PLATTELANDSJEUGD Jongeren en landbouwbeleid F.J.G Ervaringen en flitsen vanuit de Nieuwe Wereld 22 riEZE curstis werd van 27 jan.2 febr. 1969 gehouden op de V.HJS. ,,'t Oude Hofte Bergen (N.-H.). Het was dit jaar voor het eerst, dat jongelui van de K.P.J, en PJ.G.N. deze cursus gezamenlijk hielden. In totaal waren er 20 deelnemersjongens uit bijna alle delen van ons land. Zeeland was met twee personen vertegenwoordigd; gezien het belqng van de cursus, een naar onze mening nogal gering aantal. De cursus handelde in het bijzonder over de toekomst van de landbouw en het plan-Mansholt was hierbij een dankbaar objekt. Nadat we aan elkaar waren voorgesteld en van koffie voorzien, begon de cursus. De eerste inleider was ir. A. J. Louwes met als onderwerp „De levensvatbaarheid van de kleine produktie-eenheid in de landbouw". Na dit betoog volgde er een hevigewe mogen wel zeggen een „verhitte" discussie. Maar zij die op een volkshogeschool geweest zijn, weten wat dit is! Weldra was er dan ook een sfeer, een volks hogeschool waardig. De dag daaropvolgend werd er gediscussieerd over het landbouw struktuurbeleid. Wat verstaan we b.v. onder een struktuurbeleid? Een heel onschuldige vraag, doch zodra daarover een discussie gaat begin- nen, mag men zijn jasje wel uittrekken. Ir. S. Herweyer kwam het struktuurbeleid nader toelichten en wel zoals het gezien werd vanuit zijn dienst. Bij de discussie over ontwikkelingshulp was drs. F. Moll.de man uit een „arm" gebied, terwijl wij de rol van mensen uit het „rijke" gebied speelden. Natuurlijk kwam ook hier de riet-biet controverse ter sprake. We kregen na dit gesprek een heel wat bredere kijk op ontwikkelingshulp. JTs OENSDAG en donderdag verbleven we in de E.E.G.-gebouwen te Brussel. We spraken er o.a. met de heer J. van Noord, voorzitter van het Comité d'Entente; de heren S. Jonker en Siebelink over respektievelijk „het funktioneren van de Europese organen en de huidige politieke situatie" en „de hui dige gemeenschappelijke landbouwpolitiek". Met de heer W. Esser spraken wij over „de landbouw in het jaar 1980". De gesprekken waren buitengewoon leerzaam en dktueel. Gezien de „stof" van de cursus is het weieens nodig tot ontspanning te komen. Dit facet van de cursus speelde zich eveneens in Brussel af en het bleek, dat dit daar ook best mogelijk is. Teruggekeerd in Bergen vervolgden we vrijdags de cursus door in groepsverband gesprekken te voe ren met vertegenwoordiges van diverse bedrijven, waaronder Albert Heijn, melkfabrieken. Smith Chips en een conservenfabriek. 's Avonds was er een gesprek tussen vertegenwoordigers van de consument en producent. Wij hadden ditmaal niet graag op de stoel van de consument gezeten Tot slot was er zaterdagsmorgens een samenvatting van de gehele cursus met medewerking van drs. P. Muntjewerff. In het kort waren dit enkele aantekeningen van een cursus, die het volgen meer dan waard is. Wij kunnen jullie één goede raad geven: „Ga ook eens naar een cursus. Het hoeft geen „landbouwbeleid" en ook geen „4-weekse" te zijn. Begin maar met een weekend-cursus ('t provinciale secretariaat der P.J. G. zal u hierbij gaarne behulpzaam zijn), de rest komt dan vanzelf wel. Om na de schoolbanken bij te blijven, is dit één van de betere middelen. Dit- laatste uiteraard naar onze mening. A. L. VAN WESTEN. P. TIMMERS. Miami l-4-'69. Om in Amerika te kunnen komen, moet je nog al moeite doen om aan een visum te komen. Als je dan naar maanden geduldig wachten het beno digde formulier thuis hebt, dan moet er nog ge boekt worden en dit laatste liefst niet te duur. De meeste Europese maatschappijen zijn aange sloten bij een bepaalde bond. Dit heeft tot gevolg, dat men werkt met vastgestelde prijzen. De