PLATTELANDSJEUGD
Jongeren en landbouwbeleid
F.J.G
Ervaringen en flitsen vanuit de Nieuwe Wereld
22
riEZE curstis werd van 27 jan.2 febr. 1969 gehouden op de V.HJS. ,,'t Oude Hofte Bergen (N.-H.).
Het was dit jaar voor het eerst, dat jongelui van de K.P.J, en PJ.G.N. deze cursus gezamenlijk
hielden. In totaal waren er 20 deelnemersjongens uit bijna alle delen van ons land. Zeeland was met
twee personen vertegenwoordigd; gezien het belqng van de cursus, een naar onze mening nogal gering
aantal. De cursus handelde in het bijzonder over de toekomst van de landbouw en het plan-Mansholt
was hierbij een dankbaar objekt.
Nadat we aan elkaar waren voorgesteld en van koffie voorzien, begon de cursus. De eerste inleider
was ir. A. J. Louwes met als onderwerp „De levensvatbaarheid van de kleine produktie-eenheid in de
landbouw". Na dit betoog volgde er een hevigewe mogen wel zeggen een „verhitte" discussie. Maar zij
die op een volkshogeschool geweest zijn, weten wat dit is! Weldra was er dan ook een sfeer, een volks
hogeschool waardig.
De dag daaropvolgend werd er gediscussieerd over het landbouw struktuurbeleid. Wat verstaan we b.v.
onder een struktuurbeleid? Een heel onschuldige vraag, doch zodra daarover een discussie gaat begin-
nen, mag men zijn jasje wel uittrekken. Ir. S. Herweyer kwam het struktuurbeleid nader toelichten en
wel zoals het gezien werd vanuit zijn dienst.
Bij de discussie over ontwikkelingshulp was drs. F. Moll.de man uit een „arm" gebied, terwijl wij de
rol van mensen uit het „rijke" gebied speelden. Natuurlijk kwam ook hier de riet-biet controverse ter
sprake. We kregen na dit gesprek een heel wat bredere kijk op ontwikkelingshulp.
JTs OENSDAG en donderdag verbleven we in de E.E.G.-gebouwen te Brussel. We spraken er o.a. met
de heer J. van Noord, voorzitter van het Comité d'Entente; de heren S. Jonker en Siebelink over
respektievelijk „het funktioneren van de Europese organen en de huidige politieke situatie" en „de hui
dige gemeenschappelijke landbouwpolitiek". Met de heer W. Esser spraken wij over „de landbouw in het
jaar 1980". De gesprekken waren buitengewoon leerzaam en dktueel.
Gezien de „stof" van de cursus is het weieens nodig tot ontspanning te komen. Dit facet van de cursus
speelde zich eveneens in Brussel af en het bleek, dat dit daar ook best mogelijk is.
Teruggekeerd in Bergen vervolgden we vrijdags de cursus door in groepsverband gesprekken te voe
ren met vertegenwoordiges van diverse bedrijven, waaronder Albert Heijn, melkfabrieken. Smith Chips
en een conservenfabriek.
's Avonds was er een gesprek tussen vertegenwoordigers van de consument en producent. Wij hadden
ditmaal niet graag op de stoel van de consument gezeten
Tot slot was er zaterdagsmorgens een samenvatting van de gehele cursus met medewerking van drs.
P. Muntjewerff.
In het kort waren dit enkele aantekeningen van een cursus, die het volgen meer dan waard is. Wij
kunnen jullie één goede raad geven: „Ga ook eens naar een cursus. Het hoeft geen „landbouwbeleid"
en ook geen „4-weekse" te zijn. Begin maar met een weekend-cursus ('t provinciale secretariaat der P.J.
G. zal u hierbij gaarne behulpzaam zijn), de rest komt dan vanzelf wel.
Om na de schoolbanken bij te blijven, is dit één van de betere middelen. Dit- laatste uiteraard naar onze
mening.
A. L. VAN WESTEN.
P. TIMMERS.
Miami l-4-'69.
Om in Amerika te kunnen komen, moet je nog
al moeite doen om aan een visum te komen. Als
je dan naar maanden geduldig wachten het beno
digde formulier thuis hebt, dan moet er nog ge
boekt worden en dit laatste liefst niet te duur.
De meeste Europese maatschappijen zijn aange
sloten bij een bepaalde bond. Dit heeft tot gevolg,
dat men werkt met vastgestelde prijzen. De maat
schappijen, die hier niet bij aangesloten zijn, wer
ken veelal met veel lagere tarieven. Het komt niet
zelden voor dat men het voor de helft van de
prijs doet.
