Zeeuwse elitezeug Karla 10 jaar! KORTE WENKEN 8 C. W. M. BACKX, Varkenstamboek voor Zeeland. VAN Karla zijn 16 tomen bij het Stamboek geregistreerd met in totaal 178 levend geboren biggen. Het aantal grootgebrachte biggen, vastge steld op gemiddeld 6-weekse leeftijd, bedraagt 147. Gemiddeld per toom zijn deze aantallen respectievelijk 11,1 en 9,2, hetgeen als zeer goed moet worden aangemerkt. In het Biggenboek zijn 37 mannelijke en 63 vrouwelijke biggen ingeschre ven. In het Stamboek zijn 18 beren ingeschreven, waarvan 3 met bplus, 8 met b en 7 met bmin. Er zijn 16 zeugen ingeschreven in het Stamboek. Hier van zijn er 13 met Bplus en 3 met B gewaardeerd, terwijl 3 dochters het predikaat sterzeug verworven hebben. Uit het bovenstaande blijkt, dat Karla in de vrouwelijke lijn aanmerkelijk beter fokt. DE fokprestatie van Karla is echter zodanig, dat in oktober 1966 aan haar het predikaat „Elite" werd toegekend. Vele malen is ze op regionaal en provinciaal niveau ter keuring verschenen en heel vaak hoog bekroond. Zeer weinig zeugen bereiken een zo hoge leeftijd. Zeer weinig zeugen zijn tot een zo hoge biggenproduktie in staat. We wensen de familie Noorthoek nog veel succes met deze hoogwaardige fokfamilie. HET is niet gebruikelijk, om een artikel te wijden aan slechts één fok- zeug. Toch willen we voor deze keer een uitzondering maken en wél voor de Zeeuwse Elitezeug Karla 4250 van G. Noorthoek, Anna Jacobapolder. Om twee redenen willen we dit doen. 1. Karla wordt 31 maart a.s. 10 jaar; 2. Karla is de enige in leven zijnde Zeeuwse Elitezeug. Karla werd 31 maart 1959 geboren op het bedrijf van de heer W. Kruger te Lemelerveld (Ov.). Zij werd op een leeftijd van ca. 8 weken door de heer G. Noorthoek aangekocht en op 25 april 1960 werd zij in het Zeeuwse Varkensstamboek ingeschreven als Karla 4250 met Bplus voor algemeen voor komen. Zij werd omschreven als een typische, harde, evenredig gebouwde zeug met fraaie verhoudingen. De vader van Karla was Koert 5581 P en de moeder de Overijsselse sterzeug Lieneke 28147. De eerste toom werd met goed gevolg onderzocht op de selectiemesterij. Het resultaat was een gemid delde groei per dag van 0,71 kg en een voeder verbruik per kg groei van 3,06 V. E. Voor type werden de letters b, b-, b, b gegeven. VERZEKERINGSZAKEN BLOEDPROEF PREMIETARIEVEN OUDE MOTORVOERTUIGEN BLOEDPROEF WORDT VERPLICHT QOOR de Ministers van Justitie en Verkeer en Waterstaat is een wijzigingsvoorstel van ar tikel 26 Wegenverkeerswet bij de Tweede Kamer in gediend. In artikel 26 lid 1 wordt bepaald, dat het de be stuurder van een voertuig verboden is dit te bestu ren of te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan de rijvaardigheid kan verminderen en dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht. In lid 2 wordt dan bepaald, dat het de bestuur der van een voertuig verboden is dit te besturen of te doen besturen na zodanig gebruik van alcohol houdende drank, dat het alcoholgehalte van zijn bloed bii een onderzoek hoger blijkt te zijn dan een halve milligram alcohol per millimeter bloed. Tot nu toe was het zo, dat de bloedoroef niet ver plicht was. Daardoor is het in de praktijk al herhaal delijk voorgekomen, dat het onder invloed rijden niet kon worden vastgesteld. Men zal nu de verdachte kunnen verplichten zich aan de bloedproef te onder- wemen. Wij achten dit een zeer belangrijke zaak en juichen deze maatregel tevens van harte toe. Het is ons altijd nog een doorn in het oog geweest, dat de rechter een verdachte, hoewel de fe-'ten er niet om logen, wegens gebrek aan bewijs moest vrij spreken van overtreding artikel 26. Hoeveel menselijk leed is er al niet veroorzaakt door het rijden onder invloed Voor iedere weggebruiker wordt het nu temeer opletten geblazen. De slagzin: „Glaasje- op laat je rijden" krijgt nog een veel dringender betekenis. Immers, in alle polisvoorwaarden staat, dat de dek king is uitgesloten van schade, terwijl de verzekerde onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend middel verkeert, dat hij geacht moet worden niet in staat te zijn een motorvoertuig naar behoren te besturen. Bij een promilage van 0,5°/oo, dat is een geringe hoeveelheid, loopt men reeds de kans op een ver oordeling artikel 26 W.V.W. Dit is dan voor de verzekeringsmaatschappijen maatgevend om iedere schadevergoeding te weigeren. Nogmaals wij juichen deze maatregel toe en wil len niet nalaten alle weggebruikers nogmaals te atten deren op bovengenoemde belangrijke wetswijziging. ONDERZOEK STRUCTUUR PREMIETARIEF De