maat schappijen, die hier niet bij aangesloten zijn, wer ken veelal met veel lagere tarieven. Het komt niet zelden voor dat men het voor de helft van de prijs doet. Ik boekte bij een niet aangesloten maatschappij, de Icelandic. Op het kantoor van deze maatschap pij kreeg ik te horen, dat de meeste toestellen vrij goed waren, want de slechte exemplaren waren reeds neergestort. Aldus gerustgesteld boekte ik voor de reis. Men moet bij deze maatschappijen niet raar op kijken, wanneer het programma een beetje uit de hand loopt. Prompt overkwam mjj dit ook. Ik ging met de trein naar Luxemburg en daar aangekomen, moest ik 12 uur wachten, omdat er enige technische sto ringen aan het toestel waren. Eerst de volgende dag kon het toestel weg. Mijn eerste vlucht was tegelijkertijd adembene mend als angstwekkend. Gedurende deze eerste sensationele momenten, maakten de wielen zich los van de bodem om koers te zetten naar de Nieuwe Wereld. Na een vlucht van zes uur landen we op het vliegveld van Reykjavik in IJsland. In deze tgd van het jaar munt het eiland niet bepaald uit door schoonheid. Men zag slechts sneeuw en rotsen. Op dit eiland maakten we voor het eerst kennis met een nieuwe tijd. Het was op dit moment 15.00 uur Europese tijd. In Reykjavik houdt men de New York-tijd aan, wat betekent dat het 09.00 uur in de morgen is. Zodra we weer in het vliegtuig zaten, werden we overladen met etenswaar en drank. Tevens door MEES HAGE uit Kruisland dient men de liefdevolle behandeling van de ste wardessen niet te vergeten. Het was een waar vlieggenot. Om 12 uur (New York-tijd) vlogen we op 4500 voet hoogte over Groenland. Helaas geen groen land, maar één grote ijsmassa en rotsen. Na een vlucht van drie uur kwam New York heel normaal is, wanneer men een uur boven de luchthaven blijft cirkelen. In ons geval duurde het gelukkig maar een half uur. Na het passeren van de douane nog vlug even een nieuwe ticket halen. Als dit gebeurd is, met een taxi naar een andere luchtvaartmaatschappij. J. F. Kennedy Airport is zo geweldig groot, dat men wel een taxi moet gebruiken. "Er wonen op het vliegveld alleen al een 2 miljoen mensen, ter wijl ongeveer 70 maatschappijen er hun vestiging hebben. Iedere minuut stijgt of landt er een toe stel. De toestellen staan in rijen achter elkaar, zo als bij ons de auto's bumper aan bumper staan in een overvolle straat. Het ene toestel is nog niet los of de andere rolt de baan op. Als je die drukte ziet, dan denk je even aan het vliegveld Sepoe bij Hoeven. Er zal in zicht. De luchthaven van New York, J. F. Ken nedy Airport, wordt zo druk bevlogen, dat het nog het een en ander dienen te gebeuren, alvorens men daar ook zover is. Een uur later zit je alweer op het National Air- port, één van de drie vliegvelden van Washington D.C. De afstand tussen New York en Washington bedraagt ongeveer 500 km. Hier in Amerika gebruikt men het vliegtuig, zo als bij ons de autobus. Op de meeste grote vlieg velden vertrekt er om de minuut een yet, terwijl er iedere 10 minuten een toestel naar dezelfde grote stad vertrekt. Iedere stad beschikt over een landingsbaan, terwijl zelfs het kleinste dorpje een landingsstrip, een geëffende grasstrook, heeft. Men vliegt er .veel particulier met kleine sportvliegtui» gen. De afstanden zijn dermate groot, dat een auto sowieso noodzakelijk is. Voor zakenmensen is een longerenaktiviteium HOEK/TERNEUZEN Op vrijdag 11 april komt de afdeling bijeen, voor een lezing van de heer Riemslag, over de flora en fauna van de Braakman. Voorafgaande aan de lezing voeren enkele af delingsleden een klein cabaretje op. Na de lezing blijven we nog even gezellig bij ekaar. Een boeiende avond, die U persé niet mag mis sen. Kom niet alleen, maar neem vrienden en vrien dinnen mee. Wij verwachten U om 19.30 uur in de Gem. Ge hoorzaal te Hoek. KADERDAGEN P. i. G. Z. EN B. P. J. In de maand april organiseren de P. J. G. Z. en B. P. J. hun jaarlijkse kaderdagen en wel van vrij dagavond 11 april t/m zondagmorgen 13 april a.s. De kaderdagen worden dit jaar gehouden op de volkshogeschool „Olaertsduyn" te Rockanje (Z.