Ik boekte bij een niet aangesloten maatschappij,
de Icelandic. Op het kantoor van deze maatschap
pij kreeg ik te horen, dat de meeste toestellen vrij
goed waren, want de slechte exemplaren waren
reeds neergestort. Aldus gerustgesteld boekte ik
voor de reis.
Men moet bij deze maatschappijen niet raar op
kijken, wanneer het programma een beetje uit de
hand loopt.
Prompt overkwam mjj dit ook. Ik ging met de
trein naar Luxemburg en daar aangekomen, moest
ik 12 uur wachten, omdat er enige technische sto
ringen aan het toestel waren. Eerst de volgende
dag kon het toestel weg.
Mijn eerste vlucht was tegelijkertijd adembene
mend als angstwekkend. Gedurende deze eerste
sensationele momenten, maakten de wielen zich
los van de bodem om koers te zetten naar de
Nieuwe Wereld.
Na een vlucht van zes uur landen we op het
vliegveld van Reykjavik in IJsland. In deze tgd
van het jaar munt het eiland niet bepaald uit door
schoonheid. Men zag slechts sneeuw en rotsen.
Op dit eiland maakten we voor het eerst kennis
met een nieuwe tijd. Het was op dit moment 15.00
uur Europese tijd. In Reykjavik houdt men de
New York-tijd aan, wat betekent dat het 09.00 uur
in de morgen is.
Zodra we weer in het vliegtuig zaten, werden
we overladen met etenswaar en drank. Tevens
door MEES HAGE uit Kruisland
dient men de liefdevolle behandeling van de ste
wardessen niet te vergeten. Het was een waar
vlieggenot.
Om 12 uur (New York-tijd) vlogen we op 4500
voet hoogte over Groenland. Helaas geen groen
land, maar één grote ijsmassa en rotsen.
Na een vlucht van drie uur kwam New York
heel normaal is, wanneer men een uur boven de
luchthaven blijft cirkelen. In ons geval duurde het
gelukkig maar een half uur.
Na het passeren van de douane nog vlug even
een nieuwe ticket halen. Als dit gebeurd is, met
een taxi naar een andere luchtvaartmaatschappij.
J. F. Kennedy Airport is zo geweldig groot, dat
men wel een taxi moet gebruiken. "Er wonen op
het vliegveld alleen al een 2 miljoen mensen, ter
wijl ongeveer 70 maatschappijen er hun vestiging
hebben. Iedere minuut stijgt of landt er een toe
stel. De toestellen staan in rijen achter elkaar, zo
als bij ons de auto's bumper aan bumper staan
in een overvolle straat.
Het ene toestel is nog niet los of de andere rolt
de baan op. Als je die drukte ziet, dan denk je
even aan het vliegveld Sepoe bij Hoeven. Er zal
in zicht. De luchthaven van New York, J. F. Ken
nedy Airport, wordt zo druk bevlogen, dat het
nog het een en ander dienen te gebeuren, alvorens
men daar ook zover is.
Een uur later zit je alweer op het National Air-
port, één van de drie vliegvelden van Washington
D.C. De afstand tussen New York en Washington
bedraagt ongeveer 500 km.
Hier in Amerika gebruikt men het vliegtuig, zo
als bij ons de autobus. Op de meeste grote vlieg
velden vertrekt er om de minuut een yet, terwijl
er iedere 10 minuten een toestel naar dezelfde
grote stad vertrekt. Iedere stad beschikt over een
landingsbaan, terwijl zelfs het kleinste dorpje een
landingsstrip, een geëffende grasstrook, heeft. Men
vliegt er .veel particulier met kleine sportvliegtui»
gen. De afstanden zijn dermate groot, dat een auto
sowieso noodzakelijk is. Voor zakenmensen is een
longerenaktiviteium
HOEK/TERNEUZEN
Op vrijdag 11 april komt de afdeling bijeen,
voor een lezing van de heer Riemslag, over de
flora en fauna van de Braakman.
Voorafgaande aan de lezing voeren enkele af
delingsleden een klein cabaretje op. Na de lezing
blijven we nog even gezellig bij ekaar.
Een boeiende avond, die U persé niet mag mis
sen. Kom niet alleen, maar neem vrienden en vrien
dinnen mee.
