12 GROEI VANAF DE OPRICHTING IN 1951 Branche 1954 1957 1960 1963 1966 1968 Personenauto's 1.010 2.196 3.783 6.449 10.409 12.932 Traktoren 871 1.598 2.260 3.121 4.372 4.909 Bromfietsen 315 890 1.709 2.894 3.380 Combines i 36 180 319 364 Landb. machines M 117 239 285 Motoren/scooters 89 169 172 172 139 Totaal 1.881 4.198 7.138 11.748 18.405 22.009 SCHADEKOSTEN Boekjaren Kasko-premie Kasko-schade Percentage Overeenkomstig de landelijke ontwikkeling zien we, dat de branche personenauto's in de afgelopen 5 jaren is verdubbeld. Bij de branche bromfietsen zien we dezelfde ontwikkeling. Behalv« een prima groei is onze totale portefeuille ook gunstig opge bouwd t.a.v. de verhouding all-risks of W.A.-verzekering'. Het volgende staatje geeft hiervan een beeld. VERZEKERINGEN PER 31 DECEMBER 1968 Soort voertuigen Totaal Al-risks- W.A.- verzekeringen verzekering Personenauto's 12.511 9.871 78,9 2.640 214 Vrachtauto's 421 269 64,0 152 36,0 Traktoren 4.909 3.790 77,2 1.119 22,8 Bromfietsen 3.380 1.704 50,4 1.676 49,6 Motorrijwielen 139 36 76,2 103 73,8 Combines 364 282 77,5 82 22,5 Kasko-verzekeringen 285 285 100,0 Totaal 22.009 16.237 73,8 5,772 26,2 Het gemiddelde all-riskspercentage van 73,8 is zeer goed. Dit hoge percentage is uiteraard een gevolg van onze gunstige premietarieven. Bij de meeste maatschappijen ligt dit percentage nauwelijks op 50 De deelname per district kan uit het volgende overzicht worden af geleid. TOENAME PER KRING IN 1968 Districten Stand per Stand per Toename Toename l-l-'69 l-l-'68 in 1968 in Zuid-Bevel and 5.358 4.863 495 10,2% Noord-Brabant 3.479 3.149 330 10,5 Walcheren 2.852 2.578 274 10,6 Schouwen-Duiveland 2.557 2.397 160 6,7 W.-Z.-Vlaanderen 1.934 1.797 137 7,6 Kring Axel 1.916 1.728 188 10,9 Tholen en St. Philipsland 1.672 1.543 129 8,4 Kring Hulst 1.151 1.031 120 11,6 N oord-Beveland 1.090 1.046 44 4,2% Totaal 22.009 20.132 1.877 9,32% De toename per district vertoont onderling nogal enige verschillen. Om daaraan de konklusie te verbinden, dat de aktiviteit in enkele dis tricten is achtergebleven zou echter onjuist zijn. Veeleer zijn in de dis tricten met een laag toenemingspercentage de mogelijkheden ver uitge put. De kring Tholen en S. Philipsland maakt daarop een uitzondering, SCHADE-OVERZICHT De ontwikkeling in de schadesector blijft uiteraard de grootste aan dacht vragen. Het bestuur volgt het schadeverloop per lid nauwlettend. Zo nodig worden eigen risico's opgelegd of royementen doorgevoerd. Het doel blijft de schadegevallen te beperken. Het toenemende verkeer en de stijgende kosten per schadegeval zijn in dat qpzicht weinig hoopgevend. In het vorige verslagjaar waren we op de goede weg, omdat het schade- percentage met 0,9 gedaald was. Dit jaar is het schadepercentage ech ter weer met 0,3 gestegen tot 18,6 Wij willen niet verhelen dat dit percentage t.o.v. landelijke cijfers hoog ligt. Laat onze leden niet den ken, dat zij zo prima rijden! OVERZICHT SCHADEPERCENTAGES Verzekerde Boekjaar voertuigen Schadegevallen Percentage 1951 t/m 1959 gem. 1415 1960 7.138 1.125 15,8 1961 8.319 1.382 16,6 1962 9.912 1.775 17,9 1963 11.748 2.298 19,6 1964 13.762 2.619 19,0 1965 16.631 3.051 18,3 1966 18.405 3.536 19,2 1967 20.132 3.679 18,3 1968 22.009 4.093 18,6 Vanzelfsprekend neemt het aantal schadegevallen toe naarmate het verzekerde bestand groter wordt. In het verslagjaar werden evenwel 414 schadegevallen meer aangemeld dan in 1967 en dat is relatief een ster kere