Het tuinbouwbedrijf als onderneming 10 Uitzendtijden Saterdag 26 april 1969 10.30—11.00 uur, Ned. I. Herhaling donderdag 1 mei 1969 23.0023.30 uur, ditmaal via Ned. II. LES 12. AFZET De koopgewoonten in het buitenland en de wijze waarop de verkoop plaats vindt. In vloed van de zelfbediening op de kwali teit en presentatie van het produkt. Knel punten bij de verzorging. De noodzaak van marktonderzoek en de wijze van reclame. Wijzigingen in de afzetstructuur. 1 AFZET Bij de teelt wordt getracht een zo goed mogelijk produkt te krijgen in een zo groot mogelijke hoe veelheid en tegen een zo laag mogelijke kostprijs. Daarnaast is ook de afzet van belang, waarbij het loon voor alle moeiten en zorgen wordt vastgesteld. De afzet is een zaak die tot de persoonlijke ver antwoordelijkheid van de tuinder behoort. Dit heeft vooral betrekking op het oogsten, het veilingklaar maken en het vervoer naar de veiling. Daarnaast zijn de koopgewoonten van de huisvrouw van be lang, want hierin liggen belangrijke aanknopings punten voor prijsbeïnvloeding, marktonderzoek en reclame. VOORAL DUITSLAND Kasgroenten zijn een typisch exportprodukt. Niet minder dan driekwart van onze nationale produk- tie vindt een weg over de grenzen naar buiten-» landse tafels. Alleen reeds West-Duitsland neemt meer dan de helft af van onze veilingaanvoer. In het afgelopen jaar beliep de export van kasgroen ten naar West-Duitsland een bedrag van ruim 400 miljoen gulden (franco grenswaarde). De Duitse consument is dus belangrijk. Hij ziet het Nederlandse produkt in de winkel, echter naast produkten van andere herkomsten. Dit alles keu rig geëtaleerd in 't levensmiddelen-zelfbedienings- bedrijf. Dit winkeltype is kenmerkend voor Duits land. Het heeft in de afgelopen jaren een revolu tionair snelle ontwikkeling ondergaan. Van de to tale groente-omzet in West-Duitsland wordt 80 via dit soort winkels verkocht. Daarbij is het ken merkend, dat de winkelende klant zelf de vrije hand heeft in de kwaliteitsvergelijking en de be paling van de keus. Meer dan in welk ander land ook is in Duitsland de klant koning. We moeten dit goed voor ogen houden, temeer omdat ook to maten, sla en komkommers van andere dan Neder landse herkomsten aanwezig zijn. In Nederland zelf is deze ontwikkeling nog lang niet zo ver voortgeschreden. Hier overheerst voor al de typische groentewinkel en is de eigen keus van de consument dus nog niet zo ver ontwikkeld. Hoewel in ons land de procentuele daling van de verkoop van groenten in groentewinkels nog niet zo groot is, is het aantal groentewinkels toch wel sterk teruggelopen. In de afgelopen zes jaar liep het aantal namelijk met de helft terug. De over blijvende bedrijven proberen tot om zet vergroting te komen door modernisering, oppervlaktevergro ting en uitbreiding van het sortiment. Het grote verschil tussen de ontwikkeling in West-Duitsland en Nederland komt duidelijk tot uiting in de cijfers van afbeelding 1. Daaruit is af te lezen dat in Duitsland vooral de kruidenier levensmiddelen-zelf bedieningsbe- drijf) veruit de grootste rol speelt in de afzet. De veel tragere groei in Nederland van de verkoop via kruideniers blijkt eveneens duidelijk, terwijl hier zowel de groentewinkel als de wijkrijder nog zeer vast in het zadel zitten. In landen als Zweden en Zwitserland is de situatie te vergelijken met die in Duitsland. In Engeland en Frankryk komt de situatie meer overeen met die van ons land. DETAILHANDEL De algemene situatie in de detailhandel verschaft de tuinders als leveranciers van groenten, bijzon der belangrijke aanwijzingen die ze niet mogen ne geren en waarop ze de best mogelijke aansluiting moeten zoeken. Het eerste facet is dat van het zelf bedieningselement, dat