Prijsbesluiten van de EEG-ministers van landbouw Strijd om de spiraal s Deze week. QE ministers van landbouw van de EEG zijn er dinsdag op een vergadering in Luxemburg in geslaagd een akkoord te bereiken over een aantal Europese landbouwprijzen.. De meeste graanprijzen zijn voor het nieuwe seizoen, dat op 1 augustus be gint, ongewijzigd gelaten, evenals de prijzen voor rijst, suiker en oliehoudende zaden. Alleen in de prij zen van d« voedergranen, mais en gerst zijn enige wijzigingen gebracht: de richtprijs van gerst stijgt met 1 (van 94,44 dollar per ton tot 95,44 dollar). De interventieprijs van gerst stijgt met een half pro cent (van 87.97 dollar per ton naar 88,49 dollar) en de richtprijs van mais gaat eveneens met 1 om hoog (van 94,94 dollar per ton tot 95,94 dollar). De ministers zullen nu nog voor 1 juli. nieuwe Europese prijzen voor melk en rundvlees moeten vaststellen. In maart werd, omdat geen overeenstem ming mogelijk was voor deze bijzonder moeilijke sec toren, een beslissing uitgesteld door het campagne- jaar dat op 1 april j.l. afliep met drie maanden te verlengen. Nu hebben de ministers ten aanzien van de rundvleessector reeds verklaard dat bij de beslis* singen voor 1 juli a.s. gunstige maatregelen zullen worden getroffen teneinde de rundvleesproduktie te stimuleren. Minister Lardinois heeft hierbij echter aangetekend dat zulke maatregelen duidelijk in het perspectief van een inperken van de veel te grote melkproduktie zullen moeten staan. IJE ministers hebben voorts de Europese Com missie verzocht nieuwe voorstellen te ontwer pen voor de afzet van overtollige boter en volle melk poeder. Hierbij kan voor Nederland wellicht opnieuw afzet van koelhuisboter tegen verlaagde prijzen aan de orde komen. Minister Lardinois heeft in de Euro pese raad toestemming gevraagd voor afzet van een hoeveelheid van 3000 ton koelhuisboter met Pinkste ren en de andere delegaties schenen daar in beginsel niet afwijzend tegenover te staan. De ministerraad werd het dinsdag ook eens over subsidies voor ver« werking van overtollige magere melkpoeder in var- kensr en pluimveevoeder. Deze regeling heeft echter alleen betrekking op het overschot van ca. 200.000 ton dat op 1 april bestond en ze loopt op 30 juni a.s. af. "|"ENSLOTTE heeft op aandringen van minister Ladinois de Europese Commissie opdracht ge kregen een studie te maken van mogelijkheden voor de afzet van overtollige zuivelprodukten van de EEG in een gemeenschappelijk hulpprogramma in het kader van de wereldvoedselhulp. Minister Lardinois toonde zich hiermee bijzonder ingenomen: hij heeft al bij de onderhandelingen over de Kennedy-Ronde erop aangedrongen dat de ge meenschap niet alleen met graan doch ook met zui velprodukten aan het wereld-voedselprogramma zou deelnemen. Dr. Mansholt bleek aan het einde van de vergadering vrij sceptisch te zijn over de behaalde resultaten van dinsdag. De beslissingen die ten aan zien van de prijzen zijn getroffen, lossen geen van de wezenlijke landbouwproblemen van de EEG, en met name die van de grote overschotten in verschil lende sectoren op, aldus zijn commentaar. Ir. C. S. KNOTTNERUS IA#IJ zitten in Nederland weer eens in de loon- en prijsspiraal. Het gekibbel om wie er is begon nen en wie er het eerst moet ophouden is weer in volle gang. Hebben de loonsverhogingen van januari bijgedra gen tot de extra prijsstijgingen of is het alleen maar de b.t.w. die door de ondernemers zo royaal is be rekend. Heeft de regering er zelf ook niet nog een schepje bovenop gedaan door alle tariefsverhogingen van de laatste tijd enz. enz. Het voorstel van de vakcentrales om nu een ge deelte van de sociale lasten van de werknemers naar de werkgevers over te hevelen zet natuurlijk de schroef weer duidelijk in gang. Het is een duidelijke loonkostenverhoging voor de bedrijven, die weer er gens vandaan moet komen. Dat kan nog gemakkelijk uit de winst, zeggen de werknemers. Voor vele bedrijven mag dat waar zijn maar in het algemeen kan dat zeker niet. Beslist niet voor de zelfstandigen in landbouw en middenstand waar het mes zelfs van twee kanten snijdt. Immers door het betalen van een hoger aandeel in de sociale voorzieningen van zijn