VRIJDAG 4 APRIL 1969
57e Jaargang No. 2975
Officieel orgaan van de Maatschappij tot bevordering van Land- en Tninbonw en Veeteelt in Zeeland
„En zeer vroeg op de eerste
dug der week gingen zij
naar het graftoen de zon
opging".
Marcus 16, vers 2.
IN de geschiedenis van de opstanding
kijken wij God regelrecht in het gezicht.
Er heefi in het graf een worsteling plaatsge-
vonden tussen Jezus en de dood. Maar God
toont Zijn ware gezicht door Zijn Zoon op te
wekken en aan de macht van de dood te ont
rukken.
In Genesis 32 wordt ons de worsteling be
schreven van Jakob. Deze stamvader van Is
raël vreesde tijdens een reis zijn broer Ezau
te ontmoeten. Voordat Jakob verzoend raakte
met zijn broer, vond er een worsteling plaats
tussen hem en een man. Na deze strijd kreeg
Jakob de nieuwe naam Israël, want hij had
gestreden met God en mensen en hij had
overwonnen. En Jakob noemde die plaats
Pniëi, want (zei hij) ik heb God gezien van
aangezicht tot aangezicht en mijn ieven is be
houden gebieven. En de zon ging over hem
op, toen hij door Pniël getrokken was.
QOK over haar, die het graf bezochten,
ging de zon op. En zij vreesden,-tiet be
richt van de opstanding aan iemand door te
geven.
Wat is het dan vreemd dat de kerkgebou
wen op Paasmorgen over het algemeen vol
zijn! Is het in een vol kerkgebouw gemakke
lijk om te geloven, dat het graf leeg is? Als
dit zo is, dan is de kans groot, dat tegen ons
gezegd wordt: Jezus is hier niet! In het mor
genlicht van Pasen blijkt het een onmogelijk
heid te zijn, te zeggen: Wij hebben God ge
zien van aangezicnt tot aangezicht en mijn
leven is behouden, terwijl wij onze naaste
niet onder ogen durven te komen met het be
richt, dat de Heer waarlijk is opgestaan. Dan
gaan wij mank net als Jakob, up de eerste
dag van de week, dat is dus de eerste werk
dag, zuilen wij onoevreesd de ander tegemoet
moeten treden met het bericht, dat de dood
niet het laatste woord heeft. In een kerkge
bouw is dit niet zo moeiiijk, maar buiten net
kerkgebouw blijkt dit pas mogelijk te zijn na
een worsteling met God en mei mensen. Want
de dood schijnt onherroepelijk te zijn. En wij
zijn kwakzalvers als wij hier met kruiden ko
men aandragen om de gapende wond van het
graf te genezen.
r\E kerkgebouwen hangen op Paasmor-
gen het bericht van de opstanding aan
de grote klok. Maar een vol kerkgebouw met
Pasen kan het opstandingsbericht niet geloof
waardig maken.
De eerste getuigen werden zo geschokt
door het grote feit van de opstanding, dat zij
daarvan helemaal in de war raakten. Deze
verwarring valt ons ten deel, als iemand het
geen hij of zij liefheeft naar de begraafplaats
moet brengen, waar op dat moment de woor
den van Jezus gesproken worden: Ik ben de
opstanding en het leven; die in Mij gelooft zal
leven ook al is hij gestorven en een ieder, die
leeft en in Mij gelooft zal in eeuwigheid niet
sterven. Dit geloof is geen vol kerkgebouw
waard, maar een lege begraafplaats.
Ds. H. OMMEPING,
Oosterland.
In dit nummer o.m.:
De maand april op het Zeeuws Landbouwbe
drijf Pag. 4 en 5
Een reportage over 10 jaren samenwerking
Pag. 6 en 7
Handelspolitiek debacle, verzekeringszaken en
„Deze week Tuinbouwklanken en „Geld
terug uit het zuivelfonds" Pag. 10, 11 en 13
Kort verslag van de vergadering van het Dage
lijks Bestuur der ZLM Pag. 17
Samenwerking tussen gemengde bedrijven biedt
interessante mogelijkheden Pag. 19, 20 en 21
Veehouderijnieuws in artikelen over „Gemiste
kansen", „De leverbotziekte" en „De betekenis
van de varkensfokkerij voor het jaarlijks inko
men" Pag. 22 en 23
Voederbietentelen met minder werk
Pag. 25