Hoofdbestuur ZLM vergaderde
Deze week.
HE
KORT VERSLAG van de vergadering van het
Hoofdbestuur der ZLM, gehouden op maandag
19 mei j.l. in de Prins van Oranje te Goes.
maandag 19 mei j.l. kwam het Hoofdbestuur
der ZLM voor de eerste maal in de nieuwe
samenstelling, gevolg van de fusie tussen de Z.L.M.
en de N.B.M.L., bijeen. De Algemeen voorzitter der
ZLM, de heer Ir. J. Prins, richtte bij de opening der
vergadering speciale woorden van welkom tot de
heer B. de Bruycker, het nieuwe Hoofdbestuurslid
namens de Kring Hulst, en de heer M. C. J. Kosten,
de nieuwe voorzitter van de Kring Tholen en St. Phi-
lipsland der ZLM.
De voorzitter memoreerde, dat het Dagelijks be
stuur reeds sedert januari 1969 in de nieuwe samen
stelling heeft vergaderd en was van oordeel dat
het Hoofdbestuur, als hoogste bestuurscollege van
de nieuwe maatschappij, tevens de taak van een
ledenraad vervult. De Hoofdbestuursvergaderingen
dienen om uitgebreid door het Dagelijks bestuur en
het secretariaat geïnformeerd te worden over de
vele en zeer uiteenlopende problemen, waarmede
de ZLM wordt geconfronteerd. Veel waarde hechtte
de voorzitter aan de contacten, vooral des winters
met de afdelingen en kringen. De rondgang langs
de Kringen door functionarissen van het secreta
riaat en ZLM-instellingen voor de aanvang van het
winter- en vergaderseizoen is zinvol en biedt alle
gelegenheid voor informatie. Naast het secretariaat
der ZLM te Goes, waar het zwaartepunt van de ad
ministratie blijft gehuisvest, blijft het Landbouwhuis
te Zevenbergen gehandhaafd, zodat men in beide
provincies de deskundigen kan raadplegen. Het is
in de nieuwe opstelling eveneens van belang, dat
de ZLM ook bij de landelijke organisatie, het K.N.
L.C. het recht heeft om twee vertegenwoordigers in
besturen en commissies aan te wijzen.
PROBLEMEN IN DE AGRARISCHE
BEDRIJFSTAK
CJTILSTAANDE bij de problemen in de bedrijfstak
wees de voorzitter op de ontwikkelingen in de
E. E. G. De impasse, waarin deze is terecht gekomen,
is zeer ernstig en de moeilijkheden stapelen zich op.
Het is onbegrijpelijk dat een Europese commissie, die
nadat ze het plan Mansholt heeft gelanceerd, verder
nergens over schijnt te willen praten. Verschillende
ontwerp-verordeningen, zoals bijvoorbeeld voor het
vlas, graszaad en Lucerne, blijven onaangeroerd en
zouden bij aanvaarding toch bepaald voor de akker
bouw soelaas bieden. Ten aanzien van het Ontwikke
lingsfonds werd medegedeeld, dat hierover in agra
rische kringen ook zeer verschillend wordt geoor
deeld. Het fonds is door de Minister gericht op het
voorbeeldmatige, terwijl in de ondernemingen behal
ve deze behoefte, meer aan de stimulering van een
betere rentabiliteit wordt gedacht.
Wat de fruitteelt aangaat, moet helaas worden ge
constateerd, dat daaraan economisch gezien, totaal
niets wordt gedaan. Meer dan een jaar geleden zijn
door het bedrijfsleven een aantal wensen naar voren
gebracht, die verbetering beoogden, doch op dit mo
ment is hieraan niets gedaan. Wanneer men daarbij
in ogenschouw neemt, dat, terwijl wij hier een rooi-
premie hebben om het verouderde en verkeerde weg
te krijgen, dit voor België een argument is om in-
plantsubsidies te verstrekken, dan is daarmede toch
wel de geweldige verwarring en onmacht in de E.E.G.
het best getekend.
GESPREK MET PROVINCIAAL BESTUUR
|TEN belangrijk punt, doch dan speciaal voor de
Zeeuwen acht de voorzitter het gesprek, dat
onlangs heeft plaatsgevonden met het Provinciaal
bestuur van Zeeland. Van landbouwzijde zijn een
aantal actuele zaken naar voren gebracht, waaraan
het Provinciaal bestuur wat zal kunnen doen. De
problemen inzake de electriciteitsvoorzieningen, voor
al op Walcheren en de kwestie van de glastuinbouw
zijn o.m. naar voren gebracht en het is van betekenis
dat in overleg met de provincie deze zaken nader
kunnen worden bekeken.
