12
GROEI VANAF DE OPRICHTING IN 1951
Branche
1954
1957
1960
1963
1966
1968
Personenauto's
1.010
2.196
3.783
6.449
10.409
12.932
Traktoren
871
1.598
2.260
3.121
4.372
4.909
Bromfietsen
315
890
1.709
2.894
3.380
Combines
i
36
180
319
364
Landb. machines
M
117
239
285
Motoren/scooters
89
169
172
172
139
Totaal
1.881
4.198
7.138
11.748
18.405
22.009
SCHADEKOSTEN
Boekjaren Kasko-premie
Kasko-schade
Percentage
Overeenkomstig de landelijke ontwikkeling zien we, dat de branche
personenauto's in de afgelopen 5 jaren is verdubbeld. Bij de branche
bromfietsen zien we dezelfde ontwikkeling.
Behalv« een prima groei is onze totale portefeuille ook gunstig opge
bouwd t.a.v. de verhouding all-risks of W.A.-verzekering'. Het volgende
staatje geeft hiervan een beeld.
VERZEKERINGEN PER 31 DECEMBER 1968
Soort voertuigen
Totaal
Al-risks-
W.A.-
verzekeringen
verzekering
Personenauto's
12.511
9.871
78,9
2.640
214
Vrachtauto's
421
269
64,0
152
36,0
Traktoren
4.909
3.790
77,2
1.119
22,8
Bromfietsen
3.380
1.704
50,4
1.676
49,6
Motorrijwielen
139
36
76,2
103
73,8
Combines
364
282
77,5
82
22,5
Kasko-verzekeringen 285
285
100,0
Totaal
22.009
16.237
73,8
5,772
26,2
Het gemiddelde all-riskspercentage van 73,8 is zeer goed. Dit hoge
percentage is uiteraard een gevolg van onze gunstige premietarieven.
Bij de meeste maatschappijen ligt dit percentage nauwelijks op 50
De deelname per district kan uit het volgende overzicht worden af
geleid.
TOENAME PER KRING IN 1968
Districten
Stand per Stand per Toename Toename
l-l-'69
l-l-'68
in 1968
in
Zuid-Bevel and
5.358
4.863
495
10,2%
Noord-Brabant
3.479
3.149
330
10,5
Walcheren
2.852
2.578
274
10,6
Schouwen-Duiveland
2.557
2.397
160
6,7
W.-Z.-Vlaanderen
1.934
1.797
137
7,6
Kring Axel
1.916
1.728
188
10,9
Tholen en St. Philipsland
1.672
1.543
129
8,4
Kring Hulst
1.151
1.031
120
11,6
N oord-Beveland
1.090
1.046
44
4,2%
Totaal
22.009
20.132
1.877
9,32%
De toename per district vertoont onderling nogal enige verschillen.
Om daaraan de konklusie te verbinden, dat de aktiviteit in enkele dis
tricten is achtergebleven zou echter onjuist zijn. Veeleer zijn in de dis
tricten met een laag toenemingspercentage de mogelijkheden ver uitge
put. De kring Tholen en S. Philipsland maakt daarop een uitzondering,
SCHADE-OVERZICHT
De ontwikkeling in de schadesector blijft uiteraard de grootste aan
dacht vragen. Het bestuur volgt het schadeverloop per lid nauwlettend.
Zo nodig worden eigen risico's opgelegd of royementen doorgevoerd. Het
doel blijft de schadegevallen te beperken.
Het toenemende verkeer en de stijgende kosten per schadegeval zijn
in dat qpzicht weinig hoopgevend.
In het vorige verslagjaar waren we op de goede weg, omdat het schade-
percentage met 0,9 gedaald was. Dit jaar is het schadepercentage ech
ter weer met 0,3 gestegen tot 18,6 Wij willen niet verhelen dat dit
percentage t.o.v. landelijke cijfers hoog ligt. Laat onze leden niet den
ken, dat zij zo prima rijden!
OVERZICHT SCHADEPERCENTAGES
Verzekerde
Boekjaar
voertuigen
Schadegevallen
Percentage
1951 t/m 1959
gem. 1415
1960
7.138
1.125
15,8
1961
8.319
1.382
16,6
1962
9.912
1.775
17,9
1963
11.748
2.298
19,6
1964
13.762
2.619
19,0
1965
16.631
3.051
18,3
1966
18.405
3.536
19,2
1967
20.132
3.679
18,3
1968
22.009
4.093
18,6
Vanzelfsprekend neemt het aantal schadegevallen toe naarmate het
verzekerde bestand groter wordt. In het verslagjaar werden evenwel 414
schadegevallen meer aangemeld dan in 1967 en dat is relatief een ster
kere stijging dan de toename van het verzekerde bestand. Die weg moe
ten we niet op. Bovendien komt het schadepercentage in een geheel
ander licht te staan wanneer we dit uitsplitsen per branche.
