling voor kleinere akkerbouworodukten. afschaf fing stimuleringssubsidies en monetair^ maninulaties en een structurele aanpak niet de nodige wijziging kan brengen. Ten aanzien van de aanpak van een aantal structu rele problemen vroeg men zich af of. doo-dat uitvoe ring van onderdelen van het plan Mansholt lange tl id kan uitblijven, niet nationaal een aantal passende maatregelen moeten worden getroffen. De realisering van een goed opgezette grondbank zou hiervan een voorbeeld kunnen zijn. AKKERBOUW De heer J. B. Becu begon zijn overzicht met vrij gunstige gegevens over de aardaonelafzet. In februa- ri-maart zag het er somber uit wegens beperkte vraag en lage priizen, doch in april volgde een sterke opleving. Daardoor kon een record-kwantum con sumptie-aardappels worden uitgevoerd tegen een prijspeil, dat zodanig was, dat voor menio-e boer het totale rendement nog meegevallen is. Mede doordat de nieuwe aardappelen laat zullen zijn, zal het nieuwe seizoen op een gezonde basis kunnen aanvangen. Ook van pootaardaopelen was er veel export, doch tegen veel lagere priizen dan vorig jaar. Minder goede berichten had da beer Been over de suikerbietenteelt. De u'tzaai 1969 is iets hoger dan vorig jaar Het quotum halfvette suiker is verlaagd, terwijl de suiker- en bietenoriis geliik is gebleven. Mede gezien de stijgende kosten van transport en verwerking, zal de u'tein^eliike bietenprijs voor de boer nadelig worden beïnvloed. Bij de vlasteelt gaat het niet naar wens. Er is nog geen E. E. G.-vlasregelin°r: het ontwem hiervoor ligt al geruime tiid te wachten. Vanuit de vergadering werd niet zonder bitterheid opgemerkt dat. de rege ling er misschien zal komen op een tiidstjo dat er van de Nederlandse vlasproduktie en verwerking niet veel meer over zal ziin. Er zijn door Frankrijk .grote hoeveelheden graan naar ons land en Duitsland uitgevoerd voor een priis die belanorük beneden onze interventieprijs la™. Dit was mogelijk door de rentesubsiedies d'e in Frankrijk na de mei-revolutie 1966 werden gegeven en door monetaire manipulaties. Er werd dan ook on aange drongen om aan de oneerlijke Franse concurrentie een einde te maken. (Zie verder pag. 6) WAAROM GEEN GRONDBELEGGINGSFONDS jET rapport van de Werkgroep Grondfinancie- ring van het Landbouwschap waarin het financieringsvraagstuk van agrarische gronden werd behandeld is reeds enige maanden oud. Be treffende de uitwerking van de principes en con clusies van dit rapport is, na de publicatie, weinig of feitelijk niets meer vernomen. Dit behoeft be slist geen verwondering te wekken. Het probleem is zeer ingewikkeld en de gevolgen zijn verstrek kend. Toch eist de oplossing van de aan de orde zijnde vraagstukken een snel handelen! Met de stijging van de rente worden de proble men van de grondfinanciering dagelijks groter. Zo wel voor oude als voor nieuwe financieringen moet zo snel mogelijk een alternatieve oplossingsmoge lijkheid aanwezig zijn. Wij zijn, wat de oplossing van het probleem op basis van de suggesties van het rapport betreft, niet erg gerust. Het is de vraag of een rentesubsidie op grond praktisch haalbaar en verstandig is. Het uit oefenen van een voorkeurrecht tot het terugkopen van gronden kan een sta in de weg betekenen voor een juist functioneren van de bank. DEZE bezwaren overdenkende zijn we geko men tot een andere vorm van grondfinan ciering die een oplossing in de vele moeilijkheden zou kunnen geven. Wij gaan daarbij uit van de na tuurlijke situatie dat verpachte grond maar een rendement oplevert van V/z Maar ook dat de waardestijging van de grond de zaak aantrekkelijk moet maken. Geen uitgifte van obligaties dus met een vaste rente, maar de uitgifte van aandelen met een uit kering, die afhankelijk is van de uitkomsten van de belegging in grond. Niet een hoog renderend aandeel maar een groeifonds! Een fonds dat gebruik makend van de realisering van waardestijgingen bij verkoop en onteigening in staat is hei bezit steeds uit te breiden! T/OORBEELDEN dat voor dergelijke fondsen belangstelling bestaat zijn er. Het beleg gingsaandeel Rolinco is nog steeds enkele jaren oud maar is reeds een begrip ter beurze! Het rendement is nog geen 1 maar de uitgekeerde aaio's bren gen het rendement verre boven die van de hoogst rentende obligaties! ÏP deze leest geschoeid moet het mogelijk zijn het grondbezit in andere rechtsvorm dan tot nu toe, meer gespreid meer gedifferentieerd, in boerenhand te houden. Een nauwkeurig beleid is noodzakelijk, deskun digheid op financieel terrein, gepaard aan koop mansschap zijn hoedanigheden die de leider van de organisatie in grote mate moeten ter beschikking staan. Wanneer de georganiseerde landbouw zijn schouders daar onder zou zetten, mede de ie vol gen lijnen uitstippelen en bestuurlijk ingeschakeld zou worden kan o.i. op een ruime belangstelling worden gerekend. Het kapitaal is er wel, men behoeft individueel geen goot bedrag te investeren. Wanneer onze maatschappij, de ZLM, het initiatief zou nemen en elk lid (gemiddeld) voor f 1000,zou deelne men, was er reeds een kapitaal van 8.000.000,l Het gaat er om of er voldoende belangstelling is voor een oplossing als hier bedoeld. Het is o.i. ten volle het overdenken waard! PA AU WE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 3