ONTWIKKELINGEN IN DE E.E.G.
|N het overzicht van de ontwikkelingen in de
E. E. G., waarover de vergadering door de heer
Mr. J. F. G. Schlingemann werd geïnformeerd, werd
gewezen op de gevolgen die het aftreden van het
Franse staatshoofd zullen hebben. Van de opvolger
van generaal De Gaulle wie het ook wordt kan
vermoedelijk een meer Europees beleid worden ver
wacht. Toetreding van Engeland tot de E. E. G. zal
misschien nu tot de mogelijkheden gaan behoren.
Voor het zover is, moeten echter nog veel hinderpalen
uit de weg geruimd worden. Het ligt niet zo eenvou
dig als velen denken.
Het markt- en prijsbeleid in de E. E. G. is volgens
de Europese commissie min of meer vastgelopen. De
boterberg groeit tot grote proporties en de tarwe-
overschotten zijn eveneens toegenomen. Men wil
streven naar meer evenwicht tussen vraag en aanbod,
doch in verband met de onzekere politieke situatie
zijn er op korte termijn geen ingrijpende veranderin
gen te verwachten. In Frankrijk en West-Duitsland
zijn verkiezingen in 't vooruitzicht en dat betekent
dat men voorzichtig zal zijn met het nemen van maat
regelen, die daar onrust onder de boeren tot gevolg
kunnen hebben.
In het plan Mansholt wordt de oplossing van de
problemen vooral in de bedrijfsstructuur gezocht. De
behandeling van het Memorandum door de Raad van
Ministers komt voorlopig echter nog niet aan de orde,
omdat diverse andere zaken voorrang hebben. Waar
schijnlijk komt het niet eerder dan aanstaand najaar
aan de beurt. Het K. N. L. C. heeft een aparte verga
dering belegd over het „Plan Mansholt". Dit was on
getwijfeld een goed initiatief. In C. O. P. A.-verband
zal dit nagevolgd worden. Verder merkte de heer
Schlingemann op, dat vóór 1 juli het prijsbeleid voor
melk en rundvlees vastgesteld moet worden. Daarna
zal het prijsbeleid voor de komende jaren bepaald
worden. Mansholt heeft verklaard dat hij net prijs
beleid wil afstemmen op de afzetsituatie, zoals hij in
zijn plan heeft aangegeven. Dat betekent alleen ver-<
hoging voor produkten waarvan de vraag net aanbod
overtreft, doch niet voor produkten met overschotten.
ONEVENWICHTIG E. E. G.-BELEID
B" de uitgebreide discussie werd gesteld dat er
weliswaar begrip is voor het standpunt dat de
produktie van een aantal produkten niet onbeperkt
kan worden opgevoerd. Anderzijds hangen de over
schotten van bepaalde produkten ook samen met de
handelspolitiek, waardoor in de E.E.G. niet voldoende
kan worden afgezet. Bovendien is het beleid ook
onvoldoende gericht geweest op die produkten, die
een uitbreiding verdroegen. En nog steeds wor
den voor de akkerbouw geen maatregelen getrof
fen voor een aantal „kleine" produkten. De opvattin
gen van de heer Mansholt met betrekking tot de prijs
vaststelling vond de verandering zeer aevaarlMk en
onaanvaardbaar omdat hiermede het tegendeel van
structurele verbetering wordt bereikt en de boeren
stand een verdere achterstand wordt gegeven. Het
ontbreekt naar de menin« vai het bestuur aan een
evenwichtig beleid in de E. E. G. Er dient eerst te
worden afgewacht of een complex van maatregelen
het opruimen van de boterberg, slachtnramies,
regeling voor kleinere akkerbouworodukten. afschaf
fing stimuleringssubsidies en monetair^ maninulaties
en een structurele aanpak niet de nodige wijziging
kan brengen.
Ten aanzien van de aanpak van een aantal structu
rele problemen vroeg men zich af of. doo-dat uitvoe
ring van onderdelen van het plan Mansholt lange tl id
kan uitblijven, niet nationaal een aantal passende
maatregelen moeten worden getroffen. De realisering
van een goed opgezette grondbank zou hiervan een
voorbeeld kunnen zijn.
AKKERBOUW
De heer J. B. Becu begon zijn overzicht met vrij
gunstige gegevens over de aardaonelafzet. In februa-
ri-maart zag het er somber uit wegens beperkte
vraag en lage priizen, doch in april volgde een sterke
opleving. Daardoor kon een record-kwantum con
sumptie-aardappels worden uitgevoerd tegen een
prijspeil, dat zodanig was, dat voor menio-e boer het
totale rendement nog meegevallen is. Mede doordat
de nieuwe aardappelen laat zullen zijn, zal het nieuwe
seizoen op een gezonde basis kunnen aanvangen.
Ook van pootaardaopelen was er veel export, doch
tegen veel lagere priizen dan vorig jaar.