-H.). Het centrale thema van de kaderdagen: „Jeugd- en Jongerenwerk in beweging". Bovendien zullen we aandacht schenken aan de roep van de moderne jeugd om meer inspraak in diverse zaken. Een interessant en boeiend programma, waarin ook de ontspanning ruime aandacht krijgt. Een ieder, die al eens meer van dergelijke da gen meegemaakt heeft, herinnert zich nog steeds de gezellige en levendige discussie of verhalen rond het haardvuur of bar. U kunt zich nu al opgeven als deelnemer, U kunt ook de persoonlijke uitnodiging afwachten, waarin alle gegevens vermeld staan. Hoe U reageert en wanneer U reageert, doet niet terzake, als U maar aanwezig bent op „Olaerts- duyn". UITWISSELING MET BAD KREUZNACH Een aantal leerlingen (24) van de landbouwhuis- houdschool uit het Duitse stadje Bad Kreuznach gaan van 2528 april 1969 op studiereis naar Ne derland. Deze meisjes, in de leeftijd variërend van 18 20 jaar, zouden gaarne een ontmoetingsmiddag en/ of -avond hebben met een plaatselijke afdeling of kring van een plattelandsjongerenorganisatie. Als voorkeur geven zij op: zaterdag 26 april of zondag 27 april 1969. Het programma zou in nauw overleg met de beide deelnemende groepen vastgesteld kunne» worden. Aan deze uitwisseling is een tegenbezoek verbonden, een tegenbezoek wat tevens onderling geregeld kan worden. De afdeling of kring, die hier iets voor voelt, kan zich in verbinding stellen met het provincial® sekretariaat of met het landelijke sekretariaat der P. J. G. N. (Pr. Mauritsplein 23, Den Haag, tele foon 070-512541). AXEL-ZAAMSLAG Op zaterdag 5 april a.s. brengen we een bezoek aan de expositie van de kunstschilder-pottebakker- beeldhouwer, Arnt Kroonder. Alle leden en eventuele belangstellenden ver wachten wij om 14.00 uur op „Het Poontje" te Zaamslag. vliegtuig onontbeerlijk. Voor slechts twaalf dollar huurt men voor één uur een toestel, mits men in het bezit is van een licence, een vliegbrevet. Het is onvoorstelbaar met welk een gewoonte de mensen hier gebruik maken van het vliegtuig. Stapt men hier in een lijnvliegtuig, dan wordt iedere passagier van harte welkom geheten en mes wenst hem een goede reis. De captain van ons toe stel naar Washington D.C. was buitengewoon ge tapt bij zijn passagiers en men applaudiseerde luid voor zijn pratical jokes. Nu had ik eens in een blad gelezen, dat er m de cockpit van deze lïjntoestellen nogal eens wat alcohol bevond. Deze kennis veroorzaakte eee kleurverandering rondom mijn neus, De landing was vrij hard, maar volgens insi ders vrij normaal big een harde zijwind. Het toe stel maakte een vijftal sprongen, alvorens het to* stilstand kwam. De captain verontschuldigde zich voor deze landing en wenste allen een goede reis. Andermaal applaus en een ieder ging zijns weegs. Dit alles is normaal voor een Amerikaan, zelfs zo normaal, dat men nooit tickets op het vliegveld koopt, maar aan boord van het lijntoesteL Iets der gelijks kennen wjj wanneer we met de bus rei zen. Na 14 uur vliegen wees de klok negen uur aan. De hoogste tijd om eens uit te kijken naar een Y. M. C. A.-gebouw. Dit is een soort jeugdherberg, maar met de accomodatie en service van een hotel Zij zijn in iedere grote stad te vinden en bieden plaats aan 400500 mensen. Vooral studenten maken gebruik van deze mogelijkheid. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 22