4
Gids voor groente- e
Appels werden
De afzet van
n fruitteelt onder glas
wat goedkoper
komkommers
Groenteteelt onder glas
De veranderende omstandigheden in de agrari
sche sector vergen een voortdurende aanpassing
van de voorlichting, ook de schriftelijke voorlich
ting. Een van deze vormen was de Tuinbouwgids;
een publikatie die in de praktijk vele jaren goede
diensten heeft bewezen. In,dit naslagwerk werd
jaarlijks een grote hoeveelheid informatie over de
verschillende takken van tuinbouw bijeengebracht.
Door de toenemende specialisatie en de voortgaande
technische en economische ontwikkeling in de tuin
bouw is echter ook de behoefte aan nieuwe kennis
en actuele informatie langzamerhand zo sterk toe
genomen, dat de talrijke gegevens die uit onder
zoekresultaten en praktijkervaringen beschikbaar
kwamen niet langer op een handzame wijze in één
boek konden worden verwerkt. Dit is dan ook de
reden waarom in 1967 besloten werd de uitgave van
de Tuinbouwgids te staken en deze te vervangen
door gidsen, gericht op de afzonderlijke takken van
tuinbouw en volledig afgestemd op de behoefte aan
kennis en informatie van de tuinbouwers.
Thans ii de eerste gids in deze serie verschenen
en wel die voor de Groente- en Fruitteelt onder
Op de Zeeuwse fruitveilingen was in de afgelopen
periode aan de prijsvorming merkbaar dat de tempe
raturen belangrijk waren gestegen. De handel deed
het kalm aan en dat juist in een periode waarin er
vooral in andere delen van het land grote aanvoeren
van appelen zijn, noodzakelijk geworden vanwege 't
feit dat de kwaliteit terugloopt. Met name het Gloës-
poriumrot gaat in sommige partijen de kop opste
ken. Heel duidelijk blijkt op het ogenblik hoe belang
rijk het is de bestrijding van dit rot zo lang en zo
goed mogelijk vol te houden. Men kan wel denken
in het najaar wht geld te winnen door die laatste be
spuiting niet uit te voeren, maar in het voorjaar kan
blijken dat het toch veel geld heeft gekost.
De prijzen van de meeste appels liepen vorige week
wat terug. In verband met de Paasdagen werd er
overal in Zeeland maar één keer fruit geveild. Gol
den Delicious van zeer goede kwaliteit kwamen nog
maar met moeite aan 60 cent per kg en een groot
deel van de meest gevraagde maten van dit ras gin
gen weg tegen prijzen van 5055 cent per kg. Klasse
II was gemiddeld minstens 5 cent per kg goedkoper.
Voor de kwaliteit van de appels is te hopen, dat het
Het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilin
gen, dat al geruime tijd de mogelijkheid onder
zoekt van een systeem van vastere prijzen voor
tomaten en komkommers, is donderdag op be
scheiden schaal begonnen met een nieuwe ver
koopmethode voor komkommers. Ongeveer tien
procent van de landelijke aanvoer van twee be
langrijke groottesorteringen van dit produkt
(41/51 en 51/61) gaat men verkopen voor een
prijs die gedurende één week niet verandert. Dat
zal gaan bij inschrijving volgens het zogenaamde
tendersysteem: de handelaar die voor de hoogste
prijs inschrijft krijgt als eerste een toewijzing,
wie een beetje minder biedt wordt nummer twee,
en zo daalt men het prijzen trapje verder af tot
de aangeboden hoeveelheid uitverkocht is. Als het
op afrekenen aankomt geldt er echter maar één
prijs: de prijs, geboden door de laagste in het
rijtje, de man dus die nog net een toewijzing kon
krijgen. Het Centraal Bureau houdt nog wel een
slag om de arm: het kan de toewijzing stoppen als
de prijs bij verdere toewijzing zou dalen beneden
90 procent van een vooraf vast te stellen richtprijs.
Als kopers komen in aanmerking alle hande
laren, die geregeld komkommers kopen op de bij
het Centraal Bureau aangesloten veilingen en die
Glas. De nieuwe uitgave is tot stand gekomen door
intensieve samenwerking tussen het Proefstation
voor de Groente- en Fruitteelt onder Glas te Naald
wijk en een aantal medewerkers van de rijkstuin-
bouwvoorlichtingsdiensten en onderzoekinstellin
gen. De uitgave van deze gids werd verzorgd door
de Stichting Land- en Tuinbouwgidsen.
