Zeeuwse
elitezeug Karla
10 jaar!
KORTE WENKEN
8
C. W. M. BACKX,
Varkenstamboek voor Zeeland.
VAN Karla zijn 16 tomen bij het Stamboek geregistreerd met in totaal
178 levend geboren biggen. Het aantal grootgebrachte biggen, vastge
steld op gemiddeld 6-weekse leeftijd, bedraagt 147. Gemiddeld per toom
zijn deze aantallen respectievelijk 11,1 en 9,2, hetgeen als zeer goed moet
worden aangemerkt.
In het Biggenboek zijn 37 mannelijke en 63 vrouwelijke biggen ingeschre
ven. In het Stamboek zijn 18 beren ingeschreven, waarvan 3 met bplus, 8
met b en 7 met bmin. Er zijn 16 zeugen ingeschreven in het Stamboek. Hier
van zijn er 13 met Bplus en 3 met B gewaardeerd, terwijl 3 dochters het
predikaat sterzeug verworven hebben. Uit het bovenstaande blijkt, dat Karla
in de vrouwelijke lijn aanmerkelijk beter fokt.
DE fokprestatie van Karla is echter zodanig, dat in oktober 1966 aan haar
het predikaat „Elite" werd toegekend. Vele malen is ze op regionaal en
provinciaal niveau ter keuring verschenen en heel vaak hoog bekroond. Zeer
weinig zeugen bereiken een zo hoge leeftijd. Zeer weinig zeugen zijn tot
een zo hoge biggenproduktie in staat. We wensen de familie Noorthoek nog
veel succes met deze hoogwaardige fokfamilie.
HET is niet gebruikelijk, om een artikel te wijden aan slechts één fok-
zeug. Toch willen we voor deze keer een uitzondering maken en wél
voor de Zeeuwse Elitezeug Karla 4250 van G. Noorthoek, Anna Jacobapolder.
Om twee redenen willen we dit doen.
1. Karla wordt 31 maart a.s. 10 jaar;
2. Karla is de enige in leven zijnde Zeeuwse Elitezeug.
Karla werd 31 maart 1959 geboren op het bedrijf van de heer W. Kruger
te Lemelerveld (Ov.). Zij werd op een leeftijd van ca. 8 weken door de
heer G. Noorthoek aangekocht en op 25 april 1960 werd zij in het Zeeuwse
Varkensstamboek ingeschreven als Karla 4250 met Bplus voor algemeen voor
komen. Zij werd omschreven als een typische, harde, evenredig gebouwde
zeug met fraaie verhoudingen. De vader van Karla was Koert 5581 P en
de moeder de Overijsselse sterzeug Lieneke 28147. De eerste toom werd met
goed gevolg onderzocht op de selectiemesterij. Het resultaat was een gemid
delde groei per dag van 0,71 kg en een voeder verbruik per kg groei van
3,06 V. E. Voor type werden de letters b, b-, b, b gegeven.
VERZEKERINGSZAKEN
BLOEDPROEF
PREMIETARIEVEN
OUDE MOTORVOERTUIGEN
BLOEDPROEF WORDT VERPLICHT
QOOR de Ministers van Justitie en Verkeer en
Waterstaat is een wijzigingsvoorstel van ar
tikel 26 Wegenverkeerswet bij de Tweede Kamer in
gediend.
In artikel 26 lid 1 wordt bepaald, dat het de be
stuurder van een voertuig verboden is dit te bestu
ren of te doen besturen, terwijl hij verkeert onder
zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of
redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan
de rijvaardigheid kan verminderen en dat hij niet tot
behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.
In lid 2 wordt dan bepaald, dat het de bestuur
der van een voertuig verboden is dit te besturen of
te doen besturen na zodanig gebruik van alcohol
houdende drank, dat het alcoholgehalte van zijn
bloed bii een onderzoek hoger blijkt te zijn dan een
halve milligram alcohol per millimeter bloed.
Tot nu toe was het zo, dat de bloedoroef niet ver
plicht was. Daardoor is het in de praktijk al herhaal
delijk voorgekomen, dat het onder invloed rijden niet
kon worden vastgesteld. Men zal nu de verdachte
kunnen verplichten zich aan de bloedproef te onder-
wemen.
Wij achten dit een zeer belangrijke zaak en juichen
deze maatregel tevens van harte toe.
Het is ons altijd nog een doorn in het oog geweest,
dat de rechter een verdachte, hoewel de fe-'ten er
niet om logen, wegens gebrek aan bewijs moest vrij
spreken van overtreding artikel 26. Hoeveel menselijk
leed is er al niet veroorzaakt door het rijden onder
invloed
Voor iedere weggebruiker wordt het nu temeer
opletten geblazen. De slagzin: „Glaasje- op laat je
rijden" krijgt nog een veel dringender betekenis.
Immers, in alle polisvoorwaarden staat, dat de dek
king is uitgesloten van schade, terwijl de verzekerde
onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank
of enig bedwelmend middel verkeert, dat hij geacht
moet worden niet in staat te zijn een motorvoertuig
naar behoren te besturen.
Bij een promilage van 0,5°/oo, dat is een geringe
hoeveelheid, loopt men reeds de kans op een ver
oordeling artikel 26 W.V.W.
Dit is dan voor de verzekeringsmaatschappijen
maatgevend om iedere schadevergoeding te weigeren.
Nogmaals wij juichen deze maatregel toe en wil
len niet nalaten alle weggebruikers nogmaals te atten
deren op bovengenoemde belangrijke wetswijziging.