automobielassuradeuren in Nederland hebben besloten een onderzoek te laten instellen naar de structuur van het premietarief. De ontwikkeling van het gemotoriseerde verkeer in Nederland, het verschil in gebruik en verkeersgedrag en de opéénvolgende premieverhogingen gaven aanleiding tot dit onder zoek. Zijn we goed ingelicht dan zal worden nagegaan of de reeds jaren geldende regel n.l. dat de no-claim- korting tot maximaal 30 kan oplopen en dat men bij schade weer de basispremie gaat betalen, gewij zigd moet worden. Persoonlijk zijn wij een groot voorstander van het Zwitserse systeem waarbij de minimum- en de maxi mumpremie al naar gelang van het schadeverloop, veel verder uit elkaar ligt dan in Nederland. Waarom zouden we een gunstig risiko b'jv. geen 50 en een vrij regelmatige brokkenmaker geen 200 van de basis-premie laten betalen. Dergelijke maatregelen zouden o.i. het schadeverloop doen af nemen. Wij komen op dit punt, hopelijk op vrij korte ter mijn, terug. MOTORVOERTUIGEN, OUDER DAN 10 JAAR Enige tijd geleden hebben wij medegedeeld, dai onze maatschappij geen auto's en motoren meer in de verzekering opneemt, zonder voorafgaande keu ring op de technische rijvaardigheid. Dit betekent, dat een kandidaat, die zijn auto of motor van 10 jaar of ouder bij ons wil verzekeren eerst een keurings-rapport moet overleggen, waaruit blijkt, dat het vehikel technisch rijwaardig is. Dit keurings-rapport dient te zijn opgemaakt door een deskundige van een erkend expertisebureau of A.N.W.B. Deze keuring brengt voor betrokkene uiteraard kosten met zich, variërend van 20,tot 30,—. Daartegenover staat voor b°trokken° echter een be langrijk punt n.l. dat hij dan te weten komt of zijn motorvoertuig inderdaad aan de eisen van rijvaardig heid voldoet. Nog belangrijker is alvorens tot aan koop van zo'n 2e-handswa<?en over te gaan deze eerst te laten keuren en tegelijkertijd aan de exoert te vragen wat de waarde van dat voertuig is. Men be taalt dan niet meer voor een 2e handswagen dan nodig is en dat ligt in de praktijk niet zeldën anders. GOEDE BANDEN In de expertise-rapporten komen we vrij regelmatig de opmerkingen tegen, dat de banden van de wagen niet voldoen aan de te stellen eisen. Vandaar dan ook de slip, waarin de auto is terecht gekomen met alle gevolgen van dien. Uiteraard kosten nieuwe banden alweer geld. Maar wat betekent een paar honderd gulden tegenover de kans op een ernstig ongeval met persoonlijk letsel etc. Van het totaal aantal binnenkomende schade gevallen is een vrij fors percentage het gevolg van slippen. Dit ligt niet altijd aan de banden maar voor al ook aan ondeskundig afremmen. Niettemin blijkt de dringende oproep van kracht „de put niet te dem pen als het kalf reeds verdronken is", d.w.z. niet te wachten met vernieuwing van banden tot het mo ment, dat u in het ziekenhuis tot de ontdekking komt. dat u te laat was. de L. WAT JAMMER dat bij het poten de helft tot een derde van de zo met zorg en kosten verkregen spruiten van uw pootaardappelen weer afbreken. Zorg daarom voor goed afgeharde, korte kiemen met een lengte van maximaal 1 cm. Rijdt bij het poten met een volautomatische machine niet har der dan 4-4'/2 km. Harder rijden geeft meer bescha diging en onregelmatige verdeling. KALKMINNENDE GEWASSEN zoals bieten, gerst en tarwe eisen een zeer goede kalktoestand van de grond. Een goed bekalkingsbeleid voor deze gewassen is dus een eerste vereiste. DOOR DE INTENSIEVE VEEBEZETTING op de gemengde bedrijven wordt een grote stalmestpro- duktie verkregen. Een groot gedeelte van de fos faat- en kalibehoefte wordt op die bedrijven ge dekt door deze organische mest. Hierdoor zijn ba sisch werkende kunstmeststoffen (o.a. slakken- meel) geheel of gedeeltelijk uit het bemestingsplan geschrapt. Temeer is daardoor een juist aangepaste bekalking op zijn plaats. EEN SNELLE pH-bepaling van de grond kan ge schieden via de pH-sneldienst te De Bilt. Een brief kaart of telefoontje (030760037) en u ontvangt materiaal voor het zelf steken van grondmonsters Na ontvangst van deze monsters op ons laborato rium hebt u binnen 10 dagen uitslag en advies in de brievenbus. VOOR EEN GOEDE OPBRENGST en kwaliteit van de aardapoelen is een ruime kalibemesting nodig. Uitgaande van de kalitoestand goed, dus een K-getal van 16-20, is voor kleigrond 230 kg zui vere kali per ha nodig voor een goed gewas aard appelen. Is het K-getal van een grond lager dan is een zwaardere kalibemesting nodig. Ga dus goed na hoeveel U moet strooien.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 8