Er is in deze gids een schat van gegevens ver
werkt waarmee elke glastuinder zijn nut kan doen.
Grote aandacht wordt er besteed aan de bestrij
dingsmiddelen en de ziekten en plagen die in de
verschillende gewassen kunnen voorkomen. In de
tails wordt daarna ingegaan op de nieuwe ontwik
kelingen van de teelten. Behandeld worden: toma
ten, komkommers, sla, aardbeien, meloenen, papri
ka's, augurken en verschillende bijgewassen.
Het boek is ruim voorzien van foto's en tekenin
gen, terwijl een register en rubriekinhouden ge
makkelijk toegang geven tot wat u zoekt. De uit
gave is verkrijgbaar bij de Stichting Land- en Tuin
bouwgidsen, Mgr. Van de Weteringstraat 103 te
Utrecht, telefoon 03025882. Een abonnement op
deze jaarlijks verschijnende uitgave kost f 7,50.
wat kouder gaat worden, want bij temperaturen van
20° C en meer gaat het erg hard met de teruggang.
Toch waren er in Zeeland goede partijen te koop en
die zullen er ook in de komende weken nog al wat
komen. Het is te hopen dat de prijs dan wat zal aan
trekken want de langdurige bewaring geeft nu een
maal hoge kosten.
Wat de peren betreft bestond het aanbod enkel uit
Saint Remy en Conference. Van laatstgenoemd ras
werd vorige week donderdag in Kapelle de laatste
verkoop uit de pool gehouden. Goes en Krabbendijke
zullen hiermede nog enkele weken door kunnen gaan.
De prijs van de goede kwaliteit bleef stabiel op 50
tot 60 cent per kg. Met Saint Remy wou het ook
donderdag niet vlotten. De prijs van de kleine maat
liep terug tot rond 15 cent per kg, dat wil zeggen
dat men net de koel- en sorteerkosten er van maakt.
De beste kwaliteiten grote maat kwamen niet verder
dan 25 cent.
In Kapelle begon de aanvoer van kasaardbeien op
gang te komen. Eind vorige week lag de prijs van
de goede kwaliteit tussen 2,50 en 3,per doos
van 200 gram.
de komkommers op hun beurt ook op termijn
aan hun afnemers willen verkopen of er zelf
detailhandel mee bedrijven. Ze moeten wel per
sortering voor ten minste tienduizend stuks in
schrijven.
De handelaren moeten de veilingen van h-n
keuze blijven bezoeken om er de komkommers
van hun keuze aan te schaffen. Ze blijven dus in
zekere zin aan de veilinghandel meedoen; alleen
wordt achteraf het voordelige of nadelige ver
schil verrekend tussen de overeengekomen vaste
weekprijs en de prijzen zoals de veilingklok die
aangeeft. Daarbij gaat men uit van het weekge-
middelde van de „klokprijzen" voor de eerste ex
portkwaliteit aan 34 komkommerveilingen.
Als het systeem een paar weken heeft gedraaid
gaat er nog een bijzondere voorziening werken
voor handelaren die uit de boot zijn gevallen, dat
wil zeggen voor hen die niets toegewezen hebben
gekregen of minder dan ze de voorafgaande twee
weken gemiddeld bij directe inschrijving kregen.
Zij mogen, als de toewijzingsprijs bekend is, als
nog nabestellen. Vijf procent van de aanvoer
wordt daarvoor gereserveerd, zodat straks vijf
tien procent van de aanvoer van de genoemde
sorteringen bij het nieuwe systeem betrokken is.
TELEAC
(Vervolg van pagina 4)
Deze werken meer en meer samen en dit komt
vooral in het samenwerkingsverband van het Land
bouwschap tot uiting. Hoewel het Landbouwschap
een publiekrechtelijke organisatie is, is het toch ook
meer en meer het samenwerkingsverband van de
privaatrechtelijke organisaties. Als zodanig kan een
goede eenheid worden gevormd. Er zijn echter meer
samenwerkingsvormen, zoals tussen studieclubs en
veilingen, maar ook standsorganisaties en studieclubs
zijn op weg naar een samenwerkingsvorm.