door de aard van de ver- koopwijze tot een constante betrouwbaarheid van de produkten noopt. Meer nog dan de prijs is de kwaliteit voor de winkelende huisvrouw de door slaggevende factor. Onze buitenlandse concurren ten hebben dit goed begrepen, want zij hebben in de laatste jaren de kwaliteit belangrijk verbeterd, evenals de verpakking en de algehele presentatie. Als versterkende factor komt hier nog bij de snel voortgeschreden gecentraliseerde inkoop van de grootwinkelbedrijven. Dit resulteert in een sterk gebundelde macht van deze marktpartner. Deze schaalvergroting bij de inkoop kan als een boeme rang werken, als de kwaliteit van ons produkt niet blijkt te voldoen. We kunnen stellen, dat er in de ontwikkelingen in de detailhandel duidelijke kansen en voordelen liggen voor onze tuinbouw. De situatie vergroot echter tegelijkertijd de kwetsbaarheid van onze ge hele bedrijfstak. Daarom is de persoonlijke verant woordelijkheid van de tuinder voor de algemene gang van zaken nu groter dan ooit tevoren. Pun ten als het oogsten, veilingklaar maken en het transport naar de veiling vereisen een minstens zo grote zorgvuldigheid als alle teeltmaatregelen die over een langere termijn worden genomen. De fouten die bij deze handelingen voor de aanvoer worden gemaakt, treden altijd aan het licht. Is dit niet vóór het veilen, dan in ieder geval in een la tere fase, wanneer het produkt bij de handel, in de winkel of al bij de consument is aangeland. Dit laatste is erger dan wanneer gebreken op de vei ling worden geconstateerd. Bij handel en consu ment immers ziet men er niet een persoonlijk pro dukt van oen tuinder in, maar is het een Neder lands produkt als zodanig. Het is daarom beslist gevaarlijk de veilingkeur te beschouwen als een hinderlijk obstakel in de dage lijkse tijdrace, die men noodgedwongen moet ne men. Het is verstandiger de veilingkeur royaal te bezien, in de wetenschap dat een kritisch ingesteld publiek de handel en de consument U daar voor dankbaar zullen zijn en er dan later graag op terugkomen. We moeten ook weten dat het eind punt van het produkt een heel eind verder ligt dan de veilingkeur. KNELPUNTEN BIJ DE VERZORGING Bij elke groenteprodukt zijn er bepaalde punten die met betrekking tot het werk bij de oogst en wat daarna komt speciale aandacht vragen. Voos? de drie belangrijkste glasgroenteprodukten, tomaat, sla en komkommer zijn vooral de volgende punten van belang: Bij de tomaat moeten, vooral in het hoogseizoen, als de tijd ook op de veiling schaars is, vaak nog op het allerlaatste moment talrijke partijen worden gekeurd. Het is waardevol als men de keur meester hierbij helpt door een bak goed gesorteerd produkt te leveren en de gestelde toleranties op neemt als een hoogst ernstige zaak. Onder alle om standigheden moet een eerlijk produkt worden af geleverd waarop handel en consument ten alle tijde kunnen vertrouwen. Kasgroenten zijn nu eenmaaJ veel kwetsbaarder dan de gelijksoortige natuurpro- dukten die uit zuidelijke landen komen. Deze om standigheid schept voor de tuinder extra plichten, ook voor produkten als sla en komkommers. Bij sla is het oogsten vaak een knelpunt. Me» ontkomt er soms niet aan te oogsten op een mo ment dat het niet zo schikt. Men moet echter al tijd bedenken, dat in de volle zon gesneden sla nooit exportwaardig kan zijn en dit ook niet mee? kan worden. Ook niet als hulpmaatregelen als koe len en broezen worden toegepast. De gewichtssor tering is een zaak van belang. Vaak immers krijgt de huisvrouw tegelijkertijd Zuid-Europese sla on der ogen, die veel zwaarder is en die ze niet zal aarzelen te nemen als die haar beter voorkomt. (Zie verder pagina 14)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 10