Scholingsvoorzieningen van het directoraat-generaal voor de arbeidsvoorziening BEROEPENVOORLICHTING IN ZEELAND De Provinciale Commissie Beroepenvoor- lichting heeft besloten liet secretariaat van deze commissie te laten fungeren als centraal punt, waartoe alle verenigingen e.d. zich kun nen wenden, indien zij een inleiding willen laten houden over het scale van beroepen, de daarmee verband houdende onderwijsmoge lijkheden en de vraagstukken op het punt van de arbeidsvoorziening. De Provinciale Commissie Beroepenvoor- lichting staat onder voorzitterschap van het lid van gedeputeerde staten, de heer J. van den Bos. Het secretariaat is in handen van de heer D. Boogerd, directeur van he«t Geweste lijk Arbeidsbureau, Wagenaarsstraat 4, Mid delburg, tot wie alle aanvragen kunnen wor den gericht. In de commissie zijn alle instellingen sa mengebundeld, die in Zeeland bemoeienis hebben met de beroenenvoorlichting. Als één van haar taken ziet de commissie het coördi neren van de vele en velerlei activiteiten op dit<; terrein. De voortschrijdende industrialisatie, die zich nu in bepaalde delen van Zeeland duide lijk beeint af te tekenen, betekent, dat in de pro vinei*» tot nu to«» onbekende beroepen hun intrede doen en ook, dat oude beroepen van inhoud veranderen of zelfs geheel verdwij nen Men denke aan mechanisatie en automa tisering, aan de ontwikkelingen in d« land bouw en ook ?a de sterk groeiende diensten sector, die allerlei nieuwe beroepsmogelijk heden schept. Voor jongeren, die nog een beroep moeten kiezen, en voor degenen, die moeten omscha kelen. wordt hef een vrijwel onmogelüke zaak zonder voorlichting van deskundVen tot een verantwoorde keuze te komen. Het ter rein is vrijwel niet meer te overzien, ook al omdat, aan deze keuze v?n een beroen veelal een studiekeuze vooraf moet gaan. Vandaar de noodzaak nv een goede «n objectieve be roepen voorlich ting. Directeur Gewestelijk Arbeidsbureau, Goes De scholingsfaciliteiten hebben een tweeledig doel; ten eerste om de inpassing van de beroepsbeoefenaar in het arbeidsproces te bevorderen en ten tweede om daarmede tegelijkertijd te bereiken dat bij structurele veranderingen in de werkgelegenheid gestreefd kan worden naar evenwicht, in de arbeidsmarktsituatie. Vooral in onze provincie waar de industrialisatie met rasse schreden vordert is een snelle aanpassing van de vakbekwaamheid van de beroepsbeoefenaar noodzakelijk. Mechanisatie, rationalisatie en sanering van bedriiven zim er d° oorzaav van. dat. st.e°H«j meer mensen verdwijnen uit de landbouw. En men weet maar al te goed. dat dit proces nog steeds niet tot staan gekomen is. De overheid staat weliswaar op het standpunt dat «/-hrO-v.'T on lat'vr-o leeftijd in eerste aanleg een zaak is van het bedrijfsleven doch indien dit onrrwelijk blükt dan kunnen van overheidswege faciliteiten worden verleend. De scholingsmaatregelen worden gefinancierd voor al d:e*»enen, die reeds werkloos ziin of door structurele wiiz.ioinoen in het beroep of de bedrijfstak met werkloosheid worden bedreigd. Het scholingspakket bestaat uit a) de scholing op de centra voor vakopleiding van volwassenen. b) de scholing in bedrijven onder toekenning van een trainingstoeslag. c) de studiekostenregeling. a) SCHOLING OP DE CENTRA VOOR VAKOPLEI DING VAN VOLWASSENEN (voor Zeeland te Middelburg en Terneuzen en voor sommige gevallen in Bergen op Zoom). Men onderscheidt scholing voor personen die pas op latere leeftijd voor een bepaald beroep worden op geleid. omscholing voor personen die weliswaar een beroep hebben doch die dit (in de toekomst) niet meer kunnen uitoefenen. bijscholing van personen wier vakbekwaam heid voor de uitoefening van het huidige be roep tekortschiet. Het behoeft geen betoog, dat de omscholing mede van belang is voor mensen die de landbouw de rug moeten toe keren. Op de Zeeuwse centra wordt opgeleid voor bouw en metaalberoepenmachinebankwerker, precisie- bankwerker, draaier, electrisch lasser, constructie bankwerker, onderhoudsbankwerker, allround-tim merman, betontimmerman, timmerman en metselaar. De duur van de cursus varieert van 4 maanden tot 2 jaar. De meeste liggen tussen 9 maanden en een jaar. De opleiding wordt gratis gegeven aan personen van 18 tot 50 jaar. Er moet enige zekerheid zijn dat een candideat- cursist de vereiste capaciteiten en de juiste instelling heeft voor de opleiding. Daarom wordt hij tevoren aan een test onderworpen. Bovendien vindt er een medisch onderzoek plaats. Met de beroepswens van de betrokken candidaat wordt zoveel mogelijk reke ning gehouden. De opleiding is afgestemd op de persoonlijke aan leg en omstandigheden. Ze heeft een individueel karakter. Dit betekent dat de leerling begint en ein digt op het moment dat het meest