Ten onrechte ziet men in tuinbouwkringen het
Landbouwschap nog te veel als een zuivere land-
bouwaangelegenheid. Dit is niet juist, want in toe
nemende mate houdt het Landhouwschan zich ook
bezig met tuinbouwzaken. We zien dit bijv. met be
trekking tot het planologisch beleid. Getracht wordt
de regelingen van het Ontwikkelings- en Sanerings
fonds voor de Landbouw aan de specifieke tuinbouw-
behoeften aan te passen. Zo tracht men nu afbraak
premies bij bedrijfsbeëindiging te verkrijgen. Ook het
energiebeleid heeft de aandacht, waarbij thans de
aardgasprijs bijzonder actueel is. Men tracht het prijs
peil aantrekkelijk te maken voor de tuinbouw.
Door het georganiseerde bedrijfsleven is de Rijks
groepsregeling voor zelfstandigen wat beter pasklaar
gemaakt voor de glastuinbouw. Ook met betrekking
tot het fiscale beleid is er al veel gedaan. Daarbij
kan worden gedacht aan de restitutie van accijns
op olie, het vervallen van het registratierecht bij de
overdracht van een bedrijf van vader op zoon en de
mogelijkheid van afschrijving naar boekwaarde. Er
zijn natuurlijk nog veel meer wensen, zoals bijv. de
belastingvrije reservering. Het Landbouwschap en de
andere organisatievormen voor de tuinbouw werken
hieraan.
INVLOED OVER DE GRENZEN
Vooral middels de standsorganisaties en het Cen
traal Bureau van de Tuinbouwveilingen heeft het ge
organiseerde bedrijfsleven inspraak in het EEG-beleid
voor groenten en fruit. Op dit moment is het beleid
met betrekking tot derde landen actueel, waarbij
vooral wordt gedacht aan de Oostbloklanden, die
speciaal op de Duitse markt wat hinderlijk gaan con
curreren. Getracht wordt 't beleid in Brussel zodanig
te beïnvloeden dat hiertegen wat kan worden gedaan.
De concurrentievervalsing door de subsidies in
andere landen heeft de aandacht, evenals het inter-
ventiebeleid, dat nogal wat risico's inhoudt voor de
Nederlandse tuinbouw.
In het Landbouwschap komen in feite de meningen
samen en worden ze geformuleerd, zodat aanbevelin
gen kunnen worden gemaakt voor de Minister. Via
de samenwerkende organisatie in de EEG is het geor
ganiseerde bedrijfsleven óók op de Brusselse bespre
kingen present.
INDIVIDUELE HULP
De tuinder vraagt zich weieens af wat de organi-
AFBR AAKPREMIE Bil BEëINDIGING
VAN GLASTUINBOUWBEDRIJVEN
Het bestuur van het Ontwikkelings- en Sanerings
fonds voor de Landbouw heeft besloten, een bij
drage te verlenen voor afbraak van verouderde
glasopstanden, voorkomende op beëindigende
glastuinbouwbedrijven. De afbraakpremie voor de
glasopstand bedraagt ƒ3,per vierkante meter
grondoppervlak. Glas, roeden, onderbouw en fun
damenten moeten volledig worden verwijderd.
Voorwaarde Is, dat de bedrijfsbeëindiging In het
kader van de Bedrijfsbeëindigingsregeling van het
Fonds plaats heeft.
GROTE BELANGSTELLING VOOR ROOIPREMIE
Zoals bekend, bestaat sedert 1 augustus 1968 de
mogelijkheid open een bijdrage te verkrijgen in de
kosten van het rooien van vóór 1950 geplante
appel- en pereboomgaarden. De belangstelling voor
deze bijdrageregeling waarvoor onlangs de gel
delijke middelen nog zijn versterkt Is van dien
aard dat op 28 maart 1969 reeds 5078 aanvragen
voor gemiddeld 1 ha per geval om een rooipremie
waren ingediend. Van deze aanvragen werden er
Inmiddels 327 afgewezen en 4591 goedgekeurd.