Personen- en vrachtauto's
Traktoren
Bromfietsen
Motoren
Combines
27,8 (v.j. 27,8)
6.6 (v.j. 6,4)
4,0 (v.j. 4,4)
6,5 (v.j. 10,5)
4.7 (v.j. 4,4)
Uit bovenstaande cijfers blijkt, dat bij de personen- en vrachtauto's
jaarlijks ruim 1 op de 4 schades wordt gemeld. Bij de andere sectoren ligt
dit percentage beduidend gunstiger.
Zij, die zich afvragen hoe dit hoge percentage bij de personenauto's tot
stand komt kan als antwoord worden gegeven, dat onvoldoende oplet
tendheid de hoofdoorzaak is. Het toenemende verkeer eist nu eenmaal
grotere waakzaamheid van iedere weggebruiker.
Wat het aantal schadegevallen ons aan kasko-schade t.o.v. het premie
inkomen kost, leert ons het volgende overzicht.
1954
105.000,—
65.000,—
62%
1956
177.000,—
II
119.000,—
67
1958
286.000,—
99
184.000,—
64
1960
412.000,—
99
246.000,—
60
1962
605.000,—
99
387.000,—
64
1964
1.027.000,—
9»
854.000,—
83
1966
1.397.000,—
9»
1.180.000,—
74
1967
1.606.000,—
99
1.172.000,—
73
1968
1.659.000,—
99
1.180.000,—
71
Niettegenstaande een toeneming van het aantal schadegevallen is het
percentage schade-uitkeringen met 2 gedaald. Deze daling is een ge
volg van meevallers op de posten reserve af te wikkelen schades en ver
haalbare schades uit vorige boekjaren.
BESTUURSZAKEN
In de samenstelling van het bestuurscollege kwamen geen wijzigingen
voor. Het bestuur kwam in het verslagjaar vijfmaal in vergadering bij
een, terwijl het Dagelijks Bestuur maandelijks vergaderde. De algemene
ledenvergadering werd gehouden op 31 mei 1968 te Hulst. In deze ver
gadering werden de jaarstukken over 1967 goedgekeurd en vastgesteld.
In de plaats van het aftredende lid van de financiële kommissie, de heer
J. W. Scheele te Zaamslag, werd benoemd de heer Iz. de Bruyne te Cad-
zand.
De samenstelling van de beroepskommissie bleef ongewijzigd. Deze
kommissie kreeg in het verslagjaar geen geschillen te behandelen.
Óndanks de sterk toenemende werkzaamheden bleef de personeels
bezetting ongewijzigd. Bij monde van de voorzitter werd dan ook in de
bestuursvergadering van 13 december 1968 de direktie en het personeel
bijzonder dank gebracht voor de wijze, waarop in het verslagjaar is ge
werkt. De toch wel krappe bezetting leidde niet tot stagnatie in de af
wikkeling van schadegevallen, het afgeven van polissen, groene kaar
ten, verzekeringsbewijzen etc. Integendeel, alles verliep in een zeer vlot
tempo. De vertegenwoordigers werden eveneens in het dankwoord be
trokken voor hun bijdrage in de ontwikkeling van de maatschappij.
DE V
i Ho
4Ê*f t
met 1
van i
te Ai
volle»
aantc
de af
In
schac
gevei
Wet
nieu'v
DE F
Toenemend verkeer verhoogt)
EXPLOITATIEREKENING
OVER
Lasten
1967
1968
B
1. Wet Risico (W.A.-premie)
1.058.039,24
1.338.179,62
i
2. Schadekosten (kasko)
1.172.173,75
1.179.517,20
t
3. Bedrijfskosten
111.317,85
118.284,42
4. Salarissen en provisies
214.325,—
228.878,40
5. Afschrijvingen
5.401,23
7.160,96
6. Belastingen
77.484,21
90.399,80
7. Reserveringen
163.092,20
184.487,38
2.801.833,48
3.146.907,78
Activa
1. Geldmiddelen
2. Bedrijfsmiddelen
3. Debiteuren
4. Beleggingen
1967
198.737,63
22.019,41
161.392,18
1.315.235,37
BALANS OVER HET B(
P
1968
349.242,16 l
17.328,05 t
59.329,13 1
1.343.892,64 l
i 1.697.384,59 1.769,791,98