Scholingsvoorzieningen
van het
directoraat-generaal voor
de arbeidsvoorziening
BEROEPENVOORLICHTING IN ZEELAND
De Provinciale Commissie Beroepenvoor-
lichting heeft besloten liet secretariaat van
deze commissie te laten fungeren als centraal
punt, waartoe alle verenigingen e.d. zich kun
nen wenden, indien zij een inleiding willen
laten houden over het scale van beroepen, de
daarmee verband houdende onderwijsmoge
lijkheden en de vraagstukken op het punt
van de arbeidsvoorziening.
De Provinciale Commissie Beroepenvoor-
lichting staat onder voorzitterschap van het
lid van gedeputeerde staten, de heer J. van
den Bos. Het secretariaat is in handen van de
heer D. Boogerd, directeur van he«t Geweste
lijk Arbeidsbureau, Wagenaarsstraat 4, Mid
delburg, tot wie alle aanvragen kunnen wor
den gericht.
In de commissie zijn alle instellingen sa
mengebundeld, die in Zeeland bemoeienis
hebben met de beroenenvoorlichting. Als één
van haar taken ziet de commissie het coördi
neren van de vele en velerlei activiteiten op
dit<; terrein.
De voortschrijdende industrialisatie, die
zich nu in bepaalde delen van Zeeland duide
lijk beeint af te tekenen, betekent, dat in de
pro vinei*» tot nu to«» onbekende beroepen hun
intrede doen en ook, dat oude beroepen van
inhoud veranderen of zelfs geheel verdwij
nen Men denke aan mechanisatie en automa
tisering, aan de ontwikkelingen in d« land
bouw en ook ?a de sterk groeiende diensten
sector, die allerlei nieuwe beroepsmogelijk
heden schept.
Voor jongeren, die nog een beroep moeten
kiezen, en voor degenen, die moeten omscha
kelen. wordt hef een vrijwel onmogelüke
zaak zonder voorlichting van deskundVen tot
een verantwoorde keuze te komen. Het ter
rein is vrijwel niet meer te overzien, ook al
omdat, aan deze keuze v?n een beroen veelal
een studiekeuze vooraf moet gaan. Vandaar
de noodzaak nv een goede «n objectieve be
roepen voorlich ting.
Directeur
Gewestelijk Arbeidsbureau,
Goes
De scholingsfaciliteiten hebben een tweeledig doel;
ten eerste om de inpassing van de beroepsbeoefenaar
in het arbeidsproces te bevorderen en ten tweede om
daarmede tegelijkertijd te bereiken dat bij structurele
veranderingen in de werkgelegenheid gestreefd kan
worden naar evenwicht, in de arbeidsmarktsituatie.
Vooral in onze provincie waar de industrialisatie
met rasse schreden vordert is een snelle aanpassing
van de vakbekwaamheid van de beroepsbeoefenaar
noodzakelijk. Mechanisatie, rationalisatie en sanering
van bedriiven zim er d° oorzaav van. dat. st.e°H«j meer
mensen verdwijnen uit de landbouw. En men weet
maar al te goed. dat dit proces nog steeds niet tot
staan gekomen is.
De overheid staat weliswaar op het standpunt dat
«/-hrO-v.'T on lat'vr-o leeftijd in eerste aanleg een zaak
is van het bedrijfsleven doch indien dit onrrwelijk
blükt dan kunnen van overheidswege faciliteiten
worden verleend. De scholingsmaatregelen worden
gefinancierd voor al d:e*»enen, die reeds werkloos ziin
of door structurele wiiz.ioinoen in het beroep of de
bedrijfstak met werkloosheid worden bedreigd.
Het scholingspakket bestaat uit
a) de scholing op de centra voor vakopleiding van
volwassenen.
b) de scholing in bedrijven onder toekenning van
een trainingstoeslag.
c) de studiekostenregeling.
a) SCHOLING OP DE CENTRA VOOR VAKOPLEI
DING VAN VOLWASSENEN
(voor Zeeland te Middelburg en Terneuzen en
voor sommige gevallen in Bergen op Zoom).
Men onderscheidt
scholing voor personen die pas op latere
leeftijd voor een bepaald beroep worden op
geleid.
omscholing voor personen die weliswaar een
beroep hebben doch die dit (in de toekomst)
niet meer kunnen uitoefenen.
bijscholing van personen wier vakbekwaam
heid voor de uitoefening van het huidige be
roep tekortschiet.
Het behoeft geen betoog, dat de omscholing mede
van belang is voor mensen die de landbouw de rug
moeten toe keren.
Op de Zeeuwse centra wordt opgeleid voor bouw
en metaalberoepenmachinebankwerker, precisie-
bankwerker, draaier, electrisch lasser, constructie
bankwerker, onderhoudsbankwerker, allround-tim
merman, betontimmerman, timmerman en metselaar.
De duur van de cursus varieert van 4 maanden tot
2 jaar. De meeste liggen tussen 9 maanden en een
jaar. De opleiding wordt gratis gegeven aan personen
van 18 tot 50 jaar.
Er moet enige zekerheid zijn dat een candideat-
cursist de vereiste capaciteiten en de juiste instelling
heeft voor de opleiding. Daarom wordt hij tevoren
aan een test onderworpen. Bovendien vindt er een
medisch onderzoek plaats. Met de beroepswens van
de betrokken candidaat wordt zoveel mogelijk reke
ning gehouden.