Wij verwachten U om 19.30 uur in de Gem. Ge
hoorzaal te Hoek.
KADERDAGEN P. i. G. Z. EN B. P. J.
In de maand april organiseren de P. J. G. Z. en
B. P. J. hun jaarlijkse kaderdagen en wel van vrij
dagavond 11 april t/m zondagmorgen 13 april a.s.
De kaderdagen worden dit jaar gehouden op de
volkshogeschool „Olaertsduyn" te Rockanje
(Z.-H.).
Het centrale thema van de kaderdagen: „Jeugd-
en Jongerenwerk in beweging". Bovendien zullen
we aandacht schenken aan de roep van de moderne
jeugd om meer inspraak in diverse zaken.
Een interessant en boeiend programma, waarin
ook de ontspanning ruime aandacht krijgt.
Een ieder, die al eens meer van dergelijke da
gen meegemaakt heeft, herinnert zich nog steeds
de gezellige en levendige discussie of verhalen
rond het haardvuur of bar.
U kunt zich nu al opgeven als deelnemer, U
kunt ook de persoonlijke uitnodiging afwachten,
waarin alle gegevens vermeld staan.
Hoe U reageert en wanneer U reageert, doet niet
terzake, als U maar aanwezig bent op „Olaerts-
duyn".
UITWISSELING MET BAD KREUZNACH
Een aantal leerlingen (24) van de landbouwhuis-
houdschool uit het Duitse stadje Bad Kreuznach
gaan van 2528 april 1969 op studiereis naar Ne
derland.
Deze meisjes, in de leeftijd variërend van 18
20 jaar, zouden gaarne een ontmoetingsmiddag en/
of -avond hebben met een plaatselijke afdeling of
kring van een plattelandsjongerenorganisatie. Als
voorkeur geven zij op: zaterdag 26 april of zondag
27 april 1969.
Het programma zou in nauw overleg met de
beide deelnemende groepen vastgesteld kunne»
worden. Aan deze uitwisseling is een tegenbezoek
verbonden, een tegenbezoek wat tevens onderling
geregeld kan worden.
De afdeling of kring, die hier iets voor voelt,
kan zich in verbinding stellen met het provincial®
sekretariaat of met het landelijke sekretariaat der
P. J. G. N. (Pr. Mauritsplein 23, Den Haag, tele
foon 070-512541).
AXEL-ZAAMSLAG
Op zaterdag 5 april a.s. brengen we een bezoek
aan de expositie van de kunstschilder-pottebakker-
beeldhouwer, Arnt Kroonder.
Alle leden en eventuele belangstellenden ver
wachten wij om 14.00 uur op „Het Poontje" te
Zaamslag.
vliegtuig onontbeerlijk. Voor slechts twaalf dollar
huurt men voor één uur een toestel, mits men in
het bezit is van een licence, een vliegbrevet.
Het is onvoorstelbaar met welk een gewoonte
de mensen hier gebruik maken van het vliegtuig.
Stapt men hier in een lijnvliegtuig, dan wordt
iedere passagier van harte welkom geheten en mes
wenst hem een goede reis. De captain van ons toe
stel naar Washington D.C. was buitengewoon ge
tapt bij zijn passagiers en men applaudiseerde luid
voor zijn pratical jokes.
Nu had ik eens in een blad gelezen, dat er m
de cockpit van deze lïjntoestellen nogal eens wat
alcohol bevond. Deze kennis veroorzaakte eee
kleurverandering rondom mijn neus,
De landing was vrij hard, maar volgens insi
ders vrij normaal big een harde zijwind. Het toe
stel maakte een vijftal sprongen, alvorens het to*
stilstand kwam. De captain verontschuldigde zich
voor deze landing en wenste allen een goede reis.
Andermaal applaus en een ieder ging zijns weegs.
Dit alles is normaal voor een Amerikaan, zelfs
zo normaal, dat men nooit tickets op het vliegveld
koopt, maar aan boord van het lijntoesteL Iets der
gelijks kennen wjj wanneer we met de bus rei
zen.
Na 14 uur vliegen wees de klok negen uur aan.
De hoogste tijd om eens uit te kijken naar een
Y. M. C. A.-gebouw. Dit is een soort jeugdherberg,
maar met de accomodatie en service van een hotel
Zij zijn in iedere grote stad te vinden en bieden
plaats aan 400500 mensen. Vooral studenten
maken gebruik van deze mogelijkheid.
(Wordt vervolgd.)