werknemers houdt de zelf standige zelf een lager verteerbaar inkomen over. Dat is precies het omgekeerde van een duurtetoeslag. ALGEMENE LOONMAATREGEL Het is merkwaardig dat nu juist een algemene loonmaatregel is voorgesteld. Immers nog heel kort geleden heeft dezelfde vakbeweging de regering be zworen niet in te grijpen in de vrije loonpolitiek en vooral de c.a.o.'s waartegen de overheid bezwaar meende te moeten maken alleen op de eigen me rites voor de eigen bedrijfstak te bekijken. En nu in eens dit. Moeten wij hieruit afleiden dat ook de vak beweging nu tot de konklusïe is gekomen dat vrije loonvorming in een maatschappij die streeft naar al gehele werkgelegenheid onmogelijk is. Dat zou een pluspunt wezen in de nare situatie waarin wij zijn komen te verkeren. Immers dan zal gezamenlijk kun nen worden bekeken wat er voor de Nederlandse ekonomie in totaal de beste oplossing zou zijn. ONRUST De eerste kommentaren wijzen er evenwel nog niet op dat men de bakens heeft verzet. Voorlopig wordt gedreigd met onrust in de bedrijfstakken. Zelfs hoor de ik al zeggen dat het oude gezegde kontrakt is kon- trakt niet meer opgaat en dat kontrakten gerust mogen worden opengebroken. Wij zijn dan gevaar lijk dicht bij het punt dat praten niet zo best meer gaat en dat de feiten zullen moeten spreken. Stakin gen zijn natuurlijk voor de werkgevers onvoordeliger maar op iets langere termijn voor de werknemers nog veel onvoordeliger. Een stilstaande fabriek geeft be paald geen biidrage aan het nationaal inkomen en er is dan aan het eind van het jaar beslist minder te verdelen, maar het schijnt erg moeilijk te zijn om deze waarheid aan iedereen duidelijk te maken. Men wil dat blijkbaar eerst weer eens bewezen zien. SUBSIDIE OP LEVENSMIDDELEN De regering heeft gemeend een steentie te moeten bijdragen in deze situatie Zij heeft de investerings aftrek ingetrokken en stelt het bedrag wat zij hier door denkt te verdienen beschikbaar voor verlagin gen van de kosten van levensonderhoud. Zij heeft de S.E.R. om advies gevraagd hoe dit zal moeten wor den besteed. Er is al gedacht aan subsidies op de eerste levensmiddelen melk, brood en suiker. Bij het ontbreken van een E. E. G. regeling voor konsumptie- melk zou dat misschien mogelijk zijn. Voor brood lijkt het al wat moeilijker, maar met permissie van Brussel toch wel uitvoerbaar. Voor suiker is het bijzonder eenvoudig. De regering behoeft slechts het accijns op diit artikel te verlagen (het Nederandse accijns is, met het Italiaanse, het hoogste in de E. E. G.) Wij hebben vroeger al eens meer subsidie op levensmiddelen gekend en ik herinner mij nog de el lende die het gaf om er weer vanaf te geraken. Ik geloof niet dat een konsumentensubsidie op zichzelf voor de landbouw onaanvaardbaar is, integendeel. Maar ik geloof wel dat het goed is er dan rekening mee te houden dat wij er dan niet zo maar weer af zijn. Wanneer men dit in de hele E. E. G. zou doen was de situatie iets eenvoudiger. Dan zou ik bepaald geen bezwaar hebben. Maar wanneer alleen Neder land een dergelijke maatregel neemt lopen wij het risiko dat hij binnen enige jaren of misschien al wel per 1 januari a.s. weer zou moeten verdwijnen wat nogal wat verminderde omzet met zich mee zou kun nen brengen. ANDERE VORMI N VAN KONSUMENTENSTEUN Er zijn natuurlijk ook wel andere mogelijkheden om deze bedragen aan de konsument en het liefst aan de minst draagkrachtige ten goede te doen komen. Men kan dan ook denken aan het betalen van sociale premies door de overheid en zelfs ook kan een be lastingsverlaging er toe bijdragen dat het verteerbaar inkomen van de konsument wordt vergroot. Deze laatste moet dan natuurlijk wel een verhoging zijn van die belastingvrije voet om vooral voor de laagste inkomens nog enige betekenis te hebben. Hoe de overheid deze vrijgevigheid, overigens op kosten van de werkgevers, kan rijmen met de invoe ring van weer nieuwe acciinzen op sigaretten en bier is mij wel een raadsel. Of meent men in Den Haag misschien dat deze artikelen niet voor de minst draagkrachtigen zijn besteand? 