De opleiding is afgestemd op de persoonlijke aan
leg en omstandigheden. Ze heeft een individueel
karakter. Dit betekent dat de leerling begint en ein
digt op het moment dat het meest geschikt is. Elke
cursus bestaat uit een aantal opdrachten, die moeten
worden uitgevoerd. Door het versnelde karakter van
de opleiding, die zeer beroepsgericht is, is de cursist
bij voltooiing van de cursus zo ver, dat hij na één
jaar praktijk het leerlingstelselexamen kan doen. Ht-t
ligt voor de hand dat waar de opleiding de gehele
week in volle werkdagen geschiedt de cursist voor
zijn levensonderhoud een redelijke loondervingsver
goeding ontvangt. Bij goede prestaties komt hierbij
dan nog als stimulans een toeslag.
Verder valt de cursist onder de in het bedrijfsleven
gebruikelijke sociale verzekeringswetten en kan hem
afhankelijk van de afstand tussen woonplaats en cen
trum reiskosten worden toegekend. Is de afstand
tussen woonplaats en centrum te groot om dagelijks
heen en weer te reizen dan kan de cursist in aan
merking gebracht worden voor een vergoeding van
pensionkosten. Het is zonder meer duidelijk dat de
scholing op de Centra voor Vakopleiding van Vol
wassenen ook voor Zeealnd van groot belang is
Enerzijds zullen steeds meer agrariërs afvloeien, an
derzijds zal de op gang zijnde industrialisatie steeds
r
mm
De aandacht wordt er tenslotte op gevestigd, dat
het bij de hiervoren genoemde scholingsmogelijk
heden niet alleen aankomt op de noodzaak van ver
hoging van de vakbekwaamheid doch in de toekomst
steeds meer op bijscholing of omscholing van de
beroepsbeoefenaar. Bij de snelle veranderingen in het
werkgelegenheidspatroon is het immers te voorzien,
dat de beroepsbeoefenaar in de toekomst meerdere
malen zal moeten worden bijgeschoold wil hij gedu
rende zijn actieve leeftijdsperiode van een arbeids
plaats verzekerd blijven. In dit licht bezien is scho
ling niet alleen een algemeen doch mede een indi
vidueel belang
meer arbeidskrachten vragen. Daarvoor heeft men in
de eerste plaats vaklieden nodig. De vooruitzichten
voor de vakman zijn nu beter dan ooit. Wie onge
schoold is of door structurele oorzaken uit zijn be
drijfstak wordt gestoten, komt achterop indien hij
zich niet tijdig omschakelt.
De arbeidsbureau's in Zeeland, Middelburg, Vlis-
singen, Goes, Zierikzee, Tholen, Terneuzen, Oostburg,
Hulst en Sas van Gent, verstrekken gaarne uitvoerige
inlichtingen. Bovendien worden belangstellenden aan-
.geraden een kijkje te gaan nemen op de centra zelf
wanneer deze gedurende de werkdagen in vol bedrijf
zijn.
J^E tweede vorm van scholing is: De Scholing in
Bedrijven onder toekenning van een Trainings
toeslag.
Zij is bedoeld voor die werkgevers, die bereid zijn
een werkloze of een met werkloosheid bedreigde
werknemer van 18 jaar or ouaer in zijn bearijr te
werk te stellen en tevens op te leiden in een gescnool-
de functie volgens een door net Directoraat-^eneraal
goedgekeurde scholingsprogramma. De trainingstoe
slag is gebonden aan een maximum van 1500,
per opgeleide werknemer. De gewestelijke arbeids
bureau s zijn belast met de uitvoering van deze rege
ling. Zij kunnen de nodige inlichtingen verstrekken.
derde scholingsmogelijkheid is de studiekos
tenregeling werkzoekenden waarvan in steeds
meerdere mate gebruik wordt gemaakt. Zij is bedoeld
voor ingeschrevenen bij het arbeidsbureau die "moei
lijkheden hebben bij wedennpassing of handhaving in
het arbeidsproces. De oorzaak kan gelegen zijn in de
aard van de gelegenheid wanneer structurele wijzigin
gen optreden of een gevolg zijn van persoonsgebon
den factoren. Gedacht wordt hierbij aangehandicap
ten, gehuwde vrouwen, oudere arbeidskrachten. De
leeftijdsgrens is 18 jaar.
De daarvoor in aanmerking komenden kunnen op
kosten van het Rijk een opleiding volgen bij een
erkende onderwijsinstelling of bij bonafide leerkrach
ten. Uiteraard zal de opleiding gericht moeten zijn op
een beroep of functie die de candidaat-cursist het
beste past. Bovendien zullen er in dat beroep of die
functie redelijke plaatsingskansen moeten zijn. An
ders leidt de opleiding maar tot teleurstellingen.
Ze kan uitsluitend op de praktijk gericht zijn doch
het kan ook een theorieopleiding zijn. Bovendien is
er de mogelijkheid van een algemeen vormende cur
sus indien dit voor een bepaalde beroepsuitoefening
ais voorbereiding noodzakelijk is.
Evenals bij de twee andere schoiingsmaatregelen
wordt ook voor de studiekostenregeling de candidaat
vooraf aan een psychotechnisch- en medisch onder
zoek onderworoen om na te gaan voor welke oplei
ding de candidaat het meest geschikt is.
Zoals reeds gezegd komen de kosten geheel ten
laste van het Rijk voor zover deze bestaan uit: in
schrijfgeld, lesgeld, leermiddelen (exclusief porto- en
papierkosten), examengeld, noodzakelijke reiskosten
en eventueel andere individueel vast te stellen kosten,
die met de studie samenhangen.