geschikt is. Elke cursus bestaat uit een aantal opdrachten, die moeten worden uitgevoerd. Door het versnelde karakter van de opleiding, die zeer beroepsgericht is, is de cursist bij voltooiing van de cursus zo ver, dat hij na één jaar praktijk het leerlingstelselexamen kan doen. Ht-t ligt voor de hand dat waar de opleiding de gehele week in volle werkdagen geschiedt de cursist voor zijn levensonderhoud een redelijke loondervingsver goeding ontvangt. Bij goede prestaties komt hierbij dan nog als stimulans een toeslag. Verder valt de cursist onder de in het bedrijfsleven gebruikelijke sociale verzekeringswetten en kan hem afhankelijk van de afstand tussen woonplaats en cen trum reiskosten worden toegekend. Is de afstand tussen woonplaats en centrum te groot om dagelijks heen en weer te reizen dan kan de cursist in aan merking gebracht worden voor een vergoeding van pensionkosten. Het is zonder meer duidelijk dat de scholing op de Centra voor Vakopleiding van Vol wassenen ook voor Zeealnd van groot belang is Enerzijds zullen steeds meer agrariërs afvloeien, an derzijds zal de op gang zijnde industrialisatie steeds r mm De aandacht wordt er tenslotte op gevestigd, dat het bij de hiervoren genoemde scholingsmogelijk heden niet alleen aankomt op de noodzaak van ver hoging van de vakbekwaamheid doch in de toekomst steeds meer op bijscholing of omscholing van de beroepsbeoefenaar. Bij de snelle veranderingen in het werkgelegenheidspatroon is het immers te voorzien, dat de beroepsbeoefenaar in de toekomst meerdere malen zal moeten worden bijgeschoold wil hij gedu rende zijn actieve leeftijdsperiode van een arbeids plaats verzekerd blijven. In dit licht bezien is scho ling niet alleen een algemeen doch mede een indi vidueel belang meer arbeidskrachten vragen. Daarvoor heeft men in de eerste plaats vaklieden nodig. De vooruitzichten voor de vakman zijn nu beter dan ooit. Wie onge schoold is of door structurele oorzaken uit zijn be drijfstak wordt gestoten, komt achterop indien hij zich niet tijdig omschakelt. De arbeidsbureau's in Zeeland, Middelburg, Vlis- singen, Goes, Zierikzee, Tholen, Terneuzen, Oostburg, Hulst en Sas van Gent, verstrekken gaarne uitvoerige inlichtingen. Bovendien worden belangstellenden aan- .geraden een kijkje te gaan nemen op de centra zelf wanneer deze gedurende de werkdagen in vol bedrijf zijn. J^E tweede vorm van scholing is: De Scholing in Bedrijven onder toekenning van een Trainings toeslag. Zij is bedoeld voor die werkgevers, die bereid zijn een werkloze of een met werkloosheid bedreigde werknemer van 18 jaar or ouaer in zijn bearijr te werk te stellen en tevens op te leiden in een gescnool- de functie volgens een door net Directoraat-^eneraal goedgekeurde scholingsprogramma. De trainingstoe slag is gebonden aan een maximum van 1500, per opgeleide werknemer. De gewestelijke arbeids bureau s zijn belast met de uitvoering van deze rege ling. Zij kunnen de nodige inlichtingen verstrekken. derde scholingsmogelijkheid is de studiekos tenregeling werkzoekenden waarvan in steeds meerdere mate gebruik wordt gemaakt. Zij is bedoeld voor ingeschrevenen bij het arbeidsbureau die "moei lijkheden hebben bij wedennpassing of handhaving in het arbeidsproces. De oorzaak kan gelegen zijn in de aard van de gelegenheid wanneer structurele wijzigin gen optreden of een gevolg zijn van persoonsgebon den factoren. Gedacht wordt hierbij aangehandicap ten, gehuwde vrouwen, oudere arbeidskrachten. De leeftijdsgrens is 18 jaar. De daarvoor in aanmerking komenden kunnen op kosten van het Rijk een opleiding volgen bij een erkende onderwijsinstelling of bij bonafide leerkrach ten. Uiteraard zal de opleiding gericht moeten zijn op een beroep of functie die de candidaat-cursist het beste past. Bovendien zullen er in dat beroep of die functie redelijke plaatsingskansen moeten zijn. An ders leidt de opleiding maar tot teleurstellingen. Ze kan uitsluitend op de praktijk gericht zijn doch het kan ook een theorieopleiding zijn. Bovendien is er de mogelijkheid van een algemeen vormende cur sus indien dit voor een bepaalde beroepsuitoefening ais voorbereiding noodzakelijk is. Evenals bij de twee andere schoiingsmaatregelen wordt ook voor de studiekostenregeling de candidaat vooraf aan een psychotechnisch- en medisch onder zoek onderworoen om na te gaan voor welke oplei ding de candidaat het meest geschikt is. Zoals reeds gezegd komen de kosten geheel ten laste van het Rijk voor zover deze bestaan uit: in schrijfgeld, lesgeld, leermiddelen (exclusief porto- en papierkosten), examengeld, noodzakelijke reiskosten en eventueel andere individueel vast te stellen kosten, die met de studie samenhangen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1969 | | pagina 4