1X/JET onteigeningen zullen wij in de naaste toe- komst nog genoeg te maken krijgen. De meeste aankopen van gronden en gebouwen zul len (gelukkig) in minnelijk overleg en niet via procedures plaatsvinden. De belasting zal, nadat de transactie tot stand is gekomen, zijn deel op eisen. Over de grootte daarvan zullen misschien meer geschillen komen dan over de oneigeningen zelf. Onze niet zo eenvoudige belastingwetgeving brengt dat bijna vanzelfsprekend mee. Een belastingprocedure levert nog wel eens iets anders op dan alleen maar hoe de wet moet wor den toegepast. Uit het volgende, door de Hoge Raad op 29 maart behandelde, geval blijkt duidelijk hoe verschillend deskundigen kunnen oordelen over de bedragen die als schadevergoeding betaald moeten worden. Uiteraard een heel gewone zaak. Het vaststelleji van een schadevergoeding is geen wiskunde-opgave, waarvan maar één uitkomst goed is. Het is taxeren. In elke taxatie speelt de persoon lijke kijk een hele grote rol. aWt dat betreft is het te vergelijken met de verschillende kijk die twee jongens kunnen hebben op eenzelfde meisje. En wie maakt uit wie gelijk heeft? AjU het berechte geval. Een Havenschap in het noorden van het land deed een landbouwer die een bedrijf van ruim 60 ha had, een aanbod een perceel land van 1.72 ha te kopen voor f21.650Dit ter voorkoming van onteigening. De boer ging zonder meer met dit aanbod accoord. Hij vroeg geen specificatie van het bedrag. Hij gaf ook niets ervan als inkomen op. Volgens hem was het niet anders dan een koop prijs van grond, die vrij van belasting was (land- bouwvrijstelling De Inspecteur van de belastingen vroeg wel een specificatie aan het Havenschap en telde als ver goeding voor winstderving 7.224,bij de aangif te van de boer. Deze ging in beroep en het Hof dat zelf geen verstand had van de waarde van de grond enz. benoemde deskundigen om die vast te stellen. Het Havenschav zal uiteraard ook deskundigen hebben gehad en het is interessant de berekeningen naast elkaar te zien. Deskun- Deskun digen digen Havenschap Hof 1. Winstderving 5.934 f 1.670 2. Zwaardere drukkende lasten v. d. inventaris 1.290 690 Samen 3. Waarde grond 4. Zwaarder drukkende gebouwe nlasten f 7.224 2.360 10.982 13.776 3.444 3.444 Totaal f21.650 f19.580 iJV totaal kwamen de deskundigen van het Hof dus f 2.070lager uitdan die van het Ha venschap. Het Havenschap had volgens hen over het hoofd gezien dat de boer een bedrijfsleider in dienst had genomen, ongeveer een jaar voor de verkoop van de grond en daardoor de winst te hoog getaxeerd. Het Hof oordeelde toen dat de boer die 2.070, als vergoeding voor winstderving had ontvangen al was het dan ook door een fout van het Haven schap. Daar valt niet veel tegen in te brengen. Wirist die men maakt door een fout van een ander blijft winst! Het Hof stelde dus de belaste winst op f 2.360zijnde de posten 1 en 2 (waarvoor de inspecteur f7.224,had) plus f2.070,is in to taal f 4.436 Voer de Hoge Raad ivist de boer post nr. 2 ad 690,er nog af te krijgen. Uiteindelijk had hij dus nogal wat verdiend. ■T OCH blijft er iets onbevredigends zitten. Niet -* in de uitspraak als zodanig. Ook niet in de toch wel grote verschillen in opvatting als wel de deskundigen, die minder blijken uit het totale ver schil als wel uit de verschillen op de onderdelen waarbij wij speciaal wijzen op de waardering van grorul en zwaarder drukkende lasten van de in ventaris. Dat ligt nu eenmaal aan het hoogst per soonlijk karakter dat eigen is aan elke taxatie. NEE, WAAR HET WRINGT IS DAT DE BOER GEEN SPECIFICATIE BEZAT, DIE HEM IN STAAT STELDE DE FISCALE GEVOLGEN VAN DE VERKOOP TE OVERZIEN. Dit gebeurt maar al te dikwijls. In dit geval ging het om kleine be dragen. Dat is ook wel anders. Het is daarom van belang het niet alleen eens te zijn over de totale vergoeding maar ook de spe cificatie daarvan. Anders kan het meer belasting kosten dan U denkt. Misschien verwacht men dan ook nog iets van belastingschadeclausules in de koopovereenkomst. Ten onrechte! Die leveren bijna nooit iets op. Dat hebben we een poosje geleden al eens in „Deze week uit de doeken ge daan. Niet gezien Nou ja, een mens kan niet alles lezen. Zeker niet over belasting. Maar toch, belasting betalen is een duur werk! PA AU WE.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 3