De provinciale verdeling van de goedgekeurde
aanvragen is als volgt: Groningen 32, Friesland 25,
Drente 12, Overijssel 104, Gelderland 1465, Utrecht
544, Noord-Holland 200, Zuid-Holland 291, Zeeland
412, Noord-Brabant 471 en Limburg 1035.
DE COÖPERATIE ZUIVELORGANISATIE
IN DE TOEKOMST
Een nationale belangenbehartigende en dienstver
lenende organisatie, die nog past bij vorm en om
vang van de coöperatieve, zuivelondernemingen op
dit ogenblik, maar ook al ingespeeld is op de constel
latie die dat coöperatieve zuivelbedrijfsleven in 1980
te zien zal geven. Voor zo'n organisatie wil het be
stuur van de Koninklijke Nederlandse Zuivelbond
F.N.Z. het bestaan van die bond in zijn huidige vorm
opgeven.
Het heeft daarover vorige week in Berg en Dal
overlegd met vertegenwoordigers van twee anderen:
de Coöperatieve Melkcentrale in Den Haag en de Bond
van Coöperatieve Zuivelverkoopverenigingen. Er
kwamen een paar resoluties uit en het besluit, zeer
snel een werkgroep te vormen die een blauwdruk zal
moeten maken voor die nieuwe organisatie, waarmee
men nog dit jaar van start zou willen gaan. De F.N.Z.,
nu de landelijke belangenbehartigende en dienstver
lenende organisatie, zou er in opgaan, de Coöpera
tieve Melkcentrale (C.M.C.) en andere grote regionale
coöperaties zouden er lid van kunnen worden. Op
een of andere wijze zou er een binding moeten komen
met de bond van coöperatieve zuivelverkoopvereni
gingen.
De concentratie-activiteit die in de coöperatieve
zuivelwereld aan de gang is, is voor de F.N.Z. de
reden geweest om deze organisatorische hervorming
voor te stellen. De verwachting is dat in 1980 de
coöperatieve melkverwerking in hoofdzaak zal ge
schieden in een beperkt aantal zo tussen de vier
en de acht grote regionale coöperatieve onder
nemingen met daaromheen een dan nog beperkt
aantal kleine ondernemingen die het door b.v. een
bijzonder produkt, een bijzondere service of een eigen
afzetmarkt tegen de groten kunnen blijven bolwer
ken. De organisatie zal aan die schaalvergroting moe
ten worden aangepast.
De verkoopvoorwaarden zijn, blijkens een mede
deling van het Centraal Bureau, opgesteld in over
leg met de organisaties van exporteurs, grossiers
en verzendhandelaren.
saties voor hem persoonlijk kunnen doen. Dit ïs heel
veel. Zo kan bijvoorbeeld bij1 bedrijfsovername hulp
worden geboden bij de berekeningen en om te komen
tot een goede verdeling; dit met het oog op de ande
re gezinsleden. Problemen als beroepskeuze en moei
lijkheden van sociale of economische aard bij aan
vrage van borgstelling of voor de Rijksgroepsregeling
zelfstandigen kunnen mede met behulp van de
organisaties worden behandeld. Daartoe heeft men
economisch-sociale voorlichters in dienst, die men bij
wijze van spreken kan bestellen als er moeilijkheden
zijn of dreigen Deze voorlichters kunnen de tuinder
in tal van zaken begeleiden.
WAAR KOMT HET OP NEER
Een tuinder ook een tuinder met een groot be
drijf die gespecialiseerd is op de pröduktie van
groenten, heeft een kleine onderneming. Binnen dit
bedrijf kan hij niet voor alle zaken gespecialiseerd
zijn, zoals een grote onderneming dit kan. Wel staat
hem een gespecialiseerd onderzoek- en voorlichtings
apparaat ten dienste, zowel technisch als sociaal-
economisch. Hij probeert samen met zijn collega's
invloed uit te oefenen in georganiseerd verband
op al die factoren die uiteindelijk zijn wel *en wee
bepalen, zoals bijv. het fiscale-, het planologische- en
het EEG-beleid.
Van bijzonder belang is dat de tuinder gebruik
maakt van de mogelijkheden die er zijn. Hfj moet
actief deelnemen aan het organisatieleven, omdat hij
dan mede gestalte kan geven aan het beleid in het
geheel.