Minder goede berichten had da beer Been over de
suikerbietenteelt. De u'tzaai 1969 is iets hoger dan
vorig jaar Het quotum halfvette suiker is verlaagd,
terwijl de suiker- en bietenoriis geliik is gebleven.
Mede gezien de stijgende kosten van transport en
verwerking, zal de u'tein^eliike bietenprijs voor de
boer nadelig worden beïnvloed.
Bij de vlasteelt gaat het niet naar wens. Er is nog
geen E. E. G.-vlasregelin°r: het ontwem hiervoor ligt
al geruime tiid te wachten. Vanuit de vergadering
werd niet zonder bitterheid opgemerkt dat. de rege
ling er misschien zal komen op een tiidstjo dat er van
de Nederlandse vlasproduktie en verwerking niet veel
meer over zal ziin.
Er zijn door Frankrijk .grote hoeveelheden graan
naar ons land en Duitsland uitgevoerd voor een priis
die belanorük beneden onze interventieprijs la™. Dit
was mogelijk door de rentesubsiedies d'e in Frankrijk
na de mei-revolutie 1966 werden gegeven en door
monetaire manipulaties. Er werd dan ook on aange
drongen om aan de oneerlijke Franse concurrentie
een einde te maken.
(Zie verder pag. 6)
WAAROM GEEN GRONDBELEGGINGSFONDS
jET rapport van de Werkgroep Grondfinancie-
ring van het Landbouwschap waarin het
financieringsvraagstuk van agrarische gronden
werd behandeld is reeds enige maanden oud. Be
treffende de uitwerking van de principes en con
clusies van dit rapport is, na de publicatie, weinig
of feitelijk niets meer vernomen. Dit behoeft be
slist geen verwondering te wekken. Het probleem
is zeer ingewikkeld en de gevolgen zijn verstrek
kend. Toch eist de oplossing van de aan de orde
zijnde vraagstukken een snel handelen!
Met de stijging van de rente worden de proble
men van de grondfinanciering dagelijks groter. Zo
wel voor oude als voor nieuwe financieringen moet
zo snel mogelijk een alternatieve oplossingsmoge
lijkheid aanwezig zijn.
Wij zijn, wat de oplossing van het probleem op
basis van de suggesties van het rapport betreft, niet
erg gerust. Het is de vraag of een rentesubsidie op
grond praktisch haalbaar en verstandig is. Het uit
oefenen van een voorkeurrecht tot het terugkopen
van gronden kan een sta in de weg betekenen
voor een juist functioneren van de bank.
DEZE bezwaren overdenkende zijn we geko
men tot een andere vorm van grondfinan
ciering die een oplossing in de vele moeilijkheden
zou kunnen geven. Wij gaan daarbij uit van de na
tuurlijke situatie dat verpachte grond maar een
rendement oplevert van V/z Maar ook dat de
waardestijging van de grond de zaak aantrekkelijk
moet maken.
Geen uitgifte van obligaties dus met een vaste
rente, maar de uitgifte van aandelen met een uit
kering, die afhankelijk is van de uitkomsten van
de belegging in grond. Niet een hoog renderend
aandeel maar een groeifonds! Een fonds dat gebruik
makend van de realisering van waardestijgingen
bij verkoop en onteigening in staat is hei bezit
steeds uit te breiden!
T/OORBEELDEN dat voor dergelijke fondsen
belangstelling bestaat zijn er. Het beleg
gingsaandeel Rolinco is nog steeds enkele jaren oud
maar is reeds een begrip ter beurze! Het rendement
is nog geen 1 maar de uitgekeerde aaio's bren
gen het rendement verre boven die van de hoogst
rentende obligaties!
ÏP deze leest geschoeid moet het mogelijk zijn
het grondbezit in andere rechtsvorm dan tot
nu toe, meer gespreid meer gedifferentieerd, in
boerenhand te houden.
Een nauwkeurig beleid is noodzakelijk, deskun
digheid op financieel terrein, gepaard aan koop
mansschap zijn hoedanigheden die de leider van de
organisatie in grote mate moeten ter beschikking
staan.
Wanneer de georganiseerde landbouw zijn
schouders daar onder zou zetten, mede de ie vol
gen lijnen uitstippelen en bestuurlijk ingeschakeld
zou worden kan o.i. op een ruime belangstelling
worden gerekend.
Het kapitaal is er wel, men behoeft individueel
geen goot bedrag te investeren. Wanneer onze
maatschappij, de ZLM, het initiatief zou nemen
en elk lid (gemiddeld) voor f 1000,zou deelne
men, was er reeds een kapitaal van 8.000.000,l
Het gaat er om of er voldoende belangstelling is
voor een oplossing als hier bedoeld. Het is o.i. ten
volle het overdenken waard!
PA AU WE.