stijging dan de toename van het verzekerde bestand. Die weg moe ten we niet op. Bovendien komt het schadepercentage in een geheel ander licht te staan wanneer we dit uitsplitsen per branche. Personen- en vrachtauto's Traktoren Bromfietsen Motoren Combines 27,8 (v.j. 27,8) 6.6 (v.j. 6,4) 4,0 (v.j. 4,4) 6,5 (v.j. 10,5) 4.7 (v.j. 4,4) Uit bovenstaande cijfers blijkt, dat bij de personen- en vrachtauto's jaarlijks ruim 1 op de 4 schades wordt gemeld. Bij de andere sectoren ligt dit percentage beduidend gunstiger. Zij, die zich afvragen hoe dit hoge percentage bij de personenauto's tot stand komt kan als antwoord worden gegeven, dat onvoldoende oplet tendheid de hoofdoorzaak is. Het toenemende verkeer eist nu eenmaal grotere waakzaamheid van iedere weggebruiker. Wat het aantal schadegevallen ons aan kasko-schade t.o.v. het premie inkomen kost, leert ons het volgende overzicht. 1954 105.000,— 65.000,— 62% 1956 177.000,— II 119.000,— 67 1958 286.000,— 99 184.000,— 64 1960 412.000,— 99 246.000,— 60 1962 605.000,— 99 387.000,— 64 1964 1.027.000,— 9» 854.000,— 83 1966 1.397.000,— 9» 1.180.000,— 74 1967 1.606.000,— 99 1.172.000,— 73 1968 1.659.000,— 99 1.180.000,— 71 Niettegenstaande een toeneming van het aantal schadegevallen is het percentage schade-uitkeringen met 2 gedaald. Deze daling is een ge volg van meevallers op de posten reserve af te wikkelen schades en ver haalbare schades uit vorige boekjaren. BESTUURSZAKEN In de samenstelling van het bestuurscollege kwamen geen wijzigingen voor. Het bestuur kwam in het verslagjaar vijfmaal in vergadering bij een, terwijl het Dagelijks Bestuur maandelijks vergaderde. De algemene ledenvergadering werd gehouden op 31 mei 1968 te Hulst. In deze ver gadering werden de jaarstukken over 1967 goedgekeurd en vastgesteld. In de plaats van het aftredende lid van de financiële kommissie, de heer J. W. Scheele te Zaamslag, werd benoemd de heer Iz. de Bruyne te Cad- zand. De samenstelling van de beroepskommissie bleef ongewijzigd. Deze kommissie kreeg in het verslagjaar geen geschillen te behandelen. Óndanks de sterk toenemende werkzaamheden bleef de personeels bezetting ongewijzigd. Bij monde van de voorzitter werd dan ook in de bestuursvergadering van 13 december 1968 de direktie en het personeel bijzonder dank gebracht voor de wijze, waarop in het verslagjaar is ge werkt. De toch wel krappe bezetting leidde niet tot stagnatie in de af wikkeling van schadegevallen, het afgeven van polissen, groene kaar ten, verzekeringsbewijzen etc. Integendeel, alles verliep in een zeer vlot tempo. De vertegenwoordigers werden eveneens in het dankwoord be trokken voor hun bijdrage in de ontwikkeling van de maatschappij. DE V i Ho 4Ê*f t met 1 van i te Ai volle» aantc de af In schac gevei Wet nieu'v DE F Toenemend verkeer verhoogt) EXPLOITATIEREKENING OVER Lasten 1967 1968 B 1. Wet Risico (W.A.-premie) 1.058.039,24 1.338.179,62 i 2. Schadekosten (kasko) 1.172.173,75 1.179.517,20 t 3. Bedrijfskosten 111.317,85 118.284,42 4. Salarissen en provisies 214.325,— 228.878,40 5. Afschrijvingen 5.401,23 7.160,96 6. Belastingen 77.484,21 90.399,80 7. Reserveringen 163.092,20 184.487,38 2.801.833,48 3.146.907,78 Activa 1. Geldmiddelen 2. Bedrijfsmiddelen 3. Debiteuren 4. Beleggingen 1967 198.737,63 22.019,41 161.392,18 1.315.235,37 BALANS OVER HET B( P 1968 349.242,16 l 17.328,05 t 59.329,13 1 1.343.892,64 l i 1.697.384,59 1.769,791,98

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 12