ONDERZOEK STRUCTUUR PREMIETARIEF
De automobielassuradeuren in Nederland hebben
besloten een onderzoek te laten instellen naar de
structuur van het premietarief. De ontwikkeling van
het gemotoriseerde verkeer in Nederland, het verschil
in gebruik en verkeersgedrag en de opéénvolgende
premieverhogingen gaven aanleiding tot dit onder
zoek.
Zijn we goed ingelicht dan zal worden nagegaan
of de reeds jaren geldende regel n.l. dat de no-claim-
korting tot maximaal 30 kan oplopen en dat men
bij schade weer de basispremie gaat betalen, gewij
zigd moet worden.
Persoonlijk zijn wij een groot voorstander van het
Zwitserse systeem waarbij de minimum- en de maxi
mumpremie al naar gelang van het schadeverloop,
veel verder uit elkaar ligt dan in Nederland.
Waarom zouden we een gunstig risiko b'jv. geen
50 en een vrij regelmatige brokkenmaker geen
200 van de basis-premie laten betalen. Dergelijke
maatregelen zouden o.i. het schadeverloop doen af
nemen.
Wij komen op dit punt, hopelijk op vrij korte ter
mijn, terug.
MOTORVOERTUIGEN, OUDER DAN 10 JAAR
Enige tijd geleden hebben wij medegedeeld, dai
onze maatschappij geen auto's en motoren meer in
de verzekering opneemt, zonder voorafgaande keu
ring op de technische rijvaardigheid.
Dit betekent, dat een kandidaat, die zijn auto of
motor van 10 jaar of ouder bij ons wil verzekeren
eerst een keurings-rapport moet overleggen, waaruit
blijkt, dat het vehikel technisch rijwaardig is.
Dit keurings-rapport dient te zijn opgemaakt door
een deskundige van een erkend expertisebureau of
A.N.W.B.
Deze keuring brengt voor betrokkene uiteraard
kosten met zich, variërend van 20,tot 30,—.
Daartegenover staat voor b°trokken° echter een be
langrijk punt n.l. dat hij dan te weten komt of zijn
motorvoertuig inderdaad aan de eisen van rijvaardig
heid voldoet. Nog belangrijker is alvorens tot aan
koop van zo'n 2e-handswa<?en over te gaan deze eerst
te laten keuren en tegelijkertijd aan de exoert te
vragen wat de waarde van dat voertuig is. Men be
taalt dan niet meer voor een 2e handswagen dan
nodig is en dat ligt in de praktijk niet zeldën anders.
GOEDE BANDEN
In de expertise-rapporten komen we vrij regelmatig
de opmerkingen tegen, dat de banden van de wagen
niet voldoen aan de te stellen eisen. Vandaar dan ook
de slip, waarin de auto is terecht gekomen met alle
gevolgen van dien.
Uiteraard kosten nieuwe banden alweer geld. Maar
wat betekent een paar honderd gulden tegenover de
kans op een ernstig ongeval met persoonlijk letsel
etc. Van het totaal aantal binnenkomende schade
gevallen is een vrij fors percentage het gevolg van
slippen. Dit ligt niet altijd aan de banden maar voor
al ook aan ondeskundig afremmen. Niettemin blijkt
de dringende oproep van kracht „de put niet te dem
pen als het kalf reeds verdronken is", d.w.z. niet te
wachten met vernieuwing van banden tot het mo
ment, dat u in het ziekenhuis tot de ontdekking komt.
dat u te laat was.
de L.
WAT JAMMER dat bij het poten de helft tot een
derde van de zo met zorg en kosten verkregen
spruiten van uw pootaardappelen weer afbreken.
Zorg daarom voor goed afgeharde, korte kiemen
met een lengte van maximaal 1 cm. Rijdt bij het
poten met een volautomatische machine niet har
der dan 4-4'/2 km. Harder rijden geeft meer bescha
diging en onregelmatige verdeling.
KALKMINNENDE GEWASSEN zoals bieten,
gerst en tarwe eisen een zeer goede kalktoestand
van de grond. Een goed bekalkingsbeleid voor deze
gewassen is dus een eerste vereiste.
DOOR DE INTENSIEVE VEEBEZETTING op de
gemengde bedrijven wordt een grote stalmestpro-
duktie verkregen. Een groot gedeelte van de fos
faat- en kalibehoefte wordt op die bedrijven ge
dekt door deze organische mest. Hierdoor zijn ba
sisch werkende kunstmeststoffen (o.a. slakken-
meel) geheel of gedeeltelijk uit het bemestingsplan
geschrapt. Temeer is daardoor een juist aangepaste
bekalking op zijn plaats.
EEN SNELLE pH-bepaling van de grond kan ge
schieden via de pH-sneldienst te De Bilt. Een brief
kaart of telefoontje (030760037) en u ontvangt
materiaal voor het zelf steken van grondmonsters
Na ontvangst van deze monsters op ons laborato
rium hebt u binnen 10 dagen uitslag en advies in
de brievenbus.
VOOR EEN GOEDE OPBRENGST en kwaliteit
van de aardapoelen is een ruime kalibemesting
nodig. Uitgaande van de kalitoestand goed, dus een
K-getal van 16-20, is voor kleigrond 230 kg zui
vere kali per ha nodig voor een goed gewas aard
appelen. Is het K-getal van een grond lager dan
is een zwaardere kalibemesting nodig. Ga dus goed
